*Kaupallinen yhteistyö Elämys Cruises

Risteilyn ajankohta 6.–20.12.2022

Yksi suurimmista matkahaaveistamme toteutui, kun lähdimme joulukuussa Hurtigrutenin tutkimusristeilylle kohti Antarktista M/S Roald Amundsenin kyydissä.

MS Roald Amundsen Port Charcotissa

Matkan hankkiminen

Löysimme meille sopivan risteilyn Elämys Cruisesin nettisivuilta vuoden alussa ja laitoimme siitä viestiä Petri Sirénille, joka tuntee yrityksen risteilytarjonnan erinomaisesti. Halusimme nimittäin varmistaa, että risteily menee todellakin Etelämantereelle asti ja voimme sanoa astuneemme uudelle mantereelle.

Petri vakuutteli, että reitti on juuri sellainen, joten pistimme varauksen sisään ja meillä oli yli kymmenen kuukautta aikaa vielä sopeutua ajatukseen, että lähdemme reissuun yhdelle maailman syrjäisimmistä alueista.

Jäävuoria Antarktiksella

Matkan valmistelu

Saimme aika pian varauksen jälkeen Hurtigrutenilta postia, jossa meiltä kyseltiin saapumis- ja henkilötietoja sekä allergioita. Täytimme pyydetyt lomakkeet ja lähetimme ne eteenpäin.

Emme olleet koskaan lentäneet Etelä-Amerikkaan, joten tutkimme tarkkaan eri vaihtoehtoja ja reittejä. Koronan kurittaman lentoalan epävarmuudet mietityttivät meitä, joten päädyimme ostamaan KLM:n lennot Helsingistä Amsterdamin välilaskulla Buenos Airesiin.

Yritimme nostaa ennen matkaa Helsingistä Argentiinan pesoja, mutta Forexilta todettiin, että he eivät sitä saa. Tuurilla rahaa saattaisi olla jossain yksikössä, mutta päätimme luottaa siihen, että saisimme rahat nostettua perillä. Valuutan vaihtaminen kiinnosti sen vuoksi, että sitä saatettiin kysyä maahantulotarkastuksessa.

Roald Amundsen ja hieman ruostuneempi kippo Falklandsaarilla

Lisämaksut ja palvelut

Risteilyn kohde oli sen verran erityinen, että sen lisävaatimuksena oli matkavakuutus, joka sisältää laajemmat korvaukset kuljetuksineen, mikäli jotain sattuisi. Meidän Pohjolan matkavakuutusehdot sulkivat pois mm. vaellukset arktisilla alueilla.

Vaaditut ehdot kuuluivat onneksi Amex-korttimme sisältämään matkavakuutukseen ja tilasimme vain erillisen todistuksen heiltä matkaa varten.

Hurtigruten edellytti kaikilta risteilylle lähtijöiltä myös lääkärintodistusta, joka tehtiin sähköisesti 4–8 viikkoa ennen matkaa ja siihen piti hankkia lääkärin allekirjoitus. Lausunnolla haluttiin varmistaa, että pystymme liikkumaan laivalla sekä kumiveneillä tehtävissä rantautumisissa omatoimisesti.

Jokaiselta risteilylle lähtijältä edellytettiin negatiivista koronatestiä, jonka me teimme Hurtigrutenin organisoimassa testipisteessä hotellilla lähtöä edeltävänä päivänä. Meillä oli varmuuden vuoksi mukana todistukset aiemmin lokakuussa sairastetusta koronasta, mutta testit näyttivät onneksi negatiivista.

Argentiinaan saapuminen

Molemmat lentomme Helsingistä Amsterdamiin ja sieltä Buenos Airesiin sujuivat jouhevasti ja lähes aikataulujen mukaisesti. Olimme ostaneet AirTagit, joiden avulla seurasimme sovelluksesta, että myös laukkumme kulkevat mukana.

Argentiinan lentokentällä meiltä haastateltiin matkamme pituudesta, sen tarkoituksesta ja ensimmäisestä osoitteesta, mihin menemme lentokentältä. Lisäksi meiltä otettiin sormenjäljet peukaloista. Rahatilanteesta ei kyselty onneksi.

Lento Helsingistä Buenos Airesiin kulki Amsterdamin kautta
Lensimme KLM:llä Helsingistä Amsterdamin kautta Buenos AIresiin

Yksi matkan harvoista vastoinkäymisistä iski vastaan heti lentokentällä. Nimittäin meidän puhelimet eivät menneet mobiiliverkkoon. Tai menivät, mutta mobiilidata ei kuitenkaan liikkunut. Tämä vesitti hienot suunnitelmat Uberin tilaamisesta ja myös valuutan nostaminen oli hankalaa, kun N26-kortin sovelluskaan ei tietysti toiminut ilman nettiä.

Löysimme kuitenkin automaatin ja onneksi meillä on muitakin kortteja, joten saimme nostettua rahaa ja varasimme taksin lentokentän palvelupisteeltä. Turisteja huijaavia takseja on nimittäin paljon ja niiden kanssa kannattaa olla varovainen.

Juana Azurduyn monumentti Buenos Airesin kulttuurikeskuksen edessä Argentiinassa

Buenos Aires

Saavuimme Buenos Airesiin muutamaa päivää ennen risteilyämme. Koetimme kartoittaa kotona mahdollisuuksia majoittua samassa hotellissa, jonne kokoontuisimme ennen risteilyä, mutta se oli hinnaltaan sen verran arvokas (noin 400 euroa/yö), että valitsimme vaatimattomamman hotellin, Anselmo Hiltonin joka sijaitsi viihtyisällä San Telmon alueella.

Risteilyn aloituspisteenä toimii siis Buenos Aires, johon voi tulla omatoimisesti tai Hurtigrutenin järjestämillä lennoilla. Me tulimme omatoimisesti, joten saimme ohjeet siirtyä Emperador-hotelliin 5.12.

Kyseessä oli melkoisen hulppea viiden tähden hotelli, jonka alakertaan meidät ohjattiin ensimmäisenä. Siellä oli Hurtigrutenin opasteet, joita seuraamalla saimme ohjeet mennä koronatestiin ja tuloksia odotellessamme meille kerrottiin matkaan liittyvistä yksityiskohdista.

Hyttinumerot kiinnitettäväksi matkalaukkuihin
Koronatesti jännittää

Emme olleet jännittäneet testiä aiemmin ja pidimme maskeja lennolla sekä eristäydyimme ennen matkaa aika hyvin. Hurtigrutenin edustajan sanoessa, että positiivisella tuloksella risteilylle ei olisi asiaa, pidimme kaikki peukalot ja pottuvarpaat pystyssä, että testimme olisi negatiivinen ja olihan se!

Tutustuimme jo hotellilla useampaan matkustajaan ja saimme hieman esimakua siitä, paljonko meitä olisi laivalla. Osa majoittui toisessa hotellissa ja saimme vasta päivää ennen lähtöä tietää lentoaikataulumme. Tämän vuoksi kannattaa siis ehdottomasti tulla etukenossa lähtökaupunkiin.

Meitä pyydettiin jättämään laukkumme hotellihuoneen oven ulkopuolelle iltakymmeneen mennessä ja näkisimme ne seuraavan kerran Ushuaiassa. Kannattaakin huomioida, että lämpötila saattaa dropata kertaheitolla kymmeniä asteita alemmaksi ja pitää lämmintä vaatetta käsimatkatavaroissa mukana.

Lemairen kanava Antarktiksella

Reitti

Buenos AiresUshuaiaAntarktisFalklandinsaaretUshuaiaBuenos Aires

Kyseessä oli tutkimusristeily, joka tarkoittaa sitä, että mukana seilaa monen alan asiantuntijoita biologeista ornitologeihin. Heistä muodostui opasryhmämme, noin 20 hengen kansainvälinen tiimi, joka huolehti kaikista rantautumisistamme taidokkaasti. He tekivät matkan aikana omia havaintojaan ja ottivat joihinkin tutkimustoimenpiteisiin myös matkustajia mukaan.

Hurtigrutenin Antarktiksen tutkimusristeilyn suunniteltu reitti
Kuvan lähde: Elämys Cruises / Hurtigruten
Zodiac-kyyti lähdössä kohti Antarktiksen rantaa
Zodiac-veneen kyydissä

Laiva ja varustamo

Meille oli jotenkin täysin itsestäänselvyys, että haluamme matkustaa juuri M/S Roald Amundsenilla. Se on yksi Hurtigrutenin uusimmista laivoista (valmistunut 2019) ja se on edelläkävijä ympäristöystävällisyydessä. Olimme myös katsoneet elokuvan tutkimusmatkailija Roald Amundsenista, joka teki meihin suuren vaikutuksen.

Hurtigrutenilla olimme risteilleet aiemmin Huippuvuorilla ja siellä laivamme oli 1950-luvulla rakennettu M/S Nordstjärnen, joka taas hurmasi meidät täysin sympaattisella tunnelmallaan.

Modernilta M/S Roald Amundsenin laivalta löytyi kolme ravintolaa sekä baari, myymälä, kuntosali, sauna, ulkouima- ja poreammeet, luentosali ja moderni tutkimuskeskus. Laivalla oli runsaasti ympäristöystävällisiä oivalluksia, kuten vesiautomaatit, joita varten saimme jokainen oman täyttöpullon.

Roald Amundsen pysäköitynä Stanleyn edustalle Falklandsaarilla

Ushuaiaan saapuminen

Heräsimme hyvin aikaisin aamulla ja siirryimme bussikuljetuksella lentokentälle. Nyt alkoi vihdoinkin näyttämään siltä, että reissumme todella toteutuu. Lentomme kesti noin kolme tuntia ja laskeuduimme uskomattoman hienojen vuoristomaisemien keskelle.

Ushuaian lentokenttä ei ole kovin suuri, joten kentältä ulostulo sujui nopeasti ja kun olimme noutaneet laukkumme hihnalta, ne lähtivät eri kyydillä kohti laivaa.

Lento Ushuaiaan lähtee portilta 25
Tulimaan jylhää vuoristoa saapuessamme Ushuaiaan

Meidät ohjattiin busseihin ja saimme pienet kirjekuoret, joissa oli meille kaulanauhat ja hyttiavaimet, sekä hihaan kiinnitettävä kangastarra. Meistä otettiin myös valokuvat, jotka liitettiin laivan järjestelmään.

Saimme bussin kyydissä pienen opastuksen Ushuaiassa, jonka jälkeen bussi kurvasi rantaan ja meillä oli muutama tunti omatoimista aikaa. Opas vinkkasi, että läheisessä turisti-infossa voi saada leimat passiinsa, joten mehän hyökkäsimme ensimmäisinä sinne.

Toinen kohteemme oli Hard Rock Cafe, maailman eteläisin sellainen. Ilkalle piti saada myös paikallista olutta ja pienen seikkailun jälkeen päädyimme pääkadun baariin lasillisille.

Maailman eteläisin Hard Rock Cafe Ushuaiassa, Argentiinassa
Passinleimauspiste Ushuaiassa
Ne Tammelat Ushuaian satamassa. Taustalla Roald Amundsen.
Etelänmerinorsun poikanen Ushuaian satamassa
Tämä nuori merinorsu tervehti meitä Ushuaian satamassa

Laivaan siirtyminen

Bussi kuljetti meidät laivan viereen. Ushuaian satama on sen verran pieni, ettei siellä oli erillistä terminaalia vaan kaikki hoituu saman laiturin varrella. Myös edellisviikolla onnettomuuteen joutunut Viking Polaris oli vielä satamassa. Näet laivan myös alla olevalta 360-videolta.

Roald Amundsen ja Viking Polaris Ushuaiassa joulukuussa 2022
Kuvassa näkyvä valkoinen alus on onnettomuuteen joutunut Viking Polaris

Laivaan on asennettu panoraama-360-kamera, joka ottaa kuvan ympäristöstä aina viiden minuutin välein. Kävimme paikantamassa pian laivaan saapumisemme jälkeen kohdan, missä tallennumme kameraan parhaiten ja voitkin etsiä meidät, kun laitat ajankohdaksi 6.12.2022 klo 20.15 (Suomen aikaa)

Laivassa

Pääsimme ripeästi laivaan ja paikansimme ihan ensimmäiseksi hyttimme. Sehän löytyi helposti vitoskannelta, laivan keulasta ja matkatavaramme odottivat siellä myös. Olimme valinneet hyttiluokan RR, jolla saimme tilavan ikkunallisen hytin. Tutustuimme laivan sovellukseen ja pääsimme sen avulla nopeasti sisään laivan käytäntöihin.

Roald Amundsenin hytti 502

Ensimmäisenä saimme uudet takit, joita kävimme sovittamassa. Hurtigruten käyttää kirkkaan punaisia, keltaisella hupulla varustettuja takkeja, joissa on hihatasku hyttikortille ja hihoissa paikat kangastarroille.

Laivamme lähtö viivästyi useammalla tunnilla, sillä odottelimme ensin mukaan lisää matkustajia ja sitten vielä aika pitkään joidenkin matkatavaroita. Varusteita piti olla jonkin verran mukana, joten on varmasti ollut melkoinen harmitus jäädä ilman matkatavaroitaan ja yrittää ostaa varavaatteita Ushuaiasta.

Ne Tammelat astumassa laivaan Ushuaiassa
Ne Tammelat Roald Amundsenin kannella odottelemassa lähtöä Ushuaiasta kohti Antarktista

Tapasimme yhden tällaisen rouvan ja hän sai tavaransa myöhemmin satamasta lähteneen M/S Fridtjof Nansenin kyydissä, kun sisaralukset kohtasivat Antarktiksen vesillä ja oppaat suorittivat tavaroiden vaihdon kumiveneellä keskellä yötä. Aikamoisen hyvää palvelua!

Tämän vuoksi me suosittelemme muutaman päivän varoaikaa ennen risteilyä, jotta matka ei mene täysin pieleen lentojen myöhästymisen tai matkatavaroiden hukkumisen vuoksi ja niitä ehtii vielä odotella tai hankkia uusia.

Ilkka kiikaroi Ushuaiaa

Pakollisia ohjelmanumeroita laivalla

Lähtöpäivänä pidettiin myös laivan luentosalissa turvallisuuskoulutus, jonne kaikkien oli osallistuttava. Koulutuksessa käytiin läpi englanniksi ja saksaksi turvallisuuskäytännöt, sekä näytettiin miten pelastusasu puetaan päälle hätätilanteessa.

Hurtigrutenin lainasaappaat
Laivan pelastusharjoituksessa esiteltiin viileiden vesien pelastautumispuvun käyttöä

Osana turvallisuustoimenpiteitä meidän jokaisen piti käydä suorittamassa päällysvaatteiden imurointi, ettemme vie Antarktiksen herkälle maaperälle taskuissamme multaa, siemeniä tai roskia. Sinne on jo ehtinyt levitä jotain vieraslajeja, joten lisää ei haluta.

Omilla kengillä ei ole myöskään asiaa maihin, joten saimme paksut Hurtigrutenin kumisaappaat lainaksi. Ne noudettiin saapasvarastolta ja palautettiin risteilyn päätteeksi.

Mies imuroi
Varo viemästä vieraslajeja Antarktikselle!

Sää

Sään selvittely etukäteen oli yksi hankalimmista tehtävistä ja jos säätä pitäisi nyt jälkikäteen summata, niin Ushuaiassa se oli joulukuussa Suomen syys-lokakuuta vastaava, eli pyörii nollan ja 15 asteen välillä. Sateella ja tuulella keli voi olla todella kurja, kun taas meille osui aika kivasti aurinkoinen sää mennen ja tullen.

Rantautuminen Port Charcotissa

Antarktiksella sää pyörii nollan molemmilla puolilla joulukuussa, mutta tuuli voi tehdä viimasta hyytävän ja vastaavasti aurinko lämmittää hyvinkin makoisasti. Itse Antarktiksella meitä onnisti säiden puolesta melkoisesti.

Laivan oppaat ja henkilökunta muistivat moneen otteeseen hämmästellä ja onnitella meitä siitä, että jokainen suunniteltu rantautuminen Antarktikselle onnistui. Näin ei ollut tapahtunut pitkään, pitkään aikaan.

Jäävuoria Antarktiksella
Lemairen kanava auringonlaskussa

Nettiyhteydet

Hurtigrutenin laivoilla hyödynnetään Starlinkin satelliittiyhteyksiä ja täytyy sanoa, että koskaan ei ole millään risteilyllä toiminut netti noin hienosti! Ainoastaan Falklandin saarien ympärillä netti toimi heikommin.

Käytimme päivittäin Hurtigrutenin sovellusta, josta löytyi niin ohjelmat kuin ruokalistatkin. Mitään turhaa laivalla ei printattu. Nettiyhteys ei muuten maksanut ylimääräistä vaan se sisältyi risteilyn hintaan.

Saimme lisäksi tukea ja vinkkejä Antarktiksen Facebook-ryhmistä, joita löytyy useampia. Myös risteilykohtaisia ja me liityimme tämän talvisesongin risteilyryhmään, jossa oli useamman eri risteilyn osallistujia.

Näiden ryhmien kautta kuulimme upeista kokemuksista kuin myös kommelluksista sekä epäonnesta. Juurikin myöhästyneet lennot tai kadonneet matkatavarat olivat yksi eniten harmia aiheuttavista asioista.

Lemairen kanavassa Roald Amundsenin etukannella oli ruuhkaa. Kenties maailman kauneimmat maisemat!

Siisteys

Laivalla oli todella siistiä ja käsidesipisteitä oli myös joka puolella. Ravintoloiden edustalla oli myös altaat käsien pesulle. Hyttien siivousta sai itse säädellä oveen laitettavalla “Stay Green” -viestillä, jolloin esim. lakanoita ei vaihdettu turhaan. Tämä oli vasta toinen risteily, jossa ei ollut kasvomaskipakkoa.

Valkokulmapingviini

Ruoka

Ruokaa oli tarjolla laivan kolmessa ravintolassa siten, että ravintolat Aune ja Fredheim sisältyivät meidän risteilyn hintaan. Lisämaksullinen Lindström sisältyi sviitin varanneille. Aamupalaa tarjoiltiin parin tunnin ajan ja sen jälkeen oli taukoa kello 12 saakka, kun mikään ravintoloista ei ollut auki.

Ravintola Aunen illallinen Roald Amundsenilla. Liha- ja kasvisvaihtoehto
Jälkiruuat Aunen tapaan Roald Amundsenilla
Hampurilaiset Fredheim-ravintolassa Roald Amundsenilla
Pirtelöt Fredheim-ravintolassa Roald Amundsenilla

Lounasta alkoi saada klo 12 alkaen ja Aunen lounasbuffet oli auki kaksi tuntia, kun taas Fredheim oli avoinna iltaan saakka ja sieltä sai suppealta listalta mm. hampurilaisia ja erinomaisia pirtelöitä.

Illallista sai pöytiin tarjoiltuna Aunesta klo 18–20.30.

Ruoka oli monipuolista ja listalta löytyi aina liha-, kala- ja kasvisvaihtoehdot. Ruokaa olisi saanut tilata myös hyttiin. Ainoa miinus tuli ylenpalttisesta sipulin käyttämisestä. Sitä oli turhan paljon todella monessa ruuassa.

Illallinen näköalalla

Pukeutuminen

Saimme Hurtigrutenilta aika hyvät ohjeet pukeutumisen osalta. Ehkä tärkeimpänä painotettiin, että kannattaa varata useampia lämpimiä kerroksia mukaan. Itse antaisin vinkkinä, että erityisesti kannattaa varata piposta ja hanskoista ohuemmat ja paksut versiot. Kaulaa suojaava tuubihuivi on myös tärkeä ja vedenkestävät kuorihousut olivat erinomainen lisä.

Laivalta saa tosiaan tuulen- ja vedenpitävän Helly Hansenin kuoritakin omakseen ja paksut kumisaappaat lainaksi. Saappaat pestään aina laivaan tullessa ja pesuri on sellainen mylly, että se kastelee kaiken polviin saakka.

Laivalla jalkineina toimivat ihan tavalliset mukavat lenkkarit. Katrilla oli mukana myös varvasläpärit, jotka olivat kivat sauna- ja uimareissuilla, mutta eivät pakolliset. Huoneessa oli valmiina kylpytakit sekä aamutohvelit.

Antarktiksella on niin kirkasta, että UV-aurinkolasit ovat ehdottomat, joillakin oli mukana jopa laskettelulasit ja monet oppaat käyttivät myös niitä. Kannattaa varata mukaan myös laadukasta aurinkorasvaa sekä vedenkestävät pussukat kameroille ja kiikareille. Meillä oli käsiremmit lähes kaikissa laitteissa, erityisen hyvät ne olivat puhelimissa. Alla video, jossa pukeutumisvinkkimme rantautumisiin.

Valuutta, käteinen ja luottokortit

Argentiinaan mennessä kannattaa varautua nostamaan käteistä jo heti lentokentältä, sillä sitä tarvittiin yllättävän monessa paikassa, mm. takseissa. Laivalla valuuttaa ei tarvita, sillä heti risteilyn alussa rekisteröidään luottokortti ja kaikki ostokset suoritetaan hyttiavaimella. Luottokorttilasku tulee sitten perässä risteilyn loppuessa.

Ushuaiassa monessa paikassa kävi kortti, Antarktisella taas ei ollut ainuttakaan liikettä, mistä olisi voinut mitään ostaa. Yksi postikonttori mantereelta löytyy, mutta sinne saavat rantautua vain pienemmät alukset.

Falklandinsaarilla sen sijaan oli taas monta käteistä hyväksyvää paikkaa ja sinne maksuvälineinä toimivat punnat, dollarit, eurot sekä Chilen pesot. Falklandsaarilla oli toisaalta myös runsaasti paikkoja, joissa pystyi maksamaan kortilla.

Pankkiautomaattia ei kuulemma ole, joten varaudu sen mukaisesti. Maksaessasi euroilla, dollareilla tai Chilen pesoilla, saatat saada vaihtorahan Falklandin puntina.

Patagonianmerileijonia lepäämässä laiturilla Stanleyssä, Falklandsaarilla

Pysähdyskohteet ja reittimme

UshuaiaDrake PassageOrne HarbourDanco IslandLemaire ChannelPort CharcotBörgen BayDamoy PointWhalers BayPoint WildDrake PassageStanleySaunders IslandNew IslandUshuaia

Tarkempi reitti suunnitellaan aina sääolosuhteiden mukaan ja se voi vaihdella risteilyn ajankohdasta riippuen. Jää- ja tuulitilanne saattavat estää rantautumisia, mutta ammattitaitoinen miehistö tekee aina varasuunnitelmat hyvissä ajoin. Osassa kohteista rantauduimme ja toisissa teimme kumiveneajelun laivasta käsin.

Antarktiksen risteilyn reittikartta
Reittimme Falklandsaarilla
Reittimme Antarktiksella

Antarktiksen luonto ja eläimet

Kerromme seuraavissa artikkeleissa vielä tarkemmin luonnosta ja eläimistä, joita kohtasimme. Matka oli niiden ansiosta täysin omaa luokkaansa. Näimme tuhansia pingviinejä, merilintuja, hylkeitä ja valaita niiden omassa elinympäristössään.

Valkokulmapingviinejä
Antarktiksen maisemat olivat henkeäsalpaavan upeat
Kalliotöyhtöpingviinejä
Isomyrskyliitäjä
Roald Amundsenin tutkimusmatkailijat lintujen valtaaman rotkon reunalla
Valkopäähansu
Valkokulmapingviinejä menossa uimaan
Kalliotöyhtöpingviinejä, merimetsoja sekä yksi piileskelevä kultatöyhtöpingviini. Löydätkö sen!

Meripäivät

Tälle 14 vuorokauden risteilylle osui viisi meripäivää. Drakensalmen ylitys vie kaksi päivää molempiin suuntiin ja siellä säätila saattaa olla jännä tai ihan tosi jännä. Meille tuli onneksi vain jännä ja selvisimme suht leppoisalla merenkäynnillä. Meillä oli myös pahoinvointilaastarit mukana, jotka todennäköisesti auttoivat hieman.

Katri Roald Amundsenin peräkannen porealtaassa
MS Roald Amundsenin sauna todettiin toimivaksi. Näköaloissakaan ei ollut moittimista!

Falklandinsaarien ympärillä olimme viitisen tuntia aika kovassa merenkäynnissä ja se oli ainoa aamu, kun emme pystyneet lähtemään aamupalalle pedistä. Olo ei mennyt kauhean huonoksi, mutta juuri sen verran keinutti, että ajatus aamupalasta piti hylätä ja tähdätä vasta lounaalle.

Falklandinsaarilta Ushuaiaan tuli vielä yksi meripäivä risteilyn päätteeksi.

Merikaali ja Roald Amundsen Falklandsaarilla

Pahoinvointiin avuksi

Reseptilääkkeinä saatavat Scopoderm-laastarit ovat todennäköisesti tehokkain keino ja niitä näkyikin monella korvan takana. Meille laastareista tuli hieman pöhnäinen olo ja suun limakalvot kuivuivat.

Katrilla oli myös hieman näön sumenemisen kanssa ongelmia. Meillä olivat mukana myös rannekkeet, joita Katri käytti yhtenä päivänä ja vielä varalla pillerit, joita saa apteekista ilman reseptiä.

Pahoinvointi on tosi yksilöllistä ja meille sanottiin Huippuvuorten risteilyllä, että jos sitä kovasti ajattelee ja pelkää, niin sitä todennäköisemmin se osuu kohdalle. Ehkä kannattaa suhtautua avoimin mielin ja valita mukaan sopivimman tuntuiset lääkkeet ja avut.

Keinutusta kesti risteilyn jälkeen noin kolme päivää ja sen jälkeen vielä satunnaisesti muutamina päivinä.

Zodiac-kyydillä jäätiköiden ja jäävuorien keskellä

Laivalta poistuminen

Pakkasimme viimeisenä meripäivänä laukkumme, palautimme saappaat sekä hihatarrat ja kävimme kuuntelemassa niin kapteenin tervehdyksen kuin oppaiden järjestämän esityksen. Fiilis oli tosi haikea, sillä reissu oli ollut yksi uskomattomimmista emmekä varmasti unohda tätä koskaan.

Siirsimme laukut illalla hytin ulkopuolelle ja aamupalan jälkeen oli pian aika poistua laivasta. Argentiina oli muuten voittanut MM-kultaa juuri, joten kultajoukkueen kotiinpaluu laittoi maan sen verran sekaisin, etteivät lennot pysyneet aikataulussaan.

Pääsimme kuitenkin onneksi Buenos Airesiin illaksi ja hotellissa nukutun yön jälkeen jatkoimme seikkailuamme omatoimisesti kohti Iguassun putoksia sekä Rio de Janeiroa.

Löydät Instagram-tilimme @netammelat kohokohdista stoorit risteilyn ajalta. Niistä löydät paljon lisätietoa ja käytännön vinkkejä laivalle.

Oppaamme Espen Mills teki muuten upean videon matkastamme ja meidät voi bongata useammastakin kohdasta videolla. Jos vielä pohdit, miksi lähteä Antarktikselle, niin katso alla oleva video.

Antarktiksen risteilyt löydät Elämys Cruisesin nettisivuilta

Matkakohteet

Risteily on mukavin tapa nähdä maailmaa. Koe monipuolinen kiertomatka ilman hotellivaihtoja ja välilentoja. Laadukas resort-hotelli kulkee kätevästi mukanasi maasta toiseen ja saarelta saarelle.