Pyöräilykärpänen puraisi meitä ihan kunnolla viime kesänä, kun korona pakotti pysymään kotinurkilla ja mieli kaipasi jotain mukavaa tekemistä, missä maisemat vaihtuisivat edes hieman. Ilkka osti itselleen uuden pyörän jo alkukesästä ja Katri löysi itselleen mainion gravel-pyörän heinäkuussa, joten uudenkarhea välineistö suorastaan kutsui meitä valloittamaan kotikaupungin ympäristöä.
Vuonna 2020 emme olleet vielä asettaneet tavoitteita sen enempää, mutta pyörien huoltoa varten laskimme loppuvuodesta kilometrejä ja olihan niitä kertynyt molemmille reippaasti noin 1500. Lenkkimme pituus oli 20–30 kilometriä, joten pyöräilypäiviä ja -lenkkejä kertyi mukavasti kesälle.
Valmistautuminen vuoden 2021 pyöräilykesään
Viime vuodesta innostuneena laitoimme uutta vaihdetta pykälään ja lähdimme jo alkuvuodesta suunnittelemaan tulevaa pyöräilykesää. Veimme pyörät huoltoon jo helmikuussa, kun pakkanen vielä kiristeli ulkona.
Huoltoliikkeet, joita olemme käyttäneet ovat: Pasilan pyörähuolto, Kunnon kauppa Maunula ja Tikkurila sekä Velo & Oxygen Tammisto.
Pyörien huoltohinnat ovat liikkuneet 70-150 euron välillä ja renkaiden vaihdosta ollaan selvitty noin 30 eurolla per kerta.
Pyörien kuljetusteline
Tutkimme erilaisia pyöränkuljetustelineitä, joista päädyimme lukolliseen, kahden pyörän kuljetukseen sopivaan Thulen EasyFold XT 2 malliin, joka kiinnitetään peräkoukkuun.
Me arvostamme erityisesti sitä, että pyörät ovat lukittavissa telineeseen ja teline autoon. Lisäksi teline tuntuu vakaalta ja turvalliselta ajaessa, joskin pressujen kanssa nopeammassa vauhdissa pyörien kyydissä olo vaikuttaa hieman ajettavuuteen.
Teline on nopea asentaa, eli se nostetaan vetokoukun päälle peräkärryn tavoin ja kiinnitetään sähkötöpseliin. Pyörät nostetaan telineelle, kiinnitetään rungoista sekä renkaista tukevalle alustalle. Takaluukkuun on pääsy vaikka teline olisi paikallaan.
Teline on taitettava, joten sen säilytyskään ei vielä paljoa tilaa ja se on helppo siirtää automatkoilla takakonttiin talteen pyöräreissun ajaksi.
Tilasimme Traficomilta myös lisäkilven, sillä pyörät peittävät auton rekisterikilven. Kilpien toimituksessa oli kovasti ruuhkaa keväällä, joten tilausten kanssa kannattaakin olla hyvissä ajoin liikkeellä.
Pyöräilyvälineet
Kotoa käsin pyöräillessä mitään kypärää ja vesipulloa ihmeellisempää ei juurikaan mukaan tarvitse. Ilkka osti itselleen jo viime kesänä lukkopolkimet ja niihin sopivat kengät. Katri sinnittelee vielä vanhoilla häkkipolkimilla, mutta lukkopolkimet tulevat varmasti ostoslistalle jossain kohtaa.
Heti kevään ensimmäisistä aurinkoisista päivistä lähtien ykkösvarusteemme on ollut aurinkorasva suojakertoimella 50. Lisäksi mukaan lähtee vähintään litra vettä ja lenkin pituudesta sekä helteestä riippuen juotavaa on santsattu matkalla lisää. Laadukas ja nopeasti kuivuva aurinkorasva takaa sen, että ihan jokainen hiekanjyvä ja pölyhiutale ei takerru liiman lailla ihoon.
Puhelimille meillä on molemmilla ohjaustangossa telineet ja tässä huomattiinkin, ettei kannata mennä halvimmalla tai luottaa täysin arvokkaaseenkaan, kun Katrin puhelin lensi komeassa kaaressa uudesta telineestä ulos asfalttiin.
Niksipirkkoina laitoimme hiuslenkit telineisiin puhelimen ympärille ehkäisemään moisen tapahtumista uudelleen. Myös 360-kameralle löytyy oma kameraruuvi, joskin videoiden seuranta ilman mitään iskunvaimennusta on vielä aika töyssyistä puuhaa, mutta muutamia livelähetyksiä olemme tehneet pyöräretkiltä mm. Tuusulan Ruotsinkylästä ja Kehä III:n varrelta.
Pyöräilylaseihin satsasimme myös hieman enemmän ja ostimme Oakleyn Kato X -lasit, joihin olemme olleet enemmän kuin tyytyväisiä. Enää ei tarvitse kaivella hiekkaa tai ötököitä silmistä kesken pyöräretken ja kehyksettömuuden ansiosta näkökenttä on erittäin laaja.
Pyöräilyvaatteet
Jokaiselle pyöräilijälle on ahterin puutuminen varmasti tuttu vaiva. Persus tottuu rasitukseen jossain määrin, mutta kun satulan päällä istuttu aika alkaa kasvaa, vaivatkin palaavat. Päätimme kokeilla pehmustettuja pyöräilyhousuja.
Ensimmäistä kertaa päälle pukiessa ne tuntuvat todella hölmöiltä. Kuin olisi vaipat jalassa. Kävely kuulemma näyttää siltä, kuin siellä vaipassa olisi myös jotain. Noh, pyörän selässä ne tuntuvat kyllä ihan mukavilta. Satulassa istuminen tuntuu aavistuksen pehmeämmältä, mutta lenkin loppupuolella saattaa huomata, että kankkua ei kivistä ollenkaan.
Muutamien pehmustehousut jalassa tehtyjen pyörälenkkien jälkeen puin entiset pyöräilykamppeet päälle, kun suunnitelmissa oli lyhempi matka. Viimeistään tässä kohtaa pehmohousuja tuli hieman ikävä. Lopputuloksena voisi sanoa, että ilman pehmustehousujakin pärjää vallan hyvin, mutta kyllä niitä kannattaa kokeilla. Omat ensimmäiset housumme ostimme Varuste.netistä noin 30 euron hintaan. Kokeilu oli hyvinkin hintansa arvoinen.
Pyörälaukut
Bikepacking on nyt päivän sana pyöräilymaailmassa ja sopii niin lyhyempiä kuin vaativampiakin pyörälenkkejä suunnitteleville. Erilaisille mukaan pakattaville varusteille alkaakin löytymään jos minkälaista laukkua ja nyssykkää pyörään kiinnitettäväksi.
Me lähdimme tähän hommaan liikkeelle maltillisesti ja ostimme Katrin pyörään Ortlieb-satulalaukun, jonka tilavuus on 4 litraa ja sinne mahtuu hyvin varavesipullot, kasvomaskeja ja käsidesiä.
Pidemmät pyöräreissut häämöttävät haaveissa, joten laukkuvalikoima laajentui Katrin pyörän ohjaustankoon kiinnitettävällä Ortlieb-laukulla, jonne mahtuu esim. järjestelmäkamera tai vaikkapa varavaatteet. Ilkan pyörään hankimme suuremman samanmerkkisen satulalaukun ja molemmille pienet tankolaukut puhelimille sekä muulle pikkutavaralle.
Kesän kokemusten perusteella Ortlieb vaikuttaa ainakin laadukkaalta merkiltä. Laukuissa on järkevät kiinnityssysteemit ja ne saa irti pyörästä helposti. Vedenkestävän pinnan ansiosta laukkuun saa sujautettua vaikka puhelimet turvaan sateen yllättäessä.
Tämä laji taitaa olla vähän sellainen, että nälkä kasvaa syödessä… Ai niin, päivitimme myös kypärät uusiin Oakleyn malleihin heinäkuussa. Ilkan lähes umpinainen, vanha kypärä jää vielä viileämpien kelien ajoon. Katrin kypärä oli saanut jo sen verran kolhuja, että on turvallisempaa vaihtaa uuteen.
Syksyn tullessa ja pimeän lisääntyessä asennamme pyöriin tietysti myös lamput. Punaiset taakse ja kirkkaat eteen. Reiteistä riippuen ylle puetaan myös tarvittaessa heijastinhenkselit sekä otsalamput.
Parhaat asfaltit
Mitä reitteihin tulee, niin kilometrejä kerätessä kriteereinä on tietysti mahdollisimman laadukas asfaltti ja pidemmät etapit, joissa ei ole jatkuvasti risteyksiä tai liikennevaloja. Asumme Pohjois-Helsingissä, joten meillä on sijainnin kannalta ihan valtavasti reittivaihtoehtoja 30 kilometrin säteellä Helsingin, Espoon, Vantaan, Tuusulan, Järvenpään ja Sipoon suunnilla.
Huomasimme jo viime kesänä, että Kehä kolmosen vierustalla kulkee erinomaiset pyörätiet, joskaan miljöö ei ole liikenteen metelin ja pölyisyyden vuoksi mukavin polkea. Laajensimme pian reviiriämme lentokentän suuntaan ja löysimme mm. Kivistön sekä Keimolan, joiden lähistöllä kulkee hyväkuntoisia pyöräteitä.
Tänä kesänä poljimme myös ensimmäistä kertaa Tuusulaan ja iloksemme huomasimme, että Tuusulanjärven ympärys on asfaltoitu lähes kokonaan uudelleen hiljattain. Myös Itäkeskuksesta Söderkullaan on asfaltoitu uudenkarhea pyörätie, jolla on mittaa 15-20 km suuntaansa.
Käymme reittejä läpi tarkemmin seuraavassa blogipostauksessa. Jos kaipaat ideoita pyöräilyyn ja reissuille, niin kurkkaa läpi seuraavat linkit.
Ideoita ja inspiraatiota pyöräreissuille
Pyöräreitit Google Mapsissa
Google Maps tarjoaa kattavan valikoiman pyöräteitä ja antaa myös vinkit pyöräreiteistä, kun lisäät lähtö- ja kohdepaikat.
Saat pyörätiet näkyviin kartalle kun klikkaat vasemman alakulman karttakuvaketta, valitset sieltä More -> Cycling routes, kun tarkennat karttaa tarpeeksi lähelle, niin saat vihreät pyöräreitit näkyville.
Me käytämme paljon myös Street view -näkymiä, jos haluamme selvittää tarkemmin, millaista maastoa uusilla reiteillä on.
Bikeland
Suomea ollaan hyvää vauhtia nostamassa pyöräilymaaksi myös kansainvälisellä tasolla. Bikelandin sivuille on kerätty yhteen palveluntarjoajia, jotka panostavat erityisesti pyöräileviin asiakkaisiin.
Suomen pyöräreitit yhden katon alla I Bikeland
Bikeland kokoaa Suomen kiinnostavimmat pyöräreitit ja -kohteet paikallisreiteistä Suomea halkoviin retkipyöräilyreittehin yhden katon alle. Aloita unelmien pyörämatkasi suunnittelu nyt.
Fillaripäiväkirja
Tutustuimme kesällä Jaska Halttuseen, joka tuottaa hienoja videoita Youtubeen Fillaripäiväkirja-tilille. Jaska seikkailee paljon maastofillarin kanssa ja mukana kulkee usein niin ruuat kuin yöpymistarvikkeet.
Jaska testailee myös erilaisia pyöriä ja tarvikkeita välillä, joten mikäli tämäntyylinen seikkaileminen resonoi, niin laita seurantaan Jaskan Instagram– ja Facebook -tilit.
Lue tästä artikkelimme Saunaelämysviikonlopusta Paijan Maatilamajoituksessa ja Urpolan Kartanossa, jolla reissulla tapasimme Jaskan perheineen.
4 comments
Pyöräilyfanina luin kiinnostuneena pyöräilytarvikkeistanne. Aika jännältä tuntui, että meillä ei ilmeisesti ole mitään samanlaista. Tästä tuli kuitenkin hyviä vinkkejä siihen, mitä katsomme, jos jotain pitää uusia. Yksi meidän suosikeistamme ja meille onnistunut valinta ovat olleet taakse tarakalle kiinnitettävät boksit, joita yleisemmin olemme nähneet esim moottoripyörissä. Boksiemme merkki on Gerda ja tilasimme ne verkosta Hollannista Bikesteristä viime vuonna. Boksit ovat kyllä saksalaista valmistetta.
Pääkaupunkiseudun pyöräreitit ovat tulleet monella tapaa tutuiksi näiden kahden kesän aikana. Viime kesänä kiertelimme järjestelämällisesti Vantaan pyöräreittejä ja Espoon rantaraitin. Sitten jatkoimme projektiamme tutustumalla Helsingin rantareitteihin. Ihan valtavasti kaikenlaista kivaa on tullut nähdyksi ja viime viikolla koulun alkamispäivänä juhlimme eläkeläisyyttämme pyöräilemällä 66km:n lenkin.
Pyöräily on kyllä siitä hieno laji, että se sopii lähes kaikille ja sitä myöten myös tarvikkeita löytyy jokaisen tarpeisiin. Nuo boksit kuulostavat myös oikein hyviltä ja kestäviltä ratkaisuilta pyöräretkille. Onnea teille hienoista saavutuksista!
Itsekin olen nyt viime aikoina innostunut pyöräilystä. Minulla on kaverilta kilpapyörä testikäytössä ja sillä on ollut mukava ajaa. Tuo kuljetusteline vaikuttaa hyvältä ja ollaan sitä jo katseltukin, mutta vähän sen hinta itseäni mietityttää.
Meillä oli nyt teline mukana ”tositoimissa” Tanskan reissulla ja sen ominaisuudet olivat kyllä yksi iso bonus meidän reissun onnistumisessa. Majoituimme useissa eri paikoissa ja erityisesti pyörien yösäilytys sekä kaupassa käynnit jännittivät meitä. Pyörien lukittavuus telineeseen ja telineen lukittavuus autoon olivat ehdottoman tärkeitä ominaisuuksia pitkin matkaa.
Saimme monesti pyörät turvaan majoituksen lähelle ja telineenkin olisi voinut kantaa sisään, mutta taitettavuuden ansiosta se oli kätevää nostaa takakonttiin. Kauppareissujen aikana totesimme parhaaksi keinoksi peruuttaa auton telineineen aivan kiinni seinään, jolloin pyörien varastaminen ei olisi käynyt ihan käden käänteessä.
Tanskassa monet ajoivat myös tyhjien telineiden kanssa. Niitä vertaillessa huomasimme, että kaikki telineet eivät taivu keskeltä ja täten vievät aika paljon tilaa säilytyksessä, eikä niitä saa välttämättä mahtumaan takakonttiin.
Eli kannattaa pohtia tätä myös omien matkustusmieltymysten kautta, millaisissa paikassa tykkäätte majoittua ja missä ja miten nuo säilytykset olisi järkevää hoitaa.
Toivottavasti tästä oli apua 🙂