Teimme kymmenen päivän mittaisen risteilyn Sydneystä Uuteen-Seelantiin huhtikuussa 2024. Tarkemmat kustannukset, reitin ja tiedot risteilyn sisällöstä löydät aiemmasta artikkelistamme.

Pysähdyskohteet

Milford Sound, Doubtful Sound ja Dusky Sound

Nämä kolme upeaa vuonoa sijaitsevat Uuden-Seelannin lounaisosassa Fiordlandin kansallispuiston alueella. Laiva seilasi yhden päivän aikana näiden kaikkien vuonojen läpi ja pääsimme ihailemaan niitä kannelta.

Vuonoajelut kestivät noin kaksi tuntia kerrallaan ja koska kannella oli aika vilpoisaa, me pukeuduimme kunnolla ulkovarusteisiin, jotta saimme nauttia kauniista maisemista koko niiden keston ajan.

Milford Sound oli vuonoista ehdottomasti hienoin ja todennäköisesti myös tunnetuin. Tuntui, kun laiva olisi hiponut jyrkkiä kallioseinämiä, joiden läheltä ajoimme. Näimme useita vesiputouksia 15 kilometrin matkalla ja myös pienlentokone laskutui vuonon perällä olevalle kentälle lentäen ylitsemme.

Doubtful Sound oli paljon leveämpi ja maisemiltaan vihreämpi kuin Milford Sound. Sillä on pituutta noin 40 kilometriä ja se koostuu monista syvistä haaroista. Doubtful Soundilla voi nähdä monipuolista eläimistöä, kuten pullonokkadelfiinejä, harmaahylkeitä ja albatrosseja.

Dusky Sound on yksi Uuden-Seelannin suurimmista ja syrjäisimmistä vuonoista. Se on noin 40 kilometriä pitkä ja sisältää useita saaria. Dusky Sound on historiallisesti merkittävä, sillä kapteeni James Cook vietti siellä aikaa vuonna 1773.

Dunedin

Uuden-Seelannin ensimmäinen maihinnousu tapahtui Dunedinissa, jonne seilasimme kapean lahden kautta. Laivamme saapui näihin Uuden-Seelannin satamiin vain hieman ennen maihinnousuaikoja, joten saimme ihastella parvekkeelta, kun laivat lipuivat rantaviivoja pitkin satamiin.

Me olimme varanneet etukäteen retken nimeltä Otagos Wild Wonders, jossa meidät vietiin bussikyydillä lahden toisella reunalla sijaitsevalle Otagonin niemelle. Pysähdyimme matkalla historiallisella Dunedinin juna-asemalla, jonka jälkeen jatkoimme matkaa kaunista maisemareittiä pitkin.

Nature’s Wonders -kahvilalla meidät vastaanottivat paikalliset oppaat, jotka kuljettivat meidät pienemmällä bussilla sekä maastoautoilla rantaan. Näimme kymmeniä uudenseelanninmerikarhuja, eli uudenseelanninhylkeitä pötköttelemässä kallioilla ja pääsimme katselemaan niiden touhuja ihan lähietäisyydeltä.

Samalla alueella oli myös sinipingviinien pesintäalue ja meille näytettiin yhtä pingviiniä pesäkolossaan, mutta sitä emme saaneet kuvata, ettei se häiriinny enempää. Harmillisesti emme pysähtyneet Taiaroa Headissa, jossa olisi ollut kuningasalbatrossien pesintäalue.

Tämän retken hinta oli kohtalaisen arvokas sen kestoon ja ohjelmaan nähden, eli noin 170 euroa/hlö. Kävimme luontoretken jälkeen kiertämässä vielä Dunedinia omatoimisesti ja ihmettelimme kaupungin kahdeksankulmaista keskusaukiota.

Paikansimme juna-aseman liepeiltä Noisy Brewing Company -panimon ja Ilkka maisteli siellä paikallista olutta. Kävimme pikaisesti ruokakaupassa ennen kuin siirryimme takaisin bussikyydillä laivalle.

Muita laivayhtiön retkiä tähän kohteeseen olivat mm: Speighs-panimokierros, Dunedinin kävelykierros, pienristeily satamassa ja Taieri Gorge -maisemajuna-ajelu.

Christchurch

Lyttelton on pieni satamakaupunki Christchurchin eteläpuolella ja sinne laivamme pysähtyi päiväksi. Olimme varanneet veneretken, joka lähti samasta satamasta ihan laivamme lähettyviltä.

Veneen kapteeni toimi myös oppaana ja hän kertoi Lytteltonin alueesta sekä luonnosta. Näimme läheltä merimetsoja, muutamia delfiinejä sekä sinipingviinejä. Tälle muutaman tunnin retkelle tuli hintaa noin 80 euroa/hlö.

Retken jälkeen hyppäsimme laivayhtiön järjestämään shuttle-bussiin ja suuntasimme kohti Christchurchia, joka sijaitsee puolen tunnin ajomatkan päässä Lytteltonista. Tästä kyydistä veloitettiin 10 dollarin maksu.

Kaupunki koki pahan maanjäristyksen vuonna 2011 ja siitä oli muistona joen varrella suuri marmorinen muistoseinä, josta löytyi kaikkien uhrien nimet.

Kävelimme keskustaan Riverside Marketille, jossa herkuttelimme juna-sushilla Hikari-ravintolassa. Ilkka pääsi maistelemaan käsityöoluita Canterbury Brewers Collective -ravintolassa ja paikansimme läheltä myös ruokakaupan.

Ilkalla oli toiveissa löytää kapteeni Cookin reseptiä mukaillen valmistettua Spruce-olutta, mutta emme valitettavasti sitä löytäneet. Olutta oli pantu paikallisista puista ja niiden havuista ja se oli ehkäissyt miehistöä sairastumasta keripukkiin. Kaupasta löytyi kuitenkin bussievääksi vähän suklaata ja maustekurkkugose, josta löytyy maisteluvideo Ilkan TikTok-tililtä.

Muita laivayhtiön retkiä tähän kohteeseen olivat mm. Antarktis-center ja Airforce-museo, Taru Sormusten Herrasta -retki, Zipline-kokemus, Wildlife & Maori -elämys, lammasfarmivierailu sekä viinimaistelua

Wellington

Tämä oli ensimmäinen ja matkan ainoa pysähdys pohjoissaarella. Wellington on Uuden-Seelannin pääkaupunki ja siellä asuu reilut 200 000 asukasta.

Tähän kohteeseen meillä ei ollut retkiä ostettuna, joten suuntasimme omatoimisesti kohti Cable Car -asemaa, jonne laivayhtiön retkellä olisi myös päässyt. Tämä yli 120-vuotta operoinut kaapelivaunurata oli mielenkiintoinen ylhäällä olevine museoineen sekä puutarhoineen. Myös näköalat kaupungin ylle olivat hienot!

Ajelun jälkeen kävimme paikantamassa Ilkalle käsityöolutta Choice Bros -panimolla, joka oli sekin erinomaista. Wellingtonin keskustasta löytyi myös hieno Old Bank -ostoskeskus, jonka alakerrassa kävimme syömässä. Ilkka osti paikallisesta fillarikaupasta itselleen hienon pyöräilypaidan.

Laivayhtiön retkivaihtoehtoja olivat myös: Taru Sormusten Herrasta -retket, vierailut kasvitieteelliseen puutarhaan, Zealandia Sanctuaryyn ja kaapelivaunuun sekä pyöräretki Wellingtonin rantareiteillä, satamaristeily sekä hyljesafari.

Picton

Kovan tuulen ja merenkäynnin vuoksi tämä viimeinen kohde jäi pois reitiltämme. Australian rannikolle ennustettiin jopa 100 km/h tuulia, joten kapteeni päätti lähteä kohti pohjoista, jotta ehtisimme kiertää pahimman myrskyalueen.

Tämä osoittautui hyväksi päätökseksi, sillä vaikka kiersimme vuorokauden verran myrskyä pakoon, saimme silti “nautiskella” lähes kymmenmetrisistä aalloista parin vuorokauden ajan.

Fiilikset kohteista

Mikäli olisimme toteuttaneet Uuden-Seelannin matkan maata pitkin, olisivat kohteet olleet todennäköisesti hyvin erilaiset. Oli kuitenkin tosi mielenkiintoista nähdä maisemia laivalta käsin ja luonto on kyllä uskomattoman kaunista tuolla.

Erityisesti ensimmäisen päivän ohjelmassa olleet vuonot olivat upeita mereltä käsin ja siellä olisi ollut tietysti hienoa päästä myös rantautumaan.

Saimme kolmesta eri kaupungista hyvät ensivaikutelmat ja pääsimme näkemään retkien kautta myös villieläimiä. Niitä ja luonnonpuistoja olisimme halunneet nähdä enemmänkin.

Muutamissa kohteissa meitä vastassa olivat mielenosoittajat, jotka eivät pitäneet risteilyaluksista. Wellingtonissa he pysäyttivät hetkeksi kaupungin keskustan liikenteen kulkueellaan.

Merjan matkassa -blogista löydät vinkkejä ja kohteita maata pitkin matkustamiseen Uudessa-Seelannissa, sillä he lomailivat siellä vain muutamaa kuukautta ennen meitä asuntoautolla.

Katso 360-videomme Uudesta-Seelannista

Lue myös muut artikkelimme matkasta