Risteilyn ajankohta 6.–20.12.2022

Olimme mukana 14 vuorokauden tutkimusristeilyllä Antarktiksella Hurtigrutenin M/S Roald Amundsenin kyydissä. Ensimmäisessä artikkelissamme kerromme tarkemmin risteilylle valmistautumisesta ja toisessa osassa rantauduimme ensimmäistä kertaa Etelämantereelle.

Pysähdyskohteet ja reittimme

Ushuaia – Drake Passage – Orne Harbour – Danco Island – Lemaire Channel – Port Charcot – Börgen Bay – Damoy Point – Whalers Bay – Point Wild/Elephant Island – Drake Passage – Stanley – Saunders Island – New Island – Ushuaia

Pysähdyspaikkamme Antarktiksen risteilyllä
Damoy Point, Deception Island, Elephant Island

Börgen Bay

Antarktiksen valloitus jatkui, kun aamu alkoi uskomattoman kauniissa maisemissa saksalaisen tähtitieteilijän Karl Börgenin mukaan nimetyllä Börgen Baylla. Aamupäivän ohjelmassa oli veneajelua tällä lahdella ja sitä ennen kävimme kannella testaamassa päivän lämpötilan, jotta osaisimme varustautua oikein.

Sää oli kuin Kittilässä maaliskuussa. Aurinko lämmitti, mutta pieni viima ja kylmyys muistuttivat, että on parempi kuitenkin varustautua lämpimästi. Söimme rauhassa aamupalan laivan ravintolassa ja odottelimme vuoroamme päästäksemme veneajelulle.

Lumihuippuiset vuoret hallitsivat maisemaa ja niiden väleistä laskeutui valtavia jäätiköitä, joista oli lohkeillut paloja kellumaan veteen. Jäätiköiden kokoa ja mittasuhteita oli todella haastavaa arvioida, sillä ne näyttivät olevan lähellä, mutta kun lähdimme kumiveneellä ajamaan niitä kohti, ne olivat kuitenkin todella kaukana ja jopa useamman tuhannen metrin korkuisia.

Pingviinejä ja leopardihylje

Pingviinit molskivat vedessä pienissä laumoissa, kun ajelimme lähes tyynessä poukamassa jäälohkareiden keskellä. Kiersimme yhden jäävuorista ja siellä se lepäsi, leopardihylje! Sellaista olimme toivoneet näkevämme ja siinä se nyt köllötteli aivan lähietäisyydellä. Olipa hieno hetki!

Meidän ryhmämme nimi oli myös Leopard Seals (leopardihylje) ja aina, kun laivalla järjestettiin aktiviteetteja, meitä kutsuttiin noiden ryhmien nimillä ja ne olivat myös takkiemme hihoissa eri värisillä tarralapuilla.

Ravintola Aunessa oli ensimmäistä kertaa tällä risteilyllä ruuhkaa lounasaikaan ja tuntui, että kaikki olivat pakkautuneet sinne samalla kertaa. Ensimmäisenä päivänä, kun ylitimme Drakensalmea, ravintola ammotti lähes tyhjillään. Oli mukavaa nähdä, että kaikki olivat suoriutuneet lounaalle ja laivalla olikin täyttöaste noin 60 %. Matkustajia mahtuisi kyytiin maksimissaan 500.

Damoy Point

Lounaan jälkeen lepuutimme hetken ja meille tulikin pikalähtö, kun rantautumisaikataulussa oltiin edellä. Damoy Pointissa meitä odottivat rakennukset, joita Antarktikselle lentävät koneet ja laivat voisivat hyödyntää tukikohtinaan. Rannalla asui tietysti myös pingviiniyhdyskuntia, joiden touhuja pääsimme seuraamaan lähietäisyydeltä.

Tällä rantautumisella oli mahdollista tehdä kuuluisa “polar plunge”, eli dipata itsensä jääkylmään veteen. Me emme moisesta viihteestä innostuneet vaan teimme myöhemmin oman “polar plungemme” laivan kannen poreammessa sekä uima-altaalla huomattavasti lämpimämmässä vedessä.

Rannan retkellä kävelimme jäätiköllä vajaan kilometrin oppaiden merkitsemää reittiä. Vastassa oli jyrkkä lumivalli, johon oppaat olivat tehneet meille etukäteen askelmat. Lumisten portaiden kiipeäminen tuotti monille vaikeuksia niin ylös- kuin alaspäin mennessä.

Hyvästä fyysisestä kunnosta on siis ehdottomasti hyötyä tällaisella matkalla ja osallistujien fyysisiä valmiuksia varmistettiin myös etukäteen risteilylle vaatimuksena olleella lääkärin allekirjoittamalla todistuksella.

Risteilyllä oli mukana kaikenikäistä ja -kuntoista väkeä, joten emme ole ihan varmoja, että kieltääkö varustamo ketään matkustamasta tänne. Joka tapauksessa hitaammat menijät saattavat viivyttää omaa tahtiasi kävelypoluilla, joten kärsivällisyyttä tarvitaan välillä.

Pingviinit olivat joka tapauksessa ihan huikeita jälleen ja näimme niitä niin maalla kuin vedessäkin. Vaikka ne tepastelevat maalla hassun näköisesti, ovat ne vedessä kuin vikkeliä pikku raketteja. Parhaimmillaan pingviinit uivat jopa 14 kilometrin tuntivauhtia.

Deception Island ja Whalers Bay

Seuraavana päivänä seilasimme pidemmän pätkän kauempana rannan tuntumasta. Aamulla ei ollut kiirettä lähteä mihinkään, vaan ehdimme nauttia aamupalasta rauhassa ja Katri kävi salilla, kun taas Ilkka jäi hyttiin katsomaan telkkaria ja kirjoittelemaan muistiinpanoja.

Päivän kohteena oli vanhan, mutta edelleen aktiivisen tulivuoren muodostama Deception Island, jonka kraatterin laitojen suojassa sijaitsee hylätty valaanpyytäjien tukikohta, Whalers Bay. Saarella sijaitsee runsaasti valaanpyytäjien rakennuksia ja välineitä, jotka on museoitu.

Menimme lounaalle puoliltapäivin ja samoihin aikoihin laiva ajoi sisään upeaan ruskeiden kallioiden reunustamaan salmeen. Samalla kuulutukset kertoivat, että etenemme hyvin varovasti, sillä salmi on todella kapea. Lumiset maisemat olivat vaihtuneet mustaan rantahietikkoon ja ruskeaan vuoristoon.

Saimme myöhemmin kuulla myös, että tämä oli kauden ensimmäinen kerta kun salmeen pääsee, sillä aiemmilla kerroilla se on ollut jäässä. Me olimme olleet todella onnekkaita säiden puolesta. Salmeen lipui myös toinen Hurtigrutenin tutkimuslaiva Fram, mutta se jatkoi matkaansa vähän sivummalle meistä.

Laivamme jäi keskemmälle salmea ja rantauduimme kumiveneillä lahdenpoukamaan, joka oli itse asiassa tulivuoren kraatteri ja ylhäältä päin katsottuna hevosenkengän muotoinen. Lähdimme kävelemään muiden punatakkisten kanssamatkustajien tavoin höyryävällä rannalla eteenpäin.

Aivan vesirajan tuntumassa seikkaili myssypingviinejä, joita seurailimme hetken aikaa, mutta meillä oli jo kiire jatkaa eteenpäin, sillä kuulimme, että rannan päässä pötköttelisi leopardihylje. Jo toinen sellainen matkallamme!

Hylje heitti evän pystyyn meille kuin moikatakseen ja aukaisi pari kertaa valtavan suunsa, jonne mahtuisi hyvin pingviini jos toinenkin, joita hassua kyllä, viihtyi vain muutaman metrin päässä hylkeestä. Pidä viholliset lähellä.. Vai miten se menikään.

Kuvasimme hyljettä hetken aikaa ja pian oli aika lähteä patikoimaan ylemmäs Devil’s Window -nimisen kukkulan päälle, jonka kohdalla oli aukko vuoren seinämässä. Sieltä oli huikea pudotus alas ja pystysuorat kalliot olivat todella vaikuttava näky.

Ihailimme hetken aikaa maisemia, jonka jälkeen tulimme varovasti alas jyrkkää rinnettä pitkin, sillä irtokivien vuoksi liukastumisen vaara oli suuri. Hieman iäkkäämmillä kanssamatkustajilla oli jälleen hankaluuksia näissä jyrkissä kohdissa ja heille jaettiin avuksi kävelysauvoja.

Palasimme katsomaan vielä leopardihyljettä, joka oli kääntynyt ympäri ja oli jo lähes kuono vedessä. Se availi suutaan vielä pari kertaa ja olisi ollut hauskaa jäädä seuraamaan sen etenemistä, mutta meidän oli aika jatkaa matkaa katsomaan rannan hylättyjä, melkein sortumispisteessä olevia rakennuksia.

Rannan valtavissa, jo ruosteisissa tankeissa oli säilötty valaanrasvaa ja paikka muistutti surullisella tavalla siitä, miten julmaa valaanpyynti on aikoinaan ollut. Moni valaslaji onkin vähentynyt lähes sukupuuton partaalle tämän vuoksi. Nykyisin valaanpyyntiä säädellään kansainvälisen komission toimesta, mutta siitä huolimatta mm. Japani harrastaa kaupallista valaanpyyntiä.

Niille, jotka eivät vielä Damoy Pointissa rohjenneet tehdä polar plungea, tarjottiin täällä toinen mahdollisuus ja moni kävikin rannalta käsin pulahtamassa veteen. Kaikille pulahduksen tehneille annettiin laivassa diplomit muistoksi.

Elephant Island

Heräsimme aamulla kauniiseen auringonpaisteeseen ja tasaisen rauhalliseen seilaamiseen. Kauempana rannassa häämötti lumisia vuoria ja välissä mustia vuorenhuippuja, joiden rinteillä oli vähemmän lunta. Olimme matkalla kohti viimeistä Antarktiksen pysähtymistämme, Elephant Islandia.

Tämä Antarktiksen osuus oli mennyt niin nopeasti ja maisema muuttui merkittävästi jo vähälumisemmaksi edellispäivänä. Kannattaa siis ehdottomasti nauttia risteilyn ensimmäisistä päivistä maisemineen tällä reitillä.

Kävimme aamupalalla, jonka jälkeen kuuntelimme hytissä luentoa ja lepäilimme. Aika kului jotenkin tosi nopeasti laivalla ja ruokailut rytmitttvät päivää mukavasti. Luentoja olisi voinut katsoa telkkarista myös jälkikäteen koko risteilyn ajan tai osallistua niille tutkimuskeskuksen salissa.

Puimme ulkovaatteet päälle ja menimme kannelle katselemaan maisemia. Osuimme sinne melkoisen hyvään aikaan, sillä valaita tuli vastaan todella tiuhaa tahtia. Yritimme kuvata niitä parhaamme mukaan ja näimme monta upeaa suihkua sekä pyrstöä.

Myös pingviinejä ui joka puolella ja vaikka niitä oli jo totuttu näkemään päivittäin, kannelta bongattiin myös harvinaisempi kultatöyhtöpingviini (macaroni), josta mekin onnistuimme saamaan yhteiskuvan myssypingviinin kanssa. Laivalla kerättiin lista eläinbongauksista ja oppaat ottivat havaintoja mielellään vastaan.

Laivalla oli muuten ihan mahtava yhteishenki oppaiden, henkilökunnan ja matkustajien kesken. Kaikkia moikattiin ja juttu lähti kulkemaan tilanteessa kuin tilanteessa. Milloin vaan sai käydä kysymässä mieltä askarruttavia juttuja ja oppaat kertoivat mielellään alueen eläimistä sekä luonnosta.

Oppaiden tietotaito oli valtava, sillä mukana oli niin biologeja, ornitologeja, jäätikkötutkijoita ja monia muiden alan asiantuntijoita useasta eri maasta.

Lounaan jälkeen aloimme saavuttamaan Elephant Islandia ja laiva pysäköi valtavan jäätikön edustalle. Merestä kohosi massiivisia kivenlohkareita, joiden päälle pingviinit olivat tehneet taidokkaasti polkujaan ja niitä löytyi jopa korkeimmilta huipuilta. Pingviinit ovat kyllä mahdottoman kovia kiipeämään, vaikka ovatkin varsin kömpelöitä maan pinnalla.

Kumiveneajelu

Ranta oli kivikkoinen, joten sinne ei ollut tällä porukalla hyvä idea tai todennäköisesti edes mahdollista rantautua jaloittelemaan. Niinpä meille järjestettiin laivasta käsin kumiveneajelu ja pääsimme katsomaan jäätikköä lähempää, kuitenkin silti noin puolen kilometrin päästä.

Meille esiteltiin myös rannalla sijaitseva kapteeni Luis Pardon kunniaksi pystytetty patsas, joka muistuttaa saaren historiasta ja 28 henkilön retkikunnan huikeasta 4,5 kuukauden selviytymistarinasta tällä saarella.

Saimme ihailla kumiveneistä käsin pingviinien taidokkaita asuinsijoja korkeiden kivilohkareiden päällä. Pingviinien seassa pötkötteli kaikessa rauhassa myös muutamia hylkeitä.

Olimme muuten ajelun alkaessa laittamassa jalkojamme veneen pohjassa olevan köyden alle, kuten aiemmilla ajeluillakin oli tehty. Veneemme opas kuitenkin sanoi meille, että nyt niin ei tehdä, sillä tuuli oli sen verran reippaampi ja meidän ei haluttu jäävän jumiin veneeseen, jos se olisi kipannut ympäri.

Näin oli käynyt vain kuukautta aiemmalla risteilyllä. Kumiveneen kipattua oli kaksi ihmistä joutunut veden varaan ja sotkeutunut köysiin. Molemmat matkailijat menehtyivät onnettomuudessa.

Vain viikkoa ennen omaa risteilyämme, oli Viking Polaris -laiva joutunut Drakensalmessa onnettomuuteen. Yllättävä rogue-aalto oli lyönyt laivan vasemman kyljen puolelta useita ikkunoita rikki surmaten yhden matkustajan ja vahingoittaen neljää muuta.

Myös Viking Polaris oli joutunut aiemmin kumiveneonnettomuuteen. Joutuessaan rogue-aallon iskemäksi, se oli paluumatkalla kohti Ushuaiaa lähdettyään Damoy Pointista evakuoimaan kumiveneonnettomuuden uhria.

Näimme Viking Polaris -laivan satamassa ja sinne se jäi valot päällä illalla, kun meidän laivamme lähti matkaan. Olipa kerrassaan huonoa tuuria ja hurja päätös risteilylle. Näillä merialueilla turvallisuusohjeita on noudatettava hyvin tarkasti ja siitäkin huolimatta matka voi katketa yllättävällä hetkellä.

Meidän veneajelut päättyivät turvallisesti noin puolen tunnin vuorojen jälkeen ja siirryimme takaisin laivaan. Kävimme pirtelöillä Fredheim-ravintolassa ja teimme päivän some-päivitykset sekä muistiinpanot.

Siirryimme hieman myöhemmin illalliselle ja olimme ravintolassa ensimmäisten joukossa. Osalla näytti olevan pahoinvointilaastarit kiinnitettyinä korvan taakse ja mekin pohdimme, että olisiko laastarit hyvä laittaa. Havaitsimme, että laastareista tuli pientä pöhnäistä oloa ja Katrilla laastari vaikutti näköön huonontavasti, joka oli aika ärsyttävää. Totesimme, että menemme toistaiseksi ilman laastareita kohti Drakensalmen tyrskyjä.

Drakensalmen ylitys ja suunta kohti Falklandinsaaria

Ensimmäinen meripäivä Antartiksella käynnin jälkeen tuli ihan sopivaan saumaan. Edelliset päivät olivat olleet niin täynnä jännitystä ja toimintaa, että uni maistui todella hyvin ja koska merenkäyntikään ei ollut kovin paha, saatoimme olla ilman laastareita ja syödä, juoda sekä liikkua laivalla ihan normaalisti. Meiltä kerättiin aiemmin passit, joita tarvittiin Falklandinsaarille rantautumista varten.

Meripäivinä laivalla oli paljon luentoja ja aktiviteetteja. Mekin kävimme kuuntelemassa Hurtigrutenin edustajan, eestiläisen Krislinin luennon Galápagossaarista ja risteilymahdollisuuksista sinne. Olipa mielenkiintoista!

Galápagossaaret ovat erityinen kohde monellakin tavalla, sillä risteilyille pääsee vain Ecuadorista ja laivaan mahtuu 90 matkustajaa. Mieleen jäi myös sellainen erikoinen yksityiskohta, että hyttien ovissa ei ole lukkoja ollenkaan. Saarilla on mahdollista nähdä sellaisia eläimiä, millaisia ei asu missään muualla.

Meille oli järjestetty päiväohjelmaksi niin pyyhe-eläinten taittelua kuin myös vierailu komentosillalle, joka sijaitsi kannella yhdeksän.

Kapteeni esitteli laivan toimintoja ja kertoi, miten laivaa hallinnoidaan 360-moottoreilla ja kulkua tasataan myrskyssä erillisillä siivillä. M/S Roald Amundsen on yksi Hurtigrutenin uusimmista ja moderneimmista laivoista, jotka käyttävät ympäristöystävällisiä teknologioita vähentääkseen päästöjä.

Laiva ei myöskään laske ankkuria herkkään merenpohjaan vaan se pysyy itsestään paikallaan rantautumiskohteissa GPS-tutkan ja sähkömoottorien avulla.

Päivä oli pääosin aurinkoinen ja tuulta oli noin 10 m/s. Aallonkorkeus oli noin 3-4 metriä, joka tuntui menomatkaan verrattuna varsin leppoisalta. Emme siis kokeneet täydellistä Drake Shake -ilmiötä, mutta ihan täysin Drake Lake -kokemuskaan tämä ei ollut vaan jotain siltä väliltä.

Vietimme aikaa laivan ravintoloissa, joissa ruokaa oli tarjolla aamuseitsemästä illan puoli yhdeksään. Muista risteilyistä poiketen laivalla ei ollut yhtään buffettia auki koko päivää, vaan aamupalaa sai kahden ja puolen tunnin ajan, sen jälkeen taukoa oli kahteentoista asti, kun ravintolat eivät olleet auki ollenkaan.

Lounasaika alkoi kello 12 ja kesti kaksi tuntia, mutta yksi ravintoloista oli auki läpi päivän ja sieltä sai ruokaa tilauksesta sekä take awayna. Moni tilasikin hyttiin ruokaa myös. Jos haluat muuten nähdä tarkemmin laivan ruokatarjontaa, käy kurkkaamassa Instagram-tilimme Antarktis-kohokohtia.

Huomasimme, että sauna ja ulkouima-altaat olivat auki, joten kävimme illallisen jälkeen saunassa sekä poreissa. Mikä olisikaan ollut hienompi tapa ylittää Drakensalmea kuin poreammeesta käsin isomyrskyliitäjien seuratessa laivaamme.

Ilkka löysi hytin tv-valikoimista leffoja ja valitsi vielä illaksi katseltavaa Katrin käydessä nukkumaan. Kertoo muuten jotain risteilyn hektisyydestä, että vasta viikko lähdön jälkeen leffoja tulee edes etsittyä tv:n valikosta. Sen verran paljon ohjelmaa oli ollut, ettei tylsiä hetkiä ollut päässyt syntymään.

Antarktiksen ja Arktisten alueiden matkailua valvovat IAATO sekä AECO

Vuonna 1991 perustettu IAATO (The International Association of Antarctica Tour Operators) on kansainvälinen Antarktiksen matkanjärjestäjien järjestö, johon kuuluu yli 100 yritystä eri puolilta maailmaa. Heidän tavoitteenaan on valvoa ja edistää ympäristöystävällistä matkailua, joka noudattaa alueelle asetettuja kansainvälisiä lakeja sekä sopimuksia.

Vuonna 2003 perustettu AECO (Arctic Expedition Cruise Operators) on arktisilla alueilla risteilevien varustamoiden yhteenliittymä, joka taas puolestaan valvoo, että kyseisillä alueilla risteilevät laivat noudattavat yhteisiä pelisääntöjä.

AECO toimii pohjoisessa sijaitsevien arktisten alueiden tahona, mutta koska Hurtigrutenin M/S Roald Amundsen risteilee molemmilla alueilla, olivat laivalla käytössä useat AECO:n sivuilla mainitut käytännöt.

Matkustajille nämä säännöt näkyvät konkreettisesti mm. ohjeilla imuroida vaatteet ja mennä vain puhtailla saappailla Antarktikselle. Jokaisen on huolehdittava siitä, että rannoille ei jätetä eikä sieltä oteta mukaan mitään.

Eläimiä lähestytään oppaiden ohjeiden mukaisesti ja alueen luontoa kunnioitetaan liikkumalla vain merkityillä reiteillä. Jokainen vieras saa luentojen ja oppaiden kertomusten kautta mahdollisuuden syventää omaa ymmärrystään tästä ainutlaatuisesta alueesta sekä sen historiasta.

Vieraile Etelämantereella 360-videoiden avulla

Lue myös muut artikkelimme tältä matkalta​