Keltaiset Alepan logoilla varustetut kaupunkipyörät ovat yksi varmoista kesän merkeistä. Pyöriä on tänä kesänä tarjolla Helsingissä 1400 ja niitä voi noutaa sekä jättää 140 asemalle. Istuimme ystäväni kanssa iltaa ravintola Kappelissa ja katselimme kauppatorin reunalla olevaa kaupunkipyörien telinettä. Se ammotti tyhjyyttään ja toivoimme puolivitsillä, että joku pysäköisi siihen fillarin, jotta pääsisimme testaamaan tätäkin kulkuvälinettä hänen Helsinki-visiittinsä aikana.

Vapaita pyöriä ei ilmaantunut, mutta siinä hetken aikaa asiaa kypsyteltyämme googlailimme lähellä olevia kaupunkipyöräasemia. Niitähän löytyi kartalta ihan valtavasti ja klikkaamalla näki pyörien määrän kyseisellä asemalla. Tiedon täydellisestä reaaliaikaisuudesta en ole ihan varma, mutta suuntaa-antavaa tietoa se ainakin antoi.

Kaupunkipyörällä auringonlaskusta auringonnousuun 1
Kauppatorin ranta klo 23.49

Kävelimme makasiiniterminaalien ohi kohti Laivasillankadun pysäkkiä, jossa sovelluksen mukaan oli parkissa useampia pyöriä. Tämä pitikin paikkansa ja vaikka matkakorttimme eivät toimineet (emme olleet rekisteröityneet käyttäjiksi), saimme pyörät nopeasti käyttöön Visan avulla. Ostin meille molemmille viideksi tunniksi ajoaikaa ja se maksoi yhteensä kymmenen euroa.

Kaupunkipyörällä auringonlaskusta auringonnousuun 2
Laivasillanrannan pyöräparkki klo 0.08

Pyörien käyttöönotto oli todella helppoa. Näytön ohjeiden avulla syötimme kuusinumeroisen koodin, jonka jälkeen vielä nelinumeroisen pin-koodin. Näiden avulla pyörä irtosi telineestä. Satulan säätäminen, samoin kolmen pyörässä olevan vaihteen käyttäminen ei vaatinut erityistaitoja. Etukoriin mahtui kätevästi käsilaukku.

Kaupunkipyörällä auringonlaskusta auringonnousuun 3
Kaivopuiston rantaa klo 0.19

Puolen yön maissa saimme pyörät alle ja matkaan. Upea täysikuu ihastutti taivaalla ja meren pintaan piirtyi kaunis kuunsilta. Etenimme rantaa pitkin rauhallista vauhtia ja pysähdyimme välillä ihastelemaan sekä kuvaamaan öistä maisemaa. Kaivopuistossa purettiin aiemmin illalla pidetyn lentonäytöksen varusteluita.

Kaupunkipyörällä auringonlaskusta auringonnousuun 4
Kaivopuiston rantaa klo 0.24

Rannalla oli jo hiljaista, kaikki kahvilat olivat sulkeneet ovensa yhden aikaan. Päätimme ajaa Löytyyn, sillä ystäväni ei ollut vielä ehtinyt siellä vierailla. Iloksemme ravintola oli auki ja pääsimme testaamaan portsarin ystävällisellä kannustuksella myös kaupunkipyörien lukituksen. Sekin tapahtui helposti ja kävimme tankkaamassa janojuomaa yön ajourakkaa varten.

Tiesittekö muuten, että Löylyssä käytetty puumateriaali on koivua ja se on ollut teollisuuden hukkapuuta, ennen kun se on käsitelty ja kierrätetty uuteen tehtäväänsä, olemaan osa tätä kaunista rakennusta. Tuoksu on muuten huumaava täällä, jos laitat silmät kiinni ja suljet korvat musiikilta, voit hetken aikaa kuvitella istuvasi kesämökillä savusaunan rappusilla.

Kaupunkipyörällä auringonlaskusta auringonnousuun 5
Löyly klo 0.56
Kaupunkipyörällä auringonlaskusta auringonnousuun 6
Löyly klo 0.58
Kaupunkipyörällä auringonlaskusta auringonnousuun 7
Löyly klo 1.00

Löylystä matka jatkui kohti Hietalahtea. Vastaan tuli enää harvakseltaan baareista kotiutuvia ihmisiä, kuka mihinkin menossa. Muutamia muita kaupunkipyöräilijöitä tuli myös vastaan ja moikkasimme heitä tervehdyksellä “Alepa-pyörä!”. Se vaikutti tähti-idealta – ainakin silloin yöllä. Morjestaahan ammattiautoilijatkin toisiaan. Tämän tavan voi napata tästä vapaasti käyttöön, ei maksa mitään. Meillä oli ainakin hauskaa.

Kaupunkipyörällä auringonlaskusta auringonnousuun 8
Telakkakatu klo 1.21
Kaupunkipyörällä auringonlaskusta auringonnousuun 9
Hietalahdenranta klo 1.24

Kerrostaloista ja katuvaloista heijastui peilikuvat tyyniin satama-altaisiin. Pienen kuvausbreikin jälkeen matka jatkui kohti Ruoholahtea ja siitä hautausmaan ohi kohti Lapinlahtea. Entinen mielisairaalarakennus ja sen ranta pysäytti meidät jälleen kuvaamaan ja jostain kauempaa kuului kesäiltaan sopivaa puhensorinaa. Olipa joku laittanut pienen nuotionkin pystyyn lahden rannalle.

Kaupunkipyörällä auringonlaskusta auringonnousuun 10
Lapinlahti klo 1.37
Kaupunkipyörällä auringonlaskusta auringonnousuun 14
Lapinlahti klo 1.39

Jatkoimme matkaa rannan vierustan hiekkatietä pitkin ja ihailimme vastakkaisella rannalla olevan Salmisaaren näkymiä. Hietaniemen rannasta löytyi yöllä muutama muukin yökukkuja sekä lauma mopopoikia. Jatkoimme matkaa kuvailujen jälkeen kohti Töölöä. Teimme pysähdyksen Eläintarhan Nesteelle, jonka jälkeen kävimme kiertämässä vielä Töölönlahden. Maisemat pysäyttivät meidät kuvailemaan useampaankin otteeseen ja mikäs kiire meillä olisi ollutkaan. Kaunis, lämmin kesäyö.

Kaupunkipyörällä auringonlaskusta auringonnousuun 15
Kaupunkipyörällä auringonlaskusta auringonnousuun 22
Kaupunkipyörällä auringonlaskusta auringonnousuun 23
Töölönlahti klo 2.34

Ylitimme Linnunlaulun sillan ja jatkoimme junaradan vierustaa kohti Pasilaa. Matkalle osui muutama tiukka ylämäki, jotka taittuivat kevyesti kaupunkipyörän ykkösvaihteella. Raskaampaa sitä olisi ollut taluttaa mäkeä ylös. Pasilasta matka jatkui kohti Käpylää ja huhut ovat kertoneet, että pyöräilijöille on rakenteilla todella hieno baana Käpylän ja Pasilan aseman välille. Pitänee testata sitä, kun se valmistuu.

Kaupunkipyörällä auringonlaskusta auringonnousuun 24
Linnunlaulu klo 2.39
Kaupunkipyörällä auringonlaskusta auringonnousuun 25
Kaupunkipyörällä auringonlaskusta auringonnousuun 26
Klo 3.02

Tiesimme, että Käpylän aseman lähellä on pyöräparkki, johon meillä oli tarkoitus jättää pyörät. Se pysäkki oli lähinnä yöpaikkaamme ja siitä meillä oli mahdollisuus jatkaa matkaa bussilla tai kävellen. Pyöräparkki löytyi kartan avulla helposti ja siinä oli kuin tilauksesta kaksi paikkaa meille vapaana. Siirsimme pyörät telineisiin ja seurasimme näytön ohjeita. Näyttö kertoi, että ajomatkaa oli takana 18,6 km ja pyörät olivat meillä lainassa noin kolme tuntia. Näyttö opasti jälleen ystävällisesti meidät pyörän luovuttamisessa ja hieman haikeina, reidet hellinä hyvästelimme ratsumme.

Kaupunkipyörällä auringonlaskusta auringonnousuun 27
Käpylä klo 3.12
Kaupunkipyörällä auringonlaskusta auringonnousuun 28
Kaupunkipyörällä auringonlaskusta auringonnousuun 29

Kaupunkipyöräilystä jäi erittäin positiiviset kokemukset ja yöllä autiossa kaupungissa, hyvässä seurassa se oli ihan erityisen ikimuistoinen kokemus.

Kaupunkipyörällä auringonlaskusta auringonnousuun 30
Klo 3.39 aamu sarastaa ja satakieli säestää meidät nukkumaan hetkeksi ja sen jälkeen taas kohti uusia seikkailuja