Risteilyn ajankohta 6.–20.12.2022

Olimme mukana 14 vuorokauden tutkimusristeilyllä Antarktiksella Hurtigrutenin M/S Roald Amundsenin kyydissä. Aiemmassa artikkelissa kerroimme tarkemmin risteilylle valmistautumisesta ja mitä kaikkea matkalle kannattaa varata mukaan, kun kohteena on Etelämanner.

Pysähdyskohteet Antarktiksella

Tässä artikkelissa käymme läpi tarkemmin Antarktiksen ensimmäisten neljän kohteen retkiä ja näytämme, millaisissa maisemissa seikkailimme pingviinien, valaiden, merilintujen ja hylkeiden keskellä.

Ushuaia – Drake Passage – Orne Harbour – Danco Island – Lemaire Channel – Port Charcot – Börgen Bay – Damoy Point – Whalers Bay – Point Wild – Drake Passage – Stanley – Saunders Island – New Island – Ushuaia

Reittikartta Etelämanner

Drakensalmen ylitys

Drakensalmi (Drake Passage) on merialue Etelä-Amerikan ja Antarktiksen välillä. Se tunnetaan hurjasta maineestaan yhtenä maailman petollisimmista merialueista, jossa aallokko voi olla jopa 12-metristä.

Alueen tarinat hurjista sääolosuhteista eivät ole aivan tuulesta temmattuja, sillä viikkoa ennen matkaamme Viking Polaris -alus kohtasi salmella harvinaisen Rogue-aallon, joka turmeli laivan ikkunoita rikki.

Alueella ei silti tuule jatkuvasti niin lujaa vaan jokainen risteilyvieras tulee oppimaan termit “Drake lake” ja “Drake shake”, joita laivalla käytetään kuvaamaan tätä 800 kilometrin pituista merimatkaa.

Me saimme kokea menomatkalla jonkinlaista välimuotoa aallokon ollessa noin 3–4 metristä ensimmäisenä meripäivänä ja huomattavasti rauhallisempaa toisena meripäivänä.

Saimme suoritettua laivalla pakolliset ohjelmanumerot kuten saappaiden noudon sekä vaatteiden imuroinnin. Lisäksi kävimme syömässä kolmesti päivässä laivan ravintoloissa ja kuuntelimme luennot päivän ohjelmista.

Laivalta löytyi upea maisemasauna, joka oli varustettu kahdella suomalaisella Harvian kiukaalla. Kävimmekin useana päivänä saunomassa ja pulahdimme kannen poreammeisiin ihastelemaan Drakensalmen merimaisemia.

Bongasimme toisena meripäivänä myös ensimmäiset valaat, sillä aivan laivan lähietäisyydellä uiskenteli upea miekkavalasparvi. Yksittäisiä valassuihkuja näkyi laivalta todella usein, joten kaikista ei kuulutettu erikseen, mutta tästä miekkavalasparvesta kapteeni kuulutti ja ehdimme kannelle ihailemaan sitä.

Orne Harbour

Heräsimme, kun laiva lipui lahteen ja maata oli vihdoin näkyvissä. Vaikka keli oli ulkona harmaa ja luntakin tuprutteli, oli jylhä vuoristomaisema omalla tavallaan lumoava. Tiesimme Huippuvuorten matkan jäljiltä, mitä odottaa arktisten alueiden maisemilta ja ne olivat juuri niin upeat, kuin toivoimmekin.

Olimme laittaneet kellon soimaan jo kello 6.30, sillä maihinnousu tapahtui ryhmissä ja ensimmäiset matkustajat alkoivat siirtyä pikakumiveneisiin jo kahdeksan aikaan. Ehdimme syödä rauhassa aamupalan ja valmistautua omaan vuoroomme.

Harmaus väistyi aamunpäivän aikana ja meidän vuoromme koittaessa aurinko paistoi ja hohti vielä lumisten hankien kautta niin, ettei ilman aurinkolaseja ei olisi pärjännyt ulkona. Siirryimme ensin kolmannelle kannelle, kun ryhmäämme leopardihylkeitä kuulutettiin.

Pikaveneisiin mahtui kerralla noin kymmenen henkilöä, joten meidät jaettiin ryhmiin ja kuljetettiin maihin useamman veneen voimin. Kumivene jätti meidät kivikkoiselle rannalle ja olimme jo hieman nähneet hyttimme ikkunasta, millainen kiipeilyurakka meitä odottaisi.

Meille jaettiin kävelysauvat ja vaikka yleensä emme koe moisia tarvitsevamme, olivat ne tällä kertaa oivallinen apu jyrkähkössä rinteessä, jonka liukkaita polkuja kipusimme ylös laivan kumisaappailla. Lämpötila oli nollan tuntumassa ja meillä oli ehkä vähän liikaakin vaatetusta, sillä kiivetessä tuli nopeasti lämmin.

Laivalla oli aika paljon vanhempaa väkeä, joten osalla kului kiipeämiseen todella kauan aikaa. Me taas olisimme hyväkuntoisina voineet kiivetä nopeamminkin ja ohitimme muutamassa sopivassa kohdassa porukkaa, että ehtisimme huipulle kuvaamaan.

Etelämanner valloitettu!

Oli hieno tunne päästä astelemaan uudelle mantereelle heti risteilyn alussa ja vieläpä niin upeissa maisemissa. Nousumetrejä kertyi noin sata, kun olimme päässeet ylös. Myssypingviinien metelöinti kuului pitkin matkaa ja välillä niitä seikkaili rinteessä aika lähellä meitä. Huipulta aukesivat todella upeat maisemat ja otimme sieltä paljon valokuvia sekä videoita.

Pingviineillä oli pieni alue, jossa ne rakensivat pesiään ja touhuilivat omiaan. Niiden jälkiä näkyi joka puolella ja ne kiipeävät mereltä hyvinkin korkealle etsimään mahdollisimman hyvää pesäpaikkaa. Me pysyttelimme yli viiden metrin päässä pingviineistä, että emme häiritsisi niitä.

Opas alkoi hoputtamaan, että olisi aika siirtyä alas. Me lähdimme käskystä reippaasti kohti polkua ja täyttelimme saappaiden jättämiä monttuja oppaiden ohjeiden mukaisesti, etteivät pingviinit jää niihin jumiin. Osalla matkustajista oli vaikeuksia pysyä pystyssä liukkaassa maastossa ja oppaat kävivät välillä vetämässä heitä ylös hangesta.

Danco Island

Aamun rantautumisen jälkeen kävimme lounaalla ja iltapäivällä luvassa oli vielä kumiveneajelu Danco-saaren lähettyvillä. Maisemat vaan paranivat ja vedessä kelluvat suuret jäälohkareet näyttivät niin kauniilta lumisten vuorten lomassa.

Saarella asui isompi yhdyskunta valkokulmapingviinejä. Suuret ruskeat läikät lumessa paljastivat helposti niiden pesintäalueet ja kun aluetta tarkasteli lähemmin, huomasi pienet polut, joita pitkin pingviinit kulkivat pesältä merelle ja takaisin ravinnonhakureissuillaan.

Niitä oli tuhansia, niin vedessä veneemme ympärillä kuin rantakivikossa. Tiesitkö muuten, että jotkut pingviinilajit kiipeävät korkeille kallioille siksi, että kalliota vasten on parempi hautoa munia kuin lumessa.

Söpöydestään huolimatta pingviinit ovat myös aikamoisia haisuleita, jonka saimme myös huomata rantaa lähestyessämme. Pujottelimme veneellä upeiden jäälohkareiden keskellä ja bongasimme myös komean hylkeen päiväunilla yhden jäätikön päällä.

Tarjolla olisi ollut myös kajakkiretkiä sekä yöpymismahdollisuus teltassa rannalla. Hinnat olivat vaan sen verran suolaiset, että me jätimme retket suosiolla väliin (telttayö 438 euroa/hlö).

Lisäksi retkille osallistuminen ei ollut mitenkään varmaa, vaan ne arvottiin kaikkien halukkaiden kesken, sillä niin kajakkeja kuin telttojakin oli mukana vain rajallinen määrä. Retkiä ei myöskään ole välttämättä tarjolla kaikilla risteilyillä.

Ilkka muuten erotti kuulutusten joukosta vähän ikävämmän code blue -kutsun lastausalueelle, joka tarkoitti elvytystä. Ilmeisesti tilanne saatiin hoidettua, sillä matkamme jatkui normaalisti. Onneksi niin, sillä Etelämanner on todella hankala paikka evakuoida ketään.

Näimme päivän aikana myös kaksi muuta laivaa ja yhden purjeveneen. Kotiin päästyämme tutkimme aihetta vähän lisää ja Antarktikselle risteilee näköjään useita erikokoisia aluksia.

Lemaire Channel

Edellisiltana yhdeksän jälkeen jäätikön reunalle jätetyt telttailijat oli noudettu laivan kyytiin takaisin viiden maissa aamun sarastaessa. He olivat kuulemma saaneet pingviinin ja hylkeen seurakseen, joten nukkuminen oli jäänyt vähemmälle niiden sekä jäätikön ääniä ihmetellessä.

Päivä oli uskomattoman kaunis ja tyyni. Matkamme jatkui hiljalleen pitkin Lemairen upeaa, 11 kilometriä pitkää salmea, jonka molemmin puolin kohosivat jylhät, teräväkärkiset vuoret. Peilityynen lahden pinnalla lipui isompia ja pienempiä jäälohkareita kauniissa sinisen sävyissä. Aurinko paistoi niin kirkkaasti, ettei kannelle ollut asiaa ilman aurinkovoidetta ja -laseja.

Laivamme eteni hyvin hitaasti jäälohkareiden lomassa ja jään paljouden vuoksi rantautumisemme myöhästyi useammalla tunnilla. Olimme silti onnekkaita, että pääsimme salmen läpi, sillä se olisi voinut olla niin jäässä, ettei laivalla olisi päässyt siitä, vaan olisimme menneet seuraavaan kohteeseen kiertoreittiä.

Antarktiksella päiväohjelmat ja reittivalinnat ovat vahvasti sidottuja säähän, joten kukaan ei pysty sanomaan varmaksi, mitä huomenna tai edes saman päivän aikana tapahtuu.

Lounaan lomassa katselimme maisemia ja saimme videolle ihan mielettömällä tuurilla juuri jäälautan alle uiskentelevan lahtivalaan. Näimme muutamia muitakin valaan suihkauksia päivän aikana ja vilauksen ryhävalaan selkäevästä.

Tämän kanavan läpi lipuminen oli yksi matkan huippuhetkistä ja meni kärkeen kauneimpien maisemien joukkoon, mitä olimme koskaan nähneet. Lemairen kanavaa pidetään yhtenä Antarktiksen kauneimmista reiteistä, eikä ihme.

Port Charcot

Rantautumispaikaksemme oli valittu uskomattoman kauniin lahden tyyni poukama Port Charcot, jossa kellui suuria jäävuoria. Aika tuntui pysähtyneen tänne ja olisimme voineet jäädä ihailemaan maisemia pidemmäksikin aikaa.

Port Charcot on nimetty ranskalaisen Jean-Baptiste Charcotin mukaan, jonka johtaman retkikunnan tukikohtana tämä poukama toimi talven yli tutkimusretken aikana vuosina 1903–1905. Port Charcotissa on edelleen nähtävissä leiriytymisen jäänteitä, kuten muun muassa suuri kiviröykkiö, jonka huipulla kohoaa puinen tolppa sekä veneen jäännökset.

Wikipediasta löytyy muuten lista Etelämantereen kaikista nykyisistä ja entisistä leireistä ja tukikohdista, joista joissakin saattaa päästä risteilyn mukana vierailemaan.

Meidän ryhmämme Leopard Seals oli tällä kertaa ensimmäisenä vuorossa. Meidät kuljetettiin maihin kumiveneillä ja oppaat olivat käyneet tekemässä jäätikölle portaat valmiiksi lumeen, jotta pääsimme rantautumaan mahdollisimman sujuvasti. Vaihtoehtoina oli kiivetä ylös näköalapaikalle tai mennä katsomaan pingviinejä. Meillä oli 90 minuuttia aikaa ja päätimme suorittaa molemmat rastit aloittaen pingviineistä.

Olimme lähellä useampaa valkokulmapingviiniyhdyskuntaa, joten oli hauskaa katsella miten ne sukkuloivat vedessä sekä maalla. Pingviinit on muuten tosi helppo paikantaa rannoilta, sillä ne sotkevat ympäristönsä tehokkaasti kakalla. Tarvitsee vaan seurata ruskeita vanoja rannasta ylöspäin ja sieltä ne pingviinitkin löytyvät.

Pingviinit hautovat muniaan mieluummin kallion kuin kiven päällä, joten ne saattavat kiivetä todella korkealle löytääkseen hyvän pesäpaikan. Ne vaikuttavat kömpelöiltä lumessa ja pötkähtelevät nenälleen jatkuvasti, mutta ovat silti todella ketteriä tarpeen tullen ja jotkin lajit hyppäävät ylöspäin jopa puolet omasta korkeudestaan.

Kävelimme myös näköalapaikalle ja osalle kävely rinteen huipulle oli selvästikin liian raskas aktiviteetti vaikka maasto tässä kohteessa ei ollut edes kovin jyrkkä. Me ehdimme valokuvata hyvin ja alas tullessamme pääsimme vielä aivan lähietäisyydelle kuvaamaan pingviinejä ennen venematkaa takaisin laivalle. Olipa upea päivä ja rantautuminen!

Sauna ja porekylvyt

Laivaan saavuttuamme vaihdoimme uikkarit päälle ja menimme kannella sijaitsevaan poreammeeseen, jossa vesi oli todella lämmintä. Viihdyimme altaissa hetken aikaa, kävimme saunassa ja siirryimme illalliselle Fredrikson-ravintolaan, joka tunnetaan hampurilaisistaan sekä pirtelöistään. Sellaiset mekin otimme ja kyllä ne olivat todella herkullisia.

Viimeiset matkustajat palasivat laivaan rannalta ja lähdimme lipumaan jäälauttojen keskeltä kohti seuraavaa kohdetta. Emme malttaneet pysyä poissa kannelta, sillä ilta oli tyyni ja maisemat edelleen niin kauniita. Ihmettelimme, että eikö pimeä tule tosiaan ollenkaan.

Näimme myös jäälautalla jääpingviinin, joka olikin ainoa laatuaan sillä matkalla, joten oli onni, että satuimme paikalle ja saimme pingviinistä vielä kuvankin talteen. Selvitimme vielä ennen nukkumaan menoa, että millaista ohjelmaa seuraavana päivänä olisi ja moneltako meidän pitäisi herätä. Tällä reissulla kello soi melkein joka aamu aikaisin vaikka olikin lomaa.

Vieraile Etelämantereella 360-videoiden avulla

Lue myös muut artikkelimme tältä matkalta​

Muita blogijuttuja Antarktikselta

https://www.matkallamissamilloinkin.com/risteily-etelamantereella/

https://www.rantapallo.fi/kaikkimaanosat/2011/12/10/antarktiksen-valloitus-osa-1/embed/

Matkakohteena Etelämantere - Tarinoita Maailmalta

Kuukausi Etelämantereella oli ikimuistoinen kokemus. Tähän matkaan mahtui lukematon määrä eläinkohtaamisia, jotkut söpöjä, toiset kerrassaan mykistäviä kaikessa kauneudessaan. Etelämantere ei säästä huolimatta jätä kylmäksi!

Etelämanner arkistot - Adalmina's Adventures

Etelämanner oli ollut jo jonkin aikaa bucket-listallani, mutta alunperin se ei kuitenkaan kuulunut maailmanympärimatkani suunnitelmiin. Onneksi kuitenkin muutin...