St. Kittsin suljettua satamansa vierailijoilta (tai ainakin meidän risteilyalukseltamme) tuli matkareittiimme muutos, mutta ei ollenkaan huono sellainen. Tietysti se aiheutti hieman säätöä, kun saarien järjestys meni loppumatkan osalta hieman uusiksi ja jouduimme vaihtamaan niille varattuja retkiä toisiin.

Sint Maartenin huvijahteja

Sint Maarten / Saint Martin

Pienen Sint Maartenin pinta-ala on vain 41,4 km² ja asukasluku noin 42 000. Muista vierailemistamme saarista poiketen, Sint Maarten ei ole itsenäinen valtio, mutta omalla tavallaan sitäkin erikoisempi järjestelyiltään.

Sint Maarten tai ranskalaisittain Saint-Martin, on jaettu puoliksi etelä- ja pohjoisosaan, joista eteläinen puolisko kuuluu Alankomaille ja pohjoinen Ranskalle. Rajamuodollisuuksia ei kuitenkaan ole vaan liikkuminen puolelta toiselle on täysin vapaata.

Rajan sijainnin tunnistaa lähinnä moottoritien varressa liehuvista Alankomaiden, Ranskan ja EU:n lipuista. Saaren asukeille sen sijaan asuinpaikalla on väliä, sillä Ranskan puolella asuvat maksavat reippaammin erilaisia veroja. Alankomaiden puolella elämäntyyli on “jenkkiläisempää” ja Ranskan puolella taas “vapaampaa” ja “eurooppalaista”.

Noh, sitä maanpuoliskojen välistä eroa emme valitettavasti omin silmin nähneet, joten on luottaminen bussikuskin selostuksiin. Mielenkiintoista se kyllä olisi ollut. Matkustimme siis bussikyydillä risteilijäsatamasta Maho Beachille, ja siis koko matkan Alankomaiden alueella. Elämä vaikutti koko matkalla toistaiseksi länsimaisimmalta.

Potkurikone Maho Beachilla

Suolatasankoja ja huvijahteja

Sint Maartenin vanha nimi, Soualiga, juontaa suolasta ja tarkemmin suurista suolatasangoista, joissa merivedestä kuivattiin suolaa ja rahdattiin sitä muun muassa Euroopan kyltymättömille maustemarkkinoille.

Suolaa ei saarella enää valmisteta, vaan talous pyörii turismin varassa. Päiväturistien lisäksi saarella asustaa pitempiä aikoja “mökkiasukkaita” ylellisissä huviloissaan.

Lentoja monilta Euroopan lentokentiltä saapuu tiuhaan tahtiin ja satamassa parveilevien huvijahtien hulppeudesta päätellen Sint Maarten on houkutteleva kohde myös syvempitaskuisille ja lihavalompakkoisille.

Ökyjahti Sint Maartenissa

Kuvassa Blackberryn perustajan Mike Lazaridiksen luksusjahti, Artefact, Philipsburgin satamassa Sint Maartenilla. Artefactin arvo on noin 150 miljoonaa dollaria.

Kuuluisa ja vaarallinen Maho Beach

Saaren tunnetuin nähtävyys lienee lentokonebongarien unelmakohde, Maho Beach ja sen välittömässä läheisyydessä sijaitseva Princess Juliana International Airport -lentokenttä. Kentän kiitorata ulottuu miltei Karibianmereen saakka. Merestä kiitoradan alkuun on vain muutama kymmenen metriä, ja siihen mahtuu kaksi kaistaa autotietä sekä hiekkaranta.

Rannan ja kiitoradan välistä löytyy autokaistojen lisäksi jykevä verkkoaita varoituskyltteineen. Muuan uhkarohkea turisti oli vuonna 2017 ahnehtinut Jet Blastina tunnettua, kiitotieltä nousevan suihkukoneen aiheuttamaa voimakkaan ilmavirtauksen aiheuttamaa iskua. Ilmavirta oli niin voimakas, että se oli pyyhkäissyt naisen jaloiltaan ja hän oli lyönyt päänsä betoniseen pientareeseen ja menettänyt henkensä.

Jet Blast varoitustaulu Maho Beachilla

Ajanvietteet rannalla

Nousevien ja erityisesti laskeutuvien lentokoneiden bongaus on siis ykkösaktiviteetti Maho Beachilla ja kieltämättä onkin erityisen hauskaa, kun koneet laskeutuvat melkein päälakea hipoen!

Ne Tammelat Maho Beachilla
Maho Beach
Laskeutuva suihkukone

Tuskin missään muualla pääsee näin lähelle, saatika näin mehukkaisiin puitteisiin tarkkailemaan lentokoneiden laskeutumista.

Suihkukone laskeutuu Princess Juliana International Airportille

Rannan molemmissa päissä on baareja ja hotelleja, joten tämä poikkeuksellinen tilaisuus on kyllä osattu hyödyntää ja kaupallistaa. Koneita laskeutui parhaimmillaan muutamien minuuttien välein, välillä taas oli pitempiä taukoja.

FedEx toimittaa
Princess Juliana International Airport

Useimmat koneista olivat pieniä potkurikoneita tai välillä suihkareitakin, mutta silloin tällöin kentälle laskeutui isompia matkustajakoneita.

Lentokone laskeutuu Maho Beachin yllä

Lentojen saapumisajat

Isoimpien koneiden laskeutumisajat löytyivät rannan viereisestä baarista surffilaudasta tehdystä liitutaulusta. Ne tosin vaikuttivat olevan vähän “sinne päin”, joten osoittautuikin erinomaiseksi innovaatioksi Katrilta etsiä kentän saapumisaikataulut netistä jo etukäteen ja ottaa koko päivän ohjelmasta kuvakaappaus puhelimeen.

Jettien aikataulu baarissa Maho Beachilla
Maho Beach menu

Koneita odotellessa oli mukava käydä myös pulahtamassa veteen. Aallokko oli aika voimakas, ja jos on mitään epäilyksiä asiasta, niin kannattaa ehkä tarkkailla sitä etukäteen ennen veteen menoa. Syvemmällä aallokko ei kummemmin vaikuttanut miltään, mutta kun yritti nousta takaisin rantaan, niin ensin aalto työnsi pitkän matkaa matalalle ja kun nousit ylös, kaikki vesi alkoi virrata rannalta takaisin mereen. Sitä oli paljon. Sopivalla ajoituksella ja pikkuisella spurtilla oikealla hetkellä vedestä pääsi kyllä pois.

Kelluva konebongari

Ehdimme viettää rannalla yhteensä kolme tuntia, joka kyllä riitti tämän nähtävyyden kokemiseen. Palasimme bussilla takaisin satamaan ja totesimme, ettei satama-alueelta tainnut olla turisteilla asiaa ulkopuolelle.

Varjossa palmun alla

Hienompi illalliskattaus

Palasimme laivalle ja ehdimme hieman huilata ennen risteilyn toista “formaalia” tai “dress to impress” illallista. Sydämellinen tarjoilijamme Adi oli meitä tästä jo muistuttanut edellisenä iltana, ja olimme luvanneet pukeutua silmälaseihimme! Niin teimmekin, ja ehkä kaivettiin laukun pohjalta kauluspaitakin esiin.

illallinen Royal Caribbean

Kun matka on pitkä sekä etäisyydeltään, että kestoltaan, sitä mielellään jättäisi kotiin kaiken tarpeettoman. Meistä tuntuu hieman turhalta varautua erilaisiin naamiaisiin, mutta ehkä nyt juuri tämän verran voi joustaa.

Ensimmäistä risteilyä harkitseville tiedoksi saatettakoon, että risteilyllä normaalisti järjestetään erilaisia vaatekoodi-iltoja, joihin kannattaa alkaa valmistautua jo ennen matkaa niin henkisesti kuin myös tarvittaessa vaatteita pakatessa. Osallistuminen on toki vapaaehtoista, mutta laivalla on myöhäistä katua, jos on ainoa jolla on mukana pelkkiä mustia t-paitoja bändilogoilla.

360-videon kuvaus käynnissä

Koe Maho Beachin tunnelma 360-videoiden avulla

Lue myös muut artikkelimme tästä matkasta