Antiguan pinta-ala on 281 km² ja asukasluku vajaat 100 000. Antigua itsenäistyi Iso-Britanniasta vuonna 1981. Antiguan talous perustuu pääosin turismiin. Maan erikoisuus on musta ananas, jonka kypsyminen kestää jopa 18 kuukautta, kun tavallinen ananas kypsyy vuodessa.

St. John's Barbuda

Sekoilua satamassa

Keskiviikkona saavuimme hieman muita aamuja myöhemmin rantaan. Vuorossa oli Antigua & Barbuda, ja satamakaupunkina Antiguan saarella sijaitseva St. John’s.

Ehdimme käydä kaikessa rauhassa aamiaisella ja tehdä somejuttuja. Kävimme vielä uudelleenkin syömässä pienet välipalat ennen kuin kello löi kymmenen ja laiva oli kiinnitetty laituriin.

Ilmestyimme varmasti ensimmäisten joukossa, jos emme peräti ensimmäisinä kärkylle maihinnousuportille, mutta meitä pyydettiin menemään takaisin ylempään kerrokseen odottelemaan kaikessa rauhassa.

Aulaan alkoi kertyä muutakin väkeä, joista osa oli varannut itselleen mm. snorkkeliretkiä laivayhtiön ulkopuolisilta järjestäjiltä. Odottelimme kaikessa rauhassa ja rupattelimme erään amerikkalaisen naisen kanssa edellisistä kohteista ja risteilyistä ylipäätään. Kävi ilmi, että olemme matkabloggaajia ja ehkä saimme hänestä yhden uuden muunkielisen lukijan edellisten jatkoksi.

Retkiliput Antigualla; Island Safari 4x4 Off Road

Koronakaranteeni?

Pienen odottelun jälkeen laivalla kaikui kuulutus, josta osa meni hieman ohi hälinän vuoksi. Eräs herra kirosi sapekkaasti, että oli arvannut näin käyvän, ja lopulta ilmeni, että kenelläkään ei ollut asiaa rantautua Antiguaan edellisen viikon risteilyn koronatapausten vuoksi.

Samalla laivalla oli siis ollut edellisellä viikolla neljä tai viisi koronatapausta ja jonkinlainen raja ylittyi. Matkustajia ei ollut päästetty silloin maihin, eikä päästettäisi nytkään, koska edellisestä tapauksesta oli kulunut juuri ja juuri alle viikko.

Palasimme pettynein mielin takaisin hyttiimme ja siirryimme parvekkeelle katselemaan kun viereisestä risteilyaluksesta virtasi väkeä maihin. Tässä vaiheessa tämä koronakuvio oli meille vielä hieman epäselvä kokonaisuudessaan.

Katselimme miten maihinnoususilta oli edelleen paikoillaan meidänkin laivassamme ja sillan kupeessa odotteli virkailija, niinkuin normaalisti on kun matkustajia liikkuu laivalta ulos ja takaisin sisään.

Jäimme katselemaan mitä mahtaa tapahtua, ja suunnittelimme jo menevämme tyhmiä esittäen yrittämään uudelleen lähempänä puolta päivää, jolloin oman Royal Caribbeanilta hankitun retkemme oli määrä alkaa.

Antigua & Barbuda

Pääseekö laivasta sittenkin ulos?

Silloin Katri huomasi omastakin laivastamme kulkevan matkustajia ulos ja kohti kaupunkia. Arvelimme, että ehkä laivayhtiön kautta järjestetyille retkille kuitenkin pääsee, mutta omatoimisesti kaupungille tai itse hankituille retkille ei ollut asiaa.

Päätimme singota välittömästi takaisin maihinnousuportille kokeilemaan onneamme. Pääsimme ulos aivan kuin ei mitään estettä olisi koskaan ollutkaan.

Arvelimme, että ehkä satama-alue on suljettu, ja sen ulkopuolelle ei pääse omatoimisesti. Tai että liput varatuille retkille tarkistetaan jossain vaiheessa, mutta mitään tällaisia tarkistuksia ei ollut. Kuume mitattiin laiturin puolivälissä ja sen jälkeen latu oli vapaa koko Antiguaan.

Omatoimista tutustumista St. John’sin kaupunkiin

Kävelimme jonkin aikaa St. John’sin katuja ympäriinsä, koska aikaa oli tuhlaantunut koronagateksi nimeämäämme episodiin. Harmittelimme niiden matkustajien puolesta, jotka ehkä ehtivät niellä tappionsa ja jäivät nyt mahdollisesti koko päiväksi laivalle.

Mitään estettä ei tosiaan nähdäksemme olisi ollut kenen tahansa rantautua laivalta ja ostaa retki vaikka vasta kaupungilta. Tarjontaa kyllä riitti.

Kävimme kaupungin keskustassa sijaitsevan Pyhän Johanneksen katedraalin pihalla ja kurkistimme sisäänkin. Kirkon tornit näkyivät laivalle saakka. Sää tuntui aivan tukahduttavan kuumalta, ja kävimmekin parissa sataman myymälässä ihan vain päästäksemme varjoon ja ilmastointilaitteen puhallukseen.

Pyhän Johanneksen katedraali St. John's:issa Antigualla

Jeeppiretkelle

Ennen kuin retkemme alkoi, ehdimme vielä käydä laivalla sisällä saakka uudelleen vetämässä hieman happea. Keli oli todella tukahduttava.

Siirryimme ulos kohtauspaikalle retkeä varten, ja kohta meidät johdatettiinkin avolava-Jeepin kyytiin, johon oli rakennettu penkkirivit laidoille ja katos antamaan varjoa. Mukeihin kaadettiin evääksi rommipunssia ja myös halukkaille vettä. Matka alkoi.

Carlisle Bay, Antigua

Auto lähti ajelemaan läpi St. John’sin ja kyyti oli kulkeva ympäri koko saaren. Parissa paikassa pysähdyttiin ja jalkauduttiin ottamaan kuvia mutta pääasiassa posoteltiin läpi Antigualaisten pikkukylien. Kuskimme Big John selosti ohjaamosta radion avustuksella lavalle missä mentiin ja mitä nähtiin.

Koulu Antigualla

Maisemat erityisesti rannan läheisyydessä olivat upeita, kylät pieniä ja hieman nuhjuisia. Luvattu sademetsä oli aika lyhyt pyrähdys maantietä pitkin, joten 4×4 Jeep Safari oli ehkä hieman turhan maukas kuvaus tälle retkelle.

Lopuksi pysähdyimme vielä rannalle, jossa saimme ostaa ravintolasta jätskiä, limua ja kaljaa. Rannalla olisi voinut käydä uimassakin, mutta mehän olimme tietysti amatööriristeilijöinä jättäneet uimakamppeet laivalle, koska uintimahdollisuudesta ei ollut mainittu retken kuvauksessa mitään.

Turners Beach, Antigua

Ilkka kasteli kuitenkin vahingossa kengät ja sukat rannan aallokossa, joten samalla vaivalla olisi voinut kyllä pulahtaa veteen vaikka vaatteet päällä. Tämä tapahtui vasta juuri ennen lähtöä paluumatkalle, joten eipä sitä tarvinnut kauheasti enää puntaroida.

Kyyti laivalle sujui rantaa pitkin, edelleen pikkukylien läpi suhaillen. Koululaiset olivat päässeet juuri niihin aikoihin koulusta, joten tien varrella näkyi siellä täällä vilkuttelevia lapsia. Tietysti vilkutuksiin myös vastattiin.

Päivän päätteeksi

Retken jälkeen siirryimme takaisin laivaan siistiytymään ja syömään. Hytissä odotteli kirje reittimuutoksesta ja kävimme selvittämässä varattujen retkien kohtaloa ennen unille vetäytymistä.

Muistiinpanojen mukaan päivärytmi oli muuten risteilyn neljäntenä ja koko matkan kahdeksantena päivänä edelleen tukevasti aamupainotteinen;

“Näitä muistiinpanoja kirjoittaessa kello on 20.20 ja uni painaa uhkaavasti silmää. Tänä aamuna heräsimme molemmat noin klo 5.30. Siis täydellisesti ajoitettuna ihastelemaan orastavaa auringonnousua.”

Antigua

Tee 360-virtuaalimatka Antigualle

Lue myös muut artikkelimme tästä matkasta