Yli seitsemän miljoonan asukkaan Hongkongissa julkisen liikenteen on pakko toimia hyvin ja suosituin liikenneväline onkin metrojuna (MRT, Mass Transit Railway), jonka reitit ulottuvat mantereen lisäksi Hong Kongin eri saarille.

Hongkongin lentokentältä on noin puolen tunnin/30 kilometrin matka Kowloonin asemalle ja se taittuu ehdottomasti kätevimmin lentokenttäjunalla, joka on osa metroverkostoa.

No Title

No Description

Meille suositeltiin Octopus-korttia ostettavaksi heti lentokentältä, johon voi ladata arvoa sen mukaan, kuinka paljon haluaa matkustaa Hongkongissa. Kortti toimii kaikissa liikennevälineissä ja sitä voi ladata metroasemilla (käteisellä) tai monissa liikkeissä, esim. 7Eleveneissä käteisellä tai kortilla. Minimisumma kortin lataukseen on 50 HKD:tä.

Saimme vinkin etukäteen, että Octopus-kortilla pääsee jonon ohi Victoria Peakin raitiovaunuun, mutta tätä vaihtoehtoa emme ehtineet testata, sillä menimme huipulle taksilla.

Meillä ei ollut lentokentällä vielä hajuakaan, paljonko aikoisimme matkustella metrolla ja muilla kulkuvälineillä, joten ostimme lennosta väsyneinä turisteille räätälöidyn kortin, Airport Travel Passin. Siihen sisältyi edestakaiset junamatkat lentokentälle ja takaisin sekä rajattomasti metroajelua kolmen päivän ajan. Tämä sopi täydellisesti aikatauluumme, sillä olimme jatkamassa matkaa reilun kolmen päivän jälkeen.

Korttiin pystyi myös lataamaan arvoa kuten Octopus-korttiin ja käytimmekin sitä mahdollisuutta useasti, kun matkustimme myös bussilla ja lippuun sisältyvien vyöhykkeiden ulkopuolella. Lentokentälle paluu meni muutamalla tunnilla yli 72 tunnin aikarajasta, mutta kortti toimi paluumatkan osalta moitteettomasti.

metro Hong Kong

Metro ja matkojen hinnat

Airport Travel Pass maksoi kolmelle päivälle noin 30 euroa (250 HKD).
Octopus-kortin hinta olisi ollut noin 18 euroa (150 HKD). Korttiin pitää itse ladata arvoa lisää. Yksittäisen metromatkan hinta Hongkongissa on noin euron luokkaa ja edestakainen matka lentokenttäjunassa maksaa noin 12 euroa (100 HKD).

Loppujen lopuksi vaikutti siltä, että molemmat kortit olivat Octopus-kortteja. Airport Travel Passille oli vain valmiiksi ladattu edestakaiset matkat. Kortille kannattaa ladata arvoa ainakin parilla kymmenellä eurolla, niin et joudu ihan heti pulaan liikenteessä. Lähtiessäsi voit lunastaa lentokentältä käyttämättömän arvon rahana kortilta pois. Vaihtoehtoisesti voit pitää kortin arvoineen itselläsi, jolloin sinulla on Octopus-kortti jo valmiina seuraavalla reissullasi ja säästät lunastusmaksun (150 HKD). Kortti on voimassa 3 vuotta.

Pakko muuten mainita, että maisemat olivat kuin scifi-elokuvasta lentokentältä kohti keskustaa matkatessa. Korkeita kerrostaloja oli todella paljon ja välillä junan ikkunasta näkyivät vihreitä kukkuloita ja merta. Maisemat vilistivät ohi sellaista vauhtia, että kunnollisia kuvia niistä ei saanut.

metro Hong Kong
Metropysäkin tunnistat tästä merkistä

Lentokenttäjuna ja metro olivat yhtä ja samaa koko Hongkongin alueen kattavaa selkeästi värikoodattua metrojunaverkostoa. Lentokentältä pääsi Kowlooniin (mantereelle) tai keskustaan (saarelle) vihreällä linjalla ja suuremmilla asemilla pystyi vaihtamaan helposti metrolinjasta toiseen.

Ihan tarkkaa kuvaa emme saaneet hinnoittelusta, että millä vyöhykkeellä hinnat kallistuvat, mutta metroasemilla oli niistä selkeän oloiset taulut, joihin kannattaa tutustua etukäteen, jos päätät tutustua ympäristöön laajemmin.

Liikkuminen Hongkongissa 1

Matka Luohun raja-asemalle (Lo Wu) oli reippaasti arvokkaampi ja jouduimmekin lataamaan kortille Kiinan vierailupäivänä lisää arvoa. Huomioithan, että mukanasi on käteistä, sillä porteista ei pääse ulos jos kortissa ei ole arvoa ja arvoa voi ostaa vaan käteisellä.

Metroissa oli muuten tosi kätevää, että ovien yläpuolella sijaitsevilta elektronisilta reittikartoilta saattoi seurata, missä kohtaa ja mihin suuntaan metro on menossa. Lisäksi merkkivalo kertoi, miltä puolelta pääsee ulos seuraavalla asemalla.

Jos New Yorkin metrossa kehotetaan olemaan tuijottamatta kanssamatkustajia, niin Hongkongin metrossa voit hauskuuttaa itseäsi yrittämällä etsiä matkustajan, joka ei olisi nenä tiukasti kännykässä kiinni.

Liikkuminen Hongkongissa 2

Bussit

Paikallisbussiverkosto ei ollut ihan selkein mahdollinen, mutta käytimme pariin kertaan bussia numero 12, joka kulki hotellimme ohitse. Bussimatkan hinnoittelu jäi myös hieman mysteeriksi, mutta Octopus/metrokortilla senkin maksaminen onnistui, kunhan sinne oli ladattu arvoa. Käteisellä bussissa pystyi maksamaan vain kolikoilla, joka oli hieman kömpelöä. Bussissa matka tyssää samantien, jos kortilla ei ole riittävästi arvoa.

Taksit

Taksikuskit eivät juurikaan puhuneet englantia tai edes ymmärtäneet hotellin nimeä tai haluttua kohdetta, mutta näyttämällä kännykästä paikan, osasivat hyvin perille. Kannattaakin ottaa Google Maps esiin ja valita kohde sinne valmiiksi tai näyttää kuskille hotellin käyntikortti, kuvakaappaus kartasta tai osoitteesta.

Takseille kävi vain käteinen raha ja kyydin hinta määräytyi aloitustaksalla 29 HKD (3,30 euroa) ja siihen tuli lisäksi maksua päälle sen mukaan miten pitkästä matkasta oli kyse. Taksi oli mielestämme varsin edullinen, joten käytimme sitä jonkun verran, kun emme jaksaneet kiivetä enää hotellille ja selvittää bussiaikatauluja.

Luotettavan taksin tunnistat punaisesta väristä. Osa takseista ajaa vain Kowloonin ja osa vain saaren puolella. Macaoon lähtevien lauttojen satamassa näille takseille oli eri jonot.

taksi Hong Kong

Lautta Kowloonista saarelle

Valkovihreät Star Ferry -lautat ajavat Tsim Sha Tsuin satamasta (mantereelta) kahteen pisteeseen Hongkongin saarelle (keskustaan). Meidän lauttamatkamme osui sateiselle säälle, kortilla ei ollut lauttamatkaan sopivaa arvoa, joten ostimme automaatista matkalippuina toimineet poletit ja pääsimme suorittamaan tuon lyhyen lauttamatkan josta teimme myös 360-videon.

Yllä olevaa kuvaa klikkaamalla pääset 360-videoon, joka aukeaa uuteen ikkunaan.

Muuta

Kaksikerroksiset ratikat jäivät meiltä testaamatta, mutta jos sellainen kiinnostaa, niin kannattaa tsekata reitti etukäteen. Niitä ajeli ainakin saaren puolella lähellä keskustaa runsaasti.

Autoilukulttuuri oli sen verran kiivasta, että auton vuokrausta ei tehnyt mieli harkita. Liikkuminen on julkisilla ja taksilla hyvin sujuvaa.

Katso myös

Lanttimatkojen Antti on myös reissannut Hongkongissa eri saarilla ja kertoo videolla mm. mistä löydät jättimäisen Buddhan sekä herkullista ruokaa.

Mitä tehdä ja syödä Hongkongissa: Tai O -kalastajakylä ja Tian Tan Buddha

Antti kävi tutustumassa Hongkongin ihmeelliseen makujen maailmaan. Tutuksi tulivat ainakin hanhen pää ja kalapullat. Upeita maisemia ihailtiin myös Lantau-saarella, Tai O -kalastajakylässä ja Tian Tan Buddha-patsaalla. Antin hostelli: Urban Pack ★ Tilaa kanava: http://bit.ly/LANTTIMATKAT ★ Jaa video: https://youtu.be/JuCQuwhaTMg ★ Facebook: https://www.facebook.com/lanttimatkat/ ★ Blogi: http://www.watia.fi ★ 35€ alennusta ensimmäisestä AirBnB-varauksesta: https://www.airbnb.fi/c/lwatia ★ 15€ alennusta Booking.com-varauksesta: https://www.booking.com/s/f8871e44 Lanttimatkat (Lotan ja Antin matkat) on matkailukanava YouTubessa.

Aasian juttusarjamme

Viisi maata ja 12 päivää Aasiassa
Nähtävyydet ja majoitus Hongkongissa
Vierailu Kiinaan Hongkongista
Macao, Aasian Las Vegas
Kaksi yötä Ho Chi Minh Cityssä
Lentoyhtiökokemus: VietJet Air
Maahantulo Taiwaniin ja lentokonebongarin unelmahotelli
Taiwanin Hualien – myrkkyhämähäkkejä ja ulkoilma-aktiviteetteja
Tarokon kansallispuisto, osa 1: Shakadang Trail
Tarokon kansallispuisto, osa 2: Taroko Gorge
Taipein nähtävyydet ja ravintolat