Reitti

Dubai – Sir Bani Yas – Qatar, Doha – merellä – Abu Dhabi (2 pv) – Dubai
(alkuperäisellä reitillä oli mukana Bahrain, mutta epävakaan tilanteen vuoksi reittiä muutettiin niin, että vietimme kaksi päivää Abu Dhabissa).

Laiva & varustamo

Jewel of the Seas, Royal Caribbean

*Artikkeli sisältää yhteistyömaininnan nettipaketista Risteilykeskuksen kanssa.

Royal Caribbean reitti route Persianlahti Persian Gulf

Matkan valmistelut

Dubai valikoitui meille matkakohteeksi, sillä halusimme vierailla maailman korkeimmassa rakennuksessa, Burj Khalifassa. Dubain risteily siihen kylkeen kuulosti sopivalta tavalta tavoittaa lähimaita helposti. Muutamat matkabloggaajat olivat käyneet risteilemässä Persianlahdella ja sinne oli tarjolla kohtuuhintaisia risteilyitä, joten mekin päätimme kokeilla sellaista.

Löysimme Risteilykeskuksen valikoimasta meille sopivan ajankohdan, Royal Caribbean varustamon risteilyn ja reitin noin kuukautta ennen matkaa. Lennot varasimme erikseen Finnairilta.

Lähi-Idän epävakaan tilanteen vuoksi Bahrain jäi pois risteilyreitiltämme ja Finnair perui puolet lennoistaan Dubaihin. Onneksemme meidän reissulle ei tullut muita merkittäviä muutoksia kun hieman pidemmät lentoajat.

Retkikohteet löytyvät varustamoiden nettisivuilta ja ainakin Royal Caribbeanin retkiä olisi saanut ostaa jo kotisohvalta käsin. Kannattaakin tutustua niihin jo etukäteen ja miettiä, mikä missäkin kohteessa eniten kiinnostaa. Me kävimme yhdessä kohteessa laivayhtiön retkellä, koska sinne ei ollut muita vaihtoehtoja ja muihin järjestimme tekemiset itse.

Dubai silhouette skyline Burj Khalifa dusk sunset

Laivaan saapuminen

Vietimme Dubaissa kolme yötä ennen risteilyä ja teimme yhden päiväretken Omanin puolelle. Risteilypäivänä tilasimme hotellilta Uberin satamaan ja oikea terminaali löytyi helposti laivan kohdalta. Matkalaukut jäivät niille osoitettuun paikkaan ja lähtöselvityksessä tarkastettiin ensin passit ja sitten toisella pisteellä ne otettiin pois ja annettiin tilalle risteilykortit.

Korona-virusepidemian vuoksi laivalle pääsy evättiin niiltä, jotka olivat matkustaneet Kiinassa tai Hongkongissa viimeisen 15 vuorokauden aikana.

Sää

Sää helmikuussa vaihteli päivällä 18–25 asteen välillä, joka oli meille ainakin todella sopiva. Aurinko paistoi päivittäin ja vain muutamana iltana pitkähihaiselle oli tarvetta. Muutamina päivinä oli todella kuuma ja aurinkorasvalle oli tarvetta. Iltaisin laivan parvekkeella oli vilpoista ja Karibian risteilyiltä tuttu kostea ja lämmin henkäys oli vain kaukainen muisto.

Nettiyhteydet

Elisan Reissunetti toimi Arabiemiraateissa ja Qatarissa moitteettomasti ja laiva risteili usein lähellä maata, joten nettiyhteydet pelasivat kohtalaisen hyvin. Ilkka pääsi meripäivänä myös kerran Iranin verkkoon.

*Katrilla oli puhelimessaan Surf + Stream Plus -nettipaketti, jonka saimme yhteistyön merkeissä Risteilykeskukselta. Nettipaketin hinta laivalta ostettuna olisi ollut 210 euroa koko risteilyn ajaksi. Sen sai aktivoitua laivan vastaanotossa, eikä yhteyttä ollut mahdollista jakaa muihin laitteisiin.

Ne Tammelat Abu Dhabi Louvre

Pukeutuminen

Laivalla pukeutuminen oli rentoa, aamiaiselle ja lounaalle sai mennä shortseissa ja t-paidoissa, illalliselle toivottiin pitkiä housuja ja siistimpää pukeutumista. Yhtenä olisi saanut vetää parempaa seppälää ylle smokeista lähtien, mutta farkkujakaan ei käännytetty ovelta. Laivan päiväuutisissa kerrottiin pukeutumistoiveista, joita olivat mm. “casual, laid back lounging/or white ja formal”.

Maissa suurin osa turisteista näytti pukeutuvan ihan normaalisti, joskin suurin osa naisista oli peittänyt olkapäät, eikä räikeitä ylilyöntejä näkynyt. Ilkka pärjäsi hyvin t-paidoilla ja yli polven pituisilla shortseilla. Katrilla oli mukana kaksi pitkähihaista mekkoa, jotka suojasivat hyvin myös auringolta. Vain moskeijassa naisten piti pukea ylle lisäksi paikallinen hupulla varustettu kaapu.

Hintataso, käteinen ja luottokortit

Dubaissa ja Abu Dhabissa liikkuminen Uberilla oli suht edullista ja erittäin helppoa. Takseja emme käyttäneet ollenkaan, mutta niitä ja muitakin kyydintarjoajia oli saatavilla runsaasti. Laivayhtiön kuljetukset olivat helposti kaksin tai kolminkertaisia Uberiin verrattuna.

Luottokorteista Visa ja Mastercard (N26) kävi kaikkialla, Amex valtaosassa paikoista ja käteistä nostimme vain Qatarin retkeä varten. Qatarissa oli kahvila ja kauppa, jotka olisivat kelpuuttaneet vain käteistä, mutta sieltä löytyi onneksi myös kortit hyväksyviä paikkoja. Rahayksikkönä Dubaissa ja Abu Dhabissa toimi UAE:n dirhami. Qatarissa oli oma valuuttansa Rial ja laivalla valuuttana toimivat dollarit. Jos haluat jättää laivahenkilökunnalle tippiä, varaa mukaan ylimääräisiä dollareita tai paikallista valuuttaa.

Pysähdyskohteet

Sir Bani Yas

Sir Bani Yas on 17 km pitkä ja 9 km leveä saari Arabiemiirikuntien edustalla. Saarelle on tuotu villieläimiä vuodesta 1977 alkaen ja se on toiminut niiden suojelualueena siitä saakka. Kymmenien vuosien suojelutyön ansiosta siitä on muodostunut turvapaikka tuhansille harvinaisille eläimille.

Maahantulo

Laivasta poistuttiin Tender-veneillä, joten laivakortti oli ainoa pakollinen dokumentti. Tämä oli ainoa kohde, johon Tender-veneitä käytettiin ja niihin jaettiin vastaanotossa etukäteen numerolaput, jotta veneisiin meno sujui hallitusti.

Retket

Laivayhtiö tarjosi saarelle safariretkiä niin autolla kuin polkupyörällä toteutettuna, lisäksi oli mahdollista snorkkeloida tai kajakoida. Tässä pysähdyskohteessa retkiä myi vain laivayhtiö ja, ilman varattua retkeä ei ollut asiaa turistirannan ulkopuolelle. Turistiranta, jolle pääsi veloituksetta oli jaettu neljään osaan ja sieltä sai pitkin päivää laivayhtiön tarjoamaa ruokaa ja juomaa. Lisämaksusta sai ostaa mm. jäätelöä.

Hintahaarukka retkille vaihteli 40 dollarin suppailuelämyksestä aina 136 dollarin riuttasnorkkelointiin per henkilö.

Meidän päivämme Sir Bani Yasissa

Me valitsimme retkistä maastopyöräilyn (60 dollaria/hlö) ja teimme reilun tunnin mittaisen kierroksen saarella pääosin tasaisia asfalttiteitä ajellen. Näimme kirahveja, emuja, kalliotamaaneja, erilaisia antilooppeja sekä flamingoja.

Sir Bani Yas mountain biking
Qatar, Doha
Maahantulo

Laivasta poistuttiin terminaalirakennuksen läpi, jossa tavarat läpivalaistiin. Laivan kortti riitti liikkumiseen ja kuvallinen henkilötodistus ohjeistettiin ottamaan mukaan. Meillä oli myös passien kopiot, mutta henkilötodistuksia ei tarvinnut näyttää missään vaiheessa.

Retket

Laivayhtiön tarjonnasta löytyi retkiä museoihin, basaareihin, markkinoille, aavikkosafarille, uimista ja dhow-veneilyä. Hintahaarukka retkille oli markkinakierroksesta 45 dollarista aavikkosafarin 110 dollariin per henkilö.

Meidän päivämme Qatarissa

Me varasimme itse retken samana aamuna yhtiöltä nimeltään Qatar Inbound Tours. Saimme Whatsapin kautta sovittua, että kuljettaja noutaa meidät satamasta ja pääsimme yksityiselle aavikkoseikkailulle. Se olikin hurjaakin hurjempi elämys ja kävimme Saudi-Arabian rajalla saakka, josta löytyy myös harvinainen aavikon ympäröimä Inland Sea. Maksoimme neljän tunnin seikkailusta 85 dollaria per nuppi.

Pyysimme kuljettajaa jättämään meidät Souq Waqif -marketille, jossa kävimme välipalalla ja kiertelimme hieman. Lähikortteleista löytyi perinteisempi marketti, jossa kävimme ihmettelemässä paikallista tarjontaa. Lopuksi tilasimme Uber-kyydin takaisin satamaan. Laiva lähti Qatarista pois vasta yhdeksän jälkeen illalla, joten ehdimme ihailla upeasti valaistuja pilvenpiirtäjiä laivasta käsin.

Qatar desert rally sand dune
Doha Qatar by night
Abu Dhabi
Maahantulo

Dubain satamassa talteen otetut passit palautettiin matkustajille edellisiltana ja jokaisen piti käydä Abu Dhabin terminaalissa pakollisessa passin tarkastuksessa. Bahrainin jäätyä pois risteilyreitiltä, laiva oli poikkeuksellisesti yön yli Abu Dhabissa ja laivasta sai liikkua vapaasti maihin mihin aikaan tahansa.

Retket

Kaupunkikierroksia oli tarjolla monia eri variaatioita, joissa kierrettiin Abu Dhabin kuuluisimpia nähtävyyksiä mm. Šeikki Zayedin moskeija ja Louvre. Etihad Towerissa oli mahdollista viettää teehetki 300 metrin korkeudessa hienoja maisemia ihaillen. Aktiiviretkien puolella oli tarjolla mm. Ferrari World, päivä aavikolla ja ranta-aktiviteetteja.

Edullisinta oli tehdä moskeijavierailu, jossa itsessään ei ollut sisäänpääsymaksua, joten 35 dollaria oli bussimatkan hinta. Kalleimmasta päästä löytyi Emirates Palace -hotellin kolmen ruokalajin lounas, josta sai pulittaa 250 dollaria per henkilö.

Meidän päivämme Abu Dhabissa

Me otimme Uberin alle ja kiertelimme kahden päivän aikana Etihad Towerin näköalatasanteella, Louvressa ja Šeikki Zayedin moskeijassa. Lisäksi kävimme ihmettelemässä muutamaa ostoskeskusta. Abu Dhabi on saarille rakennettu UAE:n suurin kaupunki ja se oli meistä paljon viihtyisämpi kuin Dubai.

Satamassa oli tarjolla myös paljon retkiä paikallisten toimesta ja taksikyytejä tuputettiin runsain mitoin. Uberin noutopiste oli taksitolppien ympärillä ja Uber-kyyti saapui muutamissa minuuteissa.

Abu Dhabi Etihad towers Grand Mosque sheik Zayed
Dubai

Laiva saapui Dubaihin jo sunnuntaina, joten se toimi hotellina sunnuntain ja maaanantain välisen yön. Laivasta sai poistua vapaasti mihin aikaan vaan ja palata vaikka keskellä yötä. Jos laivasta poistui lennolle ennen virallista lähtöaamua, siitä piti informoida henkilökuntaa.

Maahantulo

Laivasta poistumiseen tarvittiin vain risteilykortti ja ulos päästiin terminaalirakennuksen turvatarkastuksen kautta.

Retket

Laivayhtiö tarjosi monipuolisia retkiä viimeiselle päivälle, mm. valokuvausta maailman kolmanneksi korkeimmasta hotellista Burj Al Arabista iltavalaistuksessa. Aavikkoelämyksiä myös illallisen ja yöpymisen kera. Museokierroksia, helikopterilla lentelyä Dubain yllä, kameliajelua sekä tietysti vierailu Burj Khalifassa.

Hintahaarukka retkille lähti 37 eurosta, jolla sai kuljetuksen paikalliseen huvipuistoon. Kalleimmasta päästä löytyi kamelikaravaani, laskettelua hiekkadyyneillä ja illallinen aavikolla hintaan 420 dollaria per henkilö.

Meidän päivämme Dubaissa

Me ehdimme jo yöpyä ennen risteilyä maailman korkeimmassa hotellissa, Gevorassa ja vierailla omatoimisesti Burj Khalifassa, joten viimeiselle päivälle ei ollut enää suunniteltua ohjelmaa. Huomasimme, että Gordon Ramsaylla on ravintola Jumeirah Palm -saarella, joten varasimme pöydän sieltä. Tilasimme Uberin satamaan, joka vei meidät saarelle ja palasimme sieltä monoraililla, metrolla sekä lopuksi Uberilla takaisin satamaan.

Dubai Gordon Ramsay vegetarian wellington

Laivalta poistuminen

Seitsemän päivän risteily päättyi hyttien luovutukseen heti aamusta ja aamupalaa sai kahdeksaan saakka. Laukut jätettiin hyttikäytävälle jo edellisiltana. Me valitsimme jäädä lisämaksusta laivaan vielä kahdeksaksi tunniksi sen sijaan, että olisimme joutuneet viettämään sen ajan laukkujen kanssa lentokentällä tai kaupungilla.

Saimme ruokailla ja liikkua laivalla vapaasti koko päivän ja poistuimme vasta noin kolmen maissa. Uudet risteilyvieraat täyttivät jo laivan ja se lähti vielä samana päivänä kohti uusia seikkailuita, reitin varrella mm. Omanin Muscat.

Laivalta poistuminen ei ole koskaan ollut näin helppoa ja ruuhkatonta. Laukkumme odottivat vartioidussa hallissa ja hyppäsimme lähes autiolta parkkipaikalta Uberin kyytiin kohti lentokenttää.

Rentous ja joustavuus kuvaavat tätä reissua kaikin puolin. Saimme päättää itse ruokailuajoista ja maissa sai myös viettää aikaa joustavasti iltamyöhään tai jopa yön yli. Matka oli kaikin puolin onnistunut ja mikä parasta, kotiin palatessa jet lag ei vaivannut ollenkaan, kiitos vain kahden tunnin aikaeron.

Dubai Port Rashid cruise terminal

Risteilykeskuksen Dubain risteilyt

Vinkkivitosena on vielä mainittava, että blogiartikkelin julkaisuhetkellä näitä samoja risteilyitä myydään muuten alkaen 260 eurolla/henkilö.

Kaikki Persianlahden risteilyt edullisesti | Risteilykeskus

Suurin valikoima risteilyjä Persianlahdella. Useita risteilyjä Dubaista ja Abu Dhabista hintatakuulla.

Lue myös

Tämä Matka -blogin Anna risteili samalla reitillä MSC:n varustamon laivalla Dubaissa muutama kuukausi ennen meitä. Annan kokemuksista voit lukea alla olevan linkin kautta.

Dubain risteily MSC Bellissima - FAQs ja fiilikset

MSC Bellissima ja Dubain risteily: Abu Dhabi, Doha ja Bahrain. Mitä Persianlahden risteily maksoi ja miten toimi laivaan nousu, allasalueet, retket ja netti

Lentojen ja risteilymatkan kompensointi

Ilmastonmuutos huolestuttaa meitäkin, joten haluamme omalta osaltamme kompensoida matkustuksestamme aiheutuneita päästöjä. Tutustumme samalla erilaisiin vaihtoehtoihin, mitä kompensointeihin on tarjolla.

Tämän matkamme lennot kompensoimme Finnairin Push for Change -ohjelmalla ja risteilyn osalta teimme lahjoituksen Suomen Luonnonsuojeluliitolle.

Kestävän kehityksen tuotteet

Hienoa, että olet kiinnostunut pienentämään lentojesi hiilijalanjälkeä! Päästöhyvitys- ja biopolttoainepalvelumme ei tällä hetkellä ole saatavilla, mutta tuomme asiakkaille mahdollisuuden pienentää lentojensa hiilidioksidipäästöjä osana lentolippuja myöhemmin tänä vuonna. Lentosi päästöt voit edelleen tarkistaa päästölaskuristamme.

Tee kertalahjoitus ilmastotyölle - Suomen luonnonsuojeluliitto

Luonto kärsii ilmaston lämmetessä. Luonnonsuojeluliitossa teemme töitä ilmastokatastrofin torjumiseksi. Lahjoita ilmastotyölle ja ole mukana turvaamassa tulevaisuuttamme!

Muut juttumme Lähi-Idästä

Maailman mahtavin Dubai – 3 yötä korkeuksissa

Oman – Päiväristeily delfiinien kanssa

Sir Bani Yas – Arabiemiraattien suurin saari

Qatar – Aavikkorallia ja meri autiomaan keskellä

Qatar & Doha – Rita Tainolan haastattelu ja vinkit

Kolme upeaa kohdetta Abu Dhabissa

Laivaesittely: Jewel of the Seas, Royal Caribbean