Risteily Persianlahdella 3.–10.2.2020

Ehdimme tehdä Lähi-idän risteilyn juuri ennen kuin korona-aalto saavutti Euroopan ja Suomen vuoden 2020 keväällä. Risteilyn pysähdyskohteista löydät yhteenvedon toisesta artikkelistamme ja lisäksi olemme esitelleet jokaisen kohteen omana postauksenaan, jotka löydät myös tämän artikkelin lopusta. Tässä artikkelissa esittelemme Royal Caribbean -varustamon laivan Jewel of the Seas, joka toimi majapaikkanamme viikon ajan.

Reitti: DubaiSir Bani YasQatar, Doha – merellä – Abu Dhabi (2 pv) – Dubai
(alkuperäisellä reitillä oli mukana Bahrain, mutta epävakaan tilanteen vuoksi reittiä muutettiin niin, että vietimme kaksi päivää Abu Dhabissa).

Royal Caribbean reitti route Persianlahti Persian Gulf

Tietoa laivasta Jewel of the Seas

Jewel of the Seas on rakennettu Saksassa ja se on laskettu liikenteeseen vuonna 2004. Laivan kotisatama on Nassaussa, Karibialla jossa se on seilannut paljon. Lisäksi laivan kyytiin on saattanut päästä niin välimerellä kuin Persianlahdellakin.

Laivalle mahtuu 2100 matkustajaa, laivan pituus 293 metriä ja leveys 32 m. Vertailun vuoksi suurimmille Karibialla risteileville aluksille mahtuu jopa kolminkertainen määrä matkustajia ja isompiakin taitaa olla suunnitteilla. 

Artikkelista löytyvillä 360-videoilla kiertelemme laivaa ympäri kameran kanssa, joten pääset katsemaan sitä kuin olisit itse kyydissä. Pyörittele videoita tietokoneen ruudulla tai puhelimella. Alla olevasta ruudusta näet, missä Jewel of the Seas on juuri tällä hetkellä.

Royal Caribbean Jewel of the Seas

Jewel of the Seas

GTS Jewel of the Seas is a Radiance-class cruise ship operated by Royal Caribbean. The ship was completed in the spring of 2004 with her maiden voyage in May of that year. Jewel of the Seas initially operated cruises from Rome ( Civitavecchia), Italy, to the Greek Isles in the Mediterranean Sea until November 2016, the ship re-positioned to cruising from San Juan, Puerto Rico to Caribbean destinations.

Jewel of the Seas | Cruise Ships | Royal Caribbean Cruises

Jewel of the Seas delivers some of the world's most desired destinations. This cruise ship is packed with vibrant onboard experiences and dining venues. Discover new shores and countless adventures in between.

Kansalaisuudet laivalla

Mikäli haluat yrittää vaikuttaa risteilyseuraan, kannattaa asiaa miettiä jo varustamoa valitessa. Me huomasimme, että viihdymme huomattavasti paremmin amerikkalaisen varustamon kyydissä kuin italialaisen. Norjalaisella Hurtigrutenin varustamolla tunnelma oli ihan omaa luokkaansa. Kokeilemalla löydät omasi.

Risteilyvieraista suurin osa oli brittejä, sitten seuraavaksi suurimmat kansalaisuudet edustettuna laivalla olivat amerikkalaiset, kanadalaiset, irlantilaiset, venäläiset ja kuudentena vähän yllättäen norjalaiset. Suomalaisia oli mukana myös kourallinen.

Laivan henkilökunta oli ravintoloissa lähtöisin enimmäkseen Filippiineiltä ja Intiasta, oman pöytämme tarjoilija oli Montenegrosta, huonepalvelijamme oli kotoisin Brasiliasta ja myös Venäjä oli edustettuna.

Ruoka

Risteilyn helpoin osuus on se, että ruokaa on lähes aina tarjolla tavalla tai toisella. Parasta tässä laivassa oli se, että illallisajan sai valita omaan rytmiin sopivaksi.

Aamupalaa tarjoiltiin samassa ravintolassa, jossa illallista. Menusta löytyvät ruuat tuotiin pöytiin ja vaihtoehtoisesti melkein samoja ruokia sai valita itse buffet-pöydästä. Valikoima oli runsas ja itse valitsin tehdä buffetin antimista lohivoileivän paistetulla kananmunalla, kun taas Ilkka valitsi listalta eggs benedictin. Tuoreita hedelmiä ja monenlaisia leivonnaisia oli myös tarjolla.

Lounaan kävimme nauttimassa kannella 11 sijaitsevasta Windjammer-ravintolasta, jossa tarjolla oli runsaasti niin lämpimiä kuin kylmiä vaihtoehtoja. Salaatteja, hampurilaisia, hedelmiä, liharuokia, kasvisruokia, riisiä, spagettia, leipää ja leikkeleitä. Lounashetket kruunasi herkullinen jälkiruokapöytä ja jäätelökone.

Päädyimme illalliselle yleensä seitsemän aikaan, sillä vietämme maissa aikaa mahdollisimman paljon näillä reissuilla. Erityisesti illallisella tarjoiltuun ruokaan olemme olleet oikein tyytyväisiä.

Illallisella oli aina sama tarjoilijakaksikko, joista toinen huolehti ruuista ja toinen tarjoili pöytään juomat. Vaihdoimme päivittäin kuulumiset ja lisäksi tarjoilija kertoi lyhyesti seuraavan päivän ohjelmasta, joka oli tosi kiva juttu.

Sir Bani Yasin retkellä ruoka kuljetettiin laivalta ja katettiin saarelle, sillä siellä ei ollut erikseen ravintolaa risteilyvieraille.

Erikoisruokavaliot oli huomioitu tarkasti ja loppureissusta sain käsiini vegaanisen ruokalistan, kun tavalliselta ei löytynyt sopivia kasvisvaihtoehtoja. Se olikin todella monipuolinen ja vähän harmitti, etten julistautunut vegaaniksi jo risteilyn alussa.

Buffet-ravintola

Monipuolisesta buffet-ravintolasta löytyi lähes kaikkea, mitä toivoa saattaa. Laivalla on niin paljon ruokaa tarjolla lähes kellon ympäri, että kaiken sen kuluttaminen reissun aikana on miltei mahdotonta.

Aamiais- ja illallisravintola

Laivaan saapuessa saimme valita haluammeko ruokailla illallisella kahdestaan vai isommassa ryhmässä. Valitsimme kahden hengen pöydän, johon meidät ohjattiin jokaisena iltana yhtä poikkeusta lukuunottamatta, kun olimme katsoneet kelloa väärin aikaerosta johtuen.

Aamiainen nautittiin saman ravintolan alemmassa kerroksessa ja siellä pöytiin ohjattiin isompia ryhmiä kerrallaan, vähän aamusta riippuen. Brittivoittoisessa risteilyseurassa oli mielenkiintoista kuunnella saarivaltion asukkaiden erilaisia murteita sekä mietteitä juuri silloin ajankohtaisena olleesta Brexitistä.

Nettiyhteydet

Nettiyhteydet laivalla ovat tämän ja aiempienkin kokemusten perusteella surkeat. Tällä risteilyllä menimme aika lähellä rannikkoa, joten puhelimen käyttö onnistui lähes päivittäin.

Katrilla oli käytössään Surf + Stream Plus -nettipaketti, jonka saimme yhteistyön merkeissä Risteilykeskukselta. Nettipaketin hinta laivalta ostettuna olisi ollut 210 euroa koko risteilyn ajaksi.

Nettipaketin avulla sai hoidettua perussurffailut Facebookissa, Instagramissa sekä meilit, mutta videoyhteyksiin tai nettikokouksiin nämä yhteydet eivät vielä ihan taivu.

Katri Louvre Abu Dhabi

Uima-allasalue

Uima-altaat olivat sen verran ahkerassa käytössä, että emme edes yrittäneet mennä sekaan. Tosin löysimme laivalta tunnelmallisen katetun allas-alueen, jossa oli hieman rauhallisempaa. Siellä kävimme uimassa muutaman kerran.

Iltaisin allasalueella esitettiin elokuvia, jos muuta ohjelmaa ei ollut. Lähistöllä pystyi pelaamaan myös pingistä.

Ulkokansien aktiviteetit

Minigolf tai koripallo ei innostanut meitä, mutta niitäkin olisi voinut laivan ulkokannella harrastaa ja näin myös moni teki. Me kävelimme laivan alemmalla kannella lähes joka päivä maisemia ihmetellen.

Yökerho

Menimme nukkumaan lähes joka ilta melkein heti illallisen jälkeen, joten yökerhoelämä jäi meiltä kokonaan kokematta laivalla. Samoin teatteriesitykset eivät vetäneet puoleensa. Emme taida vaan olla kyseisten musiikki- ja viihdelajien kohderyhmää, esityksissä tuskin sinällään on mitään suurempaa vikaa.

Laivan keskiosan yhteiset tilat

Yhteisistä tiloista tärkein oli respa, josta kävimme juttelemassa retkistä, nettipaketista sekä laivasta poistumiseen tarkoitetusta palvelusta. Yhden kapteenin infon kuuntelimme myös. Iltaisin laivan keskiosassa sai nauttia livemusiikista ja bongailla tyylikkäästi pukeutuneita kanssamatkustajia. 

Ostoskuja

Laivalta löytyi monipuoliset ostosmahdollisuudet ja myös runsasti taidetta eri puolilta. Ilkka löysi myös peliluolan, josta löytyi viihdykettä niin nuoremmille kuin vanhemmillekin pelaajille. 

Hyttiesittely

Yhdeksännellä kannella sijaitsevassa hytissämme oli oma parveke, parisänky, sohva, sopivasti kaappitilaa sekä oma suihku ja wc. Valitsimme sataman puoleisen hyttikäytävän, jotta näkisimme maihin jokaisessa pysähdyskohteessa.

Koronan vaikutuksia risteilyaluksilla

Risteilymme alkaessa saimme sähköpostin, jossa ilmoitettiin, että mikäli olemme matkustaneet Kiinassa tai Hongkongissa viimeisen 14 vuorokauden aikana, emme pääsisi laivalle. 

Lähtöterminaalissa matkustajat velvoitettiin täyttämään terveystietolomake, mutta turvaväleistä tai suojamaskeista ei ollut tässä vaiheessa tietoakaan. Laivalla käsidesiä tarjoiltiin onneksi runsaasti eri käänteissä.

Me pääsimme laivalta pois aikataulun mukaisesti ja matkustimme kotiin ongelmitta helmikuun 10. päivä (2020), kun vain kuukautta myöhemmin koko maailma mullistui ja Suomi pysähtyi koronaviruksen leviämisen myötä.

Tuntuu musertavalta ajatella, että ne kaikki ihanat henkilökunnan jäsenet eri maista ovat todennäköisesti edelleen jumissa laivalla. Osa on päätynyt surullisimpaan vaihtoehtoon, kun muuta pääsyä laivalta pois ei ole ollut enää näköpiirissä.

Itsemurha-aalto ravistelee loistoristeilijöitä - "Tämä on painajainen"

Loistoristeilijöiden laivaväki on jäänyt koronapandemian takia jumiin omille työpaikoilleen. Koronavirus koettelee eri ammattiryhmiä eri tavalla. Yksi kovimman iskun saaneista on luksusristeilijöillä työskentelevät merimiehet. Heidät on nimittäin jätetty aluksiinsa odottamaan pandemian loppumista. Vaikka laivat ovat ankkurissa näköetäisyydelle satamasta, henkilökuntaa ei päästetä maahan.

Hyttiasukit

Ensimmäisen retkipysähdyksen/yön/jonkun jälkeen hyttiimme oli muuttanut uusi asukki, jonka huonepalvelijamme oli meille tehnyt pyyhkeestä. Emme raaskineet hajottaa sitä vaan se sai seikkailla kaverinamme koko risteilyn ajan.

Meillä tulikin leikkimielinen kisa huonepalvelijan kanssa, että kumpi keksii asukille hauskemmat asusteet reissun aikana. Risteilyn edetessä se sai uusia kavereitakin.

Stay Awhile - Viivy vielä hetki laivalla

Lähtöpäivänä ostimme Stay Awhile -rannekkeet, joilla saimme jatkaa vielä laivassa olemista pitkälle iltapäivään saakka, sillä lentomme lähti vasta illalla. Hytin luovutimme muiden risteilijöiden tapaan heti aamusta ja laukkumme edellisenä iltana.

Saimme kuitenkin kierrellä muutaman tunnin rauhassa lähes tyhjällä laivalla, ruokailla buffet-ravintolassa ja uima-altaat olivat myös käytössä. Seurasimme, kun uudet innokkaat risteilijät täyttivät pikkuhiljaa laivan käytävät.

Kun oli aikamme poistua laivasta, kävelimme ulos vailla ruuhkaa kohti matkustajaterminaalia, jossa laukkumme odottivat lähes autiossa, mutta vartioidussa hallissa. Lunastimme laukut ja lähdimme tilaamaan Uberia kohti lentokenttää. Laivasta poistuminen ei ole ollut koskaan näin vaivatonta.

Dubai Port Rashid cruise terminal

Lähi-idän kohteemme Wowanders-matkapäiväkirjassa

Toimimme Wowanders-sovelluksen brändilähettiläinä ja jaamme matkapäiväkirjoissa suosikkikohteemme, ravintola- sekä nähtävyysvinkkimme eri maista. Löydät pysähdyskohteemme Dubaista, Qatarista sekä Abu Dhabista Lähi-idän matkaamme keskittyvästä matkapäiväkirjastamme.

Lähi-Itä - Dubai & Abu Dhabi & Qatar

Tämä on maailman korkein hotelli (356 metriä) ja siitä löytyy noin 75 kerrosta. Parasta hotellissa on korkeus (toivo huonetta mahdollisimman korkealta) ja upea uima-allas, josta näkee Burj Khalifan sekä muita Dubain pilvenpiirtäjiä.

Muut juttumme Lähi-Idästä

7 päivän Dubain risteily

Maailman mahtavin Dubai – 3 yötä korkeuksissa

Oman – Päiväristeily delfiinien kanssa

Sir Bani Yas – Arabiemiraattien suurin saari

Qatar – Aavikkorallia ja meri autiomaan keskellä

Qatar & Doha – Rita Tainolan haastattelu ja vinkit

Kolme upeaa kohdetta Abu Dhabissa