Ajatus formulakisoista lähti muhimaan päässä jo viime syksynä. Mikä olisikaan hienompi paikka kokea F1-kisat kuin Monacon historiallinen Grand Prix, jossa myös suomalaiskuskeilla on ollut upeaa menestystä.
Tuttavamme Vatasen Kimin kautta saimme vinkin, että pelkän katsomolipun sijaan kannattaa panostaa hieman enemmän elämykseen. Sehän kuulosti paremmalta kuin hyvältä idealta. Etenkin kun kummallekaan meistä se pelkkä kisan seuraaminen vain katsomosta ei ole se ykkösjuttu. Kim välitti meille ennen joulua sen verran houkuttelevan paketin early bird -tarjouksella, että tartuimme siihen nopean harkinnan jälkeen ja varasimme lennot sekä majoitukset Nizzaan, josta siirtyminen Monacoon onnistuisi kätevästi junalla.
Matka Nizzaan koitti viimein toukokuun lopulla. Tapasimme Nizzan Hard Rock Cafessa heti perille saavuttuamme yhteyshenkilön, joka toimitti meille liput ja kulkupassit, joilla pääsemme alueelle. Tutustuimme perjantaina Nizzan juna-asemaan ja junalippujen hankintaan – hyvä niin, sillä niissä oli omat kiemuransa, joista lisää myöhemmin. Piipahdimme myös Monacossa haistelemassa kisatunnelmia ja tutustumassa alueeseen, jotta oikeaan paikkaan löytäminen olisi lauantaina helpompaa. Tiesittekö muuten, että radalle pääsee kävelemään kisaviikonlopun aikana? Se oli aika siisti kokemus jo itsessään.
Lauantain ohjelma: Stars’N’Bars & Grand Stand T -katsomo
Matkustimme aamulla klo 8.15 lähes tyhjällä junalla ilman välipysähdyksiä Nizzasta Monacoon. Matka vei vain 15 minuuttia upeissa maisemissa, jonka jälkeen kävelimme kaupungin läpi kohti kisa-aluetta. Löysimme aika pian oikean sisäänkäynnin, jossa oli viitat myös medialle ja VIP-tiloihin. Eikä yhtään jonoja, vaikutti erittäin lupaavalta!
Kävimme katsomassa Grand Stand T-katsomon valmiiksi, jonne meillä olisi liput myös. Katsomon alla tapasimme muita suomalaisia, jotka opastivat meitä, että tuolla on yksi ravintola, tuossa wc:t ja tässä katsomon alla on kivasti varjoa. Ihan kivalta vaikutti, mutta meillä oli muita suunnitelmia mielessä.
Suuntasimme alueelle rakennettuja siltoja ja tunneleita pitkin Stars’N’Bars -ravintolaan, jonka yläkertaan lippumme oikeuttivat. Esitteessä luvattiin jotain tyyliin ”You may spot F1 drivers..”.
Mutta saimmekin tällaista:
Meillä oli siis terassipaikat suoraan Paddocin ja motorhome-alueen yläpuolella! Sen sijaan, että EHKÄ näemme kuskeja, näimme esteettömästi lähes KAIKKI F1-kuljettajat sekä nipun muita legendaarisia hahmoja, kuten mm. Niki Laudan, Keke ja Nico Rosbergin. Tähtisateesta mykistyneinä kirjoitimme aiheesta ihan oman postauksen.
Samaan aikaan selkämme takana oli open bar, josta haimme samppanjaa aina janon yllättäessä. Aamupalaksi saimme croissantteja, leipää, hedelmiä ja pientä makeaa. Välipaloina pöytiin tuotiin pientä suolaista, mm. herkullisia lohicoctail-paloja. Lounaaksi meille tarjoiltiin runsas noutopöytä, jossa oli erilaisia liha, kala- ja kasvisruokia sekä salaatteja. Jälkiruokapöydästä löytyi makeita leivonnaisia. Nälkä ei todellakaan päässyt yllättämään missään vaiheessa.
Aika-ajot katsomosta
Siirryimme katsomaan aika-ajoja Grand Stand T -katsomoon, joka sijaitsi varikkoaluetta vastapäätä. Meille varatuilta paikoilta näkyi hyvin screeni ja olimme vain runsaan kymmenen metrin päässä radasta. Aurinko porotti katsomoon suoraan, joten suuntasimme aika-ajojen jälkeen takaisin Stars’N’Barsiin. Lipun hinta tähän katsomoon lauantaille oli hinnaston mukaan 190 euroa
Terassin parhaat pöydät olivat varanneet brittivieraat, jotka kiljahtelivat aina, kun alhaalla meni joku kuljettajista. Suurimmat huomionosoitukset sai yllättäen Lewis Hamilton ja terassi olikin sopivasti suoraan Mercedeksen rekkaa vastapäätä. Iltamme jatkui rata- ja satama-alueella.
Sunnuntain ohjelma: kolmen ruokalajin lounas Café de Paris
Kisapäivänä suuntasimme Cafe de Parisiin puoliltapäivin, jossa meille oli pöytä varattuna. Kolmen ruokalajin lounas maksoi hinnaston mukaan 300 euroa, joten ihan halpaa lystiä ravintolassa syöminen ei olisi ollut erikseen varattunakaan.
Ruuat sai valita valmiilta listalta, jossa oli muutamia alku-, pää- ja jälkiruokavaihtoehtoja. Ruokailu sisälsi viini- ja vesipullot. Olimme verkkoaidan tuntumassa ja viereiseltä screeniltä näkyi lähetys. Ruoka oli oikein maittavaa ja palvelu nopeaa. Formuloista näkyi kuitenkin vain vilahduksia, joten siirryimme kasinon puolelle seuraamaan kisaa.
Rosé-viinilasillisen sai kasinolla seitsemällä eurolla eikä pullokaan maksanut kuin 35 euroa, joten se toimi kisajuomanamme. Kävimme välillä Cafe de Parisin puolella katsomassa kisaa, mutta viihdyimme kasinon baaritiskillä parhaiten. Vierustoverimme olivat tulleet seuraamaan kisoja Australiasta saakka ja olivat todella onnellisia maanmiehensä voitosta. Shoey, eli samppanjan juonti kengästä heiltä kuitenkin jäi väliin.
Kisan jälkeen lähdimme kävelemään kohti rata-aluetta ja pysähdyimme matkalla kuohujuomalle historialliseen luksushotelli Hermitageen, jonka terassilta on myös hyvä näköyhteys radalle. Reissun kalleimpien samppanjalasillisten jälkeen siirryimme kävelemään rata-alueelle, fiilistelimme biletunnelmia ja löysimme Aussitoverimme bilettämästä muiden Red Bullin -fanien joukosta.
Kustannukset
Ihan halpaa lystiä formuloiden seuraaminen tällä konseptilla ei ole. Hintaa meidän paketeille tuli reilut 800 euroa per henkilö, eli noin 400 euroa per päivä. Mielestämme saimme rahalle erinomaista vastinetta etenkin lauantaina, kun ruoka- ja juomatarjoilu pelasi klo 9–18. Puitteet sunnuntaina Cafe de Parisissa olivat myös upeat, joskin katsomo- tai terassinäkymä olisi täydentänyt kokemuksen.
Kun vertailimme hintoja esim. Formulamatkojen sivuilta sen kautta pelkkä matka olisi maksanut yli 1200 euroa + liput esim. T-katsomoon la–su 866 euroa. VIP-paketin hinta Formulamatkojen kautta olisi maksanut 6300 dollaria! Hintoja kannattaa ehdottomasti vertailla, jotta löytää itselleen sen sopivimman tavan nauttia tästä sirkuksesta. Paddock-alueen lipuista saa maksaa tuhansia euroja, ellei kaveripiiristä löydy formulakuskeja tai heidän sponsoreitaan.
Me ostimme lennot ja hankimme majoituksen omatoimisesti, joten hinta niiden osalta oli kahdelta hengeltä yhteensä 1000 euroa. Saimme siis huikean hienon formulaelämyksen, viisi yötä Nizzassa sekä edestakaiset suorat lennot noin 1300 eurolla per henkilö. Tähän päälle tulee tietysti vielä junamatkat noin 5 euroa per suunta, ruokailut Nizzassa ja juomat kisatarjoilujen ulkopuolella.
Mikäli olet kiinnostunut tämän tyylisestä paketista tai muista vaihtoehdoista, esim. kisan seuraamisesta huvijahdilla, ota yhteyttä Vatasen Kimiin hänen nettisivujensa kautta.
10 comments
Mielenkiintoista! Enpä ole koskaan tullut ajatelleeksi, että F1:n takana pyörii tuollainen viihdebisnes. Varmasti rahan arvoinen elämys lajista kiinnostuneille. Täytyy vinkata tästä postauksesta autourheilusta kiinnostuneelle veljelleni. 🙂
Olisihan tuo ihan kiva kokemus, vaikka kisan seuraaminen varmasti mukavampaa sohvalta, mutta eihän siinä saa samanlaista kokemusta ja tunnelmaa. Voisin olla kiinnostunut tämän tyyppisestä paketista.
Hinta kuulostaa ihan kohtuulliselta kokonaisuuden huomioiden. Vähintäänkin kerran elämässä käymisen arvoinen!
Kiitos kommentista Anu! Sirkus-sanaa ei turhaan liitetä tähän touhuun 🙂 Kiva kuulla, että postauksesta on iloa ja voin kyllä taata, että autourheilun ystävälle tämä on ikimuistoinen kokemus!
Kiitos Tanja kommentista! Lämmin suositus lähtee täältä. Tuo oli todella hieno elämys ja ympärille voi rakentaa reissun omien toiveiden mukaan.
Kiitos Maiju kommentista! Oli mukava huomata, ettei tarvitse olla pohatta, että pääsee nauttimaan näin hienosta kokemuksesta ja palveluista 🙂
Ohhoh, mikä elämys! Formulafanin taivas aivan varmasti ja mieletön lahjaidea jollekin autourheilun ystävälle. Kiitos kulissien avaamisesta, tästä sai ihan uutta näkökulmaa koko sirkukseen.
Kiitos kommentista! Ihan totta, että tämä olisi loistava lahja vaikka täysiä kymmeniä täyttävälle! Matkaseuraakaan ei varmasti tarvitsisi houkutella pitkään, kun tuolta löytyy kaikille kivaa ja mielenkiintoista ällisteltävää.
Itse en ole mikään formulafani, mikä selviää tästä Bahrainin formulakisojen postauksesta: https://kohteenamaailma.fi/arabia/formulakisat-bahrainissa/ Toisaalta se oli erinomainen paikka nähdä ne paikan päällä, jos haluaa nähdä kisat edullisesti. Eli jos joku haluaa nähdä formulat eikä ole halukas maksaa Monacon vertaa, niin tässä taatusti erilainen vaihtoehto.
Joka tapauksessa halusin formulat kerran paikan päällä nähdä ja olihan tapahtumassa paljon hyviä osuuksia. Varikolla kävely torstaina tietysti parasta ja sitten lauauntain aika-ajot oli mielenkiintoisen nopeatempoista seurattavaa. Parasta oli kyllä kilpailujen puolesta kaikki muut kilpailut, jossa tapahtui tasaisesti ohituksia.
Mutta mitä tulee Monacoon, niin olen aina sanonut, että jos menisin katsomaan formulakisoja uusiksi, niin paikkana olisi Monaco. Tässä postauksessanne siihen oli paljon syitä, miksi näin. Onhan Monacon kisa sellainen, että sitä jopa katson vuosittain telkkarista, vaikka en välttämättä muita kisoja kauden aikana katso. Tietty glamour kiinnostaa ja olihan se itsekin kiva ajaa omalla vuokra-autolla rata läpi 😀 Plus kävellä ja muistella vuosittaisia kisatapahtumia.
Kyllä tästä postauksesta huokui se, että teillä oli elämyksellinen reissu ja käytettyjen eurojen arvoinen!
P.S. Monesti matkailussa on parasta se, että on sellaisia kavereita, jolta saa hyvät vinkit toteuttaa tietyt osuudet reissut parhaista päin 🙂
Kiitos Rami kommentista ja pahoittelut, että vastaus on viivästynyt. Pahus, kun Blogger ei lähetä näistä enää meiliä. Voin kyllä ihan varauksetta suositella Monacoa kokemuksena ja elämyksenä, se oli tosiaan aivan huikea ja kiva kuulla, että tunnelma välittyi myös sinne ruudun toiselle puolelle 🙂 Bahrain on varmasti ollut myös hieno kokemus!