Kaupallinen yhteistyö: Järviylängön Helmet & Erärenki

Toteutamme blogisarjan yhteistyössä Forssan seudulla toimivan Järviylängön Helmet -yritysryhmähankkeen kanssa, joka muodostuu seitsemästä matkailualan ja matkailupalveluita tarjoavien yritysten ryhmästä.

maaseuturahasto
Liesjärven kansallispuisto

Liesjärven kansallispuisto sijaitsee Tammelassa ja se on perustettu vuonna 1956. Ahonnokan ja Isosaareen aarnialueita on suojeltu jo vuodesta 1929 lähtien ja niiltä löytyykin alueen vanhinta metsää. Puiston pinta-ala on noin 22 km2 ja sitä on laajennettu 1980- ja 2000-luvulla. Puiston alueella on kolme suurempaa järveä: Liesjärvi, Kyynärä sekä Tapolanjärvi.

Erärenki Jouni Palen

Meille aluetta esitteli Jouni Palén, joka tarjoaa Erärenki-nimisen yrityksensä kautta mm. melontaretkiä sekä opastettuja patikointeja Liesjärven ja Torronsuon kansallispuistoissa sekä Tammelan järviylängön alueella.

Jounin Erärenki.fi -kotisivujen kautta löytyy runsaasti tietoa hänen tarjoamistaan
palveluista niin yksityishenkilöille kuin myös isommille ryhmille. Hänen kauttaan voi vuokrata erilaisia välineitä, kuten avokanootteja, kajakkeja, SUP-lautoja, lumikenkiä, potkukelkkoja sekä muita retkitarvikkeita.

Jounilla oli valtavasti mielenkiintoista tietoa kansallispuistojen historiasta sekä luonnosta. Hän valitsi meille päiväkohteiksi Liesjärven kansallispuistosta Kyynäränharjun, Korteniemen perinnetilan sekä Ahonnokan. Lisäksi tutuimme omatoimisesti Kettumäen pururataan, joka sijaitsi majapaikkamme, Eräkeskus Metsäkouluntien lähellä.

Kyynäränharju

Pirttilahden ja Kopinlahden välissä kulkee reilun kilometrin mittainen, jääkauden muovaama Kyynäränharju. Lähdimme liikkeelle Pirttilahden suunnalta (Kanteluksentie 211, Tammela) ja Jouni esitteli meille matkan varrelta löytyvän Metsähallituksen sähköttömän Hyypiön vuokratuvan saunoineen, jota voi vuokrata 90 euron vuorokausihintaan sekä ihan järven rannalla sijaitsevan savusaunan, jota voi vuokrata erikseen lämmitettynä 300 euron hintaan. Metsähallitus vuokraa tupia eri puolilta Suomea. Kaikki tuvat löytyvät Metsähallituksen verkkokaupasta.

savusauna Erärenki Liesjärven kansallispuisto

Liesjärven ja Kyynärän jakavan harjun välistä kulkee tiettävästi Suomen lyhin joki ja joen pystyy ylittämään kaunista puusiltaa pitkin, jonka naisvangit ovat rakentaneet. Liesjärven puolelta löytyy kalasääksen valtava pesä, jonka paikansimme kiikareiden avulla. Pesän lähettyville on tehty myös varapesä, mikäli puussa oleva pesä tippuu alas lumen painosta tai vaurioituu muuten.
Luonnonsuojelu ja vastuullisuus nousevat Jounin kanssa jutellessa useasti esiin. Erärengin vastuullisen matkailun periaatteisiin voit tutustua tarkemmin hänen kotisivuiltaan.

Kyynäränjuova Liesjärvi Liesjärven kansallispuisto Tammela Ilkka

Harjulta voi jatkaa reittiä vielä Kopinlahdelta eteenpäin ja kävelimme pienen matkan pitkospuita pitkin ihailemaan yhtä alueen suurimmista männyistä. Saimme juuri ja juuri Ilkan kanssa kätemme yhteen männyn ympärille, joten päättelimme sen ympärysmitan olevan vähintäänkin yli kolme metriä.

Ne Tammelat mänty

Kopinlahdelta löytyy muuten myös Erärengin kanoottien vuokrauspiste. Hänellä on käytössään Nahani-merkkisiä kanootteja, jotka ovat paikallisen Lauri Salaman käsityönä valmistamia ja kovasti arvostettuja.

Kopinlahti Liesjärven kansallispuisto Tammela

Korteniemen perinnetila

Pysäköimme auton Korteniementien varrella sijaitsevalle parkkipaikalle, jonka reunalta löytyy hieno, sinnikkäästi kiven päälle kasvanut pihlaja. Parkkipaikalla oli pysäköitynä useita matkailuautoja, mutta myös meille löytyi tilaa.

pihlaja juuret kallio roots tree cliff

Korteniemen perinnetilan pihapiiriä reunustivat riukuaidat ja pihalta löytyy rakennuksia eläimille. Kesällä siellä asuukin lehmiä, kanoja ja lampaita ja välillä myös hevonen. Eläimet ovat Suomen alkuperäisrotuisia.

Korteniemen perinnetila

Tila esittelee 1910-luvun elämää ja siellä on asunut ja työskennellyt metsänvartijoita valtion palveluksessa useammassa sukupolvessa. Viimeiset vakituiset asukkaat muuttivat pois vuonna 1996. Tila on ollut Metsähallituksen omistuksessa 1878 vuodesta alkaen on sitä edelleen.

Jouni esitteli meille päärakennuksen upean tuvan, jossa kaikki esineet sekä kalusteet edustavat sata vuotta sitten käytössä olleita ja ne ovat edelleen toimivia. Sieltä löytyi mm. suuret kangaspuut, leivinuuni, runsaasti vanhoja huonekaluja, työkaluja sekä ruoanlaittovälineitä.

Korteniemen perinnetila kori pellava

Samasta rakennuksesta löytyy myös toinen huoneisto, jonka seinustoilla on upea kuviollinen tapetti, joka on harvinaisuus tuolta vuosikymmeneltä. Tapetin yläkulmassa kulkee käsinpainettu boordi ja seinältä löytyy talossa asuneen sekä metsänvartijana toimineen Aukusti Lönngrenin perhepotretti.

Keskeiseltä paikalta löytyvät myös kakluuni ja Suomen Kruununmetsäin kartta. Aulasta löytyvät suuret jauhinkivet, joilla jauhetaan rukiita kesäisin.

käsikivet Korteniemen perinnetila

Pihalla, järven rannalla sijaitsee savusauna, jota voi vuokrata. Sauna on kaksikerroksinen, alapuolella kiukaan lähettyvillä sijaitsevalla laverilla on aikoinaan niin synnytetty kuin pesty vainajia. Yläpuolella otetaan löylyt ja sinne nostetaan erikseen penkit, joilla voi istua, sillä muuten saunojat olisivat yltä päältä noessa. Erärengin mummo on muuten syntynyt tällä tilalla ja juuri tässä kyseisessä saunassa.

savusauna malkakatto Korteniemen perinnetila
savusauna Korteniemen perinnetila

Savusaunan näyttävän malkakaton vesieristeenä on tuohi ja se on uusittu hiljattain. Saunan pihalta löytyy valtava kuusi, jonka ympärysmitta on noin kolme metriä ja kuusen luota pääsee myös uimaan.

malkakatto päre savusauna Korteniemen perinnetila

Korteniemen perinnetilan pihapiiriin voi tutustua myös talvisin, mutta rakennuksien sisätiloihin pääsee tutustumaan paremmin kesäaikaan. Silloin tilalla järjestetään myös talkoita ja tapahtumia, joissa voi perehtyä entisaikojen tapoihin tehdä mm. leipää ja muita arjen askareita.

Perinnetilan ajatuksena on siis vaalia entisajan käsityötaitoja. Tila tekee kunniaa 1910-luvun elämäntavoille ja taidoille.

Otimme pihakaivosta mukaan vettä ja siirryimme alueen parhaalle hiekkapohjaiselle uimarannalle. Jouni keitti meille nokipannukahvit, söimme makkarat sekä kasvispiirakat nuotion äärellä.

nokipannu nuotio kahvi
eväät graham kasvispiirakka hirvimakkara Tammelan Makuliha
nuotio tulet nokipannu kahvi

Grillaushetken jälkeen siirryimme vielä tutustumaan riiheen, jossa viljaa puitiin entisaikoina ja sitä taitoa pääsee harjoittelemaan edelleen kesätalkoiden yhteydessä. Kaikki vanhat työkalut ja menetelmät ovat tallessa edelleen ja Ilkkakin pääsi testaamaan, miltä viljan puiminen varstalla tuntuu.

riihi Korteniemen perinnetila

Ahonnokka

Jatkoimme matkaa vielä kävellen eteenpäin kohti Ahonnokkaa, josta löytyy alueen vanhinta metsää, jopa 150-vuotiaita puita. Alueella ei kaadeta puita ollenkaan ja myrskyn kaatamat puut jätetään lahoamaan paikoilleen rikastuttamaan maaperää, vain polkujen kohdat raivataan auki. Tämän tarkoituksena on luonnon monimuotoistaminen. Mitä vähemmän ihminen puuttuu luonnon kiertokulkuun, sitä enemmän sille jää tilaa kehittyä omaan suuntaansa. Joimme Ahonnokan maisemapaikalla glögit ja söimme välipalapatukat.

mänty runko kaarnaa

Korteniemen ympäristöstä löytyy muuten kaksi rengaslenkkiä kolmen ja viiden kilometrin mittaiset. Liesjärven kansallispuiston pohjoisosasta kannattaa tutustua Hyypiönkallion, Kaksvetisen ja Peukaloisen reitteihin. Näitä kaikkia reittejä on myös helppoa yhdistellä omiksi pidemmiksi kokonaisuuksikseen. Siellä on myös Suomen pisin (4 km) kansallispuistossa kulkeva esteetön reitti.

pakurikääpä
naavaa naava Liesjärvi Liesjärven kansallispuisto Tammela

Mikäli haluat tutustua Liesjärven kansallispuistoon useampana päivänä, löydät edullisen majapaikan esimerkiksi Eräkeskus Metsäkouluntieltä.

Melontaretkellä Erärengin kanssa Turpoonjoella

Kävimme tutustumassa joulukuun alussa Portaan Nahkurinverstaaseen, joka sijaitsee Tammelassa aivan Turpoonjoen kupeessa. Jokimelonta kuulosti mielenkiintoiselta aktiviteetilta, jota kumpikaan meistä ei ollut kokeillut, joten sovimme treffit Nahkurinverstaalle Erärengin kanssa.

Ne Tammelat Erärenki kanootti Turpoonjoki

Turpoonjoki on reilut 10 kilometriä pitkä ja sen lähdejärvi on Liesjärvi. Joki laskee Kuivajärveen ja meille melottavaa kertyi muutaman kilometrin verran, kun kävimme Kuivajärven suulla ja palasimme siitä takaisin Nahkurinverstaalle. Retkipaikka-blogi esittelee pidemmän melontareitin, joka lähtee Korteniemen perinnetilalta. Löydät hyviä ohjeita melontareitteihin Erärengin sivuilta.

Melonta joulukuussa oli erikoinen, mutta todella mukava kokemus. Joki virtasi hiljalleen kohti Kuivajärveä ja Erärengin opastuksella me ensikertalaisetkin selvisimme ilman pulahduksia tai avioriitoja reissusta. Jokimelonnassa oli parasta se, että maisemat vaihtuivat kapealla joella ja sen varrella oli jatkuvasti uutta nähtävää.

Melontaretkemme tunnelmiin pääset takaisin 360-livevideomme kautta, jonka striimasimme Facebookiin. Yllä myös samalta reissulta tallennettu video, jota pyörittelemällä pääset fiilistelemään jokimaisemia.

Kiitokset Jouni mukavista päivästä sekä hienoista valokuvista!

Erärenki Ne Tammelat

Erärengin palvelut löydät netistä, Facebookista sekä Doerzista

Luontoon! Melonta, vaellukset, lumikengät ... ohjatut retket ja vuokraus

Luontoretket karulle Järviylängölle! Patikoiden ja meloen sekä talvella lumikengät ja potkukelkka. Vuokraus ja opastetut retket.

Erärenki

Huomenna - marraskuun viimeisenä - on täysikuu, täsmällisemmmin hetki on jo aamuyöstä puolikuuden aikaan. Vaan taitavat pilvet olla tiellä, niinpä lohdutukseksi kuva perjantailta. Tomorrow - the last of November - is full moon, more precisely the moment is already around am. But I think the clouds are in the way, so a picture from Friday to comfort.

Doerz member since 2020/07

Järviylängön Helmet – Portaan Nahkurinverstas

Järviylängön Helmet – Urpolan Kartano & Viikinkisauna

Järviylängön Helmet – Paijan Maatilamajoitus

Järviylängön Helmet – Torronsuon kansallispuisto Wilderness Tales -eräoppaan kanssa

Järviylängön alue ja sen helmet