Singapore on yksi maailman tiheimmin asutuista maista ja siellä asuu noin 5,7 miljoonaa ihmistä noin 720 neliökilometrin, eli Uudenmaan maakunnan kokoisella alueella.

Singapore on itsenäinen valtio ja se oli meille 53 maa, jossa olemme vierailleet. Maa tunnetaan puhtaudestaan ja yksi silmiinpistävä asia oli se, ettei kaduilla näkynyt yhtäkään koiraa tai kissaa vapaana.

Kameravalvonta oli vahvasti läsnä joka puolella ja rangaistukset ovat maassa kovia. Raipparangaistukset ovat edelleen käytössä ja huumeiden salakuljettamisesta on luvassa kuolemantuomio.

Singapore toimi välipysäkkinämme matkalla Australiaan ja vietimme siellä kaksi yötä maaliskuun lopulla 2024. Ehdimme kiertää lähes kaikki alla olevat kohteet yhdessä päivässä. Suomesta lentoaika Singaporeen oli noin 12 tuntia.

Majoitus

Singaporessa on kaksi Hiltonia, joista hieman edullisempi Hilton Garden Inn Seragoon löytyi keskeltä Little Indiaa. Sieltä olikin hienot näköalat 15. kerroksesta ja saimme seurata näköalapaikalta intialaisalueen vipinää.

Meillä Hilton tulee varattua usein Amex– ja Gold-jäsenyyden ansiosta ja sieltä tulee automaattisesti etuna aamupalat, vesipullot sekä huoneupgrade.

Arvostamme myös hyvää sänkyä, pehmeitä lakanoita, hyvää suihkua, rauhallista ympäristöä, tuoksutonta majoitusta, kuntosalia ja laadukasta aamupalaa. Nämä kaikki kriteerit ovat täyttyneet lähes aina Hiltoneissa yöpyessä.

Nähtävyydet

Changin lentokenttä

Jopa maailman parhaaksi rankattu Changin lentokenttä oli kyllä todellinen ostos- ja huvittelukeskus, jossa kannattaa pysähtyä hetkeksi.

Lentokentän jokainen terminaali kätkee sisälleen erillisen puutarhan ja hienoin niistä lienee ykkösterminaalissa, jossa maailman korkein sisätiloissa oleva vesiputous, Jewel Rain Wortex laskee yli 40 metrin korkeudesta suuresta lasikupolista.

Vesiputousta ympäröi upea puutarha, jota pääsee katsomaan usealta eri tasolta. Puutarhan läpi ajaa myös lentokentän juna, joten näky on vähintäänkin futuristinen.

Skypark Observation Deck

Marina Bay Sands hotelli on varmasti yksi maailman tunnetuimmista maamerkeistä ja sinne mekin suuntasimme heti aamusta. Tämän valtavan hotellin kattotasanne yhdistää kolme eri pilvenpiirtäjää ja yksi osa sieltä on kaikille avoin Skypark.

Paikalle oli useamman kymmenen metrin jono aamulla 11 maissa, kun menimme paikalle. Ostimme liput jonotellessa ja pääsimme melko nopeasti ylös 200 metrin korkeuteen.

Paahtava keskipäivän aurinko lähes käristi meidät juuri Suomen talvesta tulleet, vaikka pinnassa oli aurinkorasvaa 50 suojakertoimella. Ilkka sai kuitenkin oluen nautittua ja ihailimme maisemia eri suuntiin.

Bongasimme ylhäältä mm. pätkän formularataa sekä kuuluisan Merlionin, jota emme tällä reissulla ehtineet lähemmin käydä katsomassa. Kannattaa käydä myös hotellin sisätiloissa ja nähdä se niin valoisalla kuin pimeällä.

Garden Bay

Rannan futuristiset Supertree Groven superpuut ovat paitsi upeita nähtävyyksiä, niillä on tärkeä tehtävä sillä ne toimivat alustana useille eläville kasveilla sekä aurinkopaneeleille.

Menimme paikalle kuuden jälkeen, jolloin näimme puutarhan vielä valoisalla ja jäimme odottelemaan pimeän tuloa. Näin toimivat myös sadat ellei jopa tuhannet muutkin kävijät ja pian puisto täyttyikin odottavista ihmistä.

Jokailtainen valoshow oli tällä kertaa oopperateemainen ja ensimmäinen osa käynnistyi kello 19.45 (toinen 20.45). Noin 10-15 minuutin show oli upea ja ehdottomasti näkemisen arvoinen. Pääset puiston tunnelmaan 360-videomme kautta.

Cloud Forest

Pilvisademetsä tuli meille käsitteenä tutuksi Mikon ja Marikan blogista, joten sen ja MaailmakotinaMarin vinkkien innoittamana menimme Gardens by the Bayn alueella olevaan Cloud Forestiin. Valtavat lasikupolit muodostavat yhdessä perhosen muotoisen rakennuksen ja Cloud Forest löytyy toisesta näistä kupoleista.

Viereisen kupolin perhospuisto meni kiinni, joten lippumme hinta laski ja pääsimme tutustumaan ruuhkattomaan Cloud Forestiin sen viimeisen aukiolotunnin aikana.

Upeinta täällä oli neljän kerroksen korkuinen vesiputous, valtavat määrät kasveja, sekä sillat, joilla pääsi kävelemään tämän hienon tilan eri tasoissa.

Little India

Majoituimme keskellä eläväistä ja värikästä Little Indian aluetta, joka on koti monille Singaporen intialaistaustaiselle asukkaalle.

Alueelta löytyy runsaasti kauppoja, ravintoloita sekä temppeleitä sekä kaikenlaisia palveluita hammaslääkäristä ja kirurgista alkaen.

Chinatown

Singaporen keskustan länsiosasta löytyy historiallinen Chinatownin alue. Tältäkin alueelta löytyy hienoja temppeleitä, paljon ravintoloita sekä ostosmahdollisuuksia.

Näille molemmille alueille kulkee myös metrot, joten niihin on helppoa päästä. Kannattaa kierrellä alueet läpi, sillä niistä löytyy myös upeaa katutaidetta.

Ravintolat

Raffles hotellin Long Bar

Singapore Sling on ikoninen, maailmankuulu cocktail, jonka alkuperäinen resepti on kehitetty tässä hotellissa. Ehdimme paikalle juuri ennen sulkemisaikaa ja silloinkin jonoa riitti vielä.

Ravintolassa pisti silmään ensimmäisenä pähkinänkuoret, joita lattiat olivat täynnä. Ennen Singaporen kasvamista pilvenpiirtäjien valtaamaksi metropoliksi, Raffles hotelli sijaitsi maapähkinäfarmien keskellä. Tilanomistajat viettivät aikaansa baarissa ja roskasivat lattiat pähkinänkuorilla. Kuorten lakaisu nostatti baarin täyteen pölyä, joten niiden annettiin jäädä lattialle.

Maapähkinöitä tarjoillaan drinkkien kanssa ja kuoret viskataan edelleen tradition mukaisesti lattialle. Long Bar taitaa olla Singaporen ainoita paikkoja, jossa roskaaminen on ei ainoastaan sallittua, mutta suorastaan suositeltavaa!

Tapa on haluttu pitää edelleen osana baarin rentoa ilmapiiriä ja siinä onnistuttiinkin hyvin. Tämä oli jonottelun arvoinen kokemus ja myös itse drinkki maistui erinomaisen hyvältä.

Muita ravintoloita

Singaporen ruokakulttuuri on kansainvälinen ja monipuolinen. Me löysimme hotellin kulmalta nepalilaisen Gurkha Palacen. Maittavaa vegaaniruokaa löytyi China Townin läheltä Genesis-ravintolasta ja nopeaa iltapalaa Shake Shakista Gardens by the Bayn alueelta.

Matkan ainoa avoinna oleva Hard Rock Cafe löytyi myös tästä kaupungista ja kävimme tekemässä sieltä paitaostokset.

Panimot

Pienpanimokulttuuri elää kaikkialla, myös Singaporessa. Itse asiassa Google Mapsia etukäteen tutkien panimoita löytyi Singaporesta suorastaan tuhkatiheään.

Ilkan ensimmäinen löytö oli Lion Brewery Chinatownin alueella. Panimoravintola vaikutti viihtyisältä ja se oli tupaten täynnä väkeä seuraamassa jalkapalloa isoilta screeneiltä.

Lion Breweryn lista oli ilahduttavan laaja ja peräti kuuden annoksen maistelulauta oli melkeinpä pakollinen valinta. Lion Breweryn oluthifistelijän mieltä lämmittävä innovaatio oli annosten taakse asetellut nimikyltit kustakin eri oluesta. Varsinkin näin montaa olutta maistellessa on kiva kun ei tarvitse muistaa ulkoa nimiä ja järjestystä!

Toiseksi panimokohteeksi valikoitui hieman huomaamattakin reittimme varrelle osunut Brewerkz (Orchad Road). Edelliseen panimoon verrattuna Brewerkz oli miltei täydellinen vastakohta. Baari oli lähes tyhjä, tarjoilija ei tuntenut myymiään oluita ollenkaan, eikä itse oluissakaan oikeastaan ollut kehumista.

Ostokset

Singapore vaikutti monipuoliselta ostosparatiisilta, mutta tällä kertaa emme halunneet täytettä laukkuihin enempää ja Australian tiukat tuontirajoitukset takasivat sen, että emme uskaltaneet ostaa mukaan mitään syötävää.

Paikallisista herkuista Ilkka maisteli duriansuklaata, joka oli ihan kammottavaa ja durianin kieltomerkkejä löytyi myös kaikkialta metroista lähtien.

Perinteisen ruokakaupan löysimme Unites Squarelta viimeisen päivän aamuna, kun yritimme etsiä vielä yhtä paikallista panimoa.

Hyvä tietää

• Singaporessa oli paljon suuria yksisuuntaisia katuja,
  • Bussit ja metrot oli nopeaa ottaa haltuun ja ne maksettiin suoraan luottokortilla
  • Meidän matkoista veloitettiin lopulta yhteensä noin 10 euroa ja se piti sisällään myös metromatkan lentokentälle
  • Käytimme apuna Google Mapsia, joka kertoi reitit ja pysäkit
  • Taksit olivat myös kohtuuhintaisia
  • Kaupungissa oli turvallista liikkua ja kaikkialla oli siistiä
  • Hanavesi on juotavaa
  • Melkein kaikkialla kävi kortti
  • Kameravalvontaa oli joka puolella (peloteltiin jopa julkiselle paikalla juomisella, mutta oli niin kuuma, että oli kyllä pakko ottaa vesihuikkaa)
  • Syöminen, juominen ja tupakointi ovat julkisella paikalla kiellettyä
  • Katujen varsilta löytyy erikseen katuun maalattuja tupakkapaikkoja
  • Outoa oli se, että näimme vain yhden lemmikkikoiran ja eläimistä ainoastaan lintuja.

Kohti Australiaa

Saimme hotellilta myöhäisemmän check-outin kello kahdelta ja lähdimme metrolla kentälle. Matka kesti noin tunnin. Kentällä on monta eri terminaalia, joten vaikka olimme 4,5 h ennen koneen lähtöä siellä, ei aikaa silti jäänyt juurikaan ylimääräiseen haahuiluun.

Marhaba-lounge oli tosi kiva ja saimme siellä vielä vaihdettua hikiset vaatteet puhtaisiin sekä käytyä pikaisesti suihkussa. Kerrankin myös Katrille löytyi maittavaa ruokaa ja paljon hyviä vegevaihtoehtoja!

Meillä oli Qantasin operoima Finnairin jatkolento, jossa turvatarkastus tehtiin vasta lähtöportilla, eli mitään ylimääräistä juotavaa ei saanut olla mukana. Lähtöportilta ei voinut ostaa enää mitään.

Qantasin kone iso, mutta suht vanha. Etenkin viihdejärjestelmä tökki ja takkusi, ja jopa lentoaikojen osalta kello näytti mitä sattuu, joten katselimme omia sarjoja puhelimista.

Nukuimme tosi huonosti koko kahdeksan tunnin lennon. Laskeuduimme uudelle mantereelle Australian aikaa aamukuudelta ja lähdimme etsimään laukkujamme, jotta ehtisimme Ulurun lennolle.

Vieraile Singaporessa 360-videoiden välityksellä

Lue myös muut artikkelimme tästä matkasta