Barbados itsenäistyi Iso-Britanniasta vuonna 1966, mutta jäi kuitenkin osaksi Yhdistyneiden Kuningaskuntien kansainyhdistystä. Barbados irtautui kansainyhteisöstä vuonna 2021 ja siitä tuli tasavalta. Sen pinta-ala on 439 km2 ja asukkaita siellä on arviolta hieman vajaat 300 000. Saari on reilut 30 km pitkä ja leveyttä sillä on enimmillään 25 km.

Vuonna 1640 Barbadokselle tuotu sokeriruoko ja sen viljely muuttivat perustavanlaatuisesti koko saaren elämän. Barbadoksesta kehittyi yksi maailman suurimmista sokerintuottajista.

Sokeriruo’on viljely oli maan pääelinkeino 1980-luvun vaihteeseen, jolloin turismi meni maanviljelystä ohi. Barbados on myös yksi maailman merkittävimpiä uhanalaisten karettikilpikonnan ja merinahkakilpikonnan pesimisalueita.

Barbados on listattu maailman viidenneksi kalleimmaksi maaksi ja sen kyllä huomasi niin hotelleja varatessa, takseissa kuin ruokaillessakin. Hotelliyöt olivat helposti 200 euron luokkaa tunnetuissa ketjuhotelleissa.

Taksi maksoi halvimmillaan satamasta hotelliin 20 euroa ja kalleimmillaan taisimme maksaa hotellilta etukäteen tilatusta kyydistä jopa 60 euroa. Ruoka-annokset olivat lähes joka ravintolassa alkaen noin 20 euroa.

Barbadoksella muuten kannattaa huomioida, että siellä on oma dollarinsa, mutta myös USD käy valuuttana. Kaksi Barbadoksen dollaria vastaavat yhtä USD:tä. Taksit maksettiin useimmiten käteisellä ja Uber ei ainakaan meidän vierailuhetkellämme ollut toiminnassa.

Hurrikaanit vaikuttavat Barbadokseen noin joka neljäs vuosi ja suoraan myrsky uhkaa saarta joka 20. vuosi. Viimeisin saarelle osunut tuhoisa hurrikaani oli Tomas vuonna 2010. Silloin tuuli puhalsi saaren lentokentällä 165 km:n tuntivauhtia ja aiheutti paljon aineellista tuhoa.

Rantahietikko Barbadoksella

Saapuminen Barbadokselle

Lensimme Suomesta Frankfurtin kautta Barbadokselle tammikuun 2022 lopulla Lufthansalla ja Eurowings Discoveryllä. Lentoaika oli Saksasta vajaat 10 tuntia ja lähes tyhjässä koneessa kaukomatka taittui leppoisasti molempiin suuntiin, kun tilaa oli enemmän kuin riittävästi.

Barbadoksen visit-sivuilta löytyivät tarkat ohjeet maahantulon kriteereistä ja meidän pääsymme kolmesti rokotettuina sekä PCR-testattuina sujui ripeästi lentokentällä. Saimme myös vihreät rannekkeet, joiden avulla meitä ohjattiin lentokentällä eteenpäin tarkastuspisteeltä toiselle.

Kerroimme aiemmassa risteilyartikkelissamme matkalle valmistautumisesta enemmän.

Eurowings Discovery
Welcome To Barbados

Ensimmäinen majoitus

Hotellimme Yellow Bird sijaitsi Oistinsin alueella noin seitsemän kilometriä Bridgetownin keskustasta etelään. Koko tämä rantaviiva ja vielä hotelliltamme eteenpäin aina Miami Beachille asti vaikutti olevan turistien suosimaa aluetta ja erilaisia hotelleja sekä muita majoituksia löytyi reitin varrelta runsaasti.

Aivan hotellin edustalta lähtevän St Lawrence Gap -kadun varrella oli runsaasti ravintoloita ja etenkin ilta-aikaan katu sykki elämää, kun ihmiset ja autot virtasivat katua pitkin välillä jonoksi saakka viettämään iltaa ravintoloihin.

Yellow Bird Hotel Barbados
Karettikilpikonna
St Lawrence Gap alkaa suoraan Yellow Bird Hotellin edestä

Me nautimme yöelämän sijaan aikaisista aamuista ja heräsimme lähes aina auringonnousun aikaan tai jopa ennen sitä. Hotellimme edustalta aukenivat merimaisemat ja heti ensimmäisenä aamuna onnistuimme bongaamaan kilpikonnia, jotka kävivät matalassa rantavedessä haukkaamassa happea.

Yellow Bird Hotel Barbados

Korona-tilanne Barbadoksella

Tartuntamäärät olivat Barbadoksella aika matalalla ja hygieniasta pidettiin tarkasti huolta. Maskipakko oli kaikkialla sisätiloissa, eikä kauppoihin ollut asiaa ilman käsidesin käyttämistä ovella. Myös kuumetta mitattiin kauppojen ja hotellin auloissa. Keskustan isommassa tavaratalossa asiakkaat jopa kuvattiin sisäänkäynnillä.

Maskeja käytettiin myös jonkun verran ulkotiloissa, mikäli turvavälejä ei ollut mahdollista pitää. Se oli kieltämättä tukalaa, kun lämpötila huiteli 30 asteen tienoilla.

Hiekkaranta Barbadoksella

Ruokailut

Hotellihuoneessamme oli oma keittiö, joten suuntasimme heti ensimmäisenä lomapäivänämme lähikauppaan. Löysimme muutamankin vaihtoehdon kilometrin säteeltä ja onnistuimme ostamaan niin aamu- kuin välipalatarpeita. Hintataso kaupoissa oli korkea ja todennäköisesti ruokailut olisivat majoituksen lisäksi olleet kalliit miten tahansa hoidettuina.

Ravintolatarjontaa oli paljon, mutta jostain syystä me emme onnistuneet löytämään kuin muutaman kerran sellaisen ravintolan, jossa olisi ollut myös kasvisruokailijalle sopivaa syötävää. St Lawrence Gapin varrelta löytynyt Mimosa-ravintola oli yksi parhaista löydöistämme. Sieltä Katri tilasi itselleen herkullista kasvispestopastaa ja Ilkka sai lautaselleen barracudaa.

Kaupan hyllyjä Barbadoksella
Vegaaniruokaa Barbadoksella

Pyöräretki saarella

Olimme varanneet pyörät etukäteen Pedal Barbados -nimiseltä firmalta, jonka löysimme Instagramin kautta ja se oli saanut myös hyvät arvostelut Googlessa. Varaus toimi hyvin ja Kenrick vastaili nopeasti kysymyksiimme Instagramin kautta ja antoi myös Whatsapp-yhteystiedot viestittelyä varten.

Pyörät saapuivat hotellille hänen toimittamana täysin ajallaan. Saimme mukaan kypärät, pumput, vararenkaat sekä lukot ja hotellilta annettiin ystävällisesti lupa säilyttää pyöriä heidän kellarissaan.

Pyöräretki Barbadoksella
St Lawrence Gapin alku

Olimme saaneet jo edellispäivän kauppareissulla esimakua liikenteestä, joka oli vasemmanpuoleista ja sisälsi paljon tööttäilyä sekä kaahaamista. Paikalliset pikkubussit tunnisti omasta “soittoäänestään” ja ne ottivat kyytiin väkeä vähän missä sattuu.

Heräsimme aikaeron ansiosta jo viiden maissa. Söimme kaupasta ostettua aamupalaa ja lähdimme hyvissä ajoin ennen liikenteen vilkastumista pyöräilemään. Jo muutaman kilometrin jälkeen tasaista rantaviivaa polkiessamme olimme aivan hiki päässä, aamulla oli nimittäin helposti jo yli 25 astetta lämmintä. Suuntasimme pääkadun vartta kohti Oistinsin keskustaa ja lähdimme sieltä saaren sisäosia kohti.

Church Villagen kirkko Barbadoksella

Kohti maaseutua

Reittimme kulki pienten kylien läpi välillä kapeampia ja välillä leveämpiä teitä. Autot tööttäilivät varoitukseksi ja suhahtelivat ohi. Vasemmanpuoleiseen liikenteeseen oli pakko totutella nopeasti. Näimme useita sokeriruokopeltoja myös matkamme varrella.

Kovan kuumuuden vuoksi pidimme usein taukoja ja ostimme lisää juotavaa aina kun tuli kauppoja eteen, niitä ei nimittäin ollut ihan jatkuvasti matkan varrella.

Vuohia maantienvarressa Barbadoksella
Pienen pintaremontin tarpeessa

Maaseudulla talot olivat aika rähjäisiä. Moni rakennus oli jäänyt kesken ja osa oli selvästi hylättyjä. Pelloilla laidunsi vain yksittäisiä lehmiä ja jonkin verran vuohia. Kissoja näkyi siellä täällä vapaana ja pihoilta kuului koirien haukuntaa. Myös koirat liikkuivat vapaasti ja ne olivat pääosin pieniä tai keskikokoisia ja sekarotuisia.

Ihmiset olivat ihan valtavan avuliaita ja pysähtyivät neuvomaan, jos olimme pysähtyneet ihmettelemään suuntaa tai vaikkapa vaan valokuvaamaan. Kun Katrin pyörästä menivät ketjut paikaltaan, niin viidakkoveitsellä varustautunut ohi kulkenut mies pysähtyi ja nosti ne paikalleen. Kahdella seuraavalla kerralla onnistuimme tekemään saman itse, sillä Katrin pyörässä ketjut heittivät rattailta yli helposti isoimmalta vaihteelta.

Pyörät ja retkivarusteet Barbadoksella

Sadekuuro ja onnettomuus

Totuimme nopeasti siihen, että sadekuuroja tulee ja menee. Opimme myös hieman tulkitsemaan niitä horisontista ja jäämään sateen suojaan lenkin aikana. Ensimmäisen isomman sadekuuron jälkeen opimme karvaasti, että tiet ovat märkinä todella liukkaita ja niiden reunakivetyksiä vasten ei kannata yrittää ajaa.

Katri nimittäin lensi hienossa kaaressa katuun pyörän kanssa, kun renkaat eivät menneet haluttuun suuntaan. Ranne otti onneksi vain pienen osuman, mutta polveen tuli useampikin vekki ja sattui niin maan perhanasti. Yksi rouva pysähtyi autoineen tarjoamaan apua ja samalla kohdalla olleen talon herra roikkui myös sinnikkäästi ovella valmiina auttamaan.

Laukusta löytyi käsidesiä sekä desifiointipyyhkeitä, joilla putsasimme haavan. Laitoimme laastaria päälle, sillä verta vuosi siinä kohtaa vielä jonkun verran. Totesimme, että loput kolhut olivat vain henkisiä, joten olimme pian valmiita jatkamaan matkaa. Tavoitteenamme oli vielä polkea saaren läpi sen itärannikolle ja matkaa oli takana vasta kolmasosa.

Three Houses Parkin apinat

Saavuimme suuren kauniin puiston liepeille, josta olimme alun perin ajatelleet lähteä toiseen suuntaan, mutta näimme suuren kyltin, joka kertoi kansallispuiston alueen alkavan kyseisestä sijainnista. Muutimme suunnitelmiamme lennosta ja otimme kohteeksi “läheisen” Bath Beachin, jossa voisimme myös ruokailla.

Papaijapuu Barbadoksella
Evästauko Three Houses Parkissa

Lähdimme kohti jyrkkää ylämäkeä, kun puskissa alkoi tapahtumaan. Apinat pomppivat korkean ruohikon seassa ja ei aikaakaan, kun ne katosivat puiden sekaan. Ne eivät todellakaan olleet kiinnostuneita meistä, päin vastoin. Olipa onni, että satuttiin juuri sillä hetkellä paikalle.

Vihermarakatti Barbadoksella
Barbadoksen kansallispuistot

Tästä alkoi reittimme rauhallisin osuus, liikennettä ei ollut enää niin paljoa, mutta nousuja jonkin verran enemmän. Maisemat olivat myös vaihtelevammat ja poljimme myös sademetsien läpi halkovia teitä pitkin.

Pidimme evästauon Codrington Collegen tienoilla, joka oli muuhun miljööseen verrattuna aika massiivinen, hieno rakennus. Vastapainoksi löysimme keskeneräiseltä asuinalueelta hyvin ränsistyneen Heineken-mainoksilla maalatun talon, josta saimme onneksi tankattua vesi- ja limuvarastojamme.

Blades Hillin pieni kyläkauppa Barbadoksella

Lopullinen kohteemme Bath Beach tarjosi upeita näköaloja koko matkalta, mutta myös ihan valtavan alamäen, jonka arvasimme odottavan meitä ylämäkenä palatessamme. Menimme kuitenkin alas etsimään syötävää ja löysimmekin aika kehnon ravintolan rannalta, josta Ilkka sai päivän lounasproteiinit – ne kaikki listalta löytyvät kanan, possun ja kalan, samassa annoksessa. Katri närkki annoksesta mitä pystyi kasvisruokailijana.

Barbadoksen itärannikon maisemia

Löysimme rannalta myös merikilpikonnien pesimäalueen, santsasimme lisää vettä ja valmistauduimme lähes kahden kilometrin nousuun sekä paluumatkaan saaren toiselle puolelle.

Merikilpikonnien pesintäranta Barbadoksella
Ilkka pyöräilemässä Barbadoksella

Epic Road Driversien jäljillä

Tutkimme pyöräilyä Barbadoksella ja reittejä etukäteen Epic Road Ridesin nettisivuilta ja käytimme heidän reittejään osittain apuna saarella ajaessamme. Esimerkiksi Tanskaan verrattuna Barbados on kyllä valitettavasti valovuosia jäljessä mitä tulee pyöräilyverkostoihin tai teiden kuntoon.

Pyöräilijöille ei käytännössä ole omia reittejä, eikä teiden kuntoa pysty ennalta arvaamaan. Joillakin pätkillä saimme polkea hyvinkin reipasta tahtia ja sitten taas joillain teillä asfaltin pinta oli sen verran röpelöistä, että kovempaa ajaminen ei ollut turvallista.

Pyöräparkki Barbadoksen pääkaupungissa

Vuokraamamme etujousitetut maastopyörät olivat omiaan näissä olosuhteissa. Tien reunoilla oli 30 cm levyinen viistoreunainen levike sadevesille ja juuri tällaiseen Katri osui ennen kaatumistaan. Joissain kohdissa asfaltti oli yksinkertaisesti murentunut jopa metrin alueelta tien reunasta, joten oli pakko ajaa keskemmällä tietä. Kuoppia oli paljon ja osa täynnä vettä, joten ne oli myös syytä kiertää.

Autot ohittivat kohtalaisen läheltä ja niillä oli kamala kiire. Tööttipainiketta ei säästelty missään vaiheessa. Kapeammilla teillä oli kuumottavaa ajella, kun liikennettä oli paljon molempiin suuntiin. Pyöräteitä ei tosiaan ollut missään ja jalkakäytävätkin alkoivat ja loppuivat miten sattuu. Tiukimmissa kohdissa oli vaan parasta hypätä pois pyörän selästä ja taluttaa hetken aikaa.

Vaikka autojen tööttäily oli arkipäivää ja sitä tehtiin niin tervehdysten kuin varoitustenkin merkiksi, se teki ajamisesta myös aika levotonta ja jännittävää, kun vähän väliä sai säikähtää kunnolla ääniä, isompia busseja sekä rekkoja.

Ensimmäisen päivän pyöräilysaldo oli 62 km ja pyöräretkeen kului yhteensä 11 tuntia.

Ne Tammelat pyöräretkellä Barbadoksella

Toinen pyöräilypäivä

Heräsimme jälleen aikaisin ja toisen päivän pyöräreissun suuntana oli Bridgetown. Lauantaipäivän ansiosta aamuruuhka ei ollut niin paha ja saimme ajella suht rauhallisen liikenteen seassa kohti keskustaa. Löysimme kävelybulevardin mitä kauneimmista maisemista meren rannalta ja sen varrella olikin varmaan myös Barbadoksen suosituimmat hotellit, joten taluttelimme pyöriä hyvän tovin meren rannan tuntumassa.

Rantapenger Barbadoksella

Rannalla näkyi runsaasti rapuja ja kolibreja. Merikilpikonnien suojelu näkyi täälläkin ja siitä muistutettiin näyttävällä muraalitaideteoksella. Sadekuurolta emme välttyneet taaskaan, mutta olimme onneksi lähellä katosta ja ehdimme suojaan viime hetkellä.

Pidimme evästauon rannalla ja meillä oli molempina päivinä repussa paljon patukoita sekä juotavaa hätävarana.

Mosaiikkimuraali Barbadoksella
Kukko tunkiolla

Pyörät parkkiin ja kohti Rihannan kotitaloa

Ajoimme keskustaan Chamberlain-sillan tuntumaan ja jätimme pyörät kiinni sillan kaiteeseen vuokraamosta saaduilla vaijerilukoilla. Lähdimme jalkaisin patikoimaan läpi kaupungin kohti Rihannan kotitaloa.

Matkallemme osui basaarikujia, ruuhkaisia katuja, paljon meteliä ja jos jonkinlaista putiikkia sekä feikkikamaa myyviä kojuja. Pilvi tuoksui vähän väliä ja sitä kaupattiin aika avoimesti melkein nenämme edessä. Suurimmalla osalla oli maskit myös ulkona ja tämä alue oli oikeastaan ensimmäinen koko reissulla, kun väenpaljous hieman ahdisti ja arvelutti koronan puolesta.

Independence Arch Bridgetownissa Barbadoksella

Rihannan kotikatu oli suht autio ja siellä oli vain muutama kävijä meidän lisäksi sillä hetkellä. Ilmeisesti kadun varrella ja talon edustalla ramppaa aika paljon väkeä, sillä sen ympäristö oli osattu kaupallistaa. Komea plakaatti esitteli hänen upeita saavutuksiaan artistina ja hänelle on sittemmin vuonna 2017 myönnetty myös Barbadoksen kunniakansalaisuus. Kotikatu oli nimetty Rihanna Driveksi, jolla se oli myös helppoa paikantaa kartalta.

Rihannan kotitalo Bridgetownissa Barbadoksella

Paluu hotellille

Kävelimme pyörille takaisin sataman kautta ja fiilistelimme Barbadoksen lauantaielämää. Taksit tarjoilivat kyytejä, kukot tepastelivat irti ja ihmistet istuivat talojensa kuisteilla huudellen kuulumisiaan naapureille. Moni paikallinen tervehti meitäkin ja barbadoslaisista jäikin hyvin ystävällinen vaikutelma.

Kävimme syömässä Lobster Alive -ravintolassa, josta Ilkka löysi paljonkin herkkuruokia listalta, kun taas Katrille ainoa sopiva vaihtoehto oli nuhjuinen salaatti, josta tuli lähinnä paha mieli. Onneksi eväspatukat pelastivat päivän ja pyöräreitti vei kaupan kautta hotellille.

Toisen päivän saldona oli 14 km pyöräilyä ja 5,5 km kävelyä.

Nesteytystä fillariretkellä Barbadoksella

Snorkkelointia ja merikilpikonnien bongausta

Menimme vielä hotellin rannasta snorklaamaan, mutta tällä kertaa näkyvyys ei ollut rannan lähistöllä kovin hyvä, joten emme viihtyneet meressä kuin ehkä vajaan tunnin. Kilpikonnia näkyi pinnan alla kyllä taas useampiakin.

Mielessä oli vielä muutamaa päivää aiemmin bongaamamme valtava rausku, joka vieraili ihan rannassa esittelemässä valtavaa piikkiänsä. Sameassa vedessä oli iso riski, ettemme huomaisi, mikäli sellainen osuisi eteen.

Virkistäydyimme hotellin uima-altaalla hetken ja siirryimme pakkaamaan, sillä seuraavana päivänä olisi tarkoitus siirtyä laivalle ja lähteä risteilemään kohti uusia maisemia.

Asuinaluetta Bridgetownissa

Vinkit pyöräilyyn

Mikäli harkitset pyörän vuokraamista Barbadoksella huomioi, että pyöräily on todennäköisesti mukavinta Barbadoksen pohjoisosissa, jossa on enemmän luontoa ja vähemmän liikennettä. Varaudu kuumuuteen riittävällä määrällä juomista ja sopivalla vaatetuksella sekä aurinkorasvalla.

Vaikka saari tuntuu kartalla pieneltä, on siinä pyöräillen tutkittavaa useammaksi päiväksi. Kannattaa huomioida, että pimeä tulee kuuden maissa ja sen jälkeen teillä ei ole välttämättä turvallista pyöräillä.

Voimme suositella Pedal Barbados -firmaa lämpimästi vuokrauksen osalta. Pyörät olivat sopivia Barbadoksen vaihteleviin tieolosuhteisiin. Ne toimitettiin hotellille ja myös noudettiin sieltä tarkasti sovittuihin aikoihin.

Pyörät maksettiin käteisellä ja hinta oli mielestämme erittäin kohtuullinen 35 BBD/päivä, eli kahden päivän pyörävuokra meiltä molemmilta oli 70 USD. Lue myös Epic Road Ridesin vinkit ja ota sieltä reitit talteen.

Ilkka ja fillari Barbadoksella

Risteilyn jälkeinen yö Savannah Beach Club:ssa

Emme saaneet lentojamme sovitettua risteilyn paluupäivälle, joten jäimme vielä yhdeksi yöksi Barbadokselle. Hotelliksi valikoitui Savannah Beach Club, joka sijaitsi rannan tuntumassa noin neljä kilometriä Bridgetownin keskustasta.

Hotelli oli valtavan kokoinen ja jopa hieman sokkeloinen. Huoneemme näköala osoitti vastapäisen talon seinää, mutta pääsimme kirjautumaan sisään jo heti aamuyhdeksältä, joten emme lähteneet selvittämään huoneen vaihtamisen mahdollisuutta. Olimme vain helpottuneita, että pääsimme laivalta ulos testien kautta ja saatoimme rentoutua hetken aikaa ennen kotimatkaa.

Ilkka pulikoimassa
Katri pulikoimassa

Hotellin miljöö oli aivan ihana. Uima-allas kiemurteli palmujen ja pienten siltojen välissä sisäpihalla. Joidenkin huoneiden parvekkeet olivat ihan altaiden vieressä ja sisäpihalta oli pääsy suoraan hiekkarannalle.

Rannan baari suorastaan houkutteli iltadrinkeille, mutta vaikka asiakkaita oli vain kourallinen, tarjoilijoilla tuntui olevan kova kiire tehdä kaikkea muuta kuin palvella asiakkaita. Vietimme hotellissa vain reilun vuorokauden, mutta henkilökunnan huono fiilis ja ehkäpä epäselvä johtaminen näkyi monessa käänteessä mm. hitaana palveluna.

Savannah Beach Club Barbados

Antaisin hotellille silti uuden mahdollisuuden, sillä miljöö ja sijainti olivat kyllä todella hyvät. Respa palveli myös meitä hyvin ja saimme säilyttää laukkuja hotellilla sekä odotella kyytiämme viihtyisässä aulatilassa wifiä käyttäen. Olisimme saaneet viettää vielä päivän vaikka rannalla tai uiden odotellessa illalla lähtevää lentoa.

Kävimme syömässä läheisessä Sage Bistrossa, joka oli erittäin viehättävästi sisustettu paikka ja löysimme molemmat todella herkullista ruokaa. Katri sai maukkaan avokadoleivän ja Ilkka herkutteli mahi mahilla. Alkupalaksi jaoimme annoksen leipäpuusipsejä, jotka olivat todella hyviä.

Sage Bistro Barbados

Lähtöpäivänä yritimme mennä uudelleen Sage Bistroon syömään, mutta se olikin suljettu, joten menimme läheiseen Radissonin-hotelliin pizzoille. Niiden tulo kesti kauan ja kun ne vihdoin saapuivat, olivat pohjat kuin suoraan pakastealtaasta eikä täytteissäkään ollut hurrattavaa. No, niillä sai nälkää siirrettyä sen verran, että pääsimme lentokentälle.

Kotimatka

Saimme tilattua hotellilta taksin, joka vei meidät lentokentälle 30 dollarilla. Vielä lähtöselvitysjonossa meinasi nousta pala kurkkuun, että pitikö Barbadokselta Saksaan kenties olla vielä erikseen PCR-testi. Meillä olivat kyllä laivalta saadut testitodistukset, mutta oliko niillä edes mitään arvoa.

Tuhat ajatusta ehti sinkoilla mielessä jonossa, mutta onneksi turhaan, sillä lähtöselvitystiskillä meiltä kysyttiin ainoastaan passia ja sitä, toimitetaanko laukut suoraan Helsinkiin. Pääsimme koneeseen, joka lähti täysin aikataulussaan ja jälleen miltei tyhjänä, joten meillä oli ruhtinaallisesti tilaa myös nukkumiseen omilla penkkiriveillämme.

Riittävästi jalkatilaa tarjosi Eurowings Discovery

Saksan päässä meiltä tarkistettiin rokotustodistukset, kun siirryimme kansainväliseltä puolelta passintarkastuksen kautta Schengen-alueelle. Lisäksi rokotustodistuksia kysyttiin loungessa ja oli onni, että meillä oli sellaiseen pääsy, sillä vietimme Saksassa lähes 12 tuntia ennen kuin lopulta pääsimme kotiin.

Barbadokselle menee lentoja muuten myös Lontoosta ja sieltä lentoaika on 8 h. Kannattaa tarkistaa huolella myös noiden kauttakulkumaiden säännökset molempiin suuntiin.

Auringonlasku Yellow Bird hotellin parvekkeelta Barbadoksella

Tee 360-virtuaalimatka Barbadokselle ja näe mm. Rihannan kotikatu

Lue myös muut artikkelimme tästä matkasta