Olemme pitkään haaveilleet mahdollisuudesta toteuttaa pyöräretki uusissa maisemissa niin, että vain pakolliset vaihtovaatteet, laturi ja tarvikkeet kulkevat pyörän laukuissa mukana ja perillä odottaa katto pään päällä, pehmeät lakanat sekä lämmin suihku.

Tutustuimme aiemmin Järviylängön Helmiin, jotka ovat Kanta-Hämeen alueella toimivat seitsemän matkailuyrittäjää. Heidän palvelunsa löytyvät alle tunnin automatkan säteeltä toisistaan Tammelan, Ypäjän ja Humppilan alueelta, joten välimatkat eivät pyörälläkään ole mahdottoman pitkiä.

Ypäjän kirjasto

Paijan Maatilamajoitus

Aikaa matkan toteuttamiseen oli viikonloppuna kahden yön verran, joten valitsimme lähtöpisteeksi Ypäjällä sijaitsevan Paijan Maatilamajoituksen, jonne siirryimme autolla perjantai-iltana. Tapasimme jo aiemmilta reissuilta tutut Paijan Päivin ja Hannun, jotka tarjosivat meille yöpaikan Majoitustalosta sekä ilta- ja aamupalaa.

Paijan Maatilamajoituksesta löytyy kesäisin mökkimajoitusta ja ympäri vuoden Majoitustalo, Menninkäisen tupa sekä savusauna sekä Juhla-Areena, jota voi hyödyntää tapahtumiin. Maatilalla viljellään mm. ohraa, hernettä ja kuminaa. Joten parhaimmillaan saat nauttia ruuaksi herkullista, pitkään haudutettua lähiruokaa.

Järviylängön Helmet – Paijan Maatilamajoitus

Tarvikkeet

Pyörät kulkivat automme perään kiinnitettävässä Thulen pyörätelineessä. Lisäksi mukanamme olivat satuloihin kiinnitettävät Ortlieb-laukut, pienet Basil-runkolaukut ja Katrin pyörässä oli myös Ortliebin tankolaukku. Selkään otettiin vielä reppu, jotta saimme Ilkalle myös vaihtokengät mukaan. Pyöräilytarvikkeistamme on muuten kattavampi esittely toisessa artikkelissamme.

Viikonlopun sää oli hieman epävakainen, joten pakkasimme riittävästi kuivia vaihtovaatteita. Mukana olivat myös valot pyöriin, otsalamput sekä heijastinhenkselit. Halusimme varmistaa näkyvyyden ajoteillä polkiessa vaikka ajoimme päiväsaikaan.

Pyörä valmiina lähtöön

Välineitä ja vinkkejä pyöräilyyn

Reitti Ypäjä-Humppila

Käytimme apuna Google Mapsin valmista pyöräilyehdotusta ja teimme vain pienen poikkeuksen reittiin loppumatkasta. Pyöräily soljuikin mukavasti pääosin asfalttiteitä ja suurin mäki koko matkan varrella oli heti alussa Ypäjään saavuttaessa. Loppumatka olikin melko tasaisen maaston ansiosta mukavaa pyöräiltävää.

Ypäjä

Ypäjästä tulee varmasti monelle ensimmäisenä mieleen hevoset. Siellä sijaitsee Ypäjän Hevosopisto, joka on koko Pohjoismaiden suurin hevosalan oppilaitos. Ei siis ihme, että Ypäjä tunnetaan Suomen hevospitäjänä.

Ypäjän halki virtaa kenties niin ikään hevosaiheesta nimensä saanut Loimijoki. Loimijoen varressa sijaitsee myös Ypäjän keskusta, jossa upea hevospatsas seisoo kylän keskellä liikenneympyrässä.

Ypäjän opaskartta

Aivan liikenneympyrään saakka ei kannata ainakaan pyörällä kuitenkaan ajaa, vaan kannattaa kääntyä Ypäjän Salen kohdalta Perttulantielle, jonka varressa kauneimmat rakennukset Ypäjän kirkosta, kotiseutumuseosta ja kirjastosta alkaen seisovat.

Ypäjän kotiseutumuseo

Koko reitti Ypäjän keskustan halki aina Forssantieltä alkaen Perttulantietä pitkin Ypäjänkyläntielle saakka oli erinomaista ja vasta uusittua asvalttia. Pyöräilijältä pitkä plussa tälle alustalle.

Ypäjällä Loimijoen sillalla

Menomatka pyörän selässä

Pyöräreitin varrella näimme muutamia peuroja, joutsenia ja taivaalla liiteleviä haukkoja. Peltomaisemat vaihtuivat matkan puolivälissä välillä metsämaisemiksi ja kauempaa kaikuvat laukaukset muistuttivat metsästyskauden olevan käynnissä.

Ypäjän ja Humppilan rajapyykki metsässä

Reitillemme ei osunut erityisiä pysähdyspaikkoja, mutta jäimme ihastelemaan kauniita syksyisiä maisemia useammankin kerran. Pyöräillessä on muuten parasta sekin, että luonnon tuoksut kantautuvat nenään ja kertovat omaa tarinaansa alueesta.

Junaradan tasoristeys matkan varrella

Loppumatkan hiekkatiet olisi ollut helppo kiertää, mutta meitä jännitti niin kovasti ajaa kakkostien varrella, että minimoimme sen pätkän kiertelemällä pikkuteitä pitkin mahdollisimman lähelle. Lopulta kaunis, keltainen Urpolan Kartano näkyi pellon laidalta ja meille jäi vain puoli kilometriä polkemista vilkkaan Porintien varrella.

Urpolan Kartano & Viikinkisauna

Upea, vuonna 1924 rakennettu Urpolan Kartano löytyy siis Humppilasta aivan Porintien kupeesta ja se on mitä oivallisin paikka juhlien järjestämiseen. Satuimme paikalle sopivasti syntymäpäiväjuhlien aikaan ja pääsimme maistelemaan siivellä pitopöydän runsaita herkkuja.

Ne Tammelat Urpolan Kartanon edustalla

Pöydästä löytyi erilaisia sillejä, lämminsavulohta, useita salaatteja, perunoita, lihapullia, karjalanpaistia, uunijuureksia, rosollia, leipiä sekä omatekoisia maito- ja piimäjuustoja. Aterian kruunasi tietysti herkullinen mansikkakermakakku.

Urpolan Kartanon Juhlamenu 1
Lounas Urpolan Kartanossa

Ilkan suun vetivät erityisen muikeaksi sillit ja sienisalaatti, Katri taasen uskaltautui maistelemaan monien muiden herkkujen ohella rosollia ja sehän oli yksi pöydän parhaista herkuista mehevien uunijuuresten lisäksi. Täällä saat varmasti maukasta ruokaa, se on todettu jokaisella vierailukerralla.

Ralliauton kyytiin!

Pihapiiristä löytyvällä Viikinkisaunalla oli lauantaina oma tapahtumansa, jossa mukana oli yhteistyökumppani Taunus Rally Team ajeluttamassa saunavieraita. Me pääsimme myös rallitauton kyytiin ja se se vasta olikin hurjaa menoa!

Taunus Rally Team ja Ne Tammelat

Perkiöntien sorapäällyste sai kyytiä, kun mutkiin mentiin ei jarruttelemalla vaan lisää kaasua painamalla. Vauhtia oli varmasti reippaasti yli 100 km/h, kun Historic-sarjassakin rallia ajavat kuljettajat kyyditsivät meitä varmoin ottein.

Ralliauton kyydissä

Laita muuten Taunus Rally Team Facebookissa seurantaan ja mikäli ralli- & sauna -yhdistelmä alkoi houkuttelemaan, niin Viikinkisaunassahan sellainen järjestyy. Testasimme aiemmalla vierailullamme perusteellisemmin saunoja ja niistä voit lukea lisää näistä talven ja kevään vierailuiden artikkeleista. Kävimme vilkaisemassa myös uusinta tulokasta, keinusaunaa! Leenalta ja Mikolta eivät kyllä ideat tai taidot lopu kesken ja eiköhän mielessä jo ole uusia projekteja.

Vauhdikkaan päivän päätteeksi söimme vielä iltapalaa ja pääsimme pihapiirissä olevaan hirsimökkiin yöunille. Tällä kertaa purettavaa ja pakattavaa ei ollut enempää kuin mitä pyörälaukkuihin mahtui, mutta mukana oli kaikki tarpeellinen.

Piapo eli talkkuna
Pyöräretkeilijän aamupala Urpolan Kartanossa

Saimme aamupalaksi vielä puuroa, leipää, paikallista erikoisuutta piapoa ja edellisen päivän pitopöydän antimia sekä tietysti kakkua. Piapo oli Ilkallekin outo nimi, mutta paljastui lapsuudesta tutuksi talkkunaksi. Siis suurta herkkua! Näillä eväillä jaksaisimme varmasti polkea takaisin Ypäjälle.

Saunaelämyksiä Ypäjällä ja Humppilassa

Toinen pyöräilypäivä

Karttaa pyöriteltyämme totesimme, että järkevin paluureitti Humppilan suuntaan kulkisi muutaman kilometrin Porintien vartta, joten uskaltauduimme ajamaan tien reunaa pitkin, jota onneksi oli puolimetrinen kaistale valkoisen viivan oikealla puolella. Siirryimme pienemmälle saman suuntaiselle tielle heti kun se oli mahdollista.

Katrin bike packing varustelu
Pyöräreitti Humppilasta Ypäjälle
Pyöräilemässä maantien varressa

Humppila

Vain runsaan 2000 asukkaan Humppila on väkiluvultaan Kanta-Hämeen pienin kunta. Peltoista maisemaa halkoo koko kunnan läpi kohoava harju, josta on aikojen kuluessa otettu soraa. Luontoarvojen noustessa tärkeämmiksi on harjualueen virkistyskäyttö noussut yhä merkityksellisemmäksi, kuten esimerkiksi Venäjänlammin uimapaikalla.

3 km Venäjälle

Humppilan tunnetuin kartano on Venäjän kartano. Venäjän kartanosta erotettiin vuonna 1927 omaksi tilakseen Urpolan kartano, jossa saimme tälläkin reissullamme majoittua.

Venäjän kartano Humppilassa

Humppilan keskusta paikantuu Humppilan lasitehtaan ja sen läheisyydessä sijaitsevan kauppakeskittymästä Humppilan urheilukentän tienoille johtavan Koivistontien varrelle.

Kunnan strategiaan on merkitty ohjelma kävelyn ja pyöräilyn edistämiseksi. Ainakin Koivistontien ja Humppilantien pyörätiet olivat hyvässä kunnossa.

Humppilan kirkko

Paluumatka pyörän selässä

Humppilan ja Ypäjänkylän välinen Ypäjäntie oli hiekkatietä ja se kulki pitkän matkaa junaradan varressa. Se oli paluumatkan pisimmältä tuntunut osuus ja ihan loppumatkasta Ypäjän kohdalla saimme vielä kevyen vesisateen yllemme.

Humppilan pyörätiet

Saavuimme valoisan aikaan Paijalle, jossa automme odottelikin jo kotimatkalle pääsyä. Vaihdoimme vielä kuivat vaatteet yllemme ja joimme pullakahvit Hannun ja Päivin kanssa kerraten viikonlopun seikkailua.

Kilometrejä kertyi siis menomatkalla 30 ja paluumatkalla 35, joten tämän vuoden pyöräilykilometrien yhteissaldomme huitelee jo yli 4600:ssa.

30 km reitti Ypäjältä Humppilaan
35 km reitti Humppilasta Ypäjälle

Tästä kokemuksesta jäi todella hyvät fiilikset ja jatkamme varmasti vastaavien tekemistä. Oli mukavaa kuulla, että niin Paijalta kuin Urpolan Kartanostakin olisi tarpeen tullen löytynyt apua, jos syystä tai toisesta olisimme jääneet tien päälle.

Paijan Maatilamajoitus kyltti
Pyörät Paijan Maatilamajoituksen edustalla

Useamman päivän reissulle olisi helposti yhdistettävissä esimerkiksi yöpyminen Portaan Nahkurinverstaalla, Mustialan Kievarissa & Wanhassa Viljamakasiinissa tai Eräkeskus Metsäkouluntiellä. Eräseikkailuihin sekä kanootin vuokraamiseen vinkkejä löytyy varmasti niin Erärenki Jouni Pálenilta kuin Wilderness Talesin Tomi Heliniltä.

Junasilta Loimijoen yllä

Täältä löydät lisää artikkeleita seikkailuistamme Kanta-Hämeessä

Järviylängön Helmet – Urpolan Kartano & Viikinkisauna

Järviylängön alue ja sen helmet

Lisää vinkkejä ja ideoita Järviylängön alueelle

Ryhmäretket

Helmi yritysten palvelut ovat kuvattu kunkin omilla sivuilla. Tästä löydät maistiaisia yhteisistä tarjoamisista. Viikinki, Humppila 1. Kahvit, kokous vai koulutus? 2. Villein viikinki. Iloinen kisa parhaan heimon ja villeimmän viikingin selvittämiseksi. Rautaiset ja pääosin tarkkuuteen perustuvat lajit kisataan Urpolan kartanon pihapiirissä. Kesto noin 2 tuntia ryhmän koosta riippuen.3. Viikinkisauna.