*Kaupallinen yhteistyö Elämys Cruises
Suomalainen Elämys Cruises on osa suurempaa Elämys Group -matkailukonsernia. Päädyimme heidän asiakkaikseen tutustuttuamme Petri Siréniin Matkamessuilla vuonna 2020.
Elämys Cruises tarjoaa vankalla ammattitaidolla risteilyjä eri puolille maailmaa ja toimii useiden suurten risteilyvarustamojen pääyhteistyökumppaneina, kuten esimerkiksi Royal Caribbeanin ja Celebrity Cruisesin.
Petrillä itsellään on muuten huima määrä risteilyjä takana. Artikkelin lopusta löydät enemmän tietoa niistä ja Petri antaa myös vinkit niin ensikertalaiselle kuin kokeneellekin konkarille.
Matkan hankkiminen
Varasimme risteilyn eteläiselle Karibialle tammikuussa 2021 hyvän tarjouksen ja vastustamattoman reitin vuoksi, sillä matkalle mahtui peräti seitsemän meille uutta maata. Silloin ajattelimme, että kyllä korona vuoden päästä on jo menneen talven lumia. Vähänpä tiesimme, heh.
Ostimme lennot Barbadokselle kesän aikana ja katselimme hotellivaraukset kuntoon alkusyksyllä, sillä halusimme viettää muutaman ylimääräisen päivän Barbadoksella.
Seurasimme Omikron-tilanteen pahenemista loppuvuodesta pala kurkussa ja mietimme, että näinköhän risteilymme peruutetaan. Elämys Cruisesin Petri toimi korvaamattomana tukena ja vakuutteli, että risteily toteutuu ja, että se on tällä hetkellä varmasti yksi turvallisimmista matkustusmuodoista.
Soittelimme Petrin kanssa pariinkin otteeseen kuukautta ennen matkaa ja kävimme läpi niin Barbadoksen, kuin muiden maiden maahantulosäännöksiä. Kun alkoi näyttämään siltä, että pystymme täyttämään kaikki maahantulovaatimukset, päätimme varata myös risteilyn retket etukäteen jokaiseen kohteeseen, sillä osassa paikoista se oli ainoa tapa varmistaa maihin pääsy.
Reitti
Barbados, Bridgetown – St. Lucia, Castries – Grenada, St George’s – Antigua ja Barbuda, St John’s – Dominica, Roseau – Sint Maarten, Philipsburg – Saint Vincent ja Grenadiinit, Kingston – Barbados, Bridgetown.
Alkuperäisellä reitillä oli mukana St. Kitts ja Nevis, mutta maahanpääsy sinne peruuntui koronarajoitusten vuoksi ja vierailimme sen sijaan Sint Maartenilla.
Laiva ja varustamo
Seilasimme viikon Suomessa rakennetulla Grandeur of the Seas -laivalla. Laivalle mahtuu lähes 2000 matkustajaa, mutta risteilyllämme matkustajamäärä taisi olla lähempänä viittäsataa. Henkilökuntaa mukana oli vajaat kahdeksansataa.
Varustamona toimi jo toista kertaa Royal Caribbean, jonka tyylistä, käytännöistä ja tunnelmasta pidämme kovasti. Matkustajista suurin osa on amerikkalaisia ja englantilaisia. Kanssamatkustajien joukossa on myös aina muita eurooppalaisia ja tällä reissulla väkeä oli ainakin Ruotsista, Norjasta sekä Romaniasta. Muihin suomalaisiin emme laivalla tai kohteissa törmänneet.
Matkan valmistelut
Royal Caribbeanilta tuli useita tiedotteita ennen matkaa, joita Elämys Cruises myös välitti meille luettavaksi. Saimme tarkkaa etukäteistietoa terveyteen ja turvallisuuteen liittyvistä asioista, muutamaa päivää ennen lähtöä tehtävästä check-inistä ja dokumenteista ja valokuvasta, jotka tulisi ladata Royal Caribbeanille tiedoksi, mm. rokotustodistus. Lisäksi meidän piti varata lähtöpäivälle etukäteen koronatesti, joka tehtiin satamassa.
Petri vinkkasi meille myös Cruise Critic -sivuston sekä risteilyn oman Facebook-ryhmän, jossa käytiin mielenkiintoista keskustelua niin risteilyä ennen, sen aikana ja jälkeen matkustajien toimesta.
Vietimme joulu- ja tammikuun melko tarkasti omassa kuplassamme, että emme sairastuisi ja saisimme kolmannet rokotteet juuri sopivasti muutamaa viikkoa ennen matkaa. Kävimme ottamassa myös keltakuumerokotteet, jotka ovat vapaaehtoiset. Rokotusten jälkeen eristäydyimme entisestään, sillä Barbadokselle ei olisi asiaa ilman negatiivista PCR-testiä.
Lisäksi piti vielä varmistaa, että todistuksemme ovat Saksaan riittävät, sillä lensimme ensin Lufthansansalla Frankfurtiin ja jatkoimme sieltä lähes tyhjällä Lufthansan tytäryhtiön, Eurowings Discovery -koneella Barbadokselle.
Lufthansan sivuille piti ladata ennen matkaa sekä EU-koronarokotustodistus, että PCR-testin tulos. Loungeen pääsyn vaatimuksena oli myös rokotustodistuksen näyttäminen Frankfurtin kentällä.
Meillä oli kaikki dokumentit niin printteinä kuin sähköisinä, joten siirtymiset niin Suomen kuin Saksan kentilläkin sujuivat ongelmitta.
Barbadokselle saapuminen
Vietimme Barbadoksella neljä yötä ennen risteilyä. Maahantulon vaatimuksena oli tosiaan negatiivinen maksimissaan 72 tuntia vanha PCR-testi sekä Barbadoksen oman sovelluksen kautta täytetty Travel Form, josta sai maahanpääsyyn oikeuttavan QR-koodin. Lisäksi lentokentällä tarkistettiin rokotustodistus, PCR-testi ja passi.
Majoituimme meren rannalla, kilpikonnien suosimassa meren poukamassa Yellow Bird hotellissa ensimmäiset neljä päivää. Tutustuimme saareen pyöräillen kahtena päivänä ja vietimme vielä risteilyn jälkeen päivän toisessa, Savannah Beach Club -hotellissa. Kävimme tietysti myös mm. Rihannan kotikadulla, hän on varmasti maailman tunnetuin barbadoslainen ja myös maan kansallissankari.
Laivaan siirtyminen
Laivaan siirryttiin ennakkoon porrastetuissa aikaikkunoissa ja me olimme varanneet ensimmäisen mahdollisen vapaan ajan. Taksi vei meidät satamaan, jossa matkalaukkumme otettiin talteen kuljetettavaksi laivalle ja meidät ohjattiin odottamaan kyytiä tulohalliin.
Bussi vei meidät laivan viereiseen halliin, jossa istuimme ensimmäiselle tuoliryhmälle ja meiltä kysyttiin testin varausnumeroa. Olin hetken aikaa ihan pihalla, että mistä numerosta on kyse ja niin oli pari muutakin, mutta onneksi Ilkka oli poiminut nämä numerot kännykän muistiinpanoihin ja kyse oli siis koronatestien varausnumeroista.
Meidät testattiin pikatesteillä jokainen vuorollaan ja numerot liitettiin testeihin. Menimme odottelemaan 20 minuutiksi testin tuloksia takaisin samaan halliin, mutta toisille tuoleille. Kannattaa muuten olla tarkkana, että pääsee kännykällä siihen sähköpostiin, jonka on varaustilanteessa ilmoittanut. Sataman wifi ei ollut paras mahdollinen, mutta Ilkka onnistui onneksi kaivamaan molempien testitulokset ja niiden näytettyä negatiivista oli aika siirtyä laivaan.
Tässä kohtaa saattoi uskaltaa huokaista helpotuksesta, sillä matkan valmistelu oli ollut melkoista jännitysnäytelmää ja nyt oli varmaa, että myös risteily onnistuu.
Sää
Lämpötila keikkui koko kahden viikon lomamme ajan 25–30 asteen tienoilla, välillä oli jopa vähän turhankin kuuma. Yllättävää oli, että joka päivä satoi ainakin vähän, eli jonkinlainen sadevarjo tai viitta ei ole välttämättä huono varuste mukaan.
Nettiyhteydet
Me nopeilla 5G-yhteyksillä hemmotellut olimme eniten helisemässä netin kanssa. Mobiilidata oli niin kosmisen hintaista ympäri Karibiaa, että pysyttelimme visusti wifi-verkkojen varassa. Kannattaakin varata kaikki matkadokumentit kuvakaappauksina tai paperisina, ettei tarvitse alkaa lataamaan niitä nettiyhteyksien kautta.
Laivan netti toimi välillä kohtuullisesti ja osan aikaa melko huonosti. Saimme kuitenkin kiitettävän määrän stooreja puskettua ulos, joita pääsee edelleen katselemaan Instagram-tilimme kohokohdista.
Siisteys
Laivan hygieniataso oli todella hyvä ja siellä siivottiin ja pyyhittiin jatkuvasti kaiteita sekä muita kosketuspintoja. Pöydät siivottiin ja desifioitiin aina käytön jälkeen. Sisätiloissa oli maskipakko kaikkialla muualla paitsi ruokaillessa ja kannella merkityillä alueilla. Käsidesiautomaatteja oli tarjolla runsaasti.
Maskeja käytettiin myös maissa kaikissa kohteissa, myös ulkona. Ravintoloihin ja liikkeisiin mennessä mitattiin kuume ja suihkutettiin käsidesiä.
Ruoka
Ruokailimme enimmäkseen buffet-tyylisessä Windjammer-ravintolassa ja illallisella kävimme laivan Great Gatsby -ravintolassa. Buffetissa ruoka annosteltiin tarjoilijoiden toimesta lautaselle ja siihen tottui nopeasti. Illallisella ruoka tarjoiltiin pöytään ja Katri pääsi valitsemaan ruokansa kasvissyöjänä vegaanisen ja tavallisen menun väliltä.
Vegaaninen menu vei voiton useana iltana. Kokonaisuudessaan olimme todella tyytyväisiä ruokaan ja löysimme päivittäin runsaasti terveellisiä vaihtoehtoja, kuten puuroa ja tuoreita hedelmiä.
Pukeutuminen
Yleisesti kannattaa varautua pukeutumaan hellekelin mukaan ja varaamaan mukaan reilusti aurinkorasvaa. Tällä risteilyllä oli kaksi muodollisempaa iltaa, toinen teemalla ”dress to impress”, jolloin osa oli laittanut jopa iltapukuja ylle ja miehillä oli puvut kravatteineen.
Illalliselle pääsi kyllä tavallisemmissakin vaatteissa ja mikäli olette aiempia reissujamme seuranneet, niin meillä on tosiaan pääpaino aina kohteissa, ei niinkään risteilyn viihdesisällössä, joskin sitäkin olisi kyllä ollut tarjolla runsaasti.
Retkille, joissa on mahdollisuus käydä rannalla tai esim. snorklaamassa, kannattaa varata uikkarit alle jo laivalla tai esim. nopeasti kuivuvat shortsiuikkarit, jolloin vaatteita ei tarvitse erikseen vaihdella. Laivalta saa vuokrata maksutta pyyhkeitä mukaan retkille.
Valuutta, käteinen ja luottokortit
Laivalla valuuttana toimii USD ja valuuttaa kannattaa varata mukaan, mikäli aiot käydä maissa retkillä. Retkioppaille sai halutessaan jättää tippiä. Luottokortit kävivät useimmissa paikoissa, mutta esim. taksit ottivat maksun mieluiten käteisellä.
Pysähdyskohteet
Risteilyreittimme oli todellinen maabongarin unelma! Yhden viikon sisälle oli mahdutettu seitsemän eri saarta, joista kaikki ovat kaiken lisäksi itsenäisiä valtioita. Yksi näistä, eli St. Kitts ja Nevis vaihtui Alankomaisen ja Ranskan hallinnoimaksi Sint Maarten.
Saimme silti kuusi uutta maata, joten olemme erittäin tyytyväisiä tähän saldoon. Lisäksi nämä saaret ovat niin lähekkäin toisiaan, ettei meripäiviä tullut yhtään.
Tällä risteilyllä missään satamassa ei tarvittu erikseen passia, vaan Royal Caribbeanin risteilykortti sekä kuvallinen henkilötodistus riittivät dokumenteiksi. Lisäksi rokotustodistus neuvottiin ottamaan mukaan. Näissä kaikissa satamissa oli maissa oma alueensa risteilymatkustajille, joissa oli mahdollista tehdä ostoksia ja nauttia paikallisten ravintoloiden tarjonnasta.
Nämä alueet ohitamme yleensä aika nopeasti ja pyrimme maihin katsomaan autenttisempaa menoa, mutta näin korona-aikaan se oli mahdollista vain retkien kautta muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta.
St. Lucia
Olimme varanneet etukäteen vaellusretken saaren kuuluisimmille nähtävyyksille, kartion muotoisille Piton-vuorille. Vuoret ovat entisiä tulivuoren purkauskanavia ja ovat syntyneet tuhansia vuosia sitten. Saari on edelleen vulkaanisesti aktiivinen.
Saimme autokyydissä hyvän läpileikkauksen tästä vuoristoisesta saaresta, sillä matka Piton-vuorille kesti yli tunnin. Patikoimme omavaraisen kylän/tilan ohi kauniille näköalapaikalle, josta molemmat vuoret näkyivät hienosti. Retken päätteeksi kävimme vielä uimarannalla, jonka musta rantahiekka oli tuliperäistä.
Grenada
Täällä maahan pääsy oli mahdollista vain retkillä tai satamasta ostetuilla paikallisten retkillä, joista esim. taksiajelut eri kohteisiin olivat 90 dollarin hintaisia.
Kävimme kiertelemässä turisteille tarkoitetun ostosalueen, jonka jälkeen siirryimme odottelemaan päivän snorklausretkeä, joka suuntautui jännittävään kohteeseen nimeltä Underwater Sculpture Park. Kohteessa on siis useita patsaita meren pohjassa, jotka näkee parhaiten sukeltamalla, mutta myös snorklaten sai ihan hyvän kuvan kohteesta. Opas bongasi meille patsaita, sillä niitä ei olisi ollut kovin helppoa paikantaa itse.
Kohde on muuten yksi National Geographic’in 25 Wonders of the World -listalta.
Antigua ja Barbuda
Odottelimme jo aulassa ulospääsyä, kun laivalta kuulutettiin, ettei maihin pääsisi. Osa kanssamatkustajista poistui vihaisina ja etenkin omatoimisesti retkiä varanneet vaikuttivat erittäin pettyneiltä. Mekin jäimme aluksi siihen käsitykseen, että retkemme peruuntuisi ja palasimme hyttiin odottamaan lisää infoa.
Parvekkeelta huomasimme kuitenkin, että vastapäiseltä risteilijältä valuu maihin väkeä ja meidänkin laivaltamme liikkui ihmisiä ulos. Niinpä laitoimme reput selkään ja menimme katsomaan mikä on homman nimi.
Kävelimme laivalta ulos, ohitimme retkioppaat, kävelimme turistien ostosalueelle ja kas, siellä oli avoinna portti, josta pääsi vapaasti kaupungille. Me käytimme tilaisuuden hyväksemme ja kävimme ostoksilla paikallisessa marketissa sekä vierailimme läheisessä kauniissa kirkossa.
Jäimme odottelemaan ostosalueelle retkeämme, joka oli jeeppiajelu Antigua-saarella. Kiertelimme saarta mukavasti avoimen, katollisen jeepin kyydissä ja näimme ripauksen sademetsää, isompia ja pienempiä kyliä, kauniin maisemapaikan ja lopuksi pääsimme vielä rannalle, jossa oli uimamahdollisuus.
Dominica
Maahan pääsi vain retkillä ja rannan turistialueelle, joka tosin ammotti tyhjyyttään asiakkaista siinä vaiheessa, kun me ehdimme paikalle.
Meidän päivämme ohjelmassa oli river tubing, eli jokikellunta isolla renkaalla. Jälleen saimme kattavan autokierroksen saarella ja kuski kertoi paljon kaikenlaista Dominicasta.
Retken huippuhetki oli 90 minuutin mittainen jokikellunta. Bussi jätti meidät paikallisen kylän pihalle ja saimme lasilliset mehua, jonka jälkeen puimme yllemme kypärät sekä pelastusliivit. Sitten oppaat auttoivat meidät renkaisiin ja tyrkkäsivät joen virran vietäviksi.
Tämä oli kyllä yksi ehdottomasti hauskimmista retkistä koko matkalla. Lämmin suositus!
Sint Maarten (St. Kittsin tilalla)
Hollannin ja Ranskan hallinnoiman saaren satama-alueen ulkopuolelle ei ollut asiaa ilman retkiä, joten olimme tietysti jälleen buukanneet sellaisen. Retkemme suuntautui Maho Beachille ja pysyttelimme koko ajan ”Hollannin puolella”.
St. Maarten tai Sint Martin oli ehdottomasti saarista pähein. Saaren satamiin oli pysäköity toinen toistaan hienompia jahteja ja saaren muutkin rakennukset olivat hurjan paljon modernimpia kuin aiemmat.
Retkivaihtoehdoista ei ollut vaikeaa valita, sillä olimme lukeneet Maho Beachin lentokonebongauksista aiemmin mm. Kohteena Maailma -Ramin, Vaihda vapaalle -Elinan sekä Meriharakan blogeista. Tämä upea ranta sijaitsee siis ihan lentokentän kupeessa ja sieltä voi ihailla kentälle saapuvia koneita.
Retkemme piti sisällään kyydin lentokentälle ja hauskat oppaamme kertoivat saaren yksityiskohdista sekä Hollannin ja Ranskan puolten eroavaisuuksista. Rannalla saimme viettää aikaa kolme tuntia lentokoneita bongaillen ja tietysti myös uimamahdollisuus oli.
St. Vincent ja Grenadiinit
Laivamme kiinnittyi jylhäkallioisen saaren pieneen satamaan ja täälläkin maahan pääsy oli retkien varassa.
Olimme varanneet ensin etukäteen laivaretken ja sen peruunnuttua patikointiretken. Molemmista retkistä tuli hyttiin kirjeet, että ne ovat peruttu, joten menimme kiireesti buukkaamaan Royal Caribbeanin sovelluksesta uuden retken. Kiinnostavin jäljellä olevista retkistä oli kajakki- ja snorkkeliretki, joten otimme sen, vaikka kajakointi merellä hieman jännittikin.
Onneksi tarjolla oli myös leveämpi, läpinäkyvästä muovista valmistettu kanootti, jolla pääsimme kätevästi melomaan retkeen sisältyneen lepakkoluolan läpi, josta siirryimme Pirates of the Caribbean -leffan ykkösosan kuvausmaisemiin snorklaamaan todella kirkkaaseen veteen. Olipa hieno retki tämäkin!
Barbados
Viimeisenä kohteena oli tietysti Barbados, joka toimi risteilyn lähtö- ja päätesatamana. Laivasta poistumista edellytti laivalla edellispäivänä tehty pakollinen koronatesti. Sen tulos oli onneksi myös negatiivinen. Positiivisella testillä olisi päässyt jatkamaan risteilyä kymmenellä päivällä, mutta ei taatusti ihan yhtä iloisissa tunnelmissa kuin mitä mennyt viikko oli.
Barbadokselle oli myös muutama retki tarjolla, joista ainakin osaan sisältyi myös kuljetus lentokentälle. Meillä oli kuitenkin vielä yksi yö hotellissa, joten siirryimme omatoimisesti taksilla hotellillemme.
Yleisesti voisi todeta, että oli todella järkevää varata retket etukäteen vaikka se lohkaisikin budjetistamme noin 400 dollaria per henkilö. Satama- ja aikataulumuutokset ovat sellaisia, mihin ei pysty itse vaikuttamaan, mutta Royal Caribbean siirteli retket kätevästi uusille päiville samaan hintaan ja antoi alennuksia peruuntuneiden retkien tilalle varatuista uusista.
Vaikka retkien hinnat voivat tuntua aluksi arvokkailta, on niissä mukana aina kuljetukset, ammattitaitoinen opas ja voit olla varma, että laiva odottaa sinua retkeltä takaisin. Säästyt myös paikallisten taksien hintojen ihmettelyltä, mahdollisilta huijareilta ja omien retkien säätämiseltä.
Elämys Cruises
Petri Sirén on yksi Elämys Cruisesin risteilyasiantuntijoista ja tehtävässään todellinen RisteilyÄssä. Tässä Petrin vinkkejä risteilyistä haaveileville ja omia fiiliksiä risteilyistä yli 20-vuoden kokemuksella.
Suositukset ensikertalaiselle
Valitset sitten minkä tahansa risteilyn niin onneksi olkoon, sinulla on luvassa yksi elämäsi parhaista lomamatkakokemuksista. Mieti ensin risteilyn reitti, tarjolla on lukemattomia vaihtoehtoja. Sen jälkeen kannattaa panostaa varustamon ja laivan valintaan.
Uudet laivat ovat palveluiltaan, aktiviteeteiltaan ja viihdeohjelmaltaan monipuolisempia kuin vanhemmat laivat. Tarkista myös mitä hinta pitää sisällään. Sisältyykö juomia tai tipit laivan henkilökunnalle. Ovatko jotkut aktiviteetit laivalla lisämaksullisia. Ruokapuolesta ei tarvitse huolehtia, lähes kaikilla risteilyillä hintaan sisältyy todella runsas täysihoito.
Jos olet lähdössä juhlamatkalle kuten häämatka tai syntymäpäivämatka, niin silloin kannattaa erityisesti kääntyä risteilyasiantuntijan puoleen. Romanttinen häämatka ei ehkä toteudu parhaiten risteilyllä, jossa on mukana tuhatmäärin juhlivia opiskelijoita.
Suositukset risteilykonkarille
Testaa muitakin varustamoita! Minun ensimmäiset 60 risteilyä tuli tehtyä Royal Caribbean, Celebrity Cruises ja Azamara risteilyvarustamoiden laivoilla. Olin sitä mieltä että näistä kolmesta löytyy jokaiselle matkustajalle se paras vaihtoehto.
Olen sittemmin testannut parikymmentä risteilyvarustamoa ja tullut siihen johtopäätökseen, että vasta kun käytössä on koko risteilykavalkadi, voi oikeasti löytää juuri sen oikean risteilyn kullekin matkustajalle.
Pyrin edelleen löytämään uusia varustamoita ja uusia risteilyreittejä, ja viime aikojen suosikkeja ovat olleet pienillä laivoilla tai jahdeilla tehdyt risteilyt. Esimerkiksi SeaDreamin risteily Italian ja Ranskan jetset kohteissa sekä Katarina Linen risteily megajahdilla Kroatian rannikolla olivat todella mieleenpainuvia ja upeita kokemuksia. Omakohtaisten kokemusten ansiosta voin olla avuksi risteilyvalinnassa myös todellisille risteilyiden suurkuluttajille.
Montako risteilyä olet tehnyt ja monessako maassa olet vieraillut?
Risteilysaldoni on tällä hetkellä 122 kpl, joista viimeisin oli Havila Voyages risteily Norjassa, Hurtigruten reitillä helmikuussa 2022. Bongailen enemmän risteilyjä kuin uusia maita mutta on maabongauslistoillekin päätynyt jo 75 valtiota.
Joko sinulla on seuraava risteily kiikarissa?
Aina pitää olla risteilyjä kiikarissa 😊. Parhaimmillaan niitä on joskus ollut 9 kpl tiedossa etukäteen. Tänä vuonna valmistuu jälleen useita uusia risteilylaivoja ja yritän käydä niihin tutustumassa. Toistaiseksi kutsuja on Royal Caribbeanin Wonder of the Seas -laivalle, Celebrity Beyond -laivalle sekä Norwegian Primalle.
Lisäksi Viva Cruises on pyytänyt minua tutustumaan heidän Seaventure alukseen. En vielä tiedä saanko kaikki nämä mahtumaan kalenteriin mutta kesälomareissuksi on ainakin suunnitteilla Elixir Cruisesin risteily Kreikan saaristossa.
Lisätietoja
Kannattaa laittaa Elämys Cruisesin nettisivut, Instagram sekä Facebook seurantaan, niin pysyt kärryillä parhaista risteilytarjouksista.
Elämys Cruises
Elämys Cruises on suomalainen kansainvälisten risteilyiden asiantuntija ja useiden risteilyvarustamoiden pääyhteistyökumppani Suomessa. Elämyksen hyllyltä löytyvät täyden palvelun risteilyt niin Välimerelle, Karibialle, Norjan vuonoille, kuin Etelämantereellekin sekä Suomen parhaat risteilyasiantuntijat opastamaan valinnoissa.
Tee 360-virtuaalikierros laivalla
Kuvasimme laivaa 360-kameralla kannelta sekä sisätiloista. Pääset videoiden kautta näkemään millaista tällä aluksella on ja voit katsella videoita pyörittämällä ruutua puhelimella tai tietokoneella. Parhaan katseluelämyksen saat virtuaalilaseilla.
Matkustusrajoitukset
Muistathan tarkistaa ajantasaiset matkustusrajoitukset Ulkoministeriön nettisivuilta sekä kohdemaiden omilta sivuilta.
Lue myös muut artikkelimme tästä matkasta
Saint Vincent ja Grenadiinit – Kanoottiretki lepakkoluolaan
Pääsimme melomaan Pirates of the Caribbean -elokuvasta tuttuihin maisemiin. Opas ohjasi meidät myös jännittävän lepakoita kuhisevan luolan läpi!
Sint Maarten / Saint Martin – lentokonebongausta Maho Beachilla
Ranskalaisten ja hollantilaisten hallinnoiman saaren yksi kuuluisimmista nähtävyyksistä on lentokonebongareiden suosima Maho Beach.
Dominica – Jokikelluntaa sademetsän keskellä
Jokikellunta oli yksi hauskimmista aktiviteeteista Karibian risteilyllä. Dominican vihreältä saarelta löytyi siihen täydellinen joki keskeltä sademetsää.
Antigua ja Barbuda – Jeeppiretkeilyä
Tutustuimme Antiguan saareen jeeppiajelun merkeissä. Tämä oli kaupungeista harvoja, jonne sai lähteä tutustumaan omatoimisesti satamasta.
Grenada – Underwater Sculpture Park
Merenalainen patsaspuisto on Grenadan tunnetuimpia nähtävyyksiä. Siitä on apua myös kasvualustana korallieläimille.
St. Lucian upeat Pitons-vuoret
Saint Lucian maamerkit, upeat Pitons-vuoret ovat listattu myös Unescon maailmanperintökohteiksi.
26 comments
Huh, jännitys oli varmasti melkoinen, kun koronatilanne alkoi jälleen pahentua omikronin myötä. Etätyötä tekevien on mahdollista melko hyvin eristäytyä ennen matkaa, onneksi pääsitte reissuun. Kuulosti todella mielenkiintoiselta risteilyltä. Ostetut retket olivat varmasti rahan arvoisia, ja etukäteen varaamalla varmistitte pääsyn kiinnostavimmille retkille. Oliko teillä lisävakuutus, joka olisi korvannut 10 extrapäivää risteilyllä, mikäli olisitte saaneet oireettomana positiivisen koronatestituloksen?
Kiitos kommentista, Marika!
Reissu oli tosiaan erittäin onnistunut. Itse kohteista ja niissä tekemistämme retkistä julkaistaan erikseen vielä artikkelit kevään mittaan. Parissa kohteessa valitsemamme retki oli peruuntunut ja jouduimme valitsemaan jonkin toisen vaihtoehdon. Näitä lukuunottamatta pääsimme tosiaan rakentamaan päivistä juuri sellaiset kuin halusimme. Aivan onnistuneet päivät niistä uusiksi mennestäkin silti muodostui. 🙂
Noista 10 lisäpäivästä laivalla en osaa suoralta kädeltä sanoa. Meillä on parikin eri matkavakuutusta voimassa, joten niiden kautta olisi pitänyt alkaa sitten selvittää mitä tapahtuu. Siellä laivalla olisi varmaan ollut aikaa, jos meidät olisi vielä eristetty hyttiimme. Hyvä vinkki tämä kyllä. Pitää muistaa jatkossa valmistautua tämmöisiinkin tilanteisiin.
Olipas upea reissu teillä. Kiitos hyvistä vinkeistä, kuvista ja videoista.
Kiitos kommentista, Lare!
Huippureissu! Ja tuplasti iloa kun saa jakaa kuvat ja kokemukset! 😀
Kevään mittaan tulossa jutut myös itse kohteista…
Kiitos mielenkiintoisesta jutusta. Tällaista on matkustaminen nyt… Matka-artikkeleihin täytyy lisätä aikamoinen määrä kertomusta maahantulosäännöistä ja koronatoimista. Lomailu risteillen tuntuu itselleni vieraalta matkustusmuodolta, ainakin noin pitkäkestoinen. Aika tiukat raamit ainakin nyt korona-aikaan tulee paikkojen tutkimiselle 🙂
Kiitos kommentista, Raija!
Korona on tosiaan tuonut matkusteluun aika monta lisämutkaa. Niitä ei oikein voi välttää, jos aikoo matkustaa. Perusteellisenkin valmistelujen jälkeen voi vielä käydä niin, että matka peruuntuu vääränlaisen testituloksen takia. Aika rajua.
Risteilyt tuntuivat meistäkin aiemmin aika epäkiinnostavalta tavalta matkustaa. Oletus perustui kokemuksiin iänikuisilta itämerenristeilyiltä Tukholmaan ja Tallinnaan. Päätimme kuitenkin kokeilla, ja mieli muuttui. Laiva toimii kätevästi liikkuvana täyden palvelun hotellihuoneena ja joka aamu herää uuteen paikkaan. Tahti on tietysti kova, erityisesti jos aikoo tutustua jokaiseen kohteeseen niinkuin me aina haluamme tehdä. Silti vierailut maissa ovat aina aika lyhyitä. Risteilyssä on siis sekä hyvät että huonot puolensa, mutta kyllä sellaiselle aina silloin tällöin on aivan virkistävää lähteä. 🙂
Itselläkin on kahden Karibian reissun perusteella kokemus, että vaikka suomalaisia kaikkialla, niin Karibialla vähemmän. Upea yleiskooste tämä, kiitokset! Kiinnostaisi kyllä.
Kiitos kommentista, Mari!
Niin, en osaa sanoa miten runsaasti suomalaiset risteilevät maailmalla. Tämä kolmas risteilymme oli ensimmäinen jossa ei nähty muita. Luultavasti myös korona on nakertanut risteilyintoa.
Kiitos mairittelevasta arvostelusta. On mukava kuulla, että osasimme kertoa reissusta kiinnostavalla tavalla. Risteilyt ovat kyllä ainakin silloin tällöin mukavan helppoja tapoja reissata. Vielä kun nämä koronakiemurat helpottaisivat.
Koronatestit tuo ylimääräisen jännitysmomentin matkustamiseen. Olen pyrkinyt valitsemaan kohteet niin, ettei testejä tarvitsisi tehdä tai jos tarvitsee niin korkeintaan yksi. Kap Verdelle ei matkaa varatessa tarvittu testejä, mutta joulukuun alussa maahantulorajoitukset muuttuivat ja sinne vaadittiin antigeeni- tai PCR-testi. Onneksi tuli negatiiviset testitulokset, että päästiin matkaan. Risteily kuulostaa kivalle ja kohteiden osalta sellaiselle, mitä itsekin voisi harkita. Kiitos myös, että avasitte hieman retkien hintoja. Olen monesta blogista lukenut, että ne ovat todella kalliita, mutta hintoja ei ole kuitenkaan viitsitty laittaa 🙂
Kiitos kommentista, Merja!
Tämän risteilynhän varasimmekin jo vuosi ennen matkaa. Silloin ei osattu aavistaa mikä tilanne nyt mahtaisi olla. Jotenkin tuntuu nyt siltä, että aika varovasti kovin monimutkaisia matkoja tekee mieli suunnitella. Tietysti mitä pitemmällä tulevaisuudessa matka on, sitä hankalampi on arvata millaisia mutkia perille pääsyn eteen saattaa syntyä. Lokakuussa tekemämme matka Kapkaupunkiin syntyi kokonaisuudessaan hyvin nopeasti.
Karibia on kyllä maabongarin unelma-aluetta, risteillen tai ilman. Mutta kyllä tuo testijännitysrumba taitaa risteilyllä edelleen olla sen tasoinen, etten ihan heti siihen lähtisi, etenkään kun ei nyt oikein ole sellaisia risteilyjä tiedossa, joilla enää pääsisi käymään uusissa maissa, kun tuo Karibiakin on siltä osin tullut koluttua.
Paitsi että, ai juu, onhan meillä yksi risteily varattuna – eli yritämme huhtikuussa M/S Hamburgille Itämeren saarten risteilyä, jos se vaikka jo silloin Pohjois-Euroopassa (lähtö Kielistä, paluu Hampuriin) menisi kohtuullisilla testausvaatimuksilla. Tuo reissu pitikin sitten varataan suoraan saksalaiselta varustamolta – ensin olimme ilmoittautuneet sinne Kristina Cruisesin kautta, mutta he eivät saaneet ryhmää täyteen, joten peruivat sen, mutta me halusimme sinne silti, joten otettiin sitten suoraan yhteyttä Saksaan. Saa nyt sitten nähdä miten tämän, jo yli puoli vuotta sitten varatun reissun, siis aikaan ennen omicronia, käy …
Kiitos kommentista, Pirkko!
Totta on, että Karibialla saa aika mukavissa puitteissa poimia useita toisiaan lähellä sijaitsevia saarivaltioita! Siinä ehkäpä tärkein syy tällä kertaa meidän kohdevalintamme taustalla. 🙂
Koronan tuoma epävarmuus matkusteluun on kyllä todella suuri hidaste. Juuri nyt mietityttäisi kahteen kertaan huvittaisiko alkaa järjestää tätä uudelleen. Aika iso riski koko reissun peruuntumisesta tai keskeytymisestä leijui mukana aina laivaan nousuun saakka. Onneksi kaikki varovaisuutemme palkittiin ja kaikki kuitenkin sujui hyvin.
Toivottavasti teidän risteilynne myös onnistuu! Uskoisin näin. Euroopan sisällä matkustaminen tuntuu ainakin omien käsitysteni mukaan olevan suhteellisen luotettavaa.
Melkoisen kattava kuvaus risteilystä ja näistä meitä piinaa ista koronajutuista!
Mutta onneksi siitä lisämausteesta huolimatta teillä meni matka hyvin.
Olen katsonut noita reissuja mutta risteily barbadoksen kautta on arvelluttanut. Ilmeisesti onnistuu sitäkin kautta tuo.
Kiitos kommentista ja kiitos kehuista! 🙂
Matka sujui tosiaan oikein hyvin ja reissu oli kaikin puolin loistava. Noista koronatesteistäkin selvittiin kunnialla jos ei pientä jännitystä huomioida.
Kyllä Barbadoksen kautta ihan loistavasti onnistuu risteilylle lähtö. Suomesta ei taida suoria lentoja olla, mutta yhdellä vaihdolla onnistuu. Huomasimme myös, että Lontoon kautta pääsisi suurin piirtein kaikille noille muille saarille lentämään. Tosin ne tuskin toimivat risteilyiden lähtösatamina.
Barbadoksesta jäi mieleen se, että siellä oli aika kallista elää ja asustaa. Tämä kannattaa huomioida, jos suunnittelee viettävänsä Barbadoksella aikaa ennen tai jälkeen risteilyn.
Oli mielenkiintoista lukea teidän reissu ihan lähtö jännityksestä, onnistuneeseen lopputulokseen! 🙂 Kyllä itteäkin jännittäis ihan valtavasti, pääsiskö ylipäätään reissuun ja kaikki nuo muodollisuudet. Mutta mitä oon ymmärtänyt, niin ku ne kerran käy läpi, niin reissaaminen onkin sen jälkeen paljon helpompaa 🙂 Tällainen risteily olis kyllä kiva joskus toteuttaa, on ollut haaveissa kauan, aina välillä unohtunut 🙂 Kivoja retkiä saitte tehtyä ja kyllä siinä säästää ison vaivan, kun kaikki on värkätty etukäteen eikä tarvi satamassa alkaa värkätä omin päin mitään.
Kiitos kommentista, Elina!
Juuri näin. Kun pääsee laivalle sisään, niin sen jälkeen loppureissu sujuukin aika helposti ilman kummempia stressailuita.
Risteilylle lähdössä on tiettyjä kiemuroita, jotka vain pitää hoitaa. Nämä on kyllä matkatoimiston tai laivayhtiön puolesta hyvin dokumentoitu. Satamassa on satoja muitakin matkustajia samalla asialla, että siellä yleensä pystyy jo seurailemaan muitakin. Tosin tähänkin nyt korona toi vielä omia lisäkiemuroita. Niistäkin on näköjään kuitenkin mahdollista selvitä. 🙂
Oli kyllä niin mukava seurata tätä teidän reissua. Ihan tuli itselläkin risteilyille ikävä. Edellisestä onkin jo tovi aikaa. Tällaisena aikana on muuten ihan kullan arvoista, jos on ammattitaitoinen henkilö hoitamassa järjestelyitä ja samalla tukena myös. Ehkäpä tässä itsekin jo uskaltaa alkaa suunnittelemaan risteilyjä taas myös.
Kiitos kommentista, Paula!
Kiva kuulla, että menoamme oli mukava seurata! Risteilyssä on kyllä tiettyä omaa hohtoa. 🙂
Saimme todella tervetullutta apua ja rohkaisua Petriltä ja Elämys Cruisesilta matkan lähestyessä. Alkoi nimittäin kuumottaa koronajännitys sitä enemmän mitä lähemmäksi matkallelähtö tuli. Lisäksi ohjeistuksia testauksista ym. päivitettiin muutamaankin kertaan ennen lähtöä. Oli ihan hyvä pysytellä muutoksissa kartalla.
Itse risteily sujui tosiaan aivan loistavasti, joten kyllä varmasti risteilyjä voi alkaa jo ihan vakavissaan suunnitella. 🙂
Teillä on ollut kyllä ihana reitti! Juuri tuolla päin Karibiaa risteillessä olen itse kokenut olevan parhaat kohteet, vaikkeivät ihan täsmälleen samat kuin teillä. Me aikoinaan lähdettiin tuonne itäiselle Karibialle Puerto Ricosta.
Elämys Cruises on kyllä tosi ammattitaitoinen kumppani risteilyissä. Näissäkin olosuhteissa on varmasti tuntunut turvalliselta lähteä matkaan.
Kiitos kommentista, Teija!
Karibia kaiken kaikkineen on melkoisen lumoavaa seutua! Oli mukava päästä näkemään tätä toista laitaakin, kun ensimmäinen reissu suuntautui läntiselle Karibialle.
Elämys Cruisesin kanssa sujui kaikki matkan hankinnasta ja esivalmisteluista aina yhteistyöhön saakka todella mallikkaasti. Kiitokset siitä. Voimme lämpimästi suositella. 🙂
Kiva kuulla, että korona säätö ei kuitenkaan haitannut lomaa. Jännä juttu tuo, että noin monelle saarelle pitää olla retki tilattu, että pääsee maihin! Onkohan tämä joku uusi trendi? vai korona ajan lisämyynti keino? Pienillä saarilla retket ovat varmaan ihan kivoja, mutta isommissa kaupungeissa tykkään kuitenkin itse tutkiskella paikkoja ja aina ei edes löydy mieluisaa retkeä. Haaveilen Etelä-Amerikan risteilystä! Onko Elämys Cruices uusi Risteilykeskus?
Kiitos kommentista, Martta!
Kyllähän näistä satamarajoituksista saa tietenkin “kiittää” koronaa. Rajoituksia ei kuitenkaan ole asettanut laivayhtiö vaan maat itse, joten ainakaan laivayhtiön rahastuksesta ei ole kyse. Joka satamasta olisi tainnut olla mahdollista käydä hankkimassa opastettu retki vielä maista paikallisilta. Hinnat tosin pyörivät samoissa kuin suoraan laivalta ostetut.
Parissa paikassa pääsimme hortoilemaan omine nokkinemme kaupungillekin. Eivät nuo kaupungit mitään kovin suuria kyllä olleet, että retkille oli ihan mukava lähteä. Tietysti olisi voinut myös jäädä laivallekin, mutta ei se oikein meille ollut vakavasti otettava vaihtoehto. 🙂
Kannattaa käydä Elämys Cruisesin sivuilla ja käydä itse tutustumassa millaista tarjontaa heillä on!
Oon tainnu kysellä aiemminkin, mutta paljon tää reissu kustansi ja tiedättekö paljon nettipaketti laivalla maksaa? Entä paljon nuo päiväretket keskimäärin tuo lisähintaa?
Kiitos kommentista, Cilla!
Ostimme reissun vuotta ennen matkalle lähtöä, koronan jyllätessä pahimmillaan. Katri selaili risteilyvaihtoehtoja ja törmäsi niin hyvään tarjoukseen, ettei sitä voinut ohittaa. Kyseessä saattoi olla myös jotain Matkamessujen tarjousten rippeitä.
Risteilyn hinta oli noin 1200 €/h sviitissä. Laiva oli vanhempaa vuosikertaa, joka vaikutti varmasti myös hintaan. Eritysbonuksena tarjouksessa oli “toinen henkilö puoleen hintaan”, eli lopputuloksena maksoimme risteilystä yhteensä noin 2000 €.
Nettipaketti maksaa muistaaksemme noin 20 € / päivä. Tarkemmat hinnat näkee viimeistään kun on ostanut liput, ja pääsee höystämään matkapakettiaan retkillä, juomapaketeilla ja nettiyhteyksillä jne jne jne. Nettipaketin päiväkohtainen hinta on sitä pienempi, mitä useammaksi päiväksi sen ottaa ja mitä aikaisemmassa vaiheessa sen hankkii.
Retkien hinnat vaihtelevat tosi paljon, mutta karkeasti noin 40 € – 150 € / henkilö. Näitäkin voi tosiaan ostaa risteilylle jo etukäteen, ja niin kannattaakin tehdä jos löytyy joku retki, jolle ehdottomasti haluaa päästä mukaan. Suosituimmat retket myydään loppuun.
Kannattaa käydä lukemassa meidän Välimeren risteilypostaus https://netammelat.fi/eurooppa/italia/7-paivan-risteily-itaisella-valimerella/
Siellä on retkien hintoja ja mielestämme ne ovat aika saman suuntaisia kuin Karibian risteilyillä. Samalla voit tehdä pientä vertailua Royal Caribbean ja MSC risteilyvarustamoiden välillä.
Kiitos kattavasta infopaketista!
Kiitos itsellesi hyvistä kysymyksistä 🙂