Italialle kuuluva Sisilia on Välimeren suurin saari. Se sijaitsee aivan Italian “saappaan” kärjessä. Saari tunnetaan erityisesti Etnasta, joka on manner-Euroopan suurin ja aktiivisin tulivuori.

Etna hallitsee Catanian kaupunkikuvaa, jonka tummanpuhuvien rakennusten materiaalina onkin käytetty Etnan sylkemää kiviainesta, basalttia.

Reittimme Maltalta Milanoon

Sisilia oli juhannusmatkamme toinen kohde. Meillä oli kymmenen päivää aikaa ehtiä Milanoon, josta olimme varanneet paluulennon Suomeen. Matkan varrella vierailemme neljässä eri maassa ja neljällä eri saarella.

Reittimme varrella olivat Malta, VallettaItalia, Sisilia, Catania ja Palermo – Sardinia, Alghero ja Santa Teresa Gallura – Ranska, Korsika, Bonifacio – Italia, Pisa – San Marino – Italia, Milano.

Saapuminen Sisiliaan

Lento Maltan Valletasta Cataniaan kesti Ryanairilla vain 45 minuuttia ja se osoittautui kaikista helpoimmaksi vaihtoehdoksi siirtymiseen. Saavuimme Sisiliaan iltapäivästä ja tilasimme lentokentältä Uber-kyydin Catanian vanhan keskustan liepeillä sijaitsevalle hotellillemme.

Majoitus Palazzo Scammacca

Tämä hotelli sijaitsi Scammaccan suvun entisessä kaupunkikartanossa, joka oltiin osittain muutettu hotellihuoneiksi ja osa kerroksesta oli vielä tyhjillään. Tiloissa toimi mm. vaihtuvia taidenäyttelyitä.

Mikäs siinä! Saimme jälleen saapua omalla tavallaan erikoiseen majoitukseen. Talossa oli paksut kiviseinät ja parveke sisäpihalle, joten Catanian katujen iltaelämän äänet eivät meidän uniamme päässeet häiritsemään.

Nähtävyydet

Meillä oli vielä koko iltapäivä käytettävissämme tutustua Catanian keskustaan. Lähdimme kävelemään lähikortteleihin paikantaen samalla myös seuraavan aamun kohtaamispaikan Etnan retkeä varten.

Otimme suunnaksi Parco Maestranzen, josta piti olla näköala Etnalle. Valitettavasti sää oli sen verran pilvinen, että näimme Etnasta vain haaleat varjot sen kyljistä. Kaikkein upein, eli parhaimmillaan höyryjä tuprautteleva huippu jäi siis näkemättä ainakin sillä erää.

Kävimme vielä Italiaan saapumisen kunniaksi nauttimassa oivalliset pizzat ja etsimme paikallisia pienpanimo-oluita tarjoilevan olutbaarin.

Ravintolat

Mad in Italy pizzeria löytyi lyhyen, mutta kiihkeän, nälän kannustaman googlailun jälkeen. Se sijaitsi kohtuullisen lähellä majapaikkaamme ja vegaaniset annokset oli merkitty selkeästi ruokalistalle.

Uteliaisuutta nostatti myös se, että vaikka pizza lienee jollakin tavalla lähes pyhä asia italialaisille, Mad in Italyn pizzoja ei voinut varsinaisesti kuvailla konservatiivisiksi ja perinteitä kunnioittaviksi. Siitä huolimatta ravintola oli saanut varsin hyvät pisteet Google Mapsissa.

Pizzat olivat totta tosiaan mahtavan hyvät – Mahdollisesti jopa koko reissun parhaat! Google Maps on meillä ahkerassa käytössä kun etsimme ravintolaa tai käsityöolutta, eikä se pettänyt tälläkään kertaa.

Catanian pääaukiolla, Piazza del Duomolla sijaitsee “Liotru” elefanttisuihkulähde, joka on veistetty Etnan basaltista ja on eräs kaupungin tunnetuimmista maamerkeistä. Lähdimme kuvaamaan tätä puolipakollista nähtävyyttä, sekä samalla tarkastamaan muutamia ravintoloita merisiilien varalta.

Aukiolta meidät vietteli mukaansa Antica Sicilia -ravintolan työntekijä luvaten merisiilien löytyvän ruokalistalta.

Merisiiliä löytyi kyllä listalta, mutta ei keittiöstä. Katrin margarita pizza oli erinomainen ja samoin myös Ilkan hummeri linguine. Itse ravintola jätti kuitenkin melko ristiriitaisia tunteita ja lisäksi merisiilihuijaus jäi kalvamaan mieltä. Tämän jälkeen ei tarvitse aivan pian langeta uudelleen ravintolan sisäänheittäjän houkutuksiin.

Olut

Käsityöolutta haikailevalle on Italiassa viime vuosina alkanut löytyä yhä enenevässä määrin kiinnostavaa maisteltavaa. On ilahduttavaa huomata miten vanhassa viinimaassa löytyy tilaa tällaiselle “harhaoppisuudelle”.

Eihän olut toki viinin juojilta pois ole, mutta jos ei ole kysyntää, ei myöskään kannata tarjota. Olutta ei kannata panna, jos ei kauppa käy.

Kyllähän Italiassa silti oluttakin on aina juotu. Sisiliassa ylivoimaisesti suosituin merkki lienee sisilialaisen Messina-panimon Cristalli di Sale. Olut on jännä yhdistelmä laihaa lageria ja saksalaista suolaista gosea.

Voi kyllä hyvin ymmärtää miksi kuumassa Sisiliassa suolainen olut menestyy. Messina sen sijaan kuuluu nykyään Heineken-konserniin, eikä sitä voi oikein pitää käsityö- tai pienpanimona.

Cataniassa käsityöolutta ei kuitenkaan ollut aivan yhtä helppoa löytää kuin pohjoisemmassa Italiassa. Merkitse siis tämä paikka kartallesi saman tien.

Glamour Hoppe sijaitsee lähellä Piazza del Duomoa ja saattaa olla Catanian paras käsityöolutbaari. Ainakin se on yksi harvoista. Hanoissa on tarjolla hyvä valikoima italialaisia käsityöoluita kautta maan. Samassa yhteydessä selvisi, että ilmeisesti ainakaan kovin lähellä Cataniaa ei taida edes toimia ainuttakaan pienpanimoa.

Jos Etna tuprauttaa tuhkat kadulle ja paluulento kotiin viivästyy muutamalla päivällä, Glamour Hoppe on mitä oivallisin osoite evakuoitua!

Päiväretki Etnalle

Aamuherätys oli ripeä, sillä olimme ilmoittautuneet mukaan opastetulle retkelle Euroopan korkeimmalle aktiiviselle tulivuorelle, Etnalle. Etna sijaitsee noin 40 km päässä Cataniasta ja kohoaa kaikkiaan 3320 metrin korkeuteen merenpinnasta.

Se on aktiivinen ja tuprauttelee jatkuvasti höyrypilviä taivaalle. Purkauksia on miltei vuosittain, mutta ne ovat onneksi harvoin haitaksi tai vaaraksi ihmisille ja asutukselle. Etnan laava on paksua ja virtaa hitaasti – noin viisi kilometriä tunnissa.

Kun Etnan purkautuessa laava viimeksi saavutti Catanian, sillä kesti kuukauden virrata kaupunkiin saakka. Tällaista ei onneksi tapahdu usein. Sen sijaan kaupungissa saattaa hyvinkin sataa tuhkaa ja hieman isompaakin hohkakivenkappaletta aina pienemmistä nokareista nyrkin kokoisiin murkuloihin saakka.

Päivävaelluksemme piti sisällään kuljetuksen Cataniasta, oppaan pienryhmässä, kävelyn kraatereilla sekä luolissa ja lopuksi kevyen lounaan. Halutessamme olisimme saaneet lainaan vielä vaelluskengät sekä päällysvaatteita, mutta meillä oli riittävät varusteet omasta takaa.

Pian kotiinpaluumme jälkeen kantautui uutisia, että Etna purkautui jälleen ja aiheutti hetkellisesti haittaa lentoliikenteelle tuhkapilven laskeuduttua kaupungin ylle.

Kiertoajelu

Catanian kaupungin keskeisimpiä nähtävyyksiä oli mahdollista päästä kiertämään pienen turistijunan kyydissä. Juna kiersi 40 minuutin matkalla keskustan läpi ja sen kyydissä pääsi näkemään niin arkeologisia kohteita, arkkitehtuuria kuin vähän rosoisempaakin puolta Cataniasta.

Suosittelemme pitämään puhelimesta hyvää otetta kuvatessa, sillä ainakin kerran skootterikuski ajoi erittäin lähelle junaa ja olisi saanut helposti napattua puhelimen mukaansa. Kiertoajelun hinta oli varsin kohtuullinen, vain viisi euroa per henkilö.

Metromatka Italiaan eurolla

Olimme huomanneet, että Catanian metroajelu oli erikseen valittu NomadManiassa saavutuksen arvoiseksi elämykseksi. Niinpä törmättyämme viimeisenä iltana sattumalta metron sisäänkäyntiin, päätimme käydä ajelulla.

Metrolippu maksoi euron ja sen saattoi ostaa lähimaksulla automaatista. Vailla sen kummempaa määränpäätä, päätimme puhtaasti läppäarvon perusteella käydä metrolla Italiassa.

Italiassa nousimme kadulle, ja totesimme parhaaksi ottaa saman tien suunnan takaisin sinne mistä olimme tulleet. Metro oli siisti ja moderni ja Catanian metrokarttakin vaikutti selkeältä. Italia vaikutti rosoisen uinuvalta asuinalueelta ilman sen kummempia kiinnostavia palveluita.

Metroajelun jälkeen kävimme vielä ruokakaupassa ostamassa eväitä seuraavan päivän bussimatkaa varten. Kaupan ympäristössä oli muutamia kerjäläisiä ja se vaikutti hieman levottomamman oloiselta ympäristöltä.

Illalla hoidimme vielä pakkaukset, jotta pääsemme aamulla nopeasti liikenteeseen. Majoitukseen ei sisältynyt aamupalaa, joten suuntasimme aamuherätyksen, huoneen luovutuksen ja turistiveron maksun jälkeen Piazza del Duomon kupeessa olevaan kahvilaan aamupalalle ja sieltä bussiasemalle.

Bussimatka Sisilian halki

Olimme varanneet etukäteen liput Sais Autolinee -yhtiöltä Cataniasta Palermoon. Matkan pituus on noin 210 km ja bussilla siirtyminen veisi aikaa 2,5 tuntia. Se sopi aikatauluumme parhaiten, vaikka Cataniassa oli myös juna-asema.

Sellainen vinkki tämän yhtiön osalta, että kannattaa tarkistaa lippujen päiväykset noin kolme kertaa tilausvaiheessa, sillä vaikka varasimme liput oikealle päivälle, heitti varausjärjestelmä ne seuraavalle tai edelliselle.

Onneksi huomasimme jo kotona päiväysvirheen, joten ehdimme ostaa uudet 14 euron liput molemmille etukäteen. Bussi oli nimittäin täysi, eikä lippuja olisi saanut enää kuljettajalta – edes lahjomalla, mitä eräs herra yritti.

Sisilian maaseutu oli kovin kuivaa ja pääosin kumpuilevaa peltomaisemaa. Etna näkyi pitkään bussista komeasti ja sen häivyttyä näkyvistä menikin hetken aikaa ennen kuin Palermoa ympäröivä vuoristo tuli näkyviin.

Palermo

Palermo on Sisilian pääkaupunki ja siellä asuu noin 650 000 ihmistä, mikä tekee siitä saaren suurimman kaupungin.

Viihdyimme Palermossa vain välipalan mittaisen hetken verran ja kävimme ostamassa junaliput lentokentälle, jonne Palermon keskustasta oli vielä vajaan tunnin matka.

Junamatka menikin huomattavasti mukavammin, kun saimme laukut viereen. Bussimatkustamisessa jännittää aina se, että napataanko laukut joltain pysäkiltä vorojen toimesta. Sisiliassa kun pelotellaan taskuvarkaista joka käänteessä.

Matka jatkuu Sardiniaan

Seuraavaksi oli vuorossa elämämme toinen lento Ryanairilla ja tämä oli päivän kolmas siirtyminen. Onneksi ehdimme Cataniasta ajoissa lentokentälle ja kaikki kulkuvälineemme olivat olleet aikataulussa tähän mennessä.

Lentokentän kiitoradan takaa kohosi majesteettinen Monte Pecoraro, jonka sivuitse suuntasimme matkaan kohti Sardiniaa.

Lue myös muut artikkelimme tästä reissusta