Teimme pääsiäisenä 2019 matkan Aasiaan, jossa tukikohtanamme toimi Hongkong. Koska sieltä on lyhyet lentomatkat useampaan maahan, päätimme hyödyntää tämän mahdollisuuden ja lentää Vietnamiin sekä Taiwaniin.
Varasimme lennot Hongkongista Vietnamiin ja Vietnamista Taiwaniin Kiwi.com-yhtiön kautta. Olimme saaneet vinkin, että yhtiö reitittää heidän kauttaan varatut lennot uudelleen, jos jotain kävisi. Maksoimme lennot Amexilla (Platinum), joten meillä oli tuplavarmistus siirtymisten osalta, sillä myös Amexin matkavakuutus auttaa myöhässä olevien tai peruutettujen lentojen kanssa.
Googlasimme lentoyhtiöitä etukäteen niiden turvallisuustilanteen osalta ja löysimme Travellover-blogin, jossa olikin kerrottu Vietjetillä lentämisestä ja lentolippujen päivittämisestä parempaan luokkaan (Sky Boss). Varatessamme lippuja, meillekin näkyi Sky Boss -hinnat, mutta ne olivat sen verran arvokkaammat, että tyydyimme tavallisiin lippuihin.
Check-in lentokentällä
Check-in ei ollut mahdollinen etukäteen, joten pienellä jännityksellä lähdimme ajoissa Hongkongin kentälle etsimään oikeaa tiskiä. Saimme infosta ohjeet mennä odottelemaan sen tiskin lähettyville, jonne lähtöselvitys aukeaa ja kun jonoja alkoi muodostumaan, kävimme kysymässä minne ihmiset jonottivat.
Löysimme pian oikean jonon ja hetken päästä monitoreihin ilmestyikin oikea kohde. Olimme jonossa ensimmäisten joukossa ja saimme paikat riviltä neljä, heti Sky Bossien perästä.
Meillä meni hetken aikaa selvitellä oikeaa porttia, sillä se oli virtuaaliportti ja alueella, josta siirrytään vielä bussilla koneelle. Kaikki meni kuitenkin hyvin ja pääsimme ajallamme bussilla koneelle. Hongkongin lentokentällä on yli 100 porttia ja kenttä ei ole ihan pienimmästä päästä.
Lennolla
Jos olet penkkiä kallistelevaa sorttia, varmista ystävällisesti, ettei takanasi istu yli 180 senttinen kaveri, teet nimittäin hänen matkastaan tosi ikävän. Katrilla (hattu päässä melkein 160 cm) ei ole ollut hätää vielä minkään lentoyhtiön penkeillä.
Meidän vieressä ei ollut onneksi ketään, mutta edessä oleva Sky Boss -herra jyräsi penkkinsä heti ”makuuasentoon”, joten 187-senttisen Ilkka-paran polvet olivat hätää kärsimässä muutenkin ahtaassa penkkivälissä. Heti kun turvavyön valo sammui, vaihdoimme paikkaa niin, että Ilkka pääsi käytävälle ja minä istuin keskipaikalle.
Lennolla ei ollut minkäänlaista tarjoilua, vain lisämaksusta olisi saanut ostaa juotavaa ja etukäteen tilata syötävää. Koneet olivat Airbusseja ja aika suoraan verrattavissa esim. Norwegianin koneisiin, joskin penkkivälit olivat hieman ahtaammat ja koneissa ei ollut monitoreita penkkien selkänojissa tai katoissa. Lentohenkilöstö oli ystävällistä.
Huomioi matkatavaroiden painorajoitukset
Aasiassa sisäisillä lennoilla matkatavaroiden koko on 15 kg ruumaan ja 7 kg käsimatkatavarat, joka aiheutti pieniä haasteita meille. Finnairin lennolle kun olisi saanut ottaa ison laukun max 23 kiloa. Lisäksi emme tienneet, miten tarkasti mukanamme olevan reput punnitaan. Niitä ei punnittu ollenkaan Hong Kongissa tai Vietnamissa, saimme niihin vain tarrat matkustamolaukkujen merkiksi.
Vietnamista Taiwaniin menevällä lennolla pääsimme hätäuloskäyntien kohdalle istumaan, joissa meillä oli ruhtinaallisesti jalkatilaa.
Hong Kongista Vietnamiin lähtevä lento oli aika hyvin aikataulussaan, mutta Vietnamista Taiwaniin lähtevä lento oli vajaan tunnin myöhässä. Ensin taululla näkyi, että lento on myöhässä, mutta lisätiedoissa luki, että check-in closed. Odottelimme lennon lähtöä rauhassa loungessa, mutta kun taululle muuttui tieto, että lähtöselvitys on suljettu, lähdimme kiireesti portille.
Onneksi Ilkka oli käynyt etukäteen kurkkaamassa tilannetta, että mitään hätäpaniikkia ei ehtinyt syntyä. Bussilla koneelle siirtymisiinkin menee aina oma aikansa, joten yritämme kunnioittaa matkalipussa olevia boarding aikoja, jos kenttä tai reitti ei ole ennestään tuttu.
Vietjet Airista jäi kaiken kaikkiaan positiiviset kokemukset ja valitsisimme tämän lentoyhtiön myös uudelleen.
Lue myös muut artikkelimme tältä Aasian reissulta
Lentoyhtiökokemus: China Airlines
China Airlines tuli tutuksi lentäessämme Taiwanista takaisin Hongkongiin viiden Aasian kohteen matkallamme. Palvelu pelasi oikein mainiosti.
Neljä pilvenpiirtäjää Aasiassa
Kävimme neljässä eri pilvenpiirtäjässä Aasian matkallamme. Ne sijaitsivat Kiinassa, Hongkongissa, Vietnamissa sekä Taiwanissa.
Taipein nähtävyydet ja ravintolat
Taiwanin pääkaupunki tarjoaa monipuolista nähtävää ja koettavaa. Piipahda legendaarisessa Taipei 101 pilvenpiirtäjässä tai nauti erikoisia ruokia.
Tarokon kansallispuisto, osa 2: Taroko Gorge
Tarokon kansallispuisto on maisemiltaan aivan omaa luokkaansa. Valtavan rotkon keskellä kävellessä ei voi kuin ihmetellä luonnon kauneutta.
Tarokon kansallispuisto, osa 1: Shakadang Trail
Tarokon kansallispuisto on yksi Taiwanin tunnetuimpia luontokohteita. Oppaamme Jason esitteli alueen hienoimmat reitit ja mielenkiintoiset tarinat.
Taiwanin Hualien – myrkkyhämähäkkejä ja ulkoilma-aktiviteetteja
Hualien on oivallinen etappi kun suuntaat Tarokon kansallispuistoon Taiwanissa.
Maahantulo Taiwaniin ja lentokonebongarin unelmahotelli
Aloitimme Taiwanin seikkailumme lentokenttähotellista, joka osoittautui lentokonebongareiden suosikiksi ja huoneista oli suora näkymä kiitoradalle.
Lentoyhtiökokemus: VietJet Air
Lentäminen Hongkongista Vietnamiin VietJet Airilla sujui mallikkaasti, vaikka penkkirivit olivat hitusen ahtaammat pidemmille matkustajille.
Kaksi yötä Ho Chi Minh Cityssä
Aiemmin Saigonina tunnettu Ho Chi Minh City on todellinen suurkaupunki, jossa pääset majoittumaan edullisesti ja nauttimaan ihmisvilinästä.
Macao, Aasian Las Vegas
Macao on tunnettu Aasian Las Vegasina ja kiiltävää pintaa kaupungista löytyykin runsain mitoin. Kannattaa piipahtaa myös kasinoalueen ulkopuolella.
Vierailu Kiinaan Hongkongista
Teimme päivävierailun Kiinan puolelle Hongkongista käsin. Maahantuloon vaadittavan viisumin saa rajalta muutamassa tunnissa, jos kaikki menee hyvin.
Nähtävyydet ja majoitus Hongkongissa
Tiuhaan rakennettu Hongkong levittäytyy saarelle ja mantereelle. Majapaikoissa on varmasti valinnanvaraa tässä mielenkiintoisessa kaupungissa.
4 comments
Mekin lennettiin jouluna kyseisellä lentoyhtiöllä. Me pääsimme valitsemaan 23 kg matkalaukut ruumaan..
Täytyy ens kerralla tutkia paremmin vaihtoehdot. Ainakin Skyboss olisi nostanut meillä lennon hintaa sadoilla euroilla.
Ostettiin lennot reilu puolivuotta sitten. Olisiko ollut siinä. Saatiin ne melko edullisesti.
Ohessa linkki, mistä löytyy hintatietojakin reissusta. https://matkallalahelletaikauas.wordpress.com/2019/03/23/yhteenveto-matkalaukkureissustamme-vietnamissa-ja-kambodzassa/