Argentiinan ja Brasilian rajalla sijaitsevat Iguassun vesiputoukset ovat kolmanneksi suurimmat koko maailmassa. Putouksia on 2,7 kilometrin matkalla yhteensä 275 kappaletta.

Vaikka kyseessä on yksi Etelä-Amerikan tunnetuimmista nähtävyyksistä, oli paikalle pääseminen omatoimisesti silti kohtalaisen työläs prosessi, joten jaamme tässä nyt kokemukset mahdollisimman tarkasti, jotta niistä olisi apua myös muille putouksilla vieraileville.

Vietimme alueella neljä yötä ja kolme kokonaista päivää. Putouksille suositellaan varattavaksi vähintään kaksi päivää ja koska me vietimme kohteessa myös joulun, varasimme varmuuden vuoksi kolmannen päivän, koska emme tienneet miten paikalliset viettävät jouluaattoa ja miten se vaikuttaa mm. puistojen aukioloaikoihin.

Lennot

Voit lentää joko Argentiinan puoleiseen kaupunkiin Puerto Iguazuun tai Brasiliaan Foz do Iguacuun. Paraguayn puolella on ilmeisesti myös oma lentokenttänsä, mutta siitä meillä ei ole kokemusta.

Kannattaa valita lentokenttä sen mukaan mistä päin tulet ja missä kaupungissa aiot majoittua. Me lensimme Iguassulle Argentiinasta, joten otimme sisäisen Aerolineas Argentinas -lentoyhtiön lennon. Lento lähti Buenos Airesin maan pääasiassa sisäisiä lentoja operoivalta, keskustan tuntumassa sijaitsevalta Jorge Newberyn (AEP) lentokentältä.

Lentoja ei löytynyt suoraan SkySkannerista, vaan lähdimme etsimään Iguassulle lentäviä yhtiöitä paikallisen lentokentän sivuilta. Sitä kautta selvisi, että Iguassulle lentää tosiaan Aerolineas Argentinas sekä Latam Airlines.

Muitakin lentoyhtiöitä löytyi, mutta löysimme näiltä lentoyhtiöiltä matkasuunnitelmaamme sopivimmat lennot. Hard Rock Cafen -paitamyymälä löytyi muuten Iguassun Argentiinan puoleiselta lentokentältä juuri ennen uloskäyntiä.

Hard Rock Cafen sivujen mukaan kentälle on avattu maaliskuussa 2023 paitamyymälän lisäksi tai tilalle kokonainen HRC ravintola. Tätä emme itse nähneet, mutta toisaalta ei meillä olisi ollut myöskään aikaa syödä.

Rajamuodollisuudet

Ylitimme Argentiinan ja Brasilian rajan kolme kertaa ja vierailimme Brasilian kautta Paraguayssa kerran. Ensimmäisellä kerralla oppaamme keräsi passit ja kävi hoitamassa rajamuodollisuudet Argentiinan puolella.

Brasilian rajan toimistossa menimme koronarokotustodistusten kera jonoon, jossa opas kävi kysymässä virkailijalta, että haluaako hän tarkistaa meidät. Ei halunnut, joten rajamuodollisuudet olivat siinä.

Takaisin tullessa opas kävi jälleen passien kanssa toimistossa ja meidän ei tarvinnut nousta erikseen autosta. Passit on siis hyvä pitää mukana ja tarkista muiden asiakirjojen sekä rokotusten tarve lähempänä matkaasi.

Iguassun putouksilla vierailu

Putoukset sijaitsevat Brasiliassa ja Argentiinassa. Brasilian puolelta saat paremman kokonaisnäkymän, kun taas Argentiinan puolella pääset kävelemään putousten lomassa viidakkoon rakennetuilla reiteillä.

Lisäksi voit tehdä veneretken putousten alle ja kokea Devil’s Throatin pauhun. Voit nähdä putoukset myös helikopterista käsin ja retki- sekä opasvalikoima alueella on laaja. Meidän suositus on, että jos haluat päästä kivuttomimmin, osta retket sisäänpääsylippuineen hyvissä ajoin etukäteen.

Päivä 1, putoukset Argentiinan puolelta

Olimme varanneet kahden päivän retken Viatorin kautta, jossa ensimmäisenä päivänä luvassa olisi kahdeksan tunnin vierailu Argentiinan puoleisessa puistossa. Meille ilmoitettiin edellisiltana Whatsapin kautta noutoaika, joka oli aikaisin aamulla noin 7.30 maissa. Kuski tuli pienellä bussilla hakemaan ja noudimme kymmenkunta muuta ihmistä eri puolilta Puerto Iguazua.

Matkaa puistoon oli noin 20 kilometriä ja me olimme varanneet vain opastuksen, joten meidät ohjattiin lippuluukulle ostamaan puiston sisäänpääsylippuja, jotka maksoivat 4000 Argentiinan pesoa (noin 22 euroa). Maksoimme liput käteisellä, mutta myös luottokortit olisivat kelvanneet.

Seurueestamme useampi puhui veneajelusta ja käsitimme, että se on jotenkin kova juttu, joten olimme pian samassa jonossa ostamassa myös venelippuja. Venelipuista sai pulittaa hieman enemmän, eli noin 50 euroa per henkilö.

Esitteessä luvattu englanninkielinen opastuksemme oli vaihtunut vihaiseen argentiinalaismuoriin, joka huusi espanjaksi meille, että hän on pomo ja häntä on toteltava. Ryhmämme muut osallistujat osasivat espanjaa, joten he ystävällisesti käänsivät meille tämän kipakan rouvan äksyilyt.

Kun olimme päässeet lippuluukuilta sisälle puistoon ja rouva sai kerättyä meidät yhteen, vaihtui mielentila aivan toiseksi ja hän olikin todella ystävällinen. Tosin vain espanjaksi.

Tästä alkoi päivän ehkä erikoisin ja turhauttavin osuus. Puisto oli todella hyvin kaupallistettu ja erityisesti Argentiinan puolella oli reitit, myymälät, museot ja ravintolat kuin pienessä kylässä. Meidät kävelytettiin niiden ohi ja teimme nopean kierroksen museossa.

Osa ryhmästä ei ollut tulossa veneajelulle, joten heidät ohjattiin toisaalle. Me veneajelulle ilmoittautuneet jouduimme odottelemaan lopulta lähes kaksi tuntia veneille johtavaa kyytiä, joka hieman harmitti, sillä olisimme varmasti voineet käyttää tuon ajan paremminkin. Ryhmämme muut jäsenet pitivät meitä ajan tasalla ja kertoivat väliaikatietoja kyytien saapumisesta.

Veneajelu Devil’s Throat’iin

Suuret keltaiset maasturit keräsivät meidät vihdoin kyytiin ja alkoi viiden kilometrin mittainen hyvin töyssyinen viidakkoajelu. Opastus oli enimmäkseen espanjaksi, joten keskityimme katselemaan maisemia ja väistelemään oksia. Maasto oli hyvin tiheää viidakkoa, jossa ei näkynyt eläimiä. Vain paljon erilaisia puita ja muuta kasvustoa.

Saavuimme veneajelun lähtöpisteeseen, jossa meille annettiin suuret, keltaiset, vedenkestävät pussit. Siirryimme rappusia pitkin kohti rantaa ja tässä vaiheessa huomio kiinnittyi perhosiin, joita leijaili ympärillämme valtavasti. Meidät ohjattiin ottamaan pelastusliivit ja laitoimme reppumme märkäpusseihin.

Halusimme tietysti taltioida veneajelun mahdollisimman hyvin, joten pidimme tässä vaiheessa vielä kameran, puhelimet sekä 360-kameran käsillä. Pikamoottorivene vei meidät kovaa vauhtia kohti putouksia. Veneajelu kesti vain 12 minuuttia, mutta kaikkinensa tähän aktiviteettiin meni siis lähes kaksi tuntia, odotteluineen lähes neljä.

Palataan vielä hetkeksi takaisin veneajelun tunnelmiin. Lähestyimme pauhaavia putouksia ja saimme kuvata niitä hetken turvalliselta etäisyydeltä. Opas alkoi vetämään päälle sadetakkia ja arvelimme, että nyt voi olla hyvä hetki laittaa kamera ja puhelimet suojapussiin.

Olimme oikeassa, sillä pian olimme valtavan vesiputouksen alla ja saimme kyllä täyden trooppisen kasteen, kuin vettä olisi kaadettu päälle ämpäritolkulla. Jos siis mietityttää, että kastuuko veneajelulla, niin vastaus on: kyllä ja läpimäräksi.

Jos veneen toisella puolella istuvilla ei vielä ollut kengät täynnä vettä, niin kohta oli, sillä kaarsimme saman putouksen alle uudelleen. Venekuskien kikkailu putouksen kuohuissa oli aika hurjaa ja samalla niin siistiä.

Loppuhuipennukseksi ajoimme vielä kovaa suoraan putouksen alle niin, että hetken aikaa ympärillä oli pelkkää vesisumua. Elämys oli ohi minuuteissa ja vene lähti kiitämään takaisin paikkaan, josta meidät oli otettu kyytiin.

Palautimme vedenkestävät pussit ja väänsimme pois enimmät vedet vaatteista. Meitä fiksummat olivat ottaneet kengät ja sukat pois veneajelun ajaksi, se olisi ollut hyvä idea. Osalla oli myös pelkät uikkarit. Päivä oli kuitenkin tosi kuuma, joten märät vaatteet eivät kauheasti menoa haitanneet, ehkä jopa ennemminkin piristivät.

Lounas

Meille oli järjestetty lounastauko ja tässä kohtaa olikin jo hyvä saada evästä. Lisäksi päivä oli todella kuuma, joten vettä ja limua kului pullokaupalla. Lounasmenu oli aika leipä- ja välipalavoittoinen, joten siitä ei sen enempää mainittavaa.

Viimeinkin viidakkopoluille putousten sekaan

Vihdoinkin kello kahden aikaan lähdimme kohti luontopolkuja ja saimme nähdä ensimmäiset vilaukset vesiputouksista maalta käsin. Tässä kohtaa olimme olleet puistossa jo viisi tuntia, joten ajankäytön olisi voinut suunnitella opastuksen osalta hieman paremmin.

No, ripeän opasrouvamme ansiosta ehdimme onneksi kiertää kaikki polut, joita saatavilla oli, mutta aika rivakkaa tahtia. Korkeuseroja oli paljon, joten hyvästä kunnosta oli etua siinä vauhdissa. Näimme kuitenkin upeita putouksia ja ehdimme ottaa runsaasti kuvia ja videoita.

Putouksista näkyi välillä enemmän ja välillä vähemmän viidakon keskellä, mutta siellä oli tosi kiva tunnelma ja sateenkaaria näkyi myös paljon.

Viimeisin näköalareitti meni putousten päältä, joka oli myös todella hieno. Kokonaisuudessaan täytyy sanoa, että vaikka menimme polut aika ripeällä tahdilla, oli kokonaisuus silti kertakaikkisen vaikuttava. Yksi poluista/silloista oli suljettuna, sillä syksyn runsaat sateet olivat rikkoneet sillan.

Kiirehdimme junalle, joka kuljetti meidät takaisin puiston sisäänkäynnille missä meillä oli vielä mahdollisuus käydä nopeasti vessatauolla sekä ostaa matkamuistoja.

Kuskimme odotteli jo portin ulkopuolella, joten kiirehdimme sinne. Puisto sulkeutui viideltä, joten olimme viimeisten joukossa lähdössä pois.

Päivä 2, Iguassun putoukset Brasilian puolelta

Meitä tultiin hakemaan hotellilta aamulla klo yhdeksän maissa ja kuski tuli paikalle lähes aikataulussaan. Tällä kertaa mukana oli myös ystävällinen herra, joka puhui vähän englantia.

Haimme muutamia muita ihmisiä toisista hotelleista ja mukaan tulivat myös italialainen uusi ystävämme Alessandro argentiinalaisen tyttöystävänsä Alejandran kanssa. Juttelimme paljon heidän kanssaan edellispäivänä, joten oli mukavaa nähdä jälleen ja viettää toinenkin päivä yhdessä.

Lähdimme ajamaan kohti Argentiinan ja Brasilian rajaa. Opas keräsi passimme ja kävi hoitamassa rajamuodollisuudet. Meillä piti olla myös koronarokotustodistukset mukana, mutta niitä ei tarkistettu.

Meille kerrottiin, että puistossa ei myydä lippuja vaan ne on hankittava netistä etukäteen. Taistelimme edellisiltana lippujen oston kanssa varmaan kaksi tuntia ja kokeilimme kolmea eri luottokorttia.

Verkkokauppa antoi vain virheilmoituksen, eikä lippujen osto onnistunut. Henkilö, jonka kanssa viestittelimme Whatsaspissa väitti, ettei portilta voi ostaa lippuja, mutta siellä oli kyllä automaatit, joista lippujen ostaminen onnistui hetkessä hyvin helposti korttimaksulla. Oli erikoista, ettei opas tarjonnut tätä vaihtoehtoa, ehkä siellä olisi kaivattu dollareita.

Puistoon ei ollut juurikaan jonoa, joten kävelimme porteista sisään ja sieltä bussille, joka kuljetti meidät kohti putouksia. Vain puoli tuntia lippujen ostosta ja eteemme aukesi upea maisema vesiputouksille! Näin sen pitäisi mennäkin.

Opas kertoi, että reitti loppuu panoramahissille ja, että tapaamme siellä 1,5 tunnin kuluttua. Lähdimme kävelemään reittiä, joka ei ollut esteetön. Porrasaskelmista huolimatta reitillä oli myös muutamia liikenteessä lastenvaunujen kanssa.

Kävelimme käytännössä putouksia vastapäätä ja ne näkyivätkin upeasti monesta kohtaa reittiä puiden lomasta. Välillä reitillä oli näköalaterasseja, joista sai parempia valokuvia.

Argentiinan puolella meille selitettiin, että saattaisimme nähdä paljon eläimiä, mutta emme nähneet ainuttakaan. Täällä edestämme käveli nenäkarhuperhe ja vaikka ne olivat todella suloisia, niin niiden purema voi olla todella kivulias.

Osa ihmisistä syötti ja yritti silittää niitä, me pysyttelimme turvallisen matkan päässä eivätkä eläimet yrittäneet lähestyä meitä. Näimme myös upean suuren liskon sekä muutamia pienempiä. Perhosia näkyi tällä puolella vähemmän kuin Argentiinassa.

Kohina yltyi ja ihmisten määrä lisääntyi, kun lähestyimme vesiputousten huipennusta Union Waterfallia, joka sijaitsee Brasilian ja Argentiinan maiden rajojen keskellä.

Parhaalle kuvauspaikalle oli ruuhkaa ja silta täyttyi ihmisistä. Ilmassa oli sen verran kosteutta, että kuvasimme vain 360-kameralla ja laitoimme muun kuvauskaluston suojaan reppuun. Vesihöyryä tuli putouksesta sen verran paljon, että sillalla kastui aika hyvin, mutta lämmin sää myös kuivasi vaatteet nopeasti.

Brasilian puolen putousten kävelyosuuteen meni bussikyytien kanssa noin viisi tuntia, jonka jälkeen meidät palautettiin takaisin hotellille. Tästä syystä on järkevää varata putouksille aikaa vähintään se kaksi päivää, sillä etenkin ryhmäretkillä saattaa tulla jos jonkinlaisia muuttujia ja esim. rajamuodollisuuksiin voi mennä yllättävän paljon aikaa, johon et voi itse vaikuttaa.

Majoitus Iguassulla

Tukikohtanamme toimi O2-hotelli, joka omien sivujensa mukaan haluaa olla tunnettu modernina ja ympäristäystävällisenä majapaikkana. Olimme hotelliin todella tyytyväisiä niin sijainnin, huoneemme, kuin hotellin miljöönkin puolesta.

Kahdeksannen kerroksen huoneestamme olivat hienot näköalat Iguazu-joelle sekä Brasilian puolelle. Hotellin uima-allas sijaitsi kattoterassilla, josta oli 360-näkymät Iguassun alueen ylle myös Paraguayihin sekä Brasiliaan.

Aamupala oli monipuolinen ja nautimme myös yhden aterian kattoterassin ravintolassa. Kävelyetäisyydeltä löytyi useampia muitakin ravintoloita sekä paikallisia marketteja.

Sellainen lisähuomio, että käteistä kannattaa varata mukaan jonkin verran jo Iguassulle saapuessa. Ainakin Argentiinan puolella automaateille oli todella pitkät jonot ja korteilla maksaminen ei ollut itsestäänselvyys joka paikassa.

Iguassun retkille lähdettäessä ajoimme useiden hotellien kautta ja majoituksia löytyi ainakin Argentiinan puolelta moneen lähtöön. Myös keskelle viidakkoa oli mahdollista majoittua, joskin sieltä sitten on pidempi matka kauppoihin ja ravintoloihin.

Meriharakka-blogin Pirkko ja Lasse majoittuivat kansallispuiston sisällä olevaan Belmond-hotelliin, jossa etuna on se, että pääsee vierailemaan puistossa ennen muita kävijöitä ja saa nautiskella myös auringonnousuista ja -laskuista kaikessa rauhassa viidakon keskellä. Käy lukemassa heidän blogiartikkelit Iguassun putouksilla vierailusta Brasilian ja Argentiinan puolilla.

Putoukset Argentiinan vai Brasilian puolelta?

Me olimme tyytyväisiä, että varasimme riittävästi aikaa ja näimme putoukset molempien maiden puolelta. Saimme kokea myös huikean veneajelun. Jos sinulla on kiire, mene sille puolelle katsomaan putouksia, jossa majoitut ja jonne lennät, niin säästät jonkin verran aikaa.

Jos olet hyvässä kunnossa, kipität helposti Argentiinan puolen reitit läpi parissa tunnissa. Huomioi kuitenkin korkeuserot ja näköalatasanteet, etenkin korkeanpaikankammoisena. Mikäli kaipaat helpompaa patikointia ja kauniin kokonaisnäkymän putouksista, valitse Brasilian puoli.

Argentiinan puoleinen Puerto Iguazun kaupunki oli paljon pienempi ja rosoisempi kuin rajan toisella puolella Brasiliassa sijaitseva Foz do Iguaçu. Jälkimmäisestä ajoimme vain autolla läpi, mutta se vaikutti miljööltään modernimmalta ja sieltä löytyi tutumpia ketjuhotelleja.

Iguassun putoukset
Putoukset Argentiinan puolelta
Putoukset Brasilian puolelta

Vieraile Iguassun putouksilla 360-videoiden avulla

Päiväretki Paraguayhin

Teimme kolmantena päivänä vielä retken Paraguayn puolelle Monday Falls -putouksille, sillä kolmen maan risteyskohdassa oli helppoa toteuttaa vierailu siellä. Vuokrasimme auton kuljettajineen hotellilta, joka huolehti rajanylitykset ja vei meidät puistoon, jossa saimme opastetun yksityiskierroksen.

Vierailu Wanda Mines -kaivoksella

Paraguayn visiitin päätteeksi kuskimme kyyditti meidät 40 kilometriä Puerto Iguazulta etelään Wandan kylään. Siellä meille esiteltiin toiminnassa oleva jalokivikaivos, jonka uumeniin pääsimme tutustumaan erilaisten mineraalien louhintaan. Oli mielenkiintoista nähdä omin silmin valtavia “kivipönttöjä”, joiden sisällä oli toinen toistaan kauniimpia kivilajeja.

Kaivoskierroksen jälkeen meidät kävelytettiin työpajojen ohi, joissa kivistä loihditaan erilaisia matkamuistoja. Saimme tutustua matkamuistomyymälään ja myös arvokkaampien korujen osastoon, jossa meidän tietysti toivottiin tekevän runsaasti ostoksia käteisellä.

Vieraile Wandan kaivoksella

Lue myös muut artikkelit matkaltamme