*Kaupallinen yhteistyö: Risteilykeskus

Risteilyn ajankohta 3.–13.4.2024

Australian matkamme valmistelu alkoi jo lähes vuotta aiemmin ja oli heti selvää, että haluamme yhdistää matkaan käynnin Uudessa-Seelannissa. Pallottelimme pitkään vaihtoehtoja, että menisimmekö perille lentäen sekä maata pitkin vai risteillen.

Päädyimme valitsemaan lennot niin, että potentiaalinen risteily mahtuu aikatauluumme, jos päättäisimme varata sellaisen. Risteilykausi oli jo loppumaisillaan, joten vaihtoehtoja ei ollut montaa.

Matkan hankkiminen ja hinta

Omatoimisen lähes kuukauden mittaisen matkan järjestely piti sisällään monta liikkuvaa osaa ja risteilyn lisääminen siihen alkoi houkuttaa yhä enemmän. Saisimme helposti uuden maan, vierailut siellä useassa eri kaupungissa ja majoitus sekä ravintolat kulkisivat mukanamme.

Otimme yhteyttä Risteilykeskukseen ja saimme sieltä paljon apua risteilyn varaamiseen liittyen. Kävimme reittiä läpi tarkkaan ja mietimme etukäteen jopa hytin sijainnin sekä puolen, että näkisimme mahdollisimman paljon maisemia myös omalta parvekkeeltamme.

Oli kätevää, että pystyimme varaamaan risteilyn vain pientä maksua vastaan ja meille jäi vielä useampi kuukausi aikaa miettiä, josko haluamme muuttaa vielä suunnitelmia.

Maksoimme risteilyn loppusumman tammikuun lopulla, kaksi kuukautta ennen reissua ja matkan odotus saattoi alkaa. Laitoimme hyvissä ajoin kalenteriin kaikki risteilyyn liittyvät tehtävät, kuten check-inin ja terveyskyselyt, joille oli omat takarajansa.

Kymmenen vuorokauden risteilymme hinta kahdelle parvekehytissä oli yhteensä noin 4 000 €. Avasimme kaikki matkaan liittyvät kustannukset tarkemmin aiemmassa matkakoosteessa.

Lisämaksut ja palvelut

Ostimme etukäteen nettipaketit, jotta surffailu onnistuu myös laivalla. Niiden hinta oli 20 euroa/päivä. Lisäksi kävimme läpi retkivalikoimaa ja vertasimme laivan retkiä Get Your Guiden retkiin ja olikin yllättävää, että retket olivat niin sisällöltään kuin hinnoiltaan lähes identtisiä.

Niinpä olikin helppoa päätyä laivan retkiin, sillä niissä on aina mukana takuu siitä, että jos tulee reittimuutoksia, niin retkien hinnat hyvitetään ja mikäli retkien aikataulut venyvät, laiva odottaa matkustajia.

Laiva voi todellakin jättää matkustajat kyydistä ja näin kävi risteilymme aikana Norwegian Dawnin matkustajille Afrikan rannikolla.

Tällä risteilyllä joidenkin matkustajien itse varaamia Hop-On, Hop-Off -ajeluita ei suostuttu perumaan, kun laiva teki aikataulumuutoksen. Toisella ryhmällä retkien peruminen taas onnistui, eli menee tapaus- ja järjestäjäkohtaisesti nämäkin.

Ehdoissa mainittiin myös, että matkavakuutuksen tulee olla voimassa ja matkustajien tulee vastata itse viisumien hankinnasta sekä tietysti lennoista lähtösatamaan.

Australiaan maahantulo

Saavuimme Australiaan jo reilusti ennen risteilyn alkamista ja teimme omatoimisesti matkat Ulurulle sekä Melbourneen. Olimme tasanneet Australiaan lentämistä kahdella päivällä Singaporessa, jotta lentoaika ei olisi niin raskas ja se tuntui oikein hyvältä vaihtoehdolta.

Matkan valmistelut

Teimme matkaan liittyviä valmisteluita lähes puolen vuoden ajan ja viimeisimmät varaukset hoidimme tammi- ja helmikuussa ennen lähtöä. Risteilyn kannalta tärkeintä oli aikatauluttaa muu reitti niin, että ehdimme laivaan ja hankkia tarvittavat viisumit niin Australiaan kuin Uuteen-Seelantiin.

Royal Caribbean lähetti runsaasti uutiskirjeitä ja tarjouksia ennen matkaa. Mikäli erilaiset juoma- ja muut paketit kiinnostavat, kannattaa laittaa uutiskirje tilaukseen. Päiväretkille tarjouksia ei juurikaan tullut, joten ne ostimme listahintaisina.

Risteilyn lähestyessä check-in tehtiin applikaation kautta, samoin sitä kautta täytettiin oma vakuutus terveydentilasta vuorokautta ennen laivaan astumista

Sydneyyn saapuminen

Lensimme Sydneyyn Melbournesta päivää ennen laivan lähtöä ja olimme varanneet jo hyvissä ajoin saapumisajaksi laivalle klo 13, jotta pääsemme sinne heti hotellilta suoraan huoneen luovutuksen jälkeen.

Majoituimme ihan kaupungin keskustassa ja katsoimme, että hotelliltamme risteilysatamaan olisi vain 15 minuutin matka. Satamaan saapuminen ei ole ollut koskaan näin helppoa!

Laiva oli pysäköity paraatipaikalle Sydneyn oopperatalon edustalle, eikä sitä olisi voinut suuren kokonsa vuoksi missata. Ratikka tuli melkein lähtöterminaalin ovelle, jonka osoitteen olimme tallentaneet etukäteen, sillä kaupungissa on useampia satamia.

Laivaan siirtyminen

Lukuisat oppaat satamassa ohjasivat matkustajavirtaa varmoin ottein ja neuvoivat mihin laukut jätetään ja mitä dokumentteja missäkin kohtaa kysytään. Tärkeintä oli, että mukana olivat passi, viisumi sekä risteilylippu. Niitä tarkastettiin useaan otteeseen.

Reitti

Sydney, Australia – Milford Sound, Doubtful Sound, Dusky Sound – Dunedin, Uusi-Seelanti, Christchurch – Wellington – Picton – Sydney

Risteilyllä käytiin maissa kolmena päivänä Uudessa-Seelannissa ja mukaan mahtui neljä meripäivää, sekä yksi päivä, kun ajoimme kolmessa eri vuonossa. Picton jäi lopulta väliin, sillä etelästä lähestyi trooppinen sykloni, jota laivamme lähti kiertämään. Näin reissuun tuli yksi meripäivä lisää.

Laiva ja varustamo

Risteilymme aluksena toimi vuonna 2016 rakennettu Royal Caribbean -varustamon Ovation of the Seas. Laiva on suurin niin kooltaan kuin matkustajamäärältään, jolla olemme toistaiseksi matkustaneet. Alukselle mahtuu 4 905 matkustajaa ja laiva olikin lähes täynnä risteillyllämme.

Laivalla oli matkustajia 42 eri maasta ja kansalaisuudet jakautuivat seuraavasti: Australiasta oli eniten matkustajia, 74,1 % eli 3 521 henkilöä, USA:sta 11,9 % eli 567 matkustajaa ja Kiinasta 2,8 % eli 132 matkustajaa.

Muita maita, joista matkustajia oli mukana, oli mm. Iso-Britannia, Kanada, Uusi-Seelanti, Intia, Malesia, Singapore, Filippiinit, Ranska, Thaimaa ja Indonesia. Olimme risteilyn ainoat suomalaiset.

Henkilökuntaa laivalla oli 1 500 ja he koostuivat pääosin indonesialaisista ja filippiiniläisistä.

Saimme listan laivalla kulutettavista ruuista ja juomista ja se herätti kyllä monenlaisia tunteita laidasta toiseen. Laivalla kulutetaan viikon aikana keskimäärin mm.

  • 230 000 jälkiruokaa
  • 154 000 ateriaa
  • 30 283 litraa jäätelöä
  • 23 000 pihviä
  • 20 412 litraa jäätelöä
  • 18 000 pizzaslicea
  • 10 200 pulloa olutta
  • 8 500 tölkkiä olutta
  • 680 kiloa kahvia

Niitä matkustajia oli tosiaan se 4 752, joten yltä voi laskea hieman määriä per henkilö. Aterioiden määriin on laskettu mukaan myös henkilökunta.

Laivalta löytyi 18 kerrosta, joissa noin 20 ravintolaa, surffisimulaattori, kiipeilyseinä, törmäilyautorata, uima- ja porealtaita, kasino, robottibaari, tuulitunneli sekä suuri kuntosali ja teatteri.

Yksi laivan erikoisuuksista oli North Star Experience, jossa jalokiven muotoinen kapseli vie matkustajat yli 100 metrin korkeuteen merenpinnan yläpuolelle. Kyseessä on myös Guinnessin ennätystenkirjaan maailman korkeimpana risteilyaluksen näköalatasanteena päässyt elämys.

Vuorot North Starille olivat välillä maksullisia ja välillä maksuttomia, mutta myös kovin varattuja ja säästä riippuvaisia, joten emme päässeet kokemaan tätä elämystä.

Laivassa kaikki hoituu sovelluksen kautta

Royal Caribbeanin risteilyillä käytännössä kaikki asiointi puolin ja toisin tapahtuu kännykkäsovelluksen kautta. Laivan langattomaan verkkoon pääsee kirjautumaan kaikki matkustajat, mutta sieltä pääsee internetiin ainoastaan nettipaketin hankkimalla.

Nettipaketin hinta on noin 20 €/päivä/laite, mikäli sen hankkii koko risteilyn ajaksi. Mikäli nettipakettia ei ole, pääsee laivan WiFillä ja Royal Caribbeanin applikaatiolla kuitenkin seuraamaan päivän ohjelmaa ja esimerkiksi ravintoloiden ruokalistoja.

Sää

Katsoimme etukäteen, että Australiassa sää alkaa taittumaan syksyn puolelle ja lämpötilat ovat noin 20 asteen tienoilla. Uuteen-Seelantiin luvattiin kaikenlaista +6–+20 asteen väliltä, joten varasimme mukaan niin lyhyt- kuin pitkähihaista, erilaisia kerroksia sekä sadeviitat.

Laivalla kevyttoppatakit ja jopa pipot ja hanskat tulivat tarpeeseen vuonoja ihaillessa ja varusteiden ansiosta pystyimmekin katselemaan niitä useampia tunteja raikkaassa 12 asteen ulkoilmassa.

Tähän on ehkä syytä vielä mainita trooppinen sykloni, joka keikutti laivaa jopa kymmenmetrisillä aalloilla kaksi viimeistä meripäivää, vaikka kapteeni yritti kiertää pahinta myrskykeskusta. Isossa laivassa aallokko ei tuntunut kovin pahalta, vaikka keinutusta kieltämättä riitti vielä risteilyn jälkeenkin.

Nettiyhteydet

Ovation of the Season nettiyhteys oli järjestetty StarLinkin satelliittiyhteyksien kautta. Pääsimme tutustumaan StarLinkin yhteyksiin jo joulukuussa 2022, kun risteilimme Antarktikselle. Yhteydet toimivat luotettavasti ja olimme niihin tyytyväisiä.

Livestreamaukseen se ei aivan taida riittää, mutta normaaliin uutisten ja sosiaalisen median surffailuun kyllä.

Nettiyhteydet tuntuvat kieltämättä suomalaiseen hinnoitteluun tottuneelle melko kalliilta. Yleensä harkitsemme niiden hankkimista aina erikseen risteilykohtaisesti. Jos laiva vierailee joka päivä satamassa, otamme yleensä laivan verkkoyhteydet korkeintaan toiselle meistä.

Rantautumispäivinä pääsee kuitenkin roamaamaan mobiiliverkkoon, joka tulee esimerkiksi Elisan Reissunettiä käyttämällä paljon halvemmaksi. Tällä risteilyllä meripäiviä tuli kuitenkin yli puolet koko matkasta, joten hermoja säästääksemme nettipaketti hankittiin molempien kännykkään.

Tällaisilla risteilyillä on usein omat Facebook-ryhmänsä, joihin kannattaa liittyä, niin pääsee kurkkimaan muiden kanssaristeilijöiden juttuja sekä laivalla kiertäviä tempauksia.

Ruoka

Laivalla oli tosiaan 20 erilaista ravintolaa, joista vajaa puolet olivat kaikille risteilyvieraille maksuttomia ja erikoisravintoloissa ruuista maksettiin sitten erikseen. Aamiaisen, lounaan ja illallisen vaihtoehtoinen olivat joko buffet tai pöytiin tarjoillut annokset listalta.

Lisäksi löytyi Fish & Chips -ravintola, pizzeria sekä monenlaisia pienempiä kahviloita ja ravintoloita, joissa samantyylinen tarjonta.

Parasta antia laivan buffetissa olivat tuoreet kasvikset ja hedelmät sekä kymmenet eri vaihtoehdot, joista löytyi mieluista syötävää joka päivä. Myös erikoisruokavaliot on huomioitu hyvin laivalla.

Menusta löytyy automaattisesti yksi vegaaninen vaihtoehto jokaiselle aterialle ja gluteenittoman annoksen voi tilata edellispäivänä.

Pukeutuminen

Tällaisilla risteilyillä on aina mahdollista heittäytyä teemojen vietäviksi ja niitä löytyy formaalista juhlapukuillasta, kukkapaitateemaan ja white nightiin. Nämä ovat onneksi kaikille vapaaehtoisia.

Tällä risteilyllä näimme ennätyksellisen paljon tiimiasuja, sillä monet australialaiset ovat tulleet laivalle juhlimaan synttäreitä tai muita perhejuhlia. Myös hyttien ovia on koristeltu paljon erilaisilla magneeteilla, tarroilla ja julisteilla.

Valuutta, käteinen ja luottokortit

Hyttikortti on laivalla ainoa, jota tarvitsee kantaa mukana ja sille rekisteröitiin Royal Caribbeanin sovelluksessa luottokortti etukäteen. Risteilyn päätteeksi laivalla kulutettujen ostosten lasku kuitataan. Maissa piti olla mukana kuvallinen henkilökortti tai passi.

Meillä laskua tulee vain satunnaisista alkoholiannoksista, sillä kulutuksemme ei yllä mitenkään niin korkealle, että juomapaketin (noin 110 dollaria/pvä) ostaminen olisi järkevää.

Australian tai Uuden-Seelannin käteistä rahaa emme tarvinneet ollenkaan risteilyn aikana. Hinnat ilmoitettiin laivalla Amerikan dollareissa.

Pysähdyskohteet

Milford Sound, Doubtful Sound ja Dusky Sound

Nämä kolme upeaa vuonoa sijaitsevat Uuden-Seelannin lounaisosassa Fiorlandin kansallispuiston alueella. Laiva seilasi näiden vuonojen läpi ja niitä pääsi ihailemaan kannelta.

Vuonoajelut kestivät noin kaksi tuntia kerrallaan ja koska kannella oli aika vilpoisaa, me pukeuduimme kunnolla ulkovarusteisiin, että saimme nauttia kauniista maisemista koko niiden keston ajan.

Dunedin

Uuden-Seelannin ensimmäinen maihinnousu tapahtui Dunedinissa, jonne seilasimme kapean lahden kautta. Me olimme varanneet etukäteen retken nimeltä Otagos Wild Wonders, jossa meidät vietiin bussikyydillä lahden toisella reunalla olevalle Otagonin niemelle.

Siellä meidät vastaanottivat paikalliset oppaat, jotka kuljettivat meidät pienemmällä bussilla sekä maastoautoilla rantaan.

Näimme kymmeniä uudenseelanninmerikarhuja eli uudenseelanninhylkeitä pötköttelemässä kallioilla ja pääsimme katselemaan niiden touhuja ihan lähietäisyydeltä. Samalla alueella oli myös sinipingviinien pesintäalue ja meille näytettiin yhtä pingviiniä pesäkolossaan, mutta sitä emme saaneet kuvata.

Harmillisesti emme pysähtyneet Taiaroa Headissa, jossa olisi ollut kuningasalbatrossien pesintäalue. Retken hinta oli noin 170 euroa/hlö.

Kävimme luontoretken jälkeen kiertämässä vielä kaupunkia omatoimisesti ja palasimme laivalle heidän tarjoamalla shuttle-kyydillään.

Muita laivayhtiön retkiä tähän kohteeseen olivat mm: Speighs-panimokierros, Dunedinin kävelykierros, pienristeily satamassa ja Taieri Gorge -maisemajuna-ajelu.

Christchurch

Seuraavana päivänä laiva lipui Lytteltonin satamaan, jossa meillä oli myös retki varattuna. Tällä kertaa hyppäsimme katamaraanin kyytiin ja lähdimme ajelemaan satamapoukaman rantoja pitkin.

Opas kertoi mielenkiintoisia tarinoita alueesta ja bongaili meille samalla delfiinejä sekä pingviinejä, joita näimme molempia. Tälle retkelle tuli hintaa noin 80 euroa/hlö.

Retken jälkeen hyppäsimme shuttle-bussiin ja lähdimme kohti Christchurchia, jonne oli satamasta noin puolen tunnin matka. Tämä kaupunki kärsi voimakkaasta maanjäristyksestä vuonna 2011 ja siitä oli muistuttamassa suuri marmorinen muistomerkki, johon oli kaiverrettu kaikkien järistyksessä menehtyneiden nimet.

Muita laivayhtiön retkiä tähän kohteeseen olivat mm: Antarktis-center ja Airforce-museo, Taru Sormusten Herrasta -retki, Zipline-kokemus, Wildlife & Maori -elämys, lammasfarmivierailu sekä viinimaistelua

Wellington

Tämä oli ensimmäinen ja matkan ainoa pysähdys pohjoissaarella. Wellington on Uuden-Seelannin pääkaupunki ja siellä asuu reilut 200 000 asukasta.

Tähän kohteeseen meillä ei ollut retkiä ostettuna, joten suuntasimme omatoimisesti kohti Cable Car -asemaa, jonne laivayhtiön retkellä olisi myös päässyt. Tämä yli 120-vuotta operoinut kaapelivaunurata oli mielenkiintoinen ylhäällä olevine museoineen sekä puutarhoineen ja myös näköalat olivat hienot!

Ajelun jälkeen kävimme paikantamassa Ilkalle käsityöolutta Choice Bros -panimolla, joka oli sekin erinomaista. Wellingtonin keskustasta löytyi myös hieno Old Bank -ostoskeskus, jonka alakerrassa kävimme syömässä.

Laivayhtiön retkivaihtoehtoja olivat myös: Taru Sormusten Herrasta -retket, vierailut kasvitieteelliseen puutarhaan, Zealandia Sancturaryyn ja kaapelivaunuun sekä pyöräretki Wellingtonin rantareiteillä, satamaristeily sekä hyljesafari.

Picton

Kovan tuulen ja merenkäynnin vuoksi tämä viimeinen kohde jäi pois reitiltämme. Australian rannikolle ennustettiin jopa 100 km/h tuulia, joten kapteeni päätti lähteä kohti pohjoista, jotta ehtisimme kiertää pahimman myrskyalueen.

Sydney

Paluupäivälle olisi ollut mahdollista ostaa retki Blue Mountainsille, mutta meillä oli omia suunnitelmia päivän varalle ja jatkoimme lomaamme vielä kolmella päivällä Sydneyssä risteilyn jälkeen.

Meripäivät

Alkuperäisessä ohjelmassa meno-, että paluumatkalla oli kaksi meripäivää, sillä matkaa Australiasta Uuteen-Seelantiin on noin 2000 kilometriä. Myrskyn vuoksi meille tuli siis yksi ylimääräinen meripäivä.

Laivan järjestämät bussikyydit

Useamman tuhannen ihmisen liikuttaminen satamissa ei ole varmasti ihan helppo juttu, mutta tästä pitää antaa pisteet varustamolle.

Jokaisessa satamassa oli maksuttomat shuttle-kyydit keskustaan (paitsi Christchurchiin oli 10 dollarin maksu). Busseja oli tilattu useita kymmeniä kuljettamaan matkustajia. Vaikka jonot olivat hetkittäin pitkiä, ei odotusaikaa kertynyt koskaan kovin paljoa.

Laivalta poistuminen

Jätimme pakatut laukut käytävälle edellisiltana ja saimme vuoronumeron sekä ohjeet laivalta poistumiseen. Ehdimme syödä rauhassa aamupalan ja kierrellä laivan kannella vielä ihailemassa Sydneyn kaunista satamaa.

Luovutimme hytin kello kahdeksan aamulla ja pääsimme ulos kolme varttia myöhemmin. Täytimme maahantuloon vaadittavan kaavakkeen, joka kerättiin pois terminaalissa.

Pientä jonotusta laukkujen noudon yhteydessä lukuunottamatta laivasta poistuminen sujui erittäin helposti ja pääsimme kävelemään terminaalista suoraan hotellillemme.

Vinkkejä

Risteilyllä käytössämme oli muutamia hyödyllisiä sovelluksia ja sivuja. Windy on erittäin kätevä sääsovellus, josta näkee lämpötilan, tuulen, tuulenpuuskat ja jopa aallonkorkeudet sekä paljon muuta yksityiskohtaisempaa säätietoa.

Cruisemapper on sivusto, josta pystyy seuraamaan reaaliaikaisesti kaikkia maailmalla seilaavia risteilyaluksia. Katsoimme sieltä useasti laivan sijaintia risteilyn aikana, kun kiersimme myrskyrintamaa.

Lue myös muut risteilykoosteemme

Tämän reissun myötä olemme risteilleet jo kuudella eri mantereella. Mikäli haluat lukea lisää risteilemisestä Välimerellä, Aasiassa, Huippuvuorilla, Pohjois-Amerikassa, Antarktiksella ja Etelä-Amerikassa, löydät niistä kaikista koosteen ja kohdekohtaisia artikkeleita.

Katso 360-videomme risteilyltä

Lue myös muut artikkelimme matkasta