Sydney on Australian suurin kaupunki ja New South Walesin osavaltion pääkaupunki. Siellä asuu noin 5,3 miljoonaa ihmistä ja se sijaitsee kauniin luonnonsataman ympärillä. Ikoniset nähtävyydet kuten Sydneyn oopperatalo ja Harbour Bridge nostavat sen yhdeksi tunnetuimmista kaupungeista kautta koko maailman.

Vietimme Sydneyssä yhteensä neljä yötä, joista yhden ennen risteilyä Uuteen-Seelantiin ja kolme risteilyn jälkeen. Teimme Sydneystä myös päiväretken Blue Mountainsille.

Ihastuimme Sydneyyn ensinäkemältä ja kaupunki oli kiva sekoitus Lontoota ja New Yorkia, mutta kuitenkin omansalaisella tunnelmalla. Meille jäi australialaisista sellainen mielikuva, että he viihtyvät omissa oloissaan, mutta auttavat tarvittaessa, ja kun juttu lähtee käyntiin, he ovat erittäin ystävällisiä.

Reissuamme varjosti hieman loppumatkasta tapahtunut puukotus Bondi Junction -ostoskeskuksessa, ja olikin vain sattumasta kiinni, että emme olleet tapahtuma-aikaan kyseisessä ostoskeskuksessa itsekin vaan kahden kilometrin päässä Bondi Beachilla.

Australiaa ja Sydneytä kuvataan turvallisiksi kohteiksi, joten tuo tapahtuma järkytti koko maata syvästi ja se oli näkyvästi esillä paikallisissa medioissa. Kieltämättä loppumatkasta tuli hieman havainnoitua ympäristöä tarkemmin ja ennen kuin ehdimme lähteä kotimatkalle, tapahtui vielä toinenkin valitettava puuukotus.

Noista tapahtumista huolimatta lähtisimme Australiaan ja Sydneyyn koska tahansa uudelleen, sen verran paljon pidimme kaupungista. Nähtävää jäi vielä todella paljon seuraavillekin reissuille.

Nähtävyydet

Sydneyn oopperatalo

Tämä vuonna 1973 valmistunut Sydneyn Oopperatalo on varmasti yksi maailman tunnetuimmista ja arkkitehtonisesti merkittävimmistä. Se sijaitsee Sydneyn satamassa keskeisellä paikalla ja on myös Unescon maailmanperintökohde.

Rakennuksen pääsee kiertämään kävellen ympäri ja siellä on paljon rappusia, joille voi istua ihastelemaan sataman tunnelmaa. Ympäriltä löytyy runsaasti baareja, ravintoloita ja matkamuistokauppoja.

Sydney Harbour

Sydney Harbour on yksi maailman kauneimmista luonnonsatamista, jossa vuoden vaihtumista juhlitaan näyttävillä ilotulituksilla. Sataman alueella sijaitsee useita kauniita puistoja ja kävelyreittejä. Satamaan pääsee kätevästi niin metrolla kuin raitiovaunulla ja sieltä löytyvät venereitit eri puolille Sydneyä.

Harbour Bridge

Vuonna 1932 rakennettu Harbour Bridge on yksi maailman tunnetuimmista kaarisilloista. Se on rakennettu teräksestä ja sillan voi ylittää autolla, junalla, kävellen tai pyöräillen.

Me lähdimme ylittämään siltaa kävellen. Sillan ylitys on maksuton elämys ja näköalat ovat sieltä erittäin hienot, joskin kävelyväylä on myös suojattu jykevillä verkoilla.

Selvittelimme etukäteen myös mahdollisuutta päästä kävelemään sillan kaarelle, mutta siitä olisi saanut pulittaa useita satoja dollareita, joten kiipeilyelämys jäi tällä kertaa kokematta.

Luna Park

Historiallinen Luna Park sijaitsee Sydneyn satamaa vastapäätä ja sinne pääsee helposti joko laivalla tai siltaa pitkin kävelemällä. Perillä kannattaa kurkistaa sataman suuntaan, sillä näköalat ovat hienot niin sillalle kuin satamaan ja oopperataloon.

Huvipuistoon meno oli ilmaista, mutta laitteet maksoivat erikseen. Luna Parkin takana sijaitsee kaunis purjevenesatama ja rauhallisempi asuinalue.

Secret Garden

Luna Parkin takaa löytyy myös Wendy Whiteley’s Secret Garden, joka myötäilee kapeana vyönä Lavender Bayn poukaman muotoja. Puistosta löytyy paljon portaita ja korkeuseroja, sekä tietysti kauniita viidakkomaisia istutuksia ja taidetta.

Bondi Beach

Kilometrin mittainen Bondi Beach sijaitsee vajaan tunnin bussimatkan päässä Sydneyn keskustasta. Bondi Beach on yksi Australian tunnetuimmista ja ikonisimmista rannoista.

Nimi “Bondi” juontaa aboriginaalikielestä ja tarkoittaa “murtuvia aaltoja”. Ranta onkin tunnettu erinomaisista surffausmahdollisuuksistaan.

Itse rantaa ympäröi vilkas kaupunginosa kahviloineen, ravintoloineen ja pikku putiikkeineen. Bondi Beach onkin suosittu vierailukohde niin turisteille kuin australialaisille itselleenkin.

Surffaajien ihastelun lisäksi kävimme virkistäytymässä käsityöoluen parissa sekä nauttimassa yhdet koko reissun parhaimmista sushiaterioista Sushi Train -ravintolassa. Jälkiruoat kävimme nauttimassa Anita Gelatossa.

Kuulimme hälytysajoneuvojen ääniä ja näimme taivaalla lentäviä koptereita, kun olimme lähdössä rannalta pois. Pääsimme juuri Uber-kyydillä takaisin keskustaan ruuhkien ja pillit päällä ajavien ambulanssien keskeltä, kun kuulimme mitä Bondi Junctionissa oli tapahtunut.

Westfield-ostoskeskuksessa tapahtuneessa puukotuksessa kuoli kuusi ihmistä ja niiden joukossa oli myös poliisin ampuma hyökkääjä. Lisäksi lukuisia ihmisiä loukkaantui.

Sydney Eye

Sydneyn korkein rakennus ja yksi maamerkeistä on Sydney Eye. Sen kokonaiskorkeus on 309 metriä ja näköalatasanne sijaitsee 250 metrin korkeudessa. Torni sijaitsee Westfield-ostoskeskuksen yhteydessä kaupungin keskustassa.

China Town

Sydneyn China Townin historia ulottuu 1800-luvun lopulle. Kaupunginosasta löytyy runsaasti aasialaisia ravintoloita sekä kiinalaista kulttuuria ja arkkitehtuuria. Alue onkin suosittu turistinähtävyys ja ehdottomasti vierailun arvoinen.

Päiväretki Blue Mountainsille

Halusimme ehdottomasti päästä vierailemaan Blue Mountainsilla, joten olimme varanneet päivän mittaisen retken Anderson’s Toursilta.

Vuoristoalue on tunnettu upeista maisemistaan; rotkoista, vehreistä metsistä ja jylhistä kalliomuodostelmistaan. Alueella sijaitsee useita kansallispuistoja ja se kuuluu Unescon maailmanperintökohteisiin ainutlaatuisen luontonsa vuoksi.

Retkipäivän lähtö koitti kello seitsemän Four Seasons -hotellin edestä. Lähdimme pienellä noin 20-paikkaisella bussilla vajaan 100 km:n matkalle kohti vuoristoa, joka pilkisteli välillä sumuverhon ja pilvien takaa.

Onneksi sää kirkastui ja näimme upeasti kaiken mitä pitikin. Sää vuorilla oli ollut todella vaihteleva, joten meillä kävi tälläkin kertaa ihan mieletön tuuri.

Opas otti ryhmän todella hyvin haltuun ja huolehti siitä, että meillä kaikilla oli tosi hauska päivä. Huvittavana yksityiskohtana mainittakoon, että hän ilmoitti tapaamisajat autolla aivan miten sattuu, esimerkiksi noin puolen tunnin kahvitauko, josta takaisin tulee olla 12.37. Tästä huolimatta tai ehkä juuri tämän vuoksi porukkamme oli aina ajallaan autolla.

Upea päiväretkemme kulki ensin Leuran viehättävän alueen läpi, josta siirryimme näköalapaikalle ihailemaan Three Sisters -hiekkakivipylväitä.

Sen jälkeen siirryimme lähistölle ensimmäiseen kaapelivaunuun, joka kuljetti meidät upean rotkon sekä vesiputouksen yli. Lasipohjainen vaunu tarjosi hyvät näköalat huikeiden maisemien ihailuun.

Vaihdoimme seuraavaan kaapelivaunuun, joka lähti sukeltamaan alas kohti viidakkoa. Siellä teimme lyhyen sademetsäkävelyn ja ohitimme myös vanhan Katoomban hiilikaivoksen. Kolmas kyytimme olikin jyrkkään rinteeseen rakennettu junayhteys, jolla hiiliä on aikoinaan kuljetettu kaivoksesta pois.

Kolmas kyytimme olikin jyrkkään rinteeseen rakennettu junayhteys, jolla hiiliä on aikoinaan kuljetettu kaivoksesta pois. Raiteet kohoavat parhaimmillaan peräti 52 asteen kulmassa, ja kyseinen rata pitää hallussaan jyrkimmän junaradan Guinnessin maailmanennätystä.

Alueella on runsaasti näköalapaikkoja ja teimme niihin pikaisia pysähdyksiä. Näimme luonnossa kookaburran ja lisää eläimiä Featherdale Sydney Wildlife Parkissa.

Retkemme päätteeksi pääsimme vielä ajelemaan veneellä Sydney Olympic Park -laiturilta Parramatta jokea pitkin kohti keskustaa auringon laskiessa taustalla.

Majoitukset

Hilton

Majoituimme yön ennen risteilylle lähtöä Sydneyn Hiltonissa, aivan kaupungin keskustassa. Saavuimme hotellille melko myöhään ja suuntasimme pian aamupalan jälkeen kohti satamaa, mutta löysimme itsemme näiltä samoilta alueilta uudelleen vielä risteilyn jälkeen. Hiltonin eleganteissa lakanoissa saimme ottaa varaslähdön runsaan viikon mittaiselle hemmottelulle risteilyn merkeissä.

Radisson

Radisson Blu Plaza Hotel sijaitsee historiallisessa Wales Housessa Sydneyn keskustassa. Rakennus on toiminut aiemmin Sydney Morning Herald lehden toimistona sekä pankkina, ja sen arvokkuutta huokuva arkkitehtuuri tarjoaakin hulppeat puitteet hotellille.

Saimme Radisson Premium jäseninä huoneluokan korotuksen 11. kerrokseen parvekkeelliseen huoneeseen. Jäsenyyden myötä saimme myös joka päivä vesipullot huoneeseen, joka oli mukava lisäherkku helteisessä Sydneyssä.

Hotellin aulassa sijaitsi myös viihtyisä baari, jossa nautimme lasilliset sampanjaa saavutettuamme matkan tavoitteena olleet kolme uutta maata, Singaporen, Australian ja Uuden-Seelannin. Kaiken kaikkiaan Radisson Blu hotelli oli oikein viihtyisä ja se sijaitsi hyvällä paikalla.

Ravintolat & panimot

Curly Lewis

Saapuessamme bussilla Bondi Beachille, Ilkan tarkka olutsilmä paikansi rantakadun varrelta panimobaarin. Suuntasimme siis ensin Curly Lewis baariin neuvonpitoon ja maistamaan pari panimon olutta.

Panimon Salty Mermaid Gosen ja Hazy IPAn myötä panimoa voi suositella vierailun arvoiseksi, varsinkin jos olet käymässä Bondi Beachilla. Ja sinnehän kannattaa mennä, jos olet käymässä Sydneyssä.

The Australian Heritage Hotel

Sydney Harbourin vilinästä kohti Harbour Bridgeä mäkeä ylös kiivetessä löytyy The Australian Heritage Hotel. Pelkän nimen perusteella emme olisi tänne osanneetkaan mennä, mutta koska sen ravintolasta kuulemma sai kenguru-emu-pizzaa, se luonnollisesti alkoi vastustamattomasti houkuttaa.

Paikassa kenties toimii myös hotelli, mutta mitään sen tyyppistä emme kyllä huomanneet. Sen sijaan kapean kolmion muotoisessa rakennuksessa sijaitsi runsaalla olutvalikoimalla varustettu baari.

Ruokalistalta löytyi kuin löytyikin oluen lisäksi luvattu Coat of Arms -niminen pizza ja kaiken tämän sai nauttia halutessaan vaikkapa kattoterassilla. Tosin oluet piti kantaa kapeita portaita pitkin itse ylös saakka.

Liikenne

Busseihin, ratikoihin ja metroihin pääsi kyytiin luottokorttin lähimaksulla ja kannattaa muuten muistaa leimata myös ulos kulkuvälineistä. Julkisten avulla oli helppoa ottaa kaupunkia haltuun ja Google Mapsista näki hyvin reitit sekä vaihtoehdot.

Uberilla ajelimme myös muutamaan otteeseen, mutta julkiset olivat täällä helppo ja edullinen vaihtoehto. Lentokentälle pääsimme suoraan metrolla erittäin kätevästi.

Lopuksi

Sydney oli reissumme päätepiste ja sieltä lensimme Hongkongin kautta kotiin. Finnair muuten vuokraa koneitaan tälle reitille, joten lentokentällä näkyi tuttuja sinivalkoisia koneita. Saimme upgradettua pisteillä Hongkong-Helsinki -välisen lennon Economy Premiumiin ja kylläpä se tuntui hyvältä ratkaisulta pitkän matkan päätteeksi.

Löydät aiemmasta artikkelistamme kustannusyhteenvedon koko matkasta ja tarkemmat tiedot reitistämme. Teimme risteilystä Uuteen-Seelantiin oman koosteen ja Uuden-Seelannin pysähdyskohteet löydät tästä artikkelista.

Vieraile Sydneyssä 360-videoiden kautta

Lue myös muut artikkelimme tästä reissusta