*Kaupallinen yhteistyö Elämys Cruises

Suomalainen Elämys Cruises on osa suurempaa Elämys Group -matkailukonsernia. Päädyimme heidän asiakkaikseen tutustuttuamme Petri Siréniin Matkamessuilla vuonna 2020.

Elämys Cruises tarjoaa vankalla ammattitaidolla risteilyjä eri puolille maailmaa ja toimii useiden suurten risteilyvarustamojen pääyhteistyökumppaneina, kuten esimerkiksi Royal Caribbeanin ja Celebrity Cruisesin.

Petrillä itsellään on muuten huima määrä risteilyjä takana. Artikkelin lopusta löydät enemmän tietoa niistä ja Petri antaa myös vinkit niin ensikertalaiselle kuin kokeneellekin konkarille.

Matkan hankkiminen

Life is cool by the pool

Varasimme risteilyn eteläiselle Karibialle tammikuussa 2021 hyvän tarjouksen ja vastustamattoman reitin vuoksi, sillä matkalle mahtui peräti seitsemän meille uutta maata. Silloin ajattelimme, että kyllä korona vuoden päästä on jo menneen talven lumia. Vähänpä tiesimme, heh.

Ostimme lennot Barbadokselle kesän aikana ja katselimme hotellivaraukset kuntoon alkusyksyllä, sillä halusimme viettää muutaman ylimääräisen päivän Barbadoksella.

Seurasimme Omikron-tilanteen pahenemista loppuvuodesta pala kurkussa ja mietimme, että näinköhän risteilymme peruutetaan. Elämys Cruisesin Petri toimi korvaamattomana tukena ja vakuutteli, että risteily toteutuu ja, että se on tällä hetkellä varmasti yksi turvallisimmista matkustusmuodoista.

Soittelimme Petrin kanssa pariinkin otteeseen kuukautta ennen matkaa ja kävimme läpi niin Barbadoksen, kuin muiden maiden maahantulosäännöksiä. Kun alkoi näyttämään siltä, että pystymme täyttämään kaikki maahantulovaatimukset, päätimme varata myös risteilyn retket etukäteen jokaiseen kohteeseen, sillä osassa paikoista se oli ainoa tapa varmistaa maihin pääsy.

Reitti

Barbados, Bridgetown – St. Lucia, Castries – Grenada, St George’s – Antigua ja Barbuda, St John’s – Dominica, Roseau – Sint Maarten, Philipsburg – Saint Vincent ja Grenadiinit, Kingston – Barbados, Bridgetown.

Alkuperäisellä reitillä oli mukana St. Kitts ja Nevis, mutta maahanpääsy sinne peruuntui koronarajoitusten vuoksi ja vierailimme sen sijaan Sint Maartenilla.

Saapuminen Dominican satamaan

Laiva ja varustamo

Seilasimme viikon Suomessa rakennetulla Grandeur of the Seas -laivalla. Laivalle mahtuu lähes 2000 matkustajaa, mutta risteilyllämme matkustajamäärä taisi olla lähempänä viittäsataa. Henkilökuntaa mukana oli vajaat kahdeksansataa.

Varustamona toimi jo toista kertaa Royal Caribbean, jonka tyylistä, käytännöistä ja tunnelmasta pidämme kovasti. Matkustajista suurin osa on amerikkalaisia ja englantilaisia. Kanssamatkustajien joukossa on myös aina muita eurooppalaisia ja tällä reissulla väkeä oli ainakin Ruotsista, Norjasta sekä Romaniasta. Muihin suomalaisiin emme laivalla tai kohteissa törmänneet.

Grandeur of the Seas

Matkan valmistelut

Royal Caribbeanilta tuli useita tiedotteita ennen matkaa, joita Elämys Cruises myös välitti meille luettavaksi. Saimme tarkkaa etukäteistietoa terveyteen ja turvallisuuteen liittyvistä asioista, muutamaa päivää ennen lähtöä tehtävästä check-inistä ja dokumenteista ja valokuvasta, jotka tulisi ladata Royal Caribbeanille tiedoksi, mm. rokotustodistus. Lisäksi meidän piti varata lähtöpäivälle etukäteen koronatesti, joka tehtiin satamassa.

Petri vinkkasi meille myös Cruise Critic -sivuston sekä risteilyn oman Facebook-ryhmän, jossa käytiin mielenkiintoista keskustelua niin risteilyä ennen, sen aikana ja jälkeen matkustajien toimesta.

Vietimme joulu- ja tammikuun melko tarkasti omassa kuplassamme, että emme sairastuisi ja saisimme kolmannet rokotteet juuri sopivasti muutamaa viikkoa ennen matkaa. Kävimme ottamassa myös keltakuumerokotteet, jotka ovat vapaaehtoiset. Rokotusten jälkeen eristäydyimme entisestään, sillä Barbadokselle ei olisi asiaa ilman negatiivista PCR-testiä.

Lisäksi piti vielä varmistaa, että todistuksemme ovat Saksaan riittävät, sillä lensimme ensin Lufthansansalla Frankfurtiin ja jatkoimme sieltä lähes tyhjällä Lufthansan tytäryhtiön, Eurowings Discovery -koneella Barbadokselle.

Lufthansan sivuille piti ladata ennen matkaa sekä EU-koronarokotustodistus, että PCR-testin tulos. Loungeen pääsyn vaatimuksena oli myös rokotustodistuksen näyttäminen Frankfurtin kentällä.

Meillä oli kaikki dokumentit niin printteinä kuin sähköisinä, joten siirtymiset niin Suomen kuin Saksan kentilläkin sujuivat ongelmitta.

Barbadokselle saapuminen

Vietimme Barbadoksella neljä yötä ennen risteilyä. Maahantulon vaatimuksena oli tosiaan negatiivinen maksimissaan 72 tuntia vanha PCR-testi sekä Barbadoksen oman sovelluksen kautta täytetty Travel Form, josta sai maahanpääsyyn oikeuttavan QR-koodin. Lisäksi lentokentällä tarkistettiin rokotustodistus, PCR-testi ja passi.

Majoituimme meren rannalla, kilpikonnien suosimassa meren poukamassa Yellow Bird hotellissa ensimmäiset neljä päivää. Tutustuimme saareen pyöräillen kahtena päivänä ja vietimme vielä risteilyn jälkeen päivän toisessa, Savannah Beach Club -hotellissa. Kävimme tietysti myös mm. Rihannan kotikadulla, hän on varmasti maailman tunnetuin barbadoslainen ja myös maan kansallissankari.

Rihannan kotitalo Barbadoksella

Laivaan siirtyminen

Laivaan siirryttiin ennakkoon porrastetuissa aikaikkunoissa ja me olimme varanneet ensimmäisen mahdollisen vapaan ajan. Taksi vei meidät satamaan, jossa matkalaukkumme otettiin talteen kuljetettavaksi laivalle ja meidät ohjattiin odottamaan kyytiä tulohalliin.

Bussi vei meidät laivan viereiseen halliin, jossa istuimme ensimmäiselle tuoliryhmälle ja meiltä kysyttiin testin varausnumeroa. Olin hetken aikaa ihan pihalla, että mistä numerosta on kyse ja niin oli pari muutakin, mutta onneksi Ilkka oli poiminut nämä numerot kännykän muistiinpanoihin ja kyse oli siis koronatestien varausnumeroista.

Meidät testattiin pikatesteillä jokainen vuorollaan ja numerot liitettiin testeihin. Menimme odottelemaan 20 minuutiksi testin tuloksia takaisin samaan halliin, mutta toisille tuoleille. Kannattaa muuten olla tarkkana, että pääsee kännykällä siihen sähköpostiin, jonka on varaustilanteessa ilmoittanut. Sataman wifi ei ollut paras mahdollinen, mutta Ilkka onnistui onneksi kaivamaan molempien testitulokset ja niiden näytettyä negatiivista oli aika siirtyä laivaan.

Tässä kohtaa saattoi uskaltaa huokaista helpotuksesta, sillä matkan valmistelu oli ollut melkoista jännitysnäytelmää ja nyt oli varmaa, että myös risteily onnistuu.

Odotustiloja risteilysatamassa
Koronatesti ennen laivaan pääsyä

Sää

Lämpötila keikkui koko kahden viikon lomamme ajan 25–30 asteen tienoilla, välillä oli jopa vähän turhankin kuuma. Yllättävää oli, että joka päivä satoi ainakin vähän, eli jonkinlainen sadevarjo tai viitta ei ole välttämättä huono varuste mukaan.

Sateenkaari Barbadoksella

Nettiyhteydet

Me nopeilla 5G-yhteyksillä hemmotellut olimme eniten helisemässä netin kanssa. Mobiilidata oli niin kosmisen hintaista ympäri Karibiaa, että pysyttelimme visusti wifi-verkkojen varassa. Kannattaakin varata kaikki matkadokumentit kuvakaappauksina tai paperisina, ettei tarvitse alkaa lataamaan niitä nettiyhteyksien kautta.

Laivan netti toimi välillä kohtuullisesti ja osan aikaa melko huonosti. Saimme kuitenkin kiitettävän määrän stooreja puskettua ulos, joita pääsee edelleen katselemaan Instagram-tilimme kohokohdista.

Siisteys

Laivan hygieniataso oli todella hyvä ja siellä siivottiin ja pyyhittiin jatkuvasti kaiteita sekä muita kosketuspintoja. Pöydät siivottiin ja desifioitiin aina käytön jälkeen. Sisätiloissa oli maskipakko kaikkialla muualla paitsi ruokaillessa ja kannella merkityillä alueilla. Käsidesiautomaatteja oli tarjolla runsaasti.

Maskeja käytettiin myös maissa kaikissa kohteissa, myös ulkona. Ravintoloihin ja liikkeisiin mennessä mitattiin kuume ja suihkutettiin käsidesiä.

Pidetään etäisyyttä

Ruoka

Ruokailimme enimmäkseen buffet-tyylisessä Windjammer-ravintolassa ja illallisella kävimme laivan Great Gatsby -ravintolassa. Buffetissa ruoka annosteltiin tarjoilijoiden toimesta lautaselle ja siihen tottui nopeasti. Illallisella ruoka tarjoiltiin pöytään ja Katri pääsi valitsemaan ruokansa kasvissyöjänä vegaanisen ja tavallisen menun väliltä.

Vegaaninen menu vei voiton useana iltana. Kokonaisuudessaan olimme todella tyytyväisiä ruokaan ja löysimme päivittäin runsaasti terveellisiä vaihtoehtoja, kuten puuroa ja tuoreita hedelmiä.

Buffet-aamiainen Grandeur of the Seasilla
Tahmapullaa
Alkupalat Grandeur of the Seasilla
Pääruoat Grandeur of the Seasilla
Jälkiruoka Grandeur of the Seasilla

Pukeutuminen

Yleisesti kannattaa varautua pukeutumaan hellekelin mukaan ja varaamaan mukaan reilusti aurinkorasvaa. Tällä risteilyllä oli kaksi muodollisempaa iltaa, toinen teemalla ”dress to impress”, jolloin osa oli laittanut jopa iltapukuja ylle ja miehillä oli puvut kravatteineen.

Illalliselle pääsi kyllä tavallisemmissakin vaatteissa ja mikäli olette aiempia reissujamme seuranneet, niin meillä on tosiaan pääpaino aina kohteissa, ei niinkään risteilyn viihdesisällössä, joskin sitäkin olisi kyllä ollut tarjolla runsaasti.

Retkille, joissa on mahdollisuus käydä rannalla tai esim. snorklaamassa, kannattaa varata uikkarit alle jo laivalla tai esim. nopeasti kuivuvat shortsiuikkarit, jolloin vaatteita ei tarvitse erikseen vaihdella. Laivalta saa vuokrata maksutta pyyhkeitä mukaan retkille.

Grandeur of the Seasin aurinkokansi illalla
Elämää Grandeur of the Seasin kannella

Valuutta, käteinen ja luottokortit

Laivalla valuuttana toimii USD ja valuuttaa kannattaa varata mukaan, mikäli aiot käydä maissa retkillä. Retkioppaille sai halutessaan jättää tippiä. Luottokortit kävivät useimmissa paikoissa, mutta esim. taksit ottivat maksun mieluiten käteisellä.

Pysähdyskohteet

Risteilyreittimme oli todellinen maabongarin unelma! Yhden viikon sisälle oli mahdutettu seitsemän eri saarta, joista kaikki ovat kaiken lisäksi itsenäisiä valtioita. Yksi näistä, eli St. Kitts ja Nevis vaihtui Alankomaisen ja Ranskan hallinnoimaksi Sint Maarten.

Saimme silti kuusi uutta maata, joten olemme erittäin tyytyväisiä tähän saldoon. Lisäksi nämä saaret ovat niin lähekkäin toisiaan, ettei meripäiviä tullut yhtään.

Tällä risteilyllä missään satamassa ei tarvittu erikseen passia, vaan Royal Caribbeanin risteilykortti sekä kuvallinen henkilötodistus riittivät dokumenteiksi. Lisäksi rokotustodistus neuvottiin ottamaan mukaan. Näissä kaikissa satamissa oli maissa oma alueensa risteilymatkustajille, joissa oli mahdollista tehdä ostoksia ja nauttia paikallisten ravintoloiden tarjonnasta.

Nämä alueet ohitamme yleensä aika nopeasti ja pyrimme maihin katsomaan autenttisempaa menoa, mutta näin korona-aikaan se oli mahdollista vain retkien kautta muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta.

Grandeur of the Seas Karibialla

St. Lucia

Olimme varanneet etukäteen vaellusretken saaren kuuluisimmille nähtävyyksille, kartion muotoisille Piton-vuorille. Vuoret ovat entisiä tulivuoren purkauskanavia ja ovat syntyneet tuhansia vuosia sitten. Saari on edelleen vulkaanisesti aktiivinen.

Saimme autokyydissä hyvän läpileikkauksen tästä vuoristoisesta saaresta, sillä matka Piton-vuorille kesti yli tunnin. Patikoimme omavaraisen kylän/tilan ohi kauniille näköalapaikalle, josta molemmat vuoret näkyivät hienosti. Retken päätteeksi kävimme vielä uimarannalla, jonka musta rantahiekka oli tuliperäistä.

Pitons vuoret Saint Lucialla

Grenada

Täällä maahan pääsy oli mahdollista vain retkillä tai satamasta ostetuilla paikallisten retkillä, joista esim. taksiajelut eri kohteisiin olivat 90 dollarin hintaisia.

Kävimme kiertelemässä turisteille tarkoitetun ostosalueen, jonka jälkeen siirryimme odottelemaan päivän snorklausretkeä, joka suuntautui jännittävään kohteeseen nimeltä Underwater Sculpture Park. Kohteessa on siis useita patsaita meren pohjassa, jotka näkee parhaiten sukeltamalla, mutta myös snorklaten sai ihan hyvän kuvan kohteesta. Opas bongasi meille patsaita, sillä niitä ei olisi ollut kovin helppoa paikantaa itse.

Kohde on muuten yksi National Geographic’in 25 Wonders of the World -listalta.

Saint Georgen kaupunkia risteilyterminaalin luona Grenadassa

Antigua ja Barbuda

Odottelimme jo aulassa ulospääsyä, kun laivalta kuulutettiin, ettei maihin pääsisi. Osa kanssamatkustajista poistui vihaisina ja etenkin omatoimisesti retkiä varanneet vaikuttivat erittäin pettyneiltä. Mekin jäimme aluksi siihen käsitykseen, että retkemme peruuntuisi ja palasimme hyttiin odottamaan lisää infoa.

Parvekkeelta huomasimme kuitenkin, että vastapäiseltä risteilijältä valuu maihin väkeä ja meidänkin laivaltamme liikkui ihmisiä ulos. Niinpä laitoimme reput selkään ja menimme katsomaan mikä on homman nimi.

Kävelimme laivalta ulos, ohitimme retkioppaat, kävelimme turistien ostosalueelle ja kas, siellä oli avoinna portti, josta pääsi vapaasti kaupungille. Me käytimme tilaisuuden hyväksemme ja kävimme ostoksilla paikallisessa marketissa sekä vierailimme läheisessä kauniissa kirkossa.

Jäimme odottelemaan ostosalueelle retkeämme, joka oli jeeppiajelu Antigua-saarella. Kiertelimme saarta mukavasti avoimen, katollisen jeepin kyydissä ja näimme ripauksen sademetsää, isompia ja pienempiä kyliä, kauniin maisemapaikan ja lopuksi pääsimme vielä rannalle, jossa oli uimamahdollisuus.

Ne Tammelat Antiguassa

Dominica

Maahan pääsi vain retkillä ja rannan turistialueelle, joka tosin ammotti tyhjyyttään asiakkaista siinä vaiheessa, kun me ehdimme paikalle.

Meidän päivämme ohjelmassa oli river tubing, eli jokikellunta isolla renkaalla. Jälleen saimme kattavan autokierroksen saarella ja kuski kertoi paljon kaikenlaista Dominicasta.

Retken huippuhetki oli 90 minuutin mittainen jokikellunta. Bussi jätti meidät paikallisen kylän pihalle ja saimme lasilliset mehua, jonka jälkeen puimme yllemme kypärät sekä pelastusliivit. Sitten oppaat auttoivat meidät renkaisiin ja tyrkkäsivät joen virran vietäviksi.

Tämä oli kyllä yksi ehdottomasti hauskimmista retkistä koko matkalla. Lämmin suositus!

River Tubing Dominicassa

Sint Maarten (St. Kittsin tilalla)

Hollannin ja Ranskan hallinnoiman saaren satama-alueen ulkopuolelle ei ollut asiaa ilman retkiä, joten olimme tietysti jälleen buukanneet sellaisen. Retkemme suuntautui Maho Beachille ja pysyttelimme koko ajan ”Hollannin puolella”.

St. Maarten tai Sint Martin oli ehdottomasti saarista pähein. Saaren satamiin oli pysäköity toinen toistaan hienompia jahteja ja saaren muutkin rakennukset olivat hurjan paljon modernimpia kuin aiemmat.

Retkivaihtoehdoista ei ollut vaikeaa valita, sillä olimme lukeneet Maho Beachin lentokonebongauksista aiemmin mm. Kohteena Maailma -Ramin, Vaihda vapaalle -Elinan sekä Meriharakan blogeista. Tämä upea ranta sijaitsee siis ihan lentokentän kupeessa ja sieltä voi ihailla kentälle saapuvia koneita.

Retkemme piti sisällään kyydin lentokentälle ja hauskat oppaamme kertoivat saaren yksityiskohdista sekä Hollannin ja Ranskan puolten eroavaisuuksista. Rannalla saimme viettää aikaa kolme tuntia lentokoneita bongaillen ja tietysti myös uimamahdollisuus oli.

Lentokone laskeutuu Maho Beachin yllä

St. Vincent ja Grenadiinit

Laivamme kiinnittyi jylhäkallioisen saaren pieneen satamaan ja täälläkin maahan pääsy oli retkien varassa.

Olimme varanneet ensin etukäteen laivaretken ja sen peruunnuttua patikointiretken. Molemmista retkistä tuli hyttiin kirjeet, että ne ovat peruttu, joten menimme kiireesti buukkaamaan Royal Caribbeanin sovelluksesta uuden retken. Kiinnostavin jäljellä olevista retkistä oli kajakki- ja snorkkeliretki, joten otimme sen, vaikka kajakointi merellä hieman jännittikin.

Onneksi tarjolla oli myös leveämpi, läpinäkyvästä muovista valmistettu kanootti, jolla pääsimme kätevästi melomaan retkeen sisältyneen lepakkoluolan läpi, josta siirryimme Pirates of the Caribbean -leffan ykkösosan kuvausmaisemiin snorklaamaan todella kirkkaaseen veteen. Olipa hieno retki tämäkin!

Poukama Saint Vincentillä

Barbados

Viimeisenä kohteena oli tietysti Barbados, joka toimi risteilyn lähtö- ja päätesatamana. Laivasta poistumista edellytti laivalla edellispäivänä tehty pakollinen koronatesti. Sen tulos oli onneksi myös negatiivinen. Positiivisella testillä olisi päässyt jatkamaan risteilyä kymmenellä päivällä, mutta ei taatusti ihan yhtä iloisissa tunnelmissa kuin mitä mennyt viikko oli.

Barbadokselle oli myös muutama retki tarjolla, joista ainakin osaan sisältyi myös kuljetus lentokentälle. Meillä oli kuitenkin vielä yksi yö hotellissa, joten siirryimme omatoimisesti taksilla hotellillemme.

Kalastajien veneitä Yellow Bird hotellin edustalla Barbadoksella

Yleisesti voisi todeta, että oli todella järkevää varata retket etukäteen vaikka se lohkaisikin budjetistamme noin 400 dollaria per henkilö. Satama- ja aikataulumuutokset ovat sellaisia, mihin ei pysty itse vaikuttamaan, mutta Royal Caribbean siirteli retket kätevästi uusille päiville samaan hintaan ja antoi alennuksia peruuntuneiden retkien tilalle varatuista uusista.

Vaikka retkien hinnat voivat tuntua aluksi arvokkailta, on niissä mukana aina kuljetukset, ammattitaitoinen opas ja voit olla varma, että laiva odottaa sinua retkeltä takaisin. Säästyt myös paikallisten taksien hintojen ihmettelyltä, mahdollisilta huijareilta ja omien retkien säätämiseltä.

Elämys Cruises

Petri Siren

Petri Sirén on yksi Elämys Cruisesin risteilyasiantuntijoista ja tehtävässään todellinen RisteilyÄssä. Tässä Petrin vinkkejä risteilyistä haaveileville ja omia fiiliksiä risteilyistä yli 20-vuoden kokemuksella.

Suositukset ensikertalaiselle

Valitset sitten minkä tahansa risteilyn niin onneksi olkoon, sinulla on luvassa yksi elämäsi parhaista lomamatkakokemuksista. Mieti ensin risteilyn reitti, tarjolla on lukemattomia vaihtoehtoja. Sen jälkeen kannattaa panostaa varustamon ja laivan valintaan.

Uudet laivat ovat palveluiltaan, aktiviteeteiltaan ja viihdeohjelmaltaan monipuolisempia kuin vanhemmat laivat. Tarkista myös mitä hinta pitää sisällään. Sisältyykö juomia tai tipit laivan henkilökunnalle. Ovatko jotkut aktiviteetit laivalla lisämaksullisia. Ruokapuolesta ei tarvitse huolehtia, lähes kaikilla risteilyillä hintaan sisältyy todella runsas täysihoito.

Jos olet lähdössä juhlamatkalle kuten häämatka tai syntymäpäivämatka, niin silloin kannattaa erityisesti kääntyä risteilyasiantuntijan puoleen. Romanttinen häämatka ei ehkä toteudu parhaiten risteilyllä, jossa on mukana tuhatmäärin juhlivia opiskelijoita.

Suositukset risteilykonkarille

Testaa muitakin varustamoita! Minun ensimmäiset 60 risteilyä tuli tehtyä Royal Caribbean, Celebrity Cruises ja Azamara risteilyvarustamoiden laivoilla. Olin sitä mieltä että näistä kolmesta löytyy jokaiselle matkustajalle se paras vaihtoehto.

Olen sittemmin testannut parikymmentä risteilyvarustamoa ja tullut siihen johtopäätökseen, että vasta kun käytössä on koko risteilykavalkadi, voi oikeasti löytää juuri sen oikean risteilyn kullekin matkustajalle.

Pyrin edelleen löytämään uusia varustamoita ja uusia risteilyreittejä, ja viime aikojen suosikkeja ovat olleet pienillä laivoilla tai jahdeilla tehdyt risteilyt. Esimerkiksi SeaDreamin risteily Italian ja Ranskan jetset kohteissa sekä Katarina Linen risteily megajahdilla Kroatian rannikolla olivat todella mieleenpainuvia ja upeita kokemuksia. Omakohtaisten kokemusten ansiosta voin olla avuksi risteilyvalinnassa myös todellisille risteilyiden suurkuluttajille.

Montako risteilyä olet tehnyt ja monessako maassa olet vieraillut?

Risteilysaldoni on tällä hetkellä 122 kpl, joista viimeisin oli Havila Voyages risteily Norjassa, Hurtigruten reitillä helmikuussa 2022. Bongailen enemmän risteilyjä kuin uusia maita mutta on maabongauslistoillekin päätynyt jo 75 valtiota.

Joko sinulla on seuraava risteily kiikarissa?

Aina pitää olla risteilyjä kiikarissa 😊. Parhaimmillaan niitä on joskus ollut 9 kpl tiedossa etukäteen. Tänä vuonna valmistuu jälleen useita uusia risteilylaivoja ja yritän käydä niihin tutustumassa. Toistaiseksi kutsuja on Royal Caribbeanin Wonder of the Seas -laivalle, Celebrity Beyond -laivalle sekä Norwegian Primalle.

Lisäksi Viva Cruises on pyytänyt minua tutustumaan heidän Seaventure alukseen. En vielä tiedä saanko kaikki nämä mahtumaan kalenteriin mutta kesälomareissuksi on ainakin suunnitteilla Elixir Cruisesin risteily Kreikan saaristossa.

Lisätietoja

Kannattaa laittaa Elämys Cruisesin nettisivut, Instagram sekä Facebook seurantaan, niin pysyt kärryillä parhaista risteilytarjouksista.

Elämys Cruises

Elämys Cruises on suomalainen kansainvälisten risteilyiden asiantuntija ja useiden risteilyvarustamoiden pääyhteistyökumppani Suomessa. Elämyksen hyllyltä löytyvät täyden palvelun risteilyt niin Välimerelle, Karibialle, Norjan vuonoille, kuin Etelämantereellekin sekä Suomen parhaat risteilyasiantuntijat opastamaan valinnoissa.

Tee 360-virtuaalikierros laivalla

Kuvasimme laivaa 360-kameralla kannelta sekä sisätiloista. Pääset videoiden kautta näkemään millaista tällä aluksella on ja voit katsella videoita pyörittämällä ruutua puhelimella tai tietokoneella. Parhaan katseluelämyksen saat virtuaalilaseilla.

Matkustusrajoitukset

Muistathan tarkistaa ajantasaiset matkustusrajoitukset Ulkoministeriön nettisivuilta sekä kohdemaiden omilta sivuilta.

Iltarusko Barbadoksella

Lue myös muut artikkelimme tästä matkasta