*Kaupallinen yhteistyö Elämys Cruises

Pyörittelimme monenlaisia vaihtoehtoja toukokuun lopun lomasuunnitelmille ja haaveissa oli jälleen vierailla useammassa maassa samalla kertaa. Maasta toiseen liikkumisten osalta selvitettävää on aina paljon reittien puolesta, joten päädyimme tutkimaan risteilyä yhtenä vaihtoehtona.

Löysimme Elämys Cruisesin sivuilta hurjasti mielenkiintoisia reittivaihtoehtoja, joista neljässä eri maassa Adrianmerellä kiertävä risteily MSC:llä erottui joukosta houkuttelevimpana.

Siispä soitto Elämys Cruisesille ja hetken päästä olimmekin jo varaamassa lentoja Venetsiaan.

Rialton silta Venetsiassa
Kuva: Shutterstock

Matkan hankkiminen

Kävimme läpi Elämys Cruisesin risteilyässän, Petri Sirénin kanssa risteilyn yksityiskohtia, sillä maailma ei ehkä ihan vielä ollut normaalitilanteessa matkustamisen osalta. Halusimme varmistaa, pääseehän kohteissa maihin ja onko jotain erityisvaatimuksia, joita pitäisi huomioida.

Risteilyn hinnat olivat edullisimpien sisähyttien osalta noin 600 euroa per henkilö ja hinta nousi hytti- ja parvekeluokitusten mukaan. Osa parvekkeista on MSC:n laivoilla näköesteisiä pelastusveneiden sijoittelun vuoksi, joten kannattaa varmistaa omien toiveiden mukainen hytti sekä näkymät.

Petri osasi vinkata vielä meille kulmahytin yhdeksänneltä kannelta, jossa oli kolme kertaa normaalia suurempi parveke.

Kotorinlahden maisemia

Lisämaksut ja -palvelut

MSC edellytti risteilylle osallistuvilta matkavakuutusta, joka kattaisi mahdollisen koronaan sairastumisen ennen risteilyä tai sen aikana. Vakuutukselle oli tarkat ehdot, joten totesimme helpoimmaksi ottaa MSC:n oman tähän räätälöidyn version, jonka hinta oli 25 euroa.

Iloksemme myös juomapaketti sisältyi tämän risteilyn hintaan, joten saimme nauttia reissun aikana rajattomasti virvoitusjuomia, olutta, viiniä sekä drinkkejä. Erityisen mukavaa oli myös se, että vesipulloja sai hakea mukaan ja ottaa evääksi maihin.

Henkilökunnan juomarahoiksi tuli hintaa meidän viikon risteilyllä 70 euroa per henkilö ja ne veloitettiin risteilyn päätteeksi.

MSC olutvalikoimaa

Italiaan maahantulo

Risteilyn lähtösatamana toimi Pohjois-Italiassa sijaitseva Trieste. Siellä olisi ollut myös oma lentokenttä, mutta emme edes tutkineet lentomahdollisuuksia sinne, koska halusimme käydä samalla historiallisessa Venetsiassa, jonne löytyi suorat ja edulliset Finnairin lennot Helsingistä.

Lensimme kaksi vuorokautta ennen risteilyn lähtöä Venetsiaan ja täytimme netin kautta Italian maahantuloon vaadittavan lomakkeen. Sitä ei kuitenkaan kysytty lentokentällä tai muuallakaan, joten marssimme suoraan ostamaan bussilippuja ja siirryimme helposti terminaalista 20 minuutissa Venetsian saaren ytimeen.

Koronatestiä ei tarvittu Italiaan, mutta risteilylle se vaadittiin. Koska testi sai olla maksimissaan 48 tuntia vanha, emme olisi ehtineet tehdä sitä Suomessa. Petri vinkkasi, että Italiassa homma onnistuu huomattavasti edullisemmin vaikkapa apteekin kautta.

Rialton silta Venetsiassa
Kuva: Shutterstock

Koronatesti Venetsiassa

Marssimmekin heti Venetsiaan saavuttuamme paikalliseen apteekkiin ja saimme koronatestiajat meille molemmille seuraavaksi aamuksi. Apteekissa hoidettiin siis maksu (44 euroa kahdelta) ja ajanvaraus. Passeista otettiin kopiot testilomakkeiden liitteeksi.

Näytteenotto hoidettiin seuraavana päivänä läheisen kirkon tiloissa. Siellä odotettiin pikatestin tulos ja kävelimme testitodistusten kanssa takaisin apteekkiin, josta saimme viralliset dokumentit negatiivisista testeistä.

Kannattaa huomioida apteekkien ja yksityisten testiasemien aukioloajat. Samalle illalle emme enää klo 19 jälkeen olisi testejä saaneet.

Italialaisen apteekin tunnistaa vihreästä rististä
Koronatestit tehty
Venetsian päätaksiasema

Reitti

Trieste, Italia – Ancona, Italia – Kotor, Montenegro – Bari, Italia – Korfu, Kreikka – Dubrovnik, Kroatia – meripäivä –Trieste, Italia

MSC Fantasian risteilyreitti Adrianmerellä
Kuva: Elämys Cruises

Risteily toteutui täysin aikataulussaan. Mitään muutoksia ei tullut reitin tai kohdesatamien osalta. Laiva sukkuloi Adrianmerellä ristiin rastiin ja kovempaa merenkäyntiä oli ainoastaan Korfulta lähdettäessä.

Laiva ja varustamo

Laivanamme toimi MSC Fantasia, joka oli valmistunut vuonna 2008 ranskalaiselta telakalta. Laivaa kuljettaa eteenpäin kaksi massiivista Wärtsilän dieselmoottoria. Varustamo on Italialainen MSC Cruises ja heidän luokituksellaan laiva kuului Fantasia-luokkaan, eli MSC:n keskisuuriin risteilyaluksiin.

Laiva oli yksi suurimmista, joilla olemme risteilleet. Matkustajia mahtuu mukaan yli 4000 ja kansiakin laivasta löytyi 18. Aktiviteetteja oli tarjolla jokaiseen makuun aamusta iltaan niin paljon, ettei kaikkia olisi millään ehtinyt edes kiertää.

Maisemia Kotorinlahdella
MSC Fantasia Spa alue
Iltarusko Adrianmerellä
Kahvila MSC Fantasialla

Matkustajista arviolta 65 % oli italialaisia. Kuulimme myös ihmisten puheissa saksaa, espanjaa, ranskaa ja jonkin verran englantia. Muihin suomalaisiin emme törmänneet tällä risteilyllä.

Henkilökuntaa oli runsaasti Indonesiasta ja Filippiineiltä. Tarjoilijamme olivat Hondurasista sekä Madagaskarilta. Myös italialaista henkilökuntaa oli paljon ja olipa respassa myös ukrainasta työntekijä.

Siirtyminen tender-veneellä satamaan

Meidän risteilyllämme matkustajia oli arviolta viitisensataa. Laivassa mahtui liikkumaan todella hyvin, eikä jonoja muodostunut juurikaan muulloin, kuin maihin ja busseihin siirtyessä.

Toisaalta taas henkilökuntaa laivalla oli yli tuhat, joten ”huoltosuhde” oli jotensakin erikoinen. Tämä ajanhetki onkin risteilymatkustajan juhlaa, sillä vastaavaa ajanjaksoa tuskin lähivuosina on enää edessä matkustuksen lisääntyessä.

Matkan valmistelut

Lähtö eurooppalaisesta satamasta vaikutti hyvin selkeältä. Meidän piti tosiaan vain huolehtia voimassa olevista dokumenteista ja uskaltaa jättää koronatestaus Italian päähän sekä luottaa siihen, että ehdimme matkustaa risteilyn lähtöpäivän aikana Venetsiasta Triesteen. Mikäli haluaa pelata varman päälle, kannattaa siirtyä lähtösataman kaupunkiin jo edellisenä iltana.

Triesteen saapuminen

Selvitimme etukäteen vaihtoehtoja Venetsiasta Triesteen siirtymiseen ja junayhteys oli kaikista helpoimman oloinen noin 150 kilometrin matkaan. Ostimme liput netistä etukäteen Trenitalia-yhtiöltä ja ne maksoivat 15 euroa per henkilö.

Matka junalla kesti vain pari tuntia ja risteilysatama oli juna-asemalta kävelymatkan päässä. Suuri risteilyalus näkyi kauas, joten satamaan suunnistaminen oli helppoa, emmekä tarvinneet edes taksia avuksi.

Satamassa huomiomme kiinnittyi valtavaan määrään meduusoja. Niitä oli Triestessä ihan ongelmaksi asti ja tämä ilmiö on seurausta liikakalastuksesta, joka edesauttaa meduusoja lisääntymään. Lisäksi Välimeren meriveden lämpötilan nousu mahdollistaa suotuisat olosuhteet meduusoille.

Triesten tynnyrimeduusat

Laivaan siirtyminen

Meidän risteilylipuissamme oli merkitty laivaan siirtyminen klo 11–12 ja ajat olivat porrastettuja ruuhkien välttämiseksi. Käytännössä meillä oli aikaa siirtyä koko päivä ja olimmekin satamassa vasta noin 13.30.

Satama-alue oli aidattu perusteellisesti ja sisään alueelle päästäksemme piti esittää matkalippu. Seuraavalla pisteellä tarkastettiin maihinnousupaperit, MSC:n terveyskysely ja koronatestin tulos sekä passi. Tälle pisteelle jätettiin myös matkalaukut, joihin kiinnitettiin matkalippujen yhteydessä saadut laukkutunnisteet.

MSC lähtöselvitys Triestessä
Matkalaukkujen luovutus satamassa ennen lähtöä

Maihinnousupapereihin kirjoitettiin laukkujen jättöpisteellä isolla, vihreällä merkkauskynällä ok. Seuraavalla pisteellä virkailija tarkisti meiltä passin sekä matkalipun ja myös kuume mitattiin.

Sen jälkeen siirryimme tilaan, jossa oli paljon tuoleja odotusta varten (ilmeisesti satamassa olisi ollut myös mahdollista tehdä koronatesti), mutta meillä ei ollut siihen enää tarvetta, joten pääsimme vihreän ok-merkinnän ansiosta nopeasti eteenpäin.

Viimeisellä pisteellä terminaalirakennuksessa paperimme tarkistettiin jälleen järjestyksessä matkalippu, terveyskysely, koronatestin tulos ja rokotustodistus. Passit tarkastettiin myös tässä kohtaa ja meistä otettiin valokuvat sekä annettiin hyttiavaimet.

Laivan sisällä meitä tervehtivät eri lisäpalveluista kuten valokuvauksesta, nettiyhteyksistä, ravintoloista, juomapaketeista sekä kauneudenhoidosta vastaavien palveluiden edustajat.

Monipuolista tarjontaa siis riittää ja siitä kyllä kerrotaan todella selkeästi laivaan tullessa sekä myöhemmin vielä erikseen päivittäisten hyttikirjeiden sekä tarjouskuponkien muodossa ja laivan infotauluilla.

Laivassa

Hyttimme sijaitsi yhdeksännellä kannella ja Elämys Cruisesin Petrin vinkkien ansiosta meillä oli tosiaan erikoissuuri parveke, josta näkymä laivan sivulle sekä etusuuntaan. Hytti valittiin myös niin, ettei edessä ole pelastusveneitä peittämässä näkymää. Näköesteiset hytit olisivat olleet hieman edullisempia.

Pääsimme suoraan lounaalle ravintola Zanzibariin, jossa olikin runsain mitoin tarjontaa. Mainio pizzabuffet, monenlaisia pastoja, salaatteja, hampurilaisia, muita lämpimiä ruokia, etnisten ruokien nurkkaus, leipiä, hedelmiä sekä laaja valikoima jälkiruokia.

Iltapäivällä oli turvallisuusharjoitus, jonka ohjeet kuulutettiin joka puolelle laivaa niin lujaa, ettei niitä voinut olla huomaamatta. Ensin katsottiin hytin televisiosta video, jonka jälkeen soitettiin puhelimella hytistä automaattinumeroon ja kuitattiin videon katselu.

Sen jälkeen lähdettiin etsimään tapaamispaikkaa, jonne henkilökunta opasti varmoin ottein ja hyttikortti skannattiin vielä tapaamispaikalla. Turvallisuusharjoitus kuuluu jokaisen tämän tyylisen risteilyn lähtörutiineihin ja se on kaikille pakollinen.

MSC Fantasia parvekehytti
Matkustajan tyynyvaihtoehdot
Bari MSC Fantasian buffet-alueen ikkunasta
MSC:llä tarjotaan erinomaista pizzaa

Sää

Lämpötila pysytteli mukavasti 20–25 asteen tuntumassa ja päivisin kaupungilla liikkuessa tuli kyllä lämmin, mutta vain harvakseltaan tukahduttavan kuuma. Merellä oli viileämpää ja etenkin iltaisin kannella pitkähihaiselle oli myös käyttöä. Karibian risteilyjen trooppista yötunnelmaa ei ainakaan toukokuussa päässyt syntymään Välimerellä, mutta oli ihanaa päästä kesäisiin tunnelmiin sekä kauniisiin merimaisemiin.

Kotorinlahti ja aurinkokansi
Kulmaparveke MSC Fantasialla

Nettiyhteydet

Päätimme etukäteen, että emme hanki nettipakettia kuin tarpeen tullen ja tämä osoittautuikin ihan hyväksi ratkaisuksi, sillä olimme suurimman osan vuorokaudesta jonkin mobiiliverkon alueella.

Vain viimeisenä risteilypäivänä seilasimme merellä niin, etteivät mobiiliverkot yltäneet laivalle saakka. Nettipaketin hinta vaihteli muutamien kymppien välillä per päivä tilausajankohdasta ja laitteiden määrästä riippuen.

Siisteys

Laivalla oli todella siistiä ja ruokailutiloja sekä hyttejä siivottiin ahkerasti. Maskien käyttäminen oli pakollista julkisissa sisätiloissa, pois lukien ruokailut pöydissä istuen. Ulkokansilla maskeja ei tarvinnut käyttää.

Iso osa henkilökunnasta ja osa risteilyvieraista käytti FFP2-maskeja. Laivalla jaettiin päivittäin uusi maski halukkaille ja vapaaehtoisille järjestettiin myös kuumeen mittaamista. Buffetissa maskien käyttöä valvottiin tarkemmin, mutta muissa yhteyksissä, esim. bussikuljetuksissa valvonta oli lepsumpaa.

Auringonlaskun valokuvaaja

Ruoka

Laivalta löytyy viisi ruokaravintolaa, joista risteilyn hintaan sisältyivät Zanzibar-ravintolan buffet sekä Red Velvet -ravintola, jossa pöytiintarjoilu. Erikoisravintoloita laivalta löytyi lisäksi kolme, joihin saattoi ostaa illallisia alkaen 39 euroa per henkilö.

Buffetin vihanneksia MSC Fantasialla
Hedelmäsalaattia MSC Fantasian buffetissa

Meitä nämä risteilyn hintaan sisältyneet ravintolat palvelivat oikein hyvin ja saimme koostettua monipuolisen aamiaisen jokaisena päivänä Zanzibar-buffetin runsaasta tarjonnasta. Olisimme voineet hyödyntää veloituksetta myös aamiaisen tilaamisen hyttiimme.

Aamiainen MSC Fantasian noutopöydästä

Samassa Zanzibar-ravintolassa kävimme myös lähes päivittäin maissa vierailujen jälkeen nauttimassa juuri uunista tullutta herkullista pizzaa, jota oli tarjolla useampaa eri laatua.

Illalliset nautimme Red Velvet -ravintolassa, jossa ihana tarjoilijamme hondurasilainen Benito piti meistä hyvää huolta ja hauskuutti jutuillaan.

Valintoja ruokalistalta
Päivällisen ruokavaihtoehdot

Zanzibar-ravintola oli avoinna klo 6.30–1.00, joten ruokaa oli lähes aina saatavilla ja juomapisteet palvelivat laivalla kellon ympäri. Baareista ensimmäinen aukesi kello kuusi aamulla ja disco oli todennäköisesti auki niin kauan kuin asiakkaita riittää.

Kasvissyöjälle vaihtoehtoja löytyi ehkä hieman niukemmin kuin esimerkiksi Royal Caribbeanilla, mutta illallislistalta löytyi niin kasvis-, kuin vegaanivaihtoehtoja ja myös gluteenittomalla ruokavaliolla oleville oli oma listansa, myös juomien osalta.

Gluteeniton ruokalista
Herkullinen tiramisu MSC Fantasialla

Pukeutuminen

Laivalle kannattaa pukeutua niin, että itsellä on mukavaa ja rentoa. Pukeutumiskoodeja illallisille löytyy formaalista kasuaaliin ja kukkateemasta valkoiseen iltaan. Nämä ovat kuitenkin vapaaehtoisia, eikä sinua käännytetä ruokaravintolan ovelta kuin uikkareissa vaihtamaan vaatteita tai laittamaan hieman peittävämpää asua päälle.

Katri ihastelee Kotorinlahden maisemia
Kotorin lahden upeita maisemia ihailemassa
Katri ja 30k eurolla Swarovski-rappusia
Portaat ovat Swarovskin kristallia, 3000 €/per askelma

Valuutta, käteinen ja luottokortit

Laivalla lähes kaiken asioinnin voi hoitaa hyttiavaimen avulla. Risteilyn aikana kannattaa käydä rekisteröimässä oma luottokortti laivalta löytyvään koneeseen ja kortille tehdään katevaraus laivalla tehtyjä ostoksia varten, jotka veloitetaan risteilyn päätteeksi ja niistä toimitettiin yhteenveto myös hyttiin.

Maissa luottokortti kävi lähes kaikkiin ostoksiin. Euroja kannattaa pitää hieman taskussa esim. maksullisia vessoja varten, joita löytyi osassa kohteita.

Pysähdyskohteet

Trieste, Italia

Lähtö- ja paluusatamana toimineesta Triestestä meillä jäivät mieleen meduusat, joita oli tuhansia satama-altaassa. Trieste sijaitsee vain muutaman kilometrin päässä Slovenian rajalta, joten tässä on oivallinen mahdollisuus yhdistää myös se maa reissun ja reitin varrelle, kuten mekin teimme.

Laivayhtiö tarjosi myös retket Triestestä Venetsiaan, huikean hienoon Postojnan luolaan (jossa kävimme omatoimisesti myöhemmin) sekä Ljubljanaan. Näiden hinnat liikkuivat 53 ja 93 euron välillä per henkilö.

Trieste, Italia
Kuva: Shutterstock

Ancona, Italia

Kaunis Anconan kaupunki oli ensimmäinen pysähdyskohteemme ja se sijaitsee Italian itärannikolla hieman San Marinosta etelään. Risteilyvieraille tarjottiin ilmainen bussikuljetus satamasta keskustaan ja me teimme omatoimisen kävelykierroksen kaupungilla.

Laivayhtiön puolesta olisi ollut tarjolla myös kävelykierroksia, Frida Kahlon näyttelykierros sekä museo- ja luolavierailuja. Retkien hinnat tähän kohteeseen liikkuivat 50 ja 70 euron välillä per henkilö.

Ancona Italia
Kuva: Shutterstock

Kotor, Montenegro

Kotoria odotimme kohteena eniten, sillä se sijaitsee vuoria ympäröivän lahden poukamassa, jonne jo pelkkä saapuminen oli hieno elämys. Pääkohde oli upea keskiaikainen vanha kaupunki, jonne me monien muiden tavoin lähdimme seikkailemaan.

Laivayhtiö tarjosi Kotoriin useita retkiä niin tuk-tukilla, veneillen kuin polkupyörälläkin. Retkien hinnat vaihtelivat 45 ja 125 euron välillä per henkilö.

Kotorinlahti Montenegro
Kuva: Shutterstock

Bari, Italia

Bari sijaitsee “saappaan kantapäässä” ja on myös yksi keskeisiä satamakaupunkeja eteläisessä Italiassa. Me lähdimme kiertelemään kaupunkia vanhojen linnoitusten suuntaan ja eksyimme keskelle paikallisia häitä. Lisäksi kävimme tutustumassa Banksyn näyttelyn, joka osui sopivasti reitille.

Laivayhtiön mukana olisi päässyt tutustumaan pyöräillen Bariin, varsin viehättävän oloiseen Alberobellon kaupunkiin tai historialliseen Sassi di Materaan. Retkien hinnat olivat 33–60 euroa.

Bari Italia
Kuva: Shutterstock

Korfu, Kreikka

Kreikassa sää oli todella lämmin, joten kiertelimme läpi linnoituksia ja kävimme sopivin väliajoin nauttimassa virvokkeita. Tutustuimme myös ostoskujiin ja poikkesimme mainiossa craft beer -ravintolassa.

Laivayhtiön mukana olisi päässyt tutustumaan Korfun saareen kävellen tai jeepin kyydissä. Retkien hinnat olivat alkaen 30 euroa ja kallein retki maksoi 100 euroa per henkilö.

Korfu Kreikka
Kuva: Shutterstock

Dubrovnik, Kroatia

Tätä pysähdystä odotimme myös kovasti, sillä Dubrovnik on ollut monien suosikki. Vaikka emme Game of Thronesia seuraakaan, niin ei voinut olla välttymättä siihen liittyvältä hypetykseltä kohteessa. Upea vanha linnoituskaupunki tarjosi paljon nähtävää myös omatoimisesti ja otimme lisäksi kaapelivaunumatkan ylös Srd-vuorelle.

Ohjattuja retkiä laivayhtiön toimesta olisivat olleet mm. kävelykierrokset kaupungilla, viininmaistelu, pyöräilyä tai kajakkiretki. Retkivalikoiman hinnat vaihtelivat 26 ja 120 euron välillä.

Dubrovnik Kroatia
Kuva: Shutterstock

Meripäivä

Risteilylle osui yksi meripäivä ja myös laivan sisällä järjestettiin “Behind the scenes” -tutustumisretkiä, joilla olisi ollut mahdollista tutustua laivan toimintoihin, komentosiltaan ja tavata jopa itse kapteeni.

Meistä oli ihanaa päästä vihdoinkin seikkailemaan omatoimisesti, joten tällä matkalla emme varanneet retkiä ollenkaan. Laivalta löytyy retkioppaiden vastaanotto, josta kannattaa varmistaa, että onko retkillä esim. englanninkielinen opastus. Retkien toteutuminen varmistuu aina vasta lähempänä kohdetta, joten muutokset ovat myös mahdollisia.

MSC Fantasian allasalue

Laivalta poistuminen

Lähtöä edellisenä iltana hytteihimme jaettiin kirjeet, joissa yhteenveto hyttiavaimen käytöstä eli ostoksistamme laivalla, laivalta poistumisohjeet sekä matkalaukkutunnisteet. Laukut tuli pakata ja jättää hytin ulkopuolelle käytävälle puolilleöin mennessä. Hytin luovutus tapahtui aamulla kahdeksalta ja aamupalan jälkeen oli aika poistua laivalta kohti uusia seikkailuja.

Laivatunnelmiin pääset palaamaan Instagramin kohokohtiemme kautta. Teimme päivittäisistä aktiviteeteistä sekä ruokailuista koosteet, joita pääset katsomaan myös jälkikäteen profiilimme kautta. Klikkaa tilimme seurantaan, niin kuulet ensimmäisenä myös seuraavista matkoista ja uusista blogipostauksistamme.

Laukkujen nouto risteilyn jälkeen

Lue myös muut risteilykoosteemme

Tämä oli viides risteilymme Itämeren ulkopuolella. Olemme käyneet kahdesti Karibialla Costan ja Royal Caribbeanin kyydissä, Huippuvuorilla Hurtigruten-tutkimusristeilyllä sekä Dubain-risteilyllä Persianlahdella Royal Caribbeanilla.

Risteily onkin mahtava tapa tutustua uusiin maihin ja reitistä riippuen voit kerätä helposti useita mielenkiintoisia kohteita matkasi varrelle.

Ne Tammelat auringonlaskussa
MSC Fantasia pääaula

Tee 360-kierros laivan kannella

Kuvasimme laivaa 360-kameralla kannelta sekä sisätiloista. Pääset videoiden kautta näkemään millainen tunnelma aluksella on. Voit katsella videoita pyörittämällä ruutua puhelimella tai tietokoneella. Parhaan katseluelämyksen saat virtuaalilaseilla.