Teimme pääsiäisenä matkan Aasiaan, jossa tukikohtanamme toimi Hongkong. Koska sieltä on lyhyet lentomatkat useampaan maahan, päätimme hyödyntää tämän mahdollisuuden ja lentää Vietnamiin sekä Taiwaniin.

Varasimme lennot Hongkongista Vietnamiin ja Vietnamista Taiwaniin Kiwi.com-yhtiön kautta. Olimme saaneet vinkin, että yhtiö reitittää heidän kauttaan varatut lennot uudelleen, jos jotain kävisi. Maksoimme lennot Amexilla (Platinum), joten meillä oli tuplavarmistus siirtymisten osalta, sillä myös Amexin matkavakuutus auttaa myöhässä olevien tai peruutettujen lentojen kanssa.

These are the safest airlines for 2019

Qantas is the safest airline in the world for 2019, according to industry rankings. The Australian flag carrier was awarded the top spot by Airlineratings.com, which looked at a range of factors when determining the safest airlines, including audits from aviation’s governing and industry bodies, crash and serious incident records, and fleet age.

Googlasimme lentoyhtiöitä etukäteen niiden turvallisuustilanteen osalta ja löysimme Travellover-blogin, jossa olikin kerrottu Vietjetillä lentämisestä ja lentolippujen päivittämisestä parempaan luokkaan (Sky Boss). Varatessamme lippuja, meillekin näkyi Sky Boss -hinnat, mutta ne olivat sen verran arvokkaammat, että tyydyimme tavallisiin lippuihin.

Vietjet Airlines

Check-in lentokentällä

Check-in ei ollut mahdollinen etukäteen, joten pienellä jännityksellä lähdimme ajoissa Hongkongin kentälle etsimään oikeaa tiskiä. Saimme infosta ohjeet mennä odottelemaan sen tiskin lähettyville, jonne lähtöselvitys aukeaa ja kun jonoja alkoi muodostumaan, kävimme kysymässä minne ihmiset jonottivat. Löysimme pian oikean jonon ja hetken päästä monitoreihin ilmestyikin oikea kohde. Olimme jonossa ensimmäisten joukossa ja saimme paikat riviltä neljä, heti Sky Bossien perästä.

Meillä meni hetken aikaa selvitellä oikeaa porttia, sillä se oli virtuaaliportti ja alueella, josta siirrytään vielä bussilla koneelle. Kaikki meni kuitenkin hyvin ja pääsimme ajallamme bussilla koneelle. Hongkongin lentokentällä on yli 100 porttia ja kenttä ei ole ihan pienimmästä päästä.

Lennolla

Meidän vieressä ei ollut onneksi ketään, mutta edessä oleva Sky Boss -herra jyräsi penkkinsä heti ”makuuasentoon”, joten 187-senttisen Ilkka-paran polvet olivat hätää kärsimässä muutenkin ahtaassa penkkivälissä. Heti kun turvavyön valo sammui, vaihdoimme paikkaa niin, että Ilkka pääsi käytävälle ja minä istuin keskipaikalle. Jos olet penkkiä kallistelevaa sorttia, varmista ystävällisesti, ettei takanasi istu yli 180 senttinen kaveri, teet nimittäin hänen matkastaan tosi ikävän. Katrilla (hattu päässä melkein 160 cm) ei ole ollut hätää vielä minkään lentoyhtiön penkeillä.

Lennolla ei ollut minkäänlaista tarjoilua, vain lisämaksusta olisi saanut ostaa juotavaa ja etukäteen tilata syötävää. Koneet olivat Airbusseja ja aika suoraan verrattavissa esim. Norwegianin koneisiin, joskin penkkivälit olivat hieman ahtaammat ja koneissa ei ollut monitoreita penkkien selkänojissa tai katoissa. Lentohenkilöstö oli ystävällistä.

Huomioi matkatavaroiden painorajoitukset

Aasiassa sisäisillä lennoilla matkatavaroiden koko on 15 kg ruumaan ja 7 kg käsimatkatavarat, joka aiheutti pieniä haasteita meille. Finnairin lennolle kun olisi saanut ottaa ison laukun max 23 kiloa. Lisäksi emme tienneet, miten tarkasti mukanamme olevan reput punnitaan. Niitä ei punnittu ollenkaan Hong Kongissa tai Vietnamissa, saimme niihin vain tarrat matkustamolaukkujen merkiksi.

Vietnamista Taiwaniin menevällä lennolla pääsimme hätäuloskäyntien kohdalle istumaan, joissa meillä oli ruhtinaallisesti jalkatilaa.

ruhtinaallisesti jalkatilaa Vietjet Airlines

Hong Kongista Vietnamiin lähtevä lento oli aika hyvin aikataulussaan, mutta Vietnamista Taiwaniin lähtevä lento oli vajaan tunnin myöhässä. Ensin taululla näkyi, että lento on myöhässä, mutta lisätiedoissa luki, että check-in closed. Odottelimme lennon lähtöä rauhassa loungessa, mutta kun taululle muuttui tieto, että lähtöselvitys on suljettu, lähdimme kiireesti portille. Onneksi Ilkka oli käynyt etukäteen kurkkaamassa tilannetta, että mitään hätäpaniikkia ei ehtinyt syntyä. Bussilla koneelle siirtymisiinkin menee aina oma aikansa, joten yritämme kunnioittaa matkalipussa olevia boarding aikoja, jos kenttä tai reitti ei ole ennestään tuttu.

Vietjet Airista jäi kaiken kaikkiaan positiiviset kokemukset ja valitsisimme tämän lentoyhtiön myös uudelleen.

Aasian juttusarjamme