Matkan ajankohta 22.3 – 17.4.2024. Kesto yhteensä 26 päivää. Artikkelin lopusta löydät matkamme kustannukset eriteltyinä.

Reitti: Helsinki – SingaporeAustralia, Sydney – Uluru – Melbourne – Sydney – Uusi-Seelanti – Milford Sounds – Dunedin, Lyttelton – Christchurch – Wellington – Sydney

Matkan suunnittelu

Ryhdyimme hahmottelemaan matkaa kalenteriin jo lähes vuotta aiemmin, sillä Australia on ollut pitkäaikainen haaveemme ja sen toteuttamiseen olisi hyvä varata aikaa useampi viikko.

Pääsiäinen osui hyvään ajankohtaan maalis-huhtikuun taitteeseen ja sen ansiosta lomapäiviä tähän matkaan meni vain 15.

Matkan hankkiminen

Tarkkailimme lentojen hintoja ja päädyimme ostamaan Finnairin ja Qantasin operoimat lennot Sydneyyn siten, että menomatkalla pysähdyimme kahdeksi yöksi Singaporeen ja paluumatkalla teimme nopeamman vaihdon Hongkongissa. Singaporen pysähdyksestä ei aiheutunut lisäkustannuksia.

Matkan valmistelu

Lentojen varmistuttua aloimme rakentamaan matkasuunnitelmaa. Halusimme vierailla useammassa kohteessa ja lopulta päädyimme ostamaan vielä lisäksi Australian sisäiset lennot Qantasilta ja sen tytäryhtiöltä Jetstarilta Ulurun ja Melbournen vierailuihin.

Mietimme miten saisimme parhaiten Uuden-Seelannin sisällytettyä matkaan ja lentämisen sijaan teimme sinne risteilyn Sydneystä Royal Caribbeanin Ovation of the Seasilla.

Majoitukset

Valitsimme hotellit Hilton ja Radisson -ketjuista, sillä saimme niistä hyviä tarjouksia vuoden alussa. Lisäksi meillä on Amexin kautta premium-jäsenyydet molempiin ketjuihin, joten saimme hyviä lisäetuja, kuten aamupalat ja vesipullot veloituksetta.

Pyydämme aina myös etukäteen huoneet mahdollisimman korkealta ja ne toiveet täytettiin tällä reissulla hienosti.

Ulurulla hotellivalintamme oli Emu Walk Apartments, joka palveli meitä oikein hyvin kolmen yön visiitillämme.

Risteily

Varasimme lennot niin, että niiden sisälle mahtuu risteily Uuteen-Seelantiin. Risteilyvaraus oli joustava, eli olisimme voineet peruuttaa sen vielä varausmaksun hinnalla, mikäli suunnitelmamme olisivat muuttuneet.

Päädyimme toteuttamaan risteilyn ja näin Australiassa vietetty aikamme oli 13 päivää ja risteily vei 10 päivää aikaa. Risteilystä teemme vielä erikseen tarkemman koosteen.

Retket

Saimme erinomaisen hyviä vinkkejä Australian ja Uuden-Seelannin alueelle matkoja järjestävän Project Matkan Asko Meriläiseltä, jonka tapasimme Matkamessuilla. Kaikki retkemme olivat onnistuneita ja voimme lämpimästi suositella näitä järjestäjiä myös eteenpäin.

Mikäli omatoimimatka kuulostaa liian työläältä järjestää, kannattaa katsoa myös Project Matkan sivuilta heidän laaja tarjontansa Oseanian alueelle.

Teimme retkivaraukset jo useita viikkoja ennen matkaa ja huolehdimme myös siitä, että retkipäivien väliin jäi vapaata, sillä ne saattavat olla pitkiä ja rankkoja.

Matkasuunnitelman kasaaminen

Kohteita ja aktiviteetteja alkoi olla listalla sen verran paljon, että syötimme ne exceliin. Omat värikoodinsa saivat lennot, hotellit ja retket. Lisäksi oli auton vuokraukseen ja risteilyyn liittyviä asioita.

Excelin toiselle välilehdelle keräsimme ylös ennen matkaa aiheutuneita kustannuksia ja oli mukavaa huomata, että jo lähtiessä 90 % matkan kuluista oli maksettu etukäteen. Matkalle jäisi hoidettavaksi muutamia retkiä, yksi hotelli ja matkan aikana syntyvät uudet kulut aktiviteeteista ja ruokailuista.

Lennot

Lensimme Australiaan Singaporen kautta, jossa vietimme kaksi yötä. Lensimme Sydneyyn yötä vasten Finnair & Qantas -yhdistelmällä. Paluulennon välipysähdys tapahtui Hongkongissa.

Australian sisäiset lennot varasimme Qantasilta ja niistä kaksi operoi sen tytäryhtiö Jetstar. Kaikki lennot olivat lähes aikataulussaan ja myös neljän tunnin vaihto Sydneyssä terminaalista toiseen Ulurun koneeseen sujui nopeasti vaikka laukut piti ottaa ulos välissä.

Vietimme yhteensä kolme yötä koneessa ja nämä ovat aina matkan rankimpia osuuksia. Meillä oli ensimmäistä kertaa käytössä Trtl Neck -tyynyt ja niistä oli kyllä todella iso ilo economyn penkeillä nuokkuessa.

Viimeisen lennon Hongkongista Helsinkiin matkustimme pisteillä upgradetussa Finnairin Premium Economyssa, joka oli kyllä kaikin puolin todella miellyttävä kokemus sekä ripaus luksusta kotimatkalle.

Kohteet

Singapore (2 yötä)

Ehdimme kiertää 1,5 päivässä tärkeimmät päänähtävyydet kuten Marina Bayn ja sen edustalla olevan upeaan puutarhan. Liikkuminen kaupungin metroilla ja busseilla oli superhelppoa, joten hyödynsimme niitä paljon +30 asteen helteillä.

Uluru (3 yötä)

Tästä kohteesta olimme eniten innoissamme etukäteen, sillä onhan tämä aivan uskomattoman uniikki luontokohde keskellä Australian takamaita. Yksi retkistämme peruuntui täällä, mutta Ulurun ympärivaellus onnistui hienosti Seit Toursin kautta. Teimme omatoimisen vaelluksen Kata Tjutalle, joka sekin oli todella hieno kohde.

Heti ensimmäisenä iltana onnistuimme näkemään dingon ja auringonlaskun aikaan kirkkaan punaisena hohtavan Ulurun.

Kokeilimme Ulurulla myös ensimmäistä kertaa ajamista vasemmanpuoleisessa liikenteessä vuokra-autolla ja sehän sujui oikein mallikkaasti. Auto oli ehdottoman hyvä kulkuväline tuossa kohteessa.

Melbourne (4 yötä)

Lensimme Melbourneen Ulurusta Ayers Rockin kentältä ja olimme varanneet yhden päivän omatoimiseen tutustumiseen sekä kaksi retkipäivää.

Wine Hop And Coastal Tours vei meidät ensimmäisenä päivänä Phillip Islandille katsomaan pingviinejä ja toisena päivänä ajelimme Great Ocean Roadia pääkohteena 12 Apostolia. Hienoja päiviä molemmat!

Sydney (1 yö)

Pelasimme varman päälle ja saavuimme Sydneyyn päivää ennen risteilyn lähtöä. Meillä ei ollut tarkempia suunnitelmia, sillä aikaa oli vain alle vuorokausi. Majoituimme Hiltonin 39. kerroksen kulmahuoneessa ja saimme kaupungista sitä kautta hienon ensivaikutelman.

Ovation of the Seas (10 yötä)

Hyppäsimme Sydneyn upeasta satamasta risteilyaluksen kyytiin lähes 5000 muun risteilijän kanssa. Meripäivät mietityttivät meitä hieman etukäteen, mutta ne tulivat kyllä hyödynnettyä lepäillen ja kirjoittaen, sillä matka oli ollut aika hektinen tähän saakka.

Uuden-Seelannin kohteet toteutuivat yhtä pysähdystä lukuunottamatta, kun taifuuni laittoi kierrepalloa loppumatkaamme. Seilasimme 5-6 metrisessä aallokossa lähes vuorokauden. Korkeimmillaan aallot kohosivat aina kymmenmetrisiksi saakka, joskin suuren laivan kyydissä ne eivät tuntuneet aivan mahdottoman hurjilta.

Sydney (3 yötä)

Risteilyltä palasimme Sydneyyn ja meitä odotti Radisson Blu Hotellin upeat puitteet vain kävelymatkan päässä satamasta.

Todo-listallamme olivat Bondi Beach, Sydney Eye, Harbour Bridge sekä Anderson’s Tourin järjestämä päiväretki Blue Mountainsille.

Sydney oli tyyliltään jännä sekoitus Lontoota ja New Yorkia. Tykkäsimme kaupungista kovasti ja voisimme palata sinne uudelleen.

Visiittiämme varjosti hieman Bondi Junctionilla tapahtuneet puukotukset, sillä olimme tapahtuma-aikaan vain kahden kilometrin päässä Bondi Beachilla. Tällaiset tapahtumat ovat uutisten mukaan erittäin harvinaisia Sydneyssa, joskin heti perään tapahtui uusi puukotus.

Sää

Australian kesä alkoi taittumaan jo syksyyn, joten sää oli suomalaiseen makuun itseasiassa todella hyvä, noin +20 asteen tuntumassa. Vain Ulurulla oli hetkittäin turhankin kuuma ja Singaporessa lämpöä riitti yli +30 asteeseen.

Mekot, farkut, t-paidat ja kevyttoppatakit kaikki tulivat hyödynnettyä matkalaukusta ja olipa risteilyllä hyötyä myös ohuista hanskoista sekä piposta, kun Uudessa-Seelannissa lämpötila tippui aamuisin 10 asteen tuntumaan.

Tasmanianmerellä puhaltanutta myrskyä oli edeltänyt hyvin sateinen jakso Australiassa, mutta risteilyn ansiosta vältimme senkin ja meitä odotti Sydneyssä todella miellyttävä aurinkoinen sää. Sadesäästä saimme hieman esimakua Ulurulla ja Melbournessa, mutta ne eivät onneksi vaikuttaneet pahasti suunnitelmiimme.

Valuutta, käteinen, luottokortit

Vaihdoimme ennen matkaa 100 Singaporen ja 100 Australian dollaria. Vain yhdessä kohteessa Melbournessa maksupääte ei hyväksynyt mitään korteistamme, mutta muuten olisimme pärjänneet täysin ilman käteistä.

Maksukorteista Amexia ei hyväksytty kaikkialla, joten meillä onkin lisäksi matkalla oivallinen N26 Mastercard sekä Visa.

Auton vuokraus ja liikenne

Halusimme päästä liikkumaan Ulurulla vapaasti, joten vuokrasimme auton etukäteen Avikselta. Hankimme myös kansainväliset ajokortit Autoliitolta, jotka ovat Australiassa pakollisia. Vuokraamossa niitä ei kuitenkaan kyselty, vaan kaikki hoitui todella nopeasti suomalaisia ajokortteja vilauttamalla.

Vasemmanpuoleinen liikenne tuntui aluksi jännittävältä, mutta siihen tottui nopeasti auton ratissa. Kaupungissa piti yrittää muistaa katsoa tarkasti molempiin suuntiin, sillä jalankulkijoille ei annettu tietä varsinkaan isommissa kaupungeissa.

Matkan hinta, lisämaksut ja palvelut kahdelta

Lennot

Helsinki – Singapore – Sydney – Hongkong – Helsinki 3 400 €
Sydney – Uluru – Melbourne – Sydney 902 €
Lennot yhteensä 4 302 €

Hotellit

Hilton Garden Inn Seragoon Singapore (2 yötä) 373 €
Uluru Emu Walk Apartments (3 yötä) 609 €
Melbourne Radisson Flagstaff Hotel (4 yötä) 410 €
Sydney Hilton (1 yö) 220 €
Sydney Radisson Blu (3 yötä) 440 €
Majoitukset yhteensä 2 052 €

Risteily

Sydney – Uusi-Seelanti – Sydney 10 päivän risteily 4 000 €
Retket Dunedinissa ja Lytteltonissa 493 €
Muut kulut risteilyn aikana noin 250 €
Risteilyn kulut yhteensä 4 743 €

Retket

Vaellus Ulurun ympäri (+ kansallispuistomaksu) 311 € + 47 €
Melbournessa kaksi koko päivän retkeä 370 €
Sydneyssä yksi koko päivän retki 346 €
Retket yhteensä: 1 074 €

Auton vuokraus

Ulurulla 3 pv 348 €
Kansainväliset ajokortit molemmille 180 €
Bensa 27 €
Auton kulut yhteensä 555 €

Reissun muut kulut

Aktiviteetit, pilvenpiirtäjävierailut, metro- ja bussiliput sekä taksimatkat noin 600 €

Ruokailut ja muut pienemmät ostokset jätimme pois erittelystä.

Matkan hinta yhteensä 13 276 €
Per henkilö 6 638 €

Vinkkejä

Australia oli matkakohteena helppo ja turvallisen oloinen Sydneyn välikohtauksista huolimatta. Kaikki puhuivat ja ymmärsivät englantia, eikä missään tilanteessa tullut kielimuuri vastaan.

Olo oli jokseenkin kotoisa, sillä kukaan ei tullut tyrkyttämään mitään, mutta apua sai aina, kun sitä kysyi ja keskustelun auettua australialaiset lähtivät ystävällisesti juttelemaan.

Eläinbongaukset

Myrkylliset eläimet mainitaan aina ensimmäisten mielikuvien joukossa maasta, mutta taisimme nähdä ainoastaan kaksi hämähäkkiä. Käärmeitä emme nähneet yhtäkään ja villikenguruitakin vain kaukaa.

Dingon kanssa katselimme toisiamme Ulurulla ja koalia näimme luonnossa seitsemän Melbournessa retkellä.

Sinipingviinejä näimme Melbournessa sekä Uudessa-Seelannissa. Hylkeitä ja delfiinejä risteilyn retkillä. Vallabeja näkyi paljon Phillip Islandilla Melbournen lähettyvillä.

Yhteen Melbournen retkistä sisältyi nopea eläintarhakäynti ja siellä olivat vangittuina suunnilleen kaikki Australiassa esiintyvät eläimet, mutta eihän siinä ole mitään haastetta nähdä niitä sillä tavalla.

Samoin Blue Mountaisin retkeen sisältyi eläintarhapysähdys. Se oli vähän isompi kuin Melbournen vastaava, mutta harmitti vähän eläinten puolesta, kun ihmiset tunkivat niiden iholle aika paljon.

Tekisimmekö jotain toisin?

Tasmania ja Iso Valliriutta olisivat kiinnostaneet meitä. Samoin olisi ollut mahtavaa käydä kaikkien territorioiden alueilla, mutta Australia on niin valtavan suuri, ettei yhdelle matkalle saanut mitenkään mahdutettua kaikkea.

Risteilyn myötä reissuun tuli pakollisena viisi meripäivää, jotka hyödynsimme lepäämiseen sekä blogijuttujen kirjoitukseen. Näiden viiden päivän aikana olisi näin jälkikäteen mietittynä ehtinyt tehdä muutakin, mutta reissutahti olisi saattanut olla turhan tiivis, joten välipäivät tulivat tarpeeseen.

Itseasiassa oli tosi mukavaa palata kotiin hyvin levänneenä. Meripäivien aikana saimme kirjoitettua matkan seitsemästä jutusta viisi lähes valmiiksi, joten lisää artikkeleita on luvassa reissusta ihan pian.

Australian matkan suunnittelu omatoimisesti oli yllättävän helppoa, vaikka siihen menikin paljon aikaa. Huolellisesti mietitty reittimme oli erittäin onnistunut. Reissussa oli sopivasti kohteita, retkiä ja myös niitä lepopäiviä.

Lue myös muut artikkelimme tästä matkasta