Ajatus viisi maata kattavasta Keski-Euroopan road tripistä syntyi alkutalvella. Olimme jo pitkään haaveilleet lentävämme johonkin alppimaista ja vuokraavamme auton sieltä. Suunnitelmat toteutuivat osittain, kun varasimme lennot Wieniin ja vuokrasimme auton. Maat, joissa halusimme ehdottomasti vierailla Itävallan lisäksi, olivat Slovakia, Puola ja Tsekki. Unkari oli myös listalla, mutta tällä kertaa visiitti sinne jäi hyvin lyhyeksi hortoiluksi kolmen maan rajojen risteyksessä, sillä reissullemme oli varattu vain kuusi päivää.

 

Reittimme alkoi hahmottumaan tarkemmaksi vasta muutama viikko ennen lähtöä, kun saimme varmistettua vierailut tuttaviemme luona Puolassa ja Tsekeissä. Meillä olikin pitkään vain menopaluu lennot sekä ensimmäinen hotelliyö varattuna Wienissä. Alkuperäinen suunnitelmamme oli oli, että voisimme varata auton Wienistä ja palauttaa sen Prahaan, mutta hinta osoittautui puolitoista kertaa kalliimmaksi, joten päädyimme ratkaisuun palauttaa auto Wieniin.

 

Ilkan edellinen vierailu Slovakiaan tapahtui silloin, kun maa oli vielä Tsekkoslovakia, joten oli aika päivittää ”maakarttaa” hänen osaltaan. Minulle tämä oli ensimmäinen vierailu niin Itävaltaan kuin Slovakiaankin. Netissä surffailun perusteella Bratislavan lisäksi Slovakian tunnetuinta antia olivat Tatra-vuoret, jotka otimme pääkohteeksemme. Vierailimme yhdellä Slovakian korkeimmista vuorista, Lomnický štítillä, josta kerromme lisää toisessa postauksessa.

 

 

 

 

 

Slovakiasta jatkoimme matkaa Puolaan, jossa vietimme ystävämme luona maaseudulla kaksi yötä noin 40 kilometriä Krakovasta etelään. Teimme päiväreissun Krakovaan, joka osoittautui oikein sympaattiseksi ja helposti lähestyttäväksi kaupungiksi. Oman mausteensa kaupunkivierailuun toi lähes 35 asteen helle, Luciferiksikin kutsuttu Eurooppaa piinannut lämpöaalto.

 

Reissumme neljäntenä päivänä ajoimme Puolasta Tsekkeihin, paikkaan nimeltä Broumov, jossa tapasimme toiset ystävämme. Vietimme mukavia hetkiä tutustuen tähän 9000 asukkaan kaupunkiin ja erityisesti sen upeaan luostariin, joka on kunnostettu hienoksi monitoimikeskukseksi viimeisen kahden vuoden aikana.

 

Broumov oli reissumme viimeinen kohde, josta ajoimme takaisin autolla Wieniin. Matka-ajat näiden kohteiden välissä olivat kohtuulliset 4–6 tuntia, joten ajomatkat eivät venyneet ihan puuduttavan pitkiksi. Mittarissa oli auton palautushetkellä lähes 1400 kilometriä.

 

Autoilu valitsemissamme maissa oli erittäin vaivatonta. Etenkin Slovakiassa ja Puolassa moottoriteiden kunto oli virheetön, eikä pienemmilläkään teillä ollut ongelmia ajaa. Yhden tullitädin kanssa tuli kielimuuri vastaan Puolassa, mutta onneksi siitäkin selvittiin ystävällisen herrasmiehen avulla. Tsekeissä poliisi pysäytti meidät autosta puuttuvan tarran ja ”pienen” ylinopeuden vuoksi. Kaiken kaikkiaan reissu oli erittäin onnistunut ja tämä ei varmasti jää viimeiseksi autoreissuksi Eurooppaan.