Karibian risteilymme lähtö- ja paluusatama oli Floridan Fort Lauderdalessa sijaitseva Port Everglades. Ensimmäinen pysähdyssatama oli Miamissa, joka tuntui hieman hassulta, koska näiden kaupunkien välinen etäisyys on vain noin 50 km. Joustava lähtökäytäntö mahdollistaa kuitenkin hyvin pääsyn laivalle jos vaikka lento on myöhässä ja missaa ensimmäisestä satamasta lähdön.

kartta Florida

Port Evergladesin satamassa ei ollut juurikaan nähtävää hytin parvekkeelta käsin. Läheinen lentokenttä lienee yksi USA:n vilkkaimista, sen verran tiheään sinne laskeutui koneita ja meteli oli sen mukainen.

Miamin satamassa sen sijaan kannattaa olla valppaana niin saapuessa kuin lähtiessäkin. Me saimme nauttia upeasta auringonnoususta sekä -laskusta ja laiva lipui hitaasti Miami Beachin ohi, joten kauniita maisemia riitti myös laivan kannelta käsin.

Ilkka laivan kannella odottelemassa Miamiin pääsyä

Yllä olevaa kuvaa klikkaamalla pääset 360-videoon, joka aukeaa uuteen ikkunaan.

Katso 360-video Miamin satamasta aamutuimaan kokonaisuudessaan Virtual Traveller -sivustolta

Miami Beach
Miami Beach auringonnousu
auringonlasku Miami

Ensimmäisen päivän bussikierros Miamissa oli pettymys

Emme ehtineet etukäteen tutkia Miamin tarjoamia mahdollisuuksia, joten olimme varanneet etukäteen bussikierroksen suomalaisryhmän kanssa, jossa tarjottiin tilaisuus nähdä Miamin tunnettuja nähtävyyksiä sekä päästä lopuksi Dolphin Mall -ostoskeskukseen. Tämä oli kaikista päiväretkistä suurin pettymys, sillä istuimme käytännössä koko päivän bussissa ja meillä oli reilu tunti aikaa kierrellä ostoskeskuksessa. Miami Beachin hiekkarannan uimakopeista näimme bussista käsin vain katot ja rantabulevardilla liehuvat palmut. Tämä jäi meitä ärsyttämään siinä määrin, että päätimme päästä paluumatkalla rannalle hinnalla millä hyvänsä.

Paluu Miamiin risteilyn lopuksi

Risteilyn palatessa aikaisin aamulla Port Evergladesiin olimme selvittäneet laivalta, että vaihtoehtomme ennen alkuillan lentoa olisivat lähteä suomalaisryhmän kanssa katsomaan alligaattoreita tai sitten pääsisimme Costan järjestämällä kuljetuksella läheiselle ostoskeskukselle, josta siirtyminen järjestyisi tiukalla aikataululla lentokentälle. Molemmissa tapauksissa matkalaukkumme saisivat olla bussissa. Harkitsimme jopa auton vuokrausta, mutta sen järjestämiseen olisi todennäköisesti tuhraantunut paljon aikaa. Jos meillä olisi ollut lisäpäiviä Miamissa, niin autoreissu Key Westiin olisi ollut ehdottomasti toivelistalla.

Costan tarjoamassa vaihtoehdossa ostoskeskus oli tällä kertaa aivan Miamin sataman ja rannan tuntumassa, joten valitsimme sen ja hyppäsimme taksiin kohti Miami Beachia. Uber olisi muuten varmaan ollut myös toimiva ratkaisu, mutta viereinen taksitolppa vei voiton.

taksi Miami Beach

Vihdoinkin Miami Beachilla

Taksi vei meidät rannan tuntumaan ja vihdoinkin pääsimme tepastelemaan tuolle kuuluisalle rannalle! Vielä kun meillä olisi ollut rannalle sopivampi vaatetus ja enemmän aikaa, niin päivä olisi hiponut täydellistä. Pääsimme kuitenkin kävelemään rantahiekolle, nauttimaan paikallisten seassa rantapäivästä ja ennen kaikkea ihailemaan pastellisävyin maalattuja hengenpelastajien koppeja.

Miami Beach
Miami Beach pilvenpiirtäjä

Yllä olevaa kuvaa klikkaamalla pääset 360-videoon, joka aukeaa uuteen ikkunaan.

Katso 360-video Miami Beachilta kokonaisuudessaan Virtual Traveller -sivustolta

Jos Meksikossa oli hurjan kuuma, noin 35 astetta, niin ei Miamissakaan tarvinnut palella, sillä lämpötila oli varmasti 30 hujakoilla. Kävelimme rannalla jonkin aikaa ja löysimme vielä mukavan viheralueen, jossa oli paljon kuntoiluvälineitä, lasten leikkipaikkoja ja suihkuja. Viihtyisämpää treeniympäristöä saa etsiä.

Kuin tilauksesta, taksi kurvasi erään ravintolan eteen ja saimme neuvoteltua paluukyydin ostarille. Muuten kiva, mutta vaikka sovimme tasahinnan 25 dollaria matkasta, yritti taksikuski vetää välistä silti ylimääräisen kympin. Onneksi Ilkka huomasi asian nopeasti.

Hard Rock Cafe, Hooters ja Miamin vanhin puu

Vaikka emme edelleenkään olleet ostoskeskusten ystäviä, oli tämä sataman Bayside Marketplace myös meille sopiva paikka. Sieltä nimittäin löytyi Hard Rock Cafe, jossa kävimme syömässä ja paitaostoksilla. Ilkka ilahtui Hooters-ravintolasta, jossa kävimme oluella ja löytyipä sieltä myös kumiankkakokoelmaamme komea Hooters-ankka. Katri löysi vielä itselleen kengät sekä jäätelöä, joten päivä oli melko lailla onnistunut sen puolesta, että aikaa tähän kaikkeen oli noin viisi tuntia.

Päivän päätteeksi bussi vei meidät ajallaan terminaaliin. Selvästi näissä laivayhtiöiden kuljetuksissa on hyviä puolia sen lisäksi, että ne tekevät kaikkensa hoitaakseen asiakkaat ajoissa niin laivaan kuin lentokoneeseen, mutta pääsimme myös tosi nopeasti lähtöselvityksistä läpi, eikä turvatarkastukseenkaan ollut ihan mahdotonta jonoa. Lentokentällä meidät vielä päivitettiin turistiluokasta pykälää parempaan, joten lentomatka meni erittäin mukavasti tilavilla penkeillä kera erinomaisen palvelun.

Lue myös

Karibian risteily kymmenessä päivässä
Caymansaaret – veroparatiisi vai vain paratiisi