Risteily Persianlahdella 3.–10.2.2020
Ehdimme tehdä Lähi-idän risteilyn juuri ennen kuin korona-aalto saavutti Euroopan ja Suomen vuoden 2020 keväällä. Risteilyn pysähdyskohteista löydät yhteenvedon toisesta artikkelistamme ja lisäksi olemme esitelleet jokaisen kohteen omana postauksenaan, jotka löydät myös tämän artikkelin lopusta. Tässä artikkelissa esittelemme Royal Caribbean -varustamon laivan Jewel of the Seas, joka toimi majapaikkanamme viikon ajan.
Reitti: Dubai – Sir Bani Yas – Qatar, Doha – merellä – Abu Dhabi (2 pv) – Dubai
(alkuperäisellä reitillä oli mukana Bahrain, mutta epävakaan tilanteen vuoksi reittiä muutettiin niin, että vietimme kaksi päivää Abu Dhabissa).
Tietoa laivasta Jewel of the Seas
Jewel of the Seas on rakennettu Saksassa ja se on laskettu liikenteeseen vuonna 2004. Laivan kotisatama on Nassaussa, Karibialla jossa se on seilannut paljon. Lisäksi laivan kyytiin on saattanut päästä niin välimerellä kuin Persianlahdellakin.
Laivalle mahtuu 2100 matkustajaa, laivan pituus 293 metriä ja leveys 32 m. Vertailun vuoksi suurimmille Karibialla risteileville aluksille mahtuu jopa kolminkertainen määrä matkustajia ja isompiakin taitaa olla suunnitteilla.
Artikkelista löytyvillä 360-videoilla kiertelemme laivaa ympäri kameran kanssa, joten pääset katsemaan sitä kuin olisit itse kyydissä. Pyörittele videoita tietokoneen ruudulla tai puhelimella. Alla olevasta ruudusta näet, missä Jewel of the Seas on juuri tällä hetkellä.
Jewel of the Seas - Wikipedia
From Wikipedia, the free encyclopedia GTS Jewel of the Seas is a Radiance-class cruise ship operated by Royal Caribbean. The ship was completed in the spring of 2004 with her maiden voyage in May of that year. The ship way built at Meyer Werft, Papenburg, Germany.
Jewel of the Seas | Cruise Ships | Royal Caribbean Cruises
Jewel of the Seas delivers some of the world's most desired destinations. This cruise ship is packed with vibrant onboard experiences and dining venues. Discover new shores and countless adventures in between.
Kansalaisuudet laivalla
Mikäli haluat yrittää vaikuttaa risteilyseuraan, kannattaa asiaa miettiä jo varustamoa valitessa. Me huomasimme, että viihdymme huomattavasti paremmin amerikkalaisen varustamon kyydissä kuin italialaisen. Norjalaisella Hurtigrutenin varustamolla tunnelma oli ihan omaa luokkaansa. Kokeilemalla löydät omasi.
Risteilyvieraista suurin osa oli brittejä, sitten seuraavaksi suurimmat kansalaisuudet edustettuna laivalla olivat amerikkalaiset, kanadalaiset, irlantilaiset, venäläiset ja kuudentena vähän yllättäen norjalaiset. Suomalaisia oli mukana myös kourallinen.
Laivan henkilökunta oli ravintoloissa lähtöisin enimmäkseen Filippiineiltä ja Intiasta, oman pöytämme tarjoilija oli Montenegrosta, huonepalvelijamme oli kotoisin Brasiliasta ja myös Venäjä oli edustettuna.
Ruoka
Risteilyn helpoin osuus on se, että ruokaa on lähes aina tarjolla tavalla tai toisella. Parasta tässä laivassa oli se, että illallisajan sai valita omaan rytmiin sopivaksi.
Aamupalaa tarjoiltiin samassa ravintolassa, jossa illallista. Menusta löytyvät ruuat tuotiin pöytiin ja vaihtoehtoisesti melkein samoja ruokia sai valita itse buffet-pöydästä. Valikoima oli runsas ja itse valitsin tehdä buffetin antimista lohivoileivän paistetulla kananmunalla, kun taas Ilkka valitsi listalta eggs benedictin. Tuoreita hedelmiä ja monenlaisia leivonnaisia oli myös tarjolla.
Lounaan kävimme nauttimassa kannella 11 sijaitsevasta Windjammer-ravintolasta, jossa tarjolla oli runsaasti niin lämpimiä kuin kylmiä vaihtoehtoja. Salaatteja, hampurilaisia, hedelmiä, liharuokia, kasvisruokia, riisiä, spagettia, leipää ja leikkeleitä. Lounashetket kruunasi herkullinen jälkiruokapöytä ja jäätelökone.
Päädyimme illalliselle yleensä seitsemän aikaan, sillä vietämme maissa aikaa mahdollisimman paljon näillä reissuilla. Erityisesti illallisella tarjoiltuun ruokaan olemme olleet oikein tyytyväisiä.
Illallisella oli aina sama tarjoilijakaksikko, joista toinen huolehti ruuista ja toinen tarjoili pöytään juomat. Vaihdoimme päivittäin kuulumiset ja lisäksi tarjoilija kertoi lyhyesti seuraavan päivän ohjelmasta, joka oli tosi kiva juttu.
Sir Bani Yasin retkellä ruoka kuljetettiin laivalta ja katettiin saarelle, sillä siellä ei ollut erikseen ravintolaa risteilyvieraille.
Erikoisruokavaliot oli huomioitu tarkasti ja loppureissusta sain käsiini vegaanisen ruokalistan, kun tavalliselta ei löytynyt sopivia kasvisvaihtoehtoja. Se olikin todella monipuolinen ja vähän harmitti, etten julistautunut vegaaniksi jo risteilyn alussa.
Buffet-ravintola
Monipuolisesta buffet-ravintolasta löytyi lähes kaikkea, mitä toivoa saattaa. Laivalla on niin paljon ruokaa tarjolla lähes kellon ympäri, että kaiken sen kuluttaminen reissun aikana on miltei mahdotonta.
Aamiais- ja illallisravintola
Laivaan saapuessa saimme valita haluammeko ruokailla illallisella kahdestaan vai isommassa ryhmässä. Valitsimme kahden hengen pöydän, johon meidät ohjattiin jokaisena iltana yhtä poikkeusta lukuunottamatta, kun olimme katsoneet kelloa väärin aikaerosta johtuen.
Aamiainen nautittiin saman ravintolan alemmassa kerroksessa ja siellä pöytiin ohjattiin isompia ryhmiä kerrallaan, vähän aamusta riippuen. Brittivoittoisessa risteilyseurassa oli mielenkiintoista kuunnella saarivaltion asukkaiden erilaisia murteita sekä mietteitä juuri silloin ajankohtaisena olleesta Brexitistä.
Nettiyhteydet
Nettiyhteydet laivalla ovat tämän ja aiempienkin kokemusten perusteella surkeat. Tällä risteilyllä menimme aika lähellä rannikkoa, joten puhelimen käyttö onnistui lähes päivittäin.
Katrilla oli käytössään Surf + Stream Plus -nettipaketti, jonka saimme yhteistyön merkeissä Risteilykeskukselta. Nettipaketin hinta laivalta ostettuna olisi ollut 210 euroa koko risteilyn ajaksi.
Nettipaketin avulla sai hoidettua perussurffailut Facebookissa, Instagramissa sekä meilit, mutta videoyhteyksiin tai nettikokouksiin nämä yhteydet eivät vielä ihan taivu.
Uima-allasalue
Uima-altaat olivat sen verran ahkerassa käytössä, että emme edes yrittäneet mennä sekaan. Tosin löysimme laivalta tunnelmallisen katetun allas-alueen, jossa oli hieman rauhallisempaa. Siellä kävimme uimassa muutaman kerran.
Iltaisin allasalueella esitettiin elokuvia, jos muuta ohjelmaa ei ollut. Lähistöllä pystyi pelaamaan myös pingistä.
Ulkokansien aktiviteetit
Minigolf tai koripallo ei innostanut meitä, mutta niitäkin olisi voinut laivan ulkokannella harrastaa ja näin myös moni teki. Me kävelimme laivan alemmalla kannella lähes joka päivä maisemia ihmetellen.
Yökerho
Menimme nukkumaan lähes joka ilta melkein heti illallisen jälkeen, joten yökerhoelämä jäi meiltä kokonaan kokematta laivalla. Samoin teatteriesitykset eivät vetäneet puoleensa. Emme taida vaan olla kyseisten musiikki- ja viihdelajien kohderyhmää, esityksissä tuskin sinällään on mitään suurempaa vikaa.
Laivan keskiosan yhteiset tilat
Yhteisistä tiloista tärkein oli respa, josta kävimme juttelemassa retkistä, nettipaketista sekä laivasta poistumiseen tarkoitetusta palvelusta. Yhden kapteenin infon kuuntelimme myös. Iltaisin laivan keskiosassa sai nauttia livemusiikista ja bongailla tyylikkäästi pukeutuneita kanssamatkustajia.
Ostoskuja
Laivalta löytyi monipuoliset ostosmahdollisuudet ja myös runsasti taidetta eri puolilta. Ilkka löysi myös peliluolan, josta löytyi viihdykettä niin nuoremmille kuin vanhemmillekin pelaajille.
Hyttiesittely
Yhdeksännellä kannella sijaitsevassa hytissämme oli oma parveke, parisänky, sohva, sopivasti kaappitilaa sekä oma suihku ja wc. Valitsimme sataman puoleisen hyttikäytävän, jotta näkisimme maihin jokaisessa pysähdyskohteessa.
Koronan vaikutuksia risteilyaluksilla
Risteilymme alkaessa saimme sähköpostin, jossa ilmoitettiin, että mikäli olemme matkustaneet Kiinassa tai Hongkongissa viimeisen 14 vuorokauden aikana, emme pääsisi laivalle.
Lähtöterminaalissa matkustajat velvoitettiin täyttämään terveystietolomake, mutta turvaväleistä tai suojamaskeista ei ollut tässä vaiheessa tietoakaan. Laivalla käsidesiä tarjoiltiin onneksi runsaasti eri käänteissä.
Me pääsimme laivalta pois aikataulun mukaisesti ja matkustimme kotiin ongelmitta helmikuun 10. päivä (2020), kun vain kuukautta myöhemmin koko maailma mullistui ja Suomi pysähtyi koronaviruksen leviämisen myötä.
Tuntuu musertavalta ajatella, että ne kaikki ihanat henkilökunnan jäsenet eri maista ovat todennäköisesti edelleen jumissa laivalla. Osa on päätynyt surullisimpaan vaihtoehtoon, kun muuta pääsyä laivalta pois ei ole ollut enää näköpiirissä.
Itsemurha-aalto ravistelee loistoristeilijöitä - "Tämä on painajainen"
Loistoristeilijöiden laivaväki on jäänyt koronapandemian takia jumiin omille työpaikoilleen.
Hyttiasukit
Ensimmäisen retkipysähdyksen/yön/jonkun jälkeen hyttiimme oli muuttanut uusi asukki, jonka huonepalvelijamme oli meille tehnyt pyyhkeestä. Emme raaskineet hajottaa sitä vaan se sai seikkailla kaverinamme koko risteilyn ajan.
Meillä tulikin leikkimielinen kisa huonepalvelijan kanssa, että kumpi keksii asukille hauskemmat asusteet reissun aikana. Risteilyn edetessä se sai uusia kavereitakin.
Stay Awhile - Viivy vielä hetki laivalla
Lähtöpäivänä ostimme Stay Awhile -rannekkeet, joilla saimme jatkaa vielä laivassa olemista pitkälle iltapäivään saakka, sillä lentomme lähti vasta illalla. Hytin luovutimme muiden risteilijöiden tapaan heti aamusta ja laukkumme edellisenä iltana.
Saimme kuitenkin kierrellä muutaman tunnin rauhassa lähes tyhjällä laivalla, ruokailla buffet-ravintolassa ja uima-altaat olivat myös käytössä. Seurasimme, kun uudet innokkaat risteilijät täyttivät pikkuhiljaa laivan käytävät.
Kun oli aikamme poistua laivasta, kävelimme ulos vailla ruuhkaa kohti matkustajaterminaalia, jossa laukkumme odottivat lähes autiossa, mutta vartioidussa hallissa. Lunastimme laukut ja lähdimme tilaamaan Uberia kohti lentokenttää. Laivasta poistuminen ei ole ollut koskaan näin vaivatonta.
16 comments
Yllätyin tiedosta, että eri risteilijöillä selvät erot matkustajakunnassa. Jäin miettimään mitä kansakuntaa priorisoisin?! Ehkä amerikkalaiset, he mukavan rentoja kommunikoijia
Kiitos kommentistasi, Mari!
Tuo on oikeastaan loppujen lopuksi aika selvä juttu. Italialainen yhtiö tietysti rakentaa palvelunsa omasta näkökulmastaan ja kotimaansa asiakaskunnalle. Sama juttu on muiden varustamoiden kanssa.
Se on ihan hyvä tiedostaa, kun on valitsemassa risteilyä. Se on tietysti ihan jokaisesta itsestään kiinni, mitä asioita arvostaa ja mitä ei. Mikä sopii yhdelle, ei välttämättä käy toiselle. 🙂
En oo koskaan ollu mikään risteilyjen ylin ystävä, mutta tällasen kiertomatkan vois joskus tehdäkin, etenkin jos se osuu maihin, missä ei ole aiemmin käynyt. Ja onhan tuo ruokatarjonta ihan huippua, että jo pelkästään sen puolesta vois risteilyä joskus varatakin 😀 Tajusin muuten vasta nyt, että noita 360-videoita voi zoomata hiirellä!
Kiitos kommentista, Cilla!
Tuo on meillekin risteilyjen ehdoton valttikortti. On tukikohta, jossa saa säilyttää kamppeensa, päivittäin hyvää ruokaa ja rauhallisen lepopaikan. Ja aamulla on uudessa kohteessa! Kannattaa kyllä kokeilla, jos osuu kohdally hyvä reitti sopuhintaan. Meilläkin oli pieniä enakkoluuloja perustuen Itämeren “risteilyihin” ja muihin stereotypioihin, mutta hyvin sinne sopii joukkoon maailmanmatkaajakin. Ja risteily maailmanmatkaajan matkustustavaksi. 🙂
Joo, voi niitä 360-videoita jonkin verran zoomata. Vielä kun 360-kameroiden kuvanlaatu vähän paranisi. Varsinkin kaukaisemmat kohteet alkavat mennä helposti muhjuksi.
Kyllähän tuo siltä näyttää, että aluksella voi viihtyä hyvin 🙂
Kiitos kommentista!
Kyllähän siellä viihtyi aivan mukavasti. Meille tosin laiva toimi pääasiassa lepopaikkana ja ruokapöytänä. Laivan ollessa satamassa, vietimme niin paljon aikaamme maissa kuin mahdollista.
Ehdittepä juuri sopivasti käydä tuolla risteilyllä ennen kuin laivat pysähtyivät. Saa nähdä, missä vaiheessa risteilyt jatkuvat, ja kuinka kauan menee ennen kuin toiminta palaa koronaa edeltävälle tasolle. Minua pitkät risteilyt eivät ole koskaan kiinnostaneet, mutta olisihan tuollaistakin silti kiva joskus kokeilla. Jotain erityistä noissa isoissa laivoissa on pakko olla, kun kerran niin moni niistä tykkää. Ehkä juhlin seuraavan kerran pyöreitä täytteässäni laivalla.
Kiitos kommentista, AK!
Olimme tosiaan matkalla ihan viime hetkillä, kun se vielä oli mahdollista! Toivottavasti koronatilanne alkaa pikkuhiljalleen helpottaa. Olisi aika surullista, jos matkustelu lopahtaisi. Sekä itseltä, että ihmiskunnalta. Se avartaa näkökulmia.
Meitä epäilytti risteilyt aika paljon. Itämerta on sahattu puutumiseen saakka, eikä se totta tosiaan houkuta enää millään tavalla. Kiinnostus nähdä mistä “oikeasti” on kyse veti kuitenkin puoleensa, ja kävimme ensin risteilemässä Karibialla, sitten Huippuvuorilla ja nyt Persianlahdella. Siinä on kyllä omat erittäin hyvät puolensa. Kaikkeen hölmöön ei onneksi ole myöskään pakko osallistua. Kaiken kaikkiaan risteily on varmasti ihan kokeilemisen arvoinen homma. 🙂
En ole ikinä päässyt oikeasti risteilemään Ruotsin laivaa lukuunottamatta, mutta kiinnostaisi kyllä. Ruoat teidän matkalla näyttävät todella hyviltä ja laiva muutenkin kivan näköinen. Merinäköala oli varmasti upea. Hauska tuo hyttiasukkikilpailu 😀
Kiitos kommentistasi, Vera!
Helsingin kasvatteina me molemmat olemme seilanneet Helsingin, Tukholman ja Tallinnan väliä niin paljon, että laivahommat lähtökohtaisesti eivät kiinnosta tippaakaan. Uteliaisuus vei kuitenkin kokeilemaan “oikeaakin” risteilyä. Onneksi, sillä ilmeni, että kyseessä on ihan eri asia.
Tuollaisia hyttiasukkikisojen kaltaisia omia pikku vitsejä sattuuu aina välillä. Riittää, että kohdalle osuu joku yhtä hoopo, kuin me olemme. Niistä jää hyvä mieli ja muisto pitkäksi aikaa varmasti molemmille. 🙂
Aika lailla samanlainen kuin Adventure of the Seas, jolla itse reissasin muutama vuosi sitten Karibialla. Ovat suurin piirtein samaa ikäluokkaa, joten toki sekin selittää paljon sitä. Itse asiassa silloin toinen reitti San Juanista olisi tehty juuri Jevel of the Seas -laivalla, joten lähellä oli sekin, ettei olisi mennyt tuolla 🙂
Kiitos kommentista, Rami!
Hauska sattuma! Nämä aluksethan kiertävät vuodenajan ja sesongin mukaan eri merillä. Silloin tällöin saattaa olla tilaisuus päästä tavallista pitemmälle risteilylle, kun laiva siirtyy Karibialta Välimerelle tms. Silloin tulee tietysti matkalle enemmän meripäiviä, mutta reitille saattaa osua myös kohteita, joihin harvemmin muuten pääsee. Sellaiselle risteilylle kannattaa ehkä lähteä vain, jos on suuri meripäivien ja laivan palveluiden ystävä. 😀
Jos ei sunnuntaistriimiä olisi ollut, tuskin olisin eksynyt lukemaan risteilijäesittelyä, niin vieraalla alueella ollaan. Mutta olipa mielenkiintoista nähdä, miten tällainen toimii. Hyvin tehty juttu.
Kiitos, Aila ja Juha!
Olipa mukava kuulla, että piditte jutustamme! Risteily ei varmasti kaikille sovi, mutta erityisesti meille Itämeren risteilyjen varaan ennakko-odotuksemme perustaville voi olla ihan hyvä kuulla, että yhtäläisyysmerkkiä ei kannata vetää. Matkustustapa on hyvin helppo ja hemmotteluntäyteinen, mikäli niin haluaa. Hyvällä reittivalinnalla pääsee näkemään viikossa runsaan määrän kiinnostavia kohteita!
Olipa kiva päästä vielä Persianlahden tunnelmaan. Kuinkahan kauan kestää, ennen kuin taas pääsemme risteilemään.
Kiitos kommentista, Anna!
Persianlahdella oli kyllä leppoisaa lomanviettoa. Pian tämän jälkeenhän korona sulkikin rajat ja sen jälkeen ei olla päästy matkustelemaan. Alkaa hiljalleen jo kuumottaa itse kutakin. Toivottavasti tilanne helpottaa pian. Sitä odotellessa…