*Kaupallinen yhteistyö Elämys Cruises
Risteilyn ajankohta 6.–20.12.2022
Yksi suurimmista matkahaaveistamme toteutui, kun lähdimme joulukuussa Hurtigrutenin tutkimusristeilylle kohti Antarktista M/S Roald Amundsenin kyydissä.
Matkan hankkiminen
Löysimme meille sopivan risteilyn Elämys Cruisesin nettisivuilta vuoden alussa ja laitoimme siitä viestiä Petri Sirénille, joka tuntee yrityksen risteilytarjonnan erinomaisesti. Halusimme nimittäin varmistaa, että risteily menee todellakin Etelämantereelle asti ja voimme sanoa astuneemme uudelle mantereelle.
Petri vakuutteli, että reitti on juuri sellainen, joten pistimme varauksen sisään ja meillä oli yli kymmenen kuukautta aikaa vielä sopeutua ajatukseen, että lähdemme reissuun yhdelle maailman syrjäisimmistä alueista.
Matkan valmistelu
Saimme aika pian varauksen jälkeen Hurtigrutenilta postia, jossa meiltä kyseltiin saapumis- ja henkilötietoja sekä allergioita. Täytimme pyydetyt lomakkeet ja lähetimme ne eteenpäin.
Emme olleet koskaan lentäneet Etelä-Amerikkaan, joten tutkimme tarkkaan eri vaihtoehtoja ja reittejä. Koronan kurittaman lentoalan epävarmuudet mietityttivät meitä, joten päädyimme ostamaan KLM:n lennot Helsingistä Amsterdamin välilaskulla Buenos Airesiin.
Yritimme nostaa ennen matkaa Helsingistä Argentiinan pesoja, mutta Forexilta todettiin, että he eivät sitä saa. Tuurilla rahaa saattaisi olla jossain yksikössä, mutta päätimme luottaa siihen, että saisimme rahat nostettua perillä. Valuutan vaihtaminen kiinnosti sen vuoksi, että sitä saatettiin kysyä maahantulotarkastuksessa.
Lisämaksut ja palvelut
Risteilyn kohde oli sen verran erityinen, että sen lisävaatimuksena oli matkavakuutus, joka sisältää laajemmat korvaukset kuljetuksineen, mikäli jotain sattuisi. Meidän Pohjolan matkavakuutusehdot sulkivat pois mm. vaellukset arktisilla alueilla.
Vaaditut ehdot kuuluivat onneksi Amex-korttimme sisältämään matkavakuutukseen ja tilasimme vain erillisen todistuksen heiltä matkaa varten.
Hurtigruten edellytti kaikilta risteilylle lähtijöiltä myös lääkärintodistusta, joka tehtiin sähköisesti 4–8 viikkoa ennen matkaa ja siihen piti hankkia lääkärin allekirjoitus. Lausunnolla haluttiin varmistaa, että pystymme liikkumaan laivalla sekä kumiveneillä tehtävissä rantautumisissa omatoimisesti.
Jokaiselta risteilylle lähtijältä edellytettiin negatiivista koronatestiä, jonka me teimme Hurtigrutenin organisoimassa testipisteessä hotellilla lähtöä edeltävänä päivänä. Meillä oli varmuuden vuoksi mukana todistukset aiemmin lokakuussa sairastetusta koronasta, mutta testit näyttivät onneksi negatiivista.
Argentiinaan saapuminen
Molemmat lentomme Helsingistä Amsterdamiin ja sieltä Buenos Airesiin sujuivat jouhevasti ja lähes aikataulujen mukaisesti. Olimme ostaneet AirTagit, joiden avulla seurasimme sovelluksesta, että myös laukkumme kulkevat mukana.
Argentiinan lentokentällä meiltä haastateltiin matkamme pituudesta, sen tarkoituksesta ja ensimmäisestä osoitteesta, mihin menemme lentokentältä. Lisäksi meiltä otettiin sormenjäljet peukaloista. Rahatilanteesta ei kyselty onneksi.
Yksi matkan harvoista vastoinkäymisistä iski vastaan heti lentokentällä. Nimittäin meidän puhelimet eivät menneet mobiiliverkkoon. Tai menivät, mutta mobiilidata ei kuitenkaan liikkunut. Tämä vesitti hienot suunnitelmat Uberin tilaamisesta ja myös valuutan nostaminen oli hankalaa, kun N26-kortin sovelluskaan ei tietysti toiminut ilman nettiä.
Löysimme kuitenkin automaatin ja onneksi meillä on muitakin kortteja, joten saimme nostettua rahaa ja varasimme taksin lentokentän palvelupisteeltä. Turisteja huijaavia takseja on nimittäin paljon ja niiden kanssa kannattaa olla varovainen.
Buenos Aires
Saavuimme Buenos Airesiin muutamaa päivää ennen risteilyämme. Koetimme kartoittaa kotona mahdollisuuksia majoittua samassa hotellissa, jonne kokoontuisimme ennen risteilyä, mutta se oli hinnaltaan sen verran arvokas (noin 400 euroa/yö), että valitsimme vaatimattomamman hotellin, Anselmo Hiltonin joka sijaitsi viihtyisällä San Telmon alueella.
Risteilyn aloituspisteenä toimii siis Buenos Aires, johon voi tulla omatoimisesti tai Hurtigrutenin järjestämillä lennoilla. Me tulimme omatoimisesti, joten saimme ohjeet siirtyä Emperador-hotelliin 5.12.
Kyseessä oli melkoisen hulppea viiden tähden hotelli, jonka alakertaan meidät ohjattiin ensimmäisenä. Siellä oli Hurtigrutenin opasteet, joita seuraamalla saimme ohjeet mennä koronatestiin ja tuloksia odotellessamme meille kerrottiin matkaan liittyvistä yksityiskohdista.
Emme olleet jännittäneet testiä aiemmin ja pidimme maskeja lennolla sekä eristäydyimme ennen matkaa aika hyvin. Hurtigrutenin edustajan sanoessa, että positiivisella tuloksella risteilylle ei olisi asiaa, pidimme kaikki peukalot ja pottuvarpaat pystyssä, että testimme olisi negatiivinen ja olihan se!
Tutustuimme jo hotellilla useampaan matkustajaan ja saimme hieman esimakua siitä, paljonko meitä olisi laivalla. Osa majoittui toisessa hotellissa ja saimme vasta päivää ennen lähtöä tietää lentoaikataulumme. Tämän vuoksi kannattaa siis ehdottomasti tulla etukenossa lähtökaupunkiin.
Meitä pyydettiin jättämään laukkumme hotellihuoneen oven ulkopuolelle iltakymmeneen mennessä ja näkisimme ne seuraavan kerran Ushuaiassa. Kannattaakin huomioida, että lämpötila saattaa dropata kertaheitolla kymmeniä asteita alemmaksi ja pitää lämmintä vaatetta käsimatkatavaroissa mukana.
Reitti
Buenos Aires – Ushuaia – Antarktis – Falklandinsaaret – Ushuaia – Buenos Aires
Kyseessä oli tutkimusristeily, joka tarkoittaa sitä, että mukana seilaa monen alan asiantuntijoita biologeista ornitologeihin. Heistä muodostui opasryhmämme, noin 20 hengen kansainvälinen tiimi, joka huolehti kaikista rantautumisistamme taidokkaasti. He tekivät matkan aikana omia havaintojaan ja ottivat joihinkin tutkimustoimenpiteisiin myös matkustajia mukaan.
Laiva ja varustamo
Meille oli jotenkin täysin itsestäänselvyys, että haluamme matkustaa juuri M/S Roald Amundsenilla. Se on yksi Hurtigrutenin uusimmista laivoista (valmistunut 2019) ja se on edelläkävijä ympäristöystävällisyydessä. Olimme myös katsoneet elokuvan tutkimusmatkailija Roald Amundsenista, joka teki meihin suuren vaikutuksen.
Hurtigrutenilla olimme risteilleet aiemmin Huippuvuorilla ja siellä laivamme oli 1950-luvulla rakennettu M/S Nordstjärnen, joka taas hurmasi meidät täysin sympaattisella tunnelmallaan.
Modernilta M/S Roald Amundsenin laivalta löytyi kolme ravintolaa sekä baari, myymälä, kuntosali, sauna, ulkouima- ja poreammeet, luentosali ja moderni tutkimuskeskus. Laivalla oli runsaasti ympäristöystävällisiä oivalluksia, kuten vesiautomaatit, joita varten saimme jokainen oman täyttöpullon.
Ushuaiaan saapuminen
Heräsimme hyvin aikaisin aamulla ja siirryimme bussikuljetuksella lentokentälle. Nyt alkoi vihdoinkin näyttämään siltä, että reissumme todella toteutuu. Lentomme kesti noin kolme tuntia ja laskeuduimme uskomattoman hienojen vuoristomaisemien keskelle.
Ushuaian lentokenttä ei ole kovin suuri, joten kentältä ulostulo sujui nopeasti ja kun olimme noutaneet laukkumme hihnalta, ne lähtivät eri kyydillä kohti laivaa.
Meidät ohjattiin busseihin ja saimme pienet kirjekuoret, joissa oli meille kaulanauhat ja hyttiavaimet, sekä hihaan kiinnitettävä kangastarra. Meistä otettiin myös valokuvat, jotka liitettiin laivan järjestelmään.
Saimme bussin kyydissä pienen opastuksen Ushuaiassa, jonka jälkeen bussi kurvasi rantaan ja meillä oli muutama tunti omatoimista aikaa. Opas vinkkasi, että läheisessä turisti-infossa voi saada leimat passiinsa, joten mehän hyökkäsimme ensimmäisinä sinne.
Toinen kohteemme oli Hard Rock Cafe, maailman eteläisin sellainen. Ilkalle piti saada myös paikallista olutta ja pienen seikkailun jälkeen päädyimme pääkadun baariin lasillisille.
Laivaan siirtyminen
Bussi kuljetti meidät laivan viereen. Ushuaian satama on sen verran pieni, ettei siellä oli erillistä terminaalia vaan kaikki hoituu saman laiturin varrella. Myös edellisviikolla onnettomuuteen joutunut Viking Polaris oli vielä satamassa. Näet laivan myös alla olevalta 360-videolta.
Laivaan on asennettu panoraama-360-kamera, joka ottaa kuvan ympäristöstä aina viiden minuutin välein. Kävimme paikantamassa pian laivaan saapumisemme jälkeen kohdan, missä tallennumme kameraan parhaiten ja voitkin etsiä meidät, kun laitat ajankohdaksi 6.12.2022 klo 20.15 (Suomen aikaa)
Laivassa
Pääsimme ripeästi laivaan ja paikansimme ihan ensimmäiseksi hyttimme. Sehän löytyi helposti vitoskannelta, laivan keulasta ja matkatavaramme odottivat siellä myös. Olimme valinneet hyttiluokan RR, jolla saimme tilavan ikkunallisen hytin. Tutustuimme laivan sovellukseen ja pääsimme sen avulla nopeasti sisään laivan käytäntöihin.
Ensimmäisenä saimme uudet takit, joita kävimme sovittamassa. Hurtigruten käyttää kirkkaan punaisia, keltaisella hupulla varustettuja takkeja, joissa on hihatasku hyttikortille ja hihoissa paikat kangastarroille.
Laivamme lähtö viivästyi useammalla tunnilla, sillä odottelimme ensin mukaan lisää matkustajia ja sitten vielä aika pitkään joidenkin matkatavaroita. Varusteita piti olla jonkin verran mukana, joten on varmasti ollut melkoinen harmitus jäädä ilman matkatavaroitaan ja yrittää ostaa varavaatteita Ushuaiasta.
Tapasimme yhden tällaisen rouvan ja hän sai tavaransa myöhemmin satamasta lähteneen M/S Fridtjof Nansenin kyydissä, kun sisaralukset kohtasivat Antarktiksen vesillä ja oppaat suorittivat tavaroiden vaihdon kumiveneellä keskellä yötä. Aikamoisen hyvää palvelua!
Tämän vuoksi me suosittelemme muutaman päivän varoaikaa ennen risteilyä, jotta matka ei mene täysin pieleen lentojen myöhästymisen tai matkatavaroiden hukkumisen vuoksi ja niitä ehtii vielä odotella tai hankkia uusia.
Pakollisia ohjelmanumeroita laivalla
Lähtöpäivänä pidettiin myös laivan luentosalissa turvallisuuskoulutus, jonne kaikkien oli osallistuttava. Koulutuksessa käytiin läpi englanniksi ja saksaksi turvallisuuskäytännöt, sekä näytettiin miten pelastusasu puetaan päälle hätätilanteessa.
Osana turvallisuustoimenpiteitä meidän jokaisen piti käydä suorittamassa päällysvaatteiden imurointi, ettemme vie Antarktiksen herkälle maaperälle taskuissamme multaa, siemeniä tai roskia. Sinne on jo ehtinyt levitä jotain vieraslajeja, joten lisää ei haluta.
Omilla kengillä ei ole myöskään asiaa maihin, joten saimme paksut Hurtigrutenin kumisaappaat lainaksi. Ne noudettiin saapasvarastolta ja palautettiin risteilyn päätteeksi.
Sää
Sään selvittely etukäteen oli yksi hankalimmista tehtävistä ja jos säätä pitäisi nyt jälkikäteen summata, niin Ushuaiassa se oli joulukuussa Suomen syys-lokakuuta vastaava, eli pyörii nollan ja 15 asteen välillä. Sateella ja tuulella keli voi olla todella kurja, kun taas meille osui aika kivasti aurinkoinen sää mennen ja tullen.
Antarktiksella sää pyörii nollan molemmilla puolilla joulukuussa, mutta tuuli voi tehdä viimasta hyytävän ja vastaavasti aurinko lämmittää hyvinkin makoisasti. Itse Antarktiksella meitä onnisti säiden puolesta melkoisesti.
Laivan oppaat ja henkilökunta muistivat moneen otteeseen hämmästellä ja onnitella meitä siitä, että jokainen suunniteltu rantautuminen Antarktikselle onnistui. Näin ei ollut tapahtunut pitkään, pitkään aikaan.
Nettiyhteydet
Hurtigrutenin laivoilla hyödynnetään Starlinkin satelliittiyhteyksiä ja täytyy sanoa, että koskaan ei ole millään risteilyllä toiminut netti noin hienosti! Ainoastaan Falklandin saarien ympärillä netti toimi heikommin.
Käytimme päivittäin Hurtigrutenin sovellusta, josta löytyi niin ohjelmat kuin ruokalistatkin. Mitään turhaa laivalla ei printattu. Nettiyhteys ei muuten maksanut ylimääräistä vaan se sisältyi risteilyn hintaan.
Saimme lisäksi tukea ja vinkkejä Antarktiksen Facebook-ryhmistä, joita löytyy useampia. Myös risteilykohtaisia ja me liityimme tämän talvisesongin risteilyryhmään, jossa oli useamman eri risteilyn osallistujia.
Näiden ryhmien kautta kuulimme upeista kokemuksista kuin myös kommelluksista sekä epäonnesta. Juurikin myöhästyneet lennot tai kadonneet matkatavarat olivat yksi eniten harmia aiheuttavista asioista.
Siisteys
Laivalla oli todella siistiä ja käsidesipisteitä oli myös joka puolella. Ravintoloiden edustalla oli myös altaat käsien pesulle. Hyttien siivousta sai itse säädellä oveen laitettavalla “Stay Green” -viestillä, jolloin esim. lakanoita ei vaihdettu turhaan. Tämä oli vasta toinen risteily, jossa ei ollut kasvomaskipakkoa.
Ruoka
Ruokaa oli tarjolla laivan kolmessa ravintolassa siten, että ravintolat Aune ja Fredheim sisältyivät meidän risteilyn hintaan. Lisämaksullinen Lindström sisältyi sviitin varanneille. Aamupalaa tarjoiltiin parin tunnin ajan ja sen jälkeen oli taukoa kello 12 saakka, kun mikään ravintoloista ei ollut auki.
Lounasta alkoi saada klo 12 alkaen ja Aunen lounasbuffet oli auki kaksi tuntia, kun taas Fredheim oli avoinna iltaan saakka ja sieltä sai suppealta listalta mm. hampurilaisia ja erinomaisia pirtelöitä.
Illallista sai pöytiin tarjoiltuna Aunesta klo 18–20.30.
Ruoka oli monipuolista ja listalta löytyi aina liha-, kala- ja kasvisvaihtoehdot. Ruokaa olisi saanut tilata myös hyttiin. Ainoa miinus tuli ylenpalttisesta sipulin käyttämisestä. Sitä oli turhan paljon todella monessa ruuassa.
Pukeutuminen
Saimme Hurtigrutenilta aika hyvät ohjeet pukeutumisen osalta. Ehkä tärkeimpänä painotettiin, että kannattaa varata useampia lämpimiä kerroksia mukaan. Itse antaisin vinkkinä, että erityisesti kannattaa varata piposta ja hanskoista ohuemmat ja paksut versiot. Kaulaa suojaava tuubihuivi on myös tärkeä ja vedenkestävät kuorihousut olivat erinomainen lisä.
Laivalta saa tosiaan tuulen- ja vedenpitävän Helly Hansenin kuoritakin omakseen ja paksut kumisaappaat lainaksi. Saappaat pestään aina laivaan tullessa ja pesuri on sellainen mylly, että se kastelee kaiken polviin saakka.
Laivalla jalkineina toimivat ihan tavalliset mukavat lenkkarit. Katrilla oli mukana myös varvasläpärit, jotka olivat kivat sauna- ja uimareissuilla, mutta eivät pakolliset. Huoneessa oli valmiina kylpytakit sekä aamutohvelit.
Antarktiksella on niin kirkasta, että UV-aurinkolasit ovat ehdottomat, joillakin oli mukana jopa laskettelulasit ja monet oppaat käyttivät myös niitä. Kannattaa varata mukaan myös laadukasta aurinkorasvaa sekä vedenkestävät pussukat kameroille ja kiikareille. Meillä oli käsiremmit lähes kaikissa laitteissa, erityisen hyvät ne olivat puhelimissa. Alla video, jossa pukeutumisvinkkimme rantautumisiin.
Valuutta, käteinen ja luottokortit
Argentiinaan mennessä kannattaa varautua nostamaan käteistä jo heti lentokentältä, sillä sitä tarvittiin yllättävän monessa paikassa, mm. takseissa. Laivalla valuuttaa ei tarvita, sillä heti risteilyn alussa rekisteröidään luottokortti ja kaikki ostokset suoritetaan hyttiavaimella. Luottokorttilasku tulee sitten perässä risteilyn loppuessa.
Ushuaiassa monessa paikassa kävi kortti, Antarktisella taas ei ollut ainuttakaan liikettä, mistä olisi voinut mitään ostaa. Yksi postikonttori mantereelta löytyy, mutta sinne saavat rantautua vain pienemmät alukset.
Falklandinsaarilla sen sijaan oli taas monta käteistä hyväksyvää paikkaa ja sinne maksuvälineinä toimivat punnat, dollarit, eurot sekä Chilen pesot. Falklandsaarilla oli toisaalta myös runsaasti paikkoja, joissa pystyi maksamaan kortilla.
Pankkiautomaattia ei kuulemma ole, joten varaudu sen mukaisesti. Maksaessasi euroilla, dollareilla tai Chilen pesoilla, saatat saada vaihtorahan Falklandin puntina.
Pysähdyskohteet ja reittimme
Ushuaia – Drake Passage – Orne Harbour – Danco Island – Lemaire Channel – Port Charcot – Börgen Bay – Damoy Point – Whalers Bay – Point Wild – Drake Passage – Stanley – Saunders Island – New Island – Ushuaia
Tarkempi reitti suunnitellaan aina sääolosuhteiden mukaan ja se voi vaihdella risteilyn ajankohdasta riippuen. Jää- ja tuulitilanne saattavat estää rantautumisia, mutta ammattitaitoinen miehistö tekee aina varasuunnitelmat hyvissä ajoin. Osassa kohteista rantauduimme ja toisissa teimme kumiveneajelun laivasta käsin.
Antarktiksen luonto ja eläimet
Kerromme seuraavissa artikkeleissa vielä tarkemmin luonnosta ja eläimistä, joita kohtasimme. Matka oli niiden ansiosta täysin omaa luokkaansa. Näimme tuhansia pingviinejä, merilintuja, hylkeitä ja valaita niiden omassa elinympäristössään.
Meripäivät
Tälle 14 vuorokauden risteilylle osui viisi meripäivää. Drakensalmen ylitys vie kaksi päivää molempiin suuntiin ja siellä säätila saattaa olla jännä tai ihan tosi jännä. Meille tuli onneksi vain jännä ja selvisimme suht leppoisalla merenkäynnillä. Meillä oli myös pahoinvointilaastarit mukana, jotka todennäköisesti auttoivat hieman.
Falklandinsaarien ympärillä olimme viitisen tuntia aika kovassa merenkäynnissä ja se oli ainoa aamu, kun emme pystyneet lähtemään aamupalalle pedistä. Olo ei mennyt kauhean huonoksi, mutta juuri sen verran keinutti, että ajatus aamupalasta piti hylätä ja tähdätä vasta lounaalle.
Falklandinsaarilta Ushuaiaan tuli vielä yksi meripäivä risteilyn päätteeksi.
Pahoinvointiin avuksi
Reseptilääkkeinä saatavat Scopoderm-laastarit ovat todennäköisesti tehokkain keino ja niitä näkyikin monella korvan takana. Meille laastareista tuli hieman pöhnäinen olo ja suun limakalvot kuivuivat.
Katrilla oli myös hieman näön sumenemisen kanssa ongelmia. Meillä olivat mukana myös rannekkeet, joita Katri käytti yhtenä päivänä ja vielä varalla pillerit, joita saa apteekista ilman reseptiä.
Pahoinvointi on tosi yksilöllistä ja meille sanottiin Huippuvuorten risteilyllä, että jos sitä kovasti ajattelee ja pelkää, niin sitä todennäköisemmin se osuu kohdalle. Ehkä kannattaa suhtautua avoimin mielin ja valita mukaan sopivimman tuntuiset lääkkeet ja avut.
Keinutusta kesti risteilyn jälkeen noin kolme päivää ja sen jälkeen vielä satunnaisesti muutamina päivinä.
Laivalta poistuminen
Pakkasimme viimeisenä meripäivänä laukkumme, palautimme saappaat sekä hihatarrat ja kävimme kuuntelemassa niin kapteenin tervehdyksen kuin oppaiden järjestämän esityksen. Fiilis oli tosi haikea, sillä reissu oli ollut yksi uskomattomimmista emmekä varmasti unohda tätä koskaan.
Siirsimme laukut illalla hytin ulkopuolelle ja aamupalan jälkeen oli pian aika poistua laivasta. Argentiina oli muuten voittanut MM-kultaa juuri, joten kultajoukkueen kotiinpaluu laittoi maan sen verran sekaisin, etteivät lennot pysyneet aikataulussaan.
Pääsimme kuitenkin onneksi Buenos Airesiin illaksi ja hotellissa nukutun yön jälkeen jatkoimme seikkailuamme omatoimisesti kohti Iguassun putoksia sekä Rio de Janeiroa.
Löydät Instagram-tilimme @netammelat kohokohdista stoorit risteilyn ajalta. Niistä löydät paljon lisätietoa ja käytännön vinkkejä laivalle.
Oppaamme Espen Mills teki muuten upean videon matkastamme ja meidät voi bongata useammastakin kohdasta videolla. Jos vielä pohdit, miksi lähteä Antarktikselle, niin katso alla oleva video.
Antarktiksen risteilyt löydät Elämys Cruisesin nettisivuilta
Matkakohteet
Risteily on mukavin tapa nähdä maailmaa. Koe monipuolinen kiertomatka ilman hotellivaihtoja ja välilentoja. Laadukas resort-hotelli kulkee kätevästi mukanasi maasta toiseen ja saarelta saarelle.
Lue myös muut artikkelimme tältä matkalta
Falklandin sota – tutkimusmatka menneisyyteen
Etelä-Atlantilla sijaitsevat Falklandinsaaret ovat olleet kiistanalainen alue, jonka hallinnasta ovat sotineet keskenään Argentiina ja Iso-Britannia.
Upeat Falklandinsaaret – kuin suoraan luontodokumentista
Falklandinsaaret osoittautuivat todelliseksi luontokohteeksi, sillä saarella on erittäin rikas eläimistö pingviinien ja muiden lintulajien osalta.
Monipuolinen Antarktis – tutustu mantereen ainutlaatuiseen luontoon
Antarktis yllätti meidät paitsi uskomattoman kauniilla luonnollaan, myös monimuotoisuudellaan. Esittelyssä Antarktiksen kauneimmat rantakohteet!
Etelämanner – 6. maanosa valloitettu!
Jokainen Etelämantereen risteily taitaa olla erilainen. Sääolot määräävät aina minne ja miten rantautumiset onnistuvat. Meitä suosi satumainen onni!
14 päivän risteily Antarktikselle
Tutkimusristeily Antarktikselle oli uskomattoman hieno kokemus ja elämys, jota emme unohda varmasti koskaan.
30 comments
Olipa kattava ja yksityiskohtainen kertomus matkasta. Kiinnostava kuulla että kokoontuminen olikin Buenos Airesin kaupungissa eikä Ushiussa. Että josko sitä joulukuussa lähtisi vähän risteilemään jos siellä päin on käymässä…
Kiitos kommentista, Jani!
Aika pitkä juttuhan siitä tuli, mutta toisaalta nyt on koko kuvio yksissä kansissa. Osa liittyi matkaan suoraan Ushuaiassa, eli se on myös mahdollista. Silloin kyllä piti järjestää itse koronatestaus. En tiedä paljonko mahtoi vaikuttaa hintaan tuo, että pakettiimme kuului yö 5 tähden hotellissa ja lennot BA-Ushuaia ja risteilyn päätteeksi takaisin. Ainakin se oli aika näppärää – Tuossa kohtaa alkoi olla jo aika kovat reissutäpinät päällä, joten kelpasi ihan hyvin se, ettei tarvinnut enää viime metreillä kamalasti ajatella itse. 😀
Jos Antarktis mahtuu matkareitille, niin suosittelemme lämpimästi!
Ihan mahtava reissu! Olisi kyllä huippua lähteä itsekin tuonne uudemman kerran. Meilläkin ilman muuta yksi mieleen painuvimmista kokemuksista.
Kiitos kommentista, Mikko!
Tämä taisi kyllä mennä kaikkien reissujen kärkeen. Ja aika pitkällä kaulalla seuraaviin. Tietysti koko kohde ja matka olivat niin poikkeuksellisia, ettei tätä elämystä oikein ole järkevää edes verrata mihinkään.
Olen tainnut muutamaankin kertaan lipsauttaa kotona ääneen, että lähtisin tälle reissulle milloin tahansa uudelleen. Taitaa olla kuitenkin käytännössä niin, että käydään nyt muualla ensin. Mutta jos olen jostain syystä muiden paikkojen jälkeen vielä varoissani, niin lähden kyllä! 😀
Minä en haluaisi kyllä osallistua mihinkään koronamenoihin, joten testituloksen vaatiminen on jo sellainen asia, mihin matkani tyssää. Minä en ole käynyt ensimmäisessäkään koronatestissä. Onkohan sellaista laastaria korvan taakse, ettei toiset ihmiset ahdistaisi laisinkaan.
Luonnon puolesta tehtävät kommervenkit ymmärrän ja hyväksyn tietysti sataprosenttisesti. Pingviinit näyttävät kuvissa hyviltä. Minä olen nähnyt luonnossa pingviinejä Perussa ja ne olivat tosi letargisia.
Kiitos kommentista, Stacy!
Koronatestailu oli tässä kuviossa loppupeleissä aika pieni vaiva. Jos mukaan pääsy sen vaati, niin sitten se hoidettiin. Eniten olisi harmittanut jos olisi tullut positiivinen testitulos, eikä oltaisikaan päästy mukaan.
Laastarihommista en oikein osaa sanoa muuta, kuin että koronapiikinjälki on aina semmoisella peitetty, ja että Scopoderm-laastari pysyi minulla hyvin 2 vuorokautta, mutta sitten se irtosi itsestään suihkussa. Molemmilla kerroilla kävi näin, vaikka ohjeen mukaan laastaria kuuluisi pitää max 3 vuorokautta. Samaan aikaan ärsytti kehnolaatuinen liima ja toisaalta nauratti vahingonilosta, koska aallokoista oli sillä erää jo selvitty ohi.
Erityisesti Huippuvuorilla ja nyt täällä Antarktiksella terävöityi entisestään se tunne, että tosiaan omalla toiminnallaan emme halua aiheuttaa mitään ylimääräistä ikävyyttä luonnolle ja elikoille. Antarktiksella pingviinit voivat hyvin, mutta surku tuli valaiden puolesta, joiden määrät ovat edelleen aivan murto-osia siitä mitä ennen valaiden tehopyyntiä.
Kapkaupungissa näkemämme pingviinit olivat myös hieman apaattisia ja jotkut homssuisen näköisiä. Kuulemma niillä oli sulkasato meneillään. Voisiko olla, että perulaispingviineillä olisi ollut joku tämmöinen luonnollinen selitys käytökseensä?
Oioi, tällainen risteily olis ihan unelma! On ollut kiva päästä seuraamaan teidän mukana 🙂
Jäin miettimään, minkälaisia ongelmia tuohon rantautumiseen muuten yleensä liittyy, jos nyt oli harvinaista, että kaikki onnistuivat?
Kiitos kommentista, Eveliina!
Kiva kun seurasit seikkailuita Instagramissa! Nyt niistä pääsee vielä lukemaan tarkemmin. 🙂
Antarktiksella rantautumisiin liittyy useitakin haasteita arvaamattomien sääolosuhteiden vuoksi. (Antarktiksen) talvella merijää ulottuu satojen kilometrien päähän mantereesta, jolloin sinne ei edes järjestetä matkoja. Kun jää alkaa sulaa, ja matkustus taas onnistuu, jäitä voi silti olla lahdissa ja poukamissa niin paljon ettei laivalla niihin pääse ajamaan. Puhumattakaan, että jäissä pystyisi ajamaan kumiveneellä laivalta rantaan. Antarktiksella ei ole mitään satamia, vaan kaikki rantautumiset tehdään kumiveneellä (Zodiac-vene) rantapenkkaan, mistä sitten loikitaan kukin kykynsä mukaan rantakiville.
Artikkelin alussa olevalla videolla näkyy hyvin laivan kyljessä oleva avattava luukku, jonka kautta veneisiin siirrytään. Kovassa aallokossa tuokin homma muuttuu mahdottomaksi, vaikka kaikilla on lääkärintodistus siitä, että veneeseen kiipeäminen onnistuu. Saunders islandilla Falklandinsaarilla oppaamme seisoivat kainaloita myöten aallokossa vetämässä kumiveneitä rantaan. Koko päivän. Päivän päätteeksi jokainen heistä näytti siltä, että kovin paljon kovemmassa merenkäynnissä tuota ei olisi voitu enää toteuttaa. Tällä muutaman minuutin veneajelulla kastuimme itsekin aivan läpikotaisin, tosin onneksi vasta paluumatkalla.
Lisäksi kova tuuli voi haitata laivan ohjausta niin paljon, ettei ole turvallista mennä kaikkialle. Esimerkiksi meitä edeltävä risteily ei päässyt tuulesta ja merenkäynnistä johtuen renkaan muotoisen Deception islandin kapeasta salmesta Whaler’s bayhin. Kuten sanottua, Antarktis on sen verran kaukana kaikesta avusta, että varaa virheisiin ei yksinkertaisesti ole.
Matkustajien turvallisuus on ensiarvoisen tärkeää ja kaikki pyritään järjestämään kuivin jaloin, tai ainakin ehjin nahoin maihin ja takaisin laivalle. Laivalla on lääkäri ja hoitohenkilökuntaa, mutta evakuointimahdollisuutta ei ole. Jos jotain sattuu, laiva lähtee takaisin Ushuaiaan ja pelkkä Draken salmen ylitys kestää 2 vuorokautta. Matka on sitten ohi kaikilta.
Vaikka olen sanonut, että minua ei tämä risteily kiinnostaisi, niin nyt oli niin hyvin esitelty, että alkoi kuitenkin kiinnostaa..
Kiitos, Mari!
Tämä oli oikein mukava palaute! 💙 🙂
Olipa todella kattava kooste risteilystä ja ihan varmasti monelle hyvänä apuna ja tukena, kun suunnittelevat risteilyä tuonne. Laitoin aina sormen pystyyn tätä lukiessa, jotta muistaisin kaikkia mieleen tulevia asioita kommentoida 😀 Ensinnäkin tuntui varmasti oudolta olla noin pitkään ihan maailman laidalla, voisin kuvitella että kun palasitte takaisin mantereelle, olisi kuin olisi pitkällä vaelluksella käynyt. Kiva nuo takit, että ne sai mukaan kotiin, tuo sitten muistoja mieleen ikimuistoiselta reissulta! Oli ihan uusi uutinen tuo, että lääkärissäkin piti käydä mutta ihan ymmärrettävää kun on niin erikoinen risteily ja halutaan minimoida kaikki riskit. Kuinka monta matkailijaa risteilyaluksella suurin piirtein oli? Itseä saattaisi tuo merenkäynti jopa pelottaa! Ja hurjan kauan kyllä keinutusta kesti, mahtoi olla jännä tunne risteilyn jälkeen. Ikimuistoinen elämys joka tapauksessa ! 🙂 ja hieno sauna ! 😀
Kiitos kommentista, Elina!
Toivottavasti muistan ja osaan vastata kaikkiin kysymyksiin. 😉
Se, että on 2 viikkoa laivalla on jo itsessään tosi erikoista. Kun näkee ikkunasta Antarktiksen maisemia ja käy siellä itse myös tepastelemassa omin jaloin. Kyllä. Tuntui todella unenomaiselta koko matka, ja takaisin maihin palattua oli varsin erikoisia fiiliksiä päässä. Haikeutta, sekopäistä riemua, helpotusta, palavaa halua takaisin (ja myös kotiin). Noh. Matkahan jatkui siitä seuraavaksi viidakkoon. 😀
Lääkärintarkastukset ovat siinä mielessä tärkeät, että vaikka laivalla on lääkäri ja hoitohenkilökuntaa, ollaan kuitenkin täysin sen varassa mihin ollaan osattu varautua. Jos jotain sellaista sattuu, mitä ei pystytä hoitamaan, on palattava takaisin ja matka voi kestää päiviä. On siis jollain tavalla pystyttävä kartoittamaan mihin on varauduttava, ja että kaikkein riskialtteimpia ei voida ottaa valitettavasti mukaan.
Merenkäynti jännitti kyllä etukäteen meitäkin. On aivan tuurista kiinni millainen aallokko Draken salmessa odottaa. Valitsimme laivan osittain myös sillä perusteella, että se on uusi ja sen pitäisi selvitä melko hurjistakin olosuhteista. Merisairaus voi iskeä tai olla iskemättä, se on vissiin aika henkilökohtaista. Pahoinvointiin voi varautua lääkkeillä (laastareita tai pillereitä). Eipä siinä sitten muuta kuin sormet ristiin ja jos ei ruoka pysy sisällä, niin voi lohduttautua sillä, että salmen ylitys kestää kaksi päivää ja sitten viimeistään pitäisi helpottaa. 😀
Matkan jälkeen kyllä keinutti muutaman päivän ajan. Senkin jälkeen satunnaisesti iski keinutuskohtaus, erityisesti jos alkoi olla hieman väsynyt. Yllättävän hyvin se meni kyllä ohi.
Roald Amundsenin sauna oli kyllä todella hieno ja se todettiin vallan kelvolliseksi! Harvian tuplakiukaat pitivät huolen siitä, että kyseessä ei ollut mikään lälly höyryhuone, vaan tuolla oli oikeasti kuuma! Siellä sai myös olla aika rauhassa, kun kovin moni muu ei siellä viihtynyt kovin pitkään kerrallaan! 😀
Aika eeppinen reissu! En ole uskaltanut koskaan edes haaveilla tuollaisesta, mutta näyttää kyllä upealta. Hieno, kattava postaus! Nuo pingviinit vievät sydämen <3.
Kiitos kommentista, Mirka!
Tämä oli kyllä aivan erityislaatuinen reissu. Antarktis ei tainnut koskaan edes päätyä sille bucket-listalle, josta vakavissamme ollaan keskenämme puhuttu. Se ohitti kokonaan haaveiluvaiheen ja muuttui unelmasta suoraan tosiasiaksi!
Onneksi muuttui! Aivan huikea elämys!
Aika hyvin tehty juttu, koska minuakaan ei kauheasti ole kiinnostanut tällaiset. Ei edes huolittaisi kuntoni puolesta mukaan (aivan oikein!), mutta olipa mukava olla matkassanne tämän artikkelin verran. On varmasti ollut huikeat fiilikset katsella luontoa ja eläimiä, kun saa näin hyvin tunteen välittymään muillekin. Mutta myöskin takuulla rankkoja kokemuksia ja jännitystä.
Kiitos kommentista, Raija!
Todella mukava kuulla, että olemme saaneet välitettyä fiiliksiä näin hyvin. Tämä matka oli enemmänkin kokonaisuus ja elämys kuin matka jonnekin. Kevään mittaan on odotettavissa useampia artikkeleita vielä eri kohteista ja tietysti eläimistä. Lisäksi meillä on vielä paljon kuvia ja 360-videoita julkaistavana, joten fiilisteltävää on tulossa lisää! 🙂
Wow olipa kattava raportti risteilykokonaisuudesta ja paljon hyviä vinkkejä ja huomioita, josko tuonne vaikka itsekin joskus innostuisi lähtemään. Kiva kuulla ja nähdä vielä lisää näkemistänne eläimistä! Meripahoinvointi hiukan jännittäisi kyllä itseäni, ei olisi kiva viettää aikaa sängyn pohjalla kun noin kauas lähtee.
Ihan huikea päätös teidän reissulle vielä nuo Iguassun putoukset ja Rio!
Kiitos kommentista, Jenni!
Kiva kuulla, että infopaketti oli kattava. Yritimme saada siihen kerättyä tärkeimmät asiat Antarktikselle risteilyä koskien. Seuraavissa artikkeleissa päästään tutustumaan paremmin siihen, mitä nähtävää ja koettavaa Antarktiksella on tarjota.
Tuo Drakensalmi jännitti meitäkin etukäteen aika paljon, ja hommattiinkin valmiiksi mukaan pahoinvointilaastareita ja pillereitä. Loppujen lopuksi selvisimme tosi helpolla, mutta saimme kuitenkin kokea pienen pätkän hieman turhankin rajua merenkäyntiä. Tästä jäi hyvä mieli, muttei liian paha olo. 😀
Oli itsellemme myös aikamoinen lisämauste lähteä Antarktiksen jälkeen suoraan Iguassulle ja Rioon, vaikka olimme toki suunnitelleet senkin valmiiksi. Kaiken kaikkiaan todella hieno ja monipuolinen matka!
Kiitos mielettömän kattavasta postauksesta!
Antarktis on itselläni bucket listan must-kohde ja jos saisin valita vain yhden uuden paikan minne mennä, niin tämä olisi kyllä vahva ehdokas. Tässä tuli tosi kattavasti sellaistakin tietoa, jota ei välttämättä olisi osannut ottaa muuten huomioon. Olipa muuten hyvä säkä teillä noiden kelien ja maihinpääsyn suhteen!
Kiitos kommentista, Tanja!
Antarktis oli todella hieno matkakohde, ja luultavimmin ainutkertainen reissu myös meillekin. Kannatti kuitenkin mennä. Kokemus oli kaiken vaivan ja rahan arvoinen. Toisaalta, niinkuin totesitkin, meitä suosivat matkalla myös erinomaiset säät.
Meillä tuo Drakensalmi on torpannut aina ajatukset matkasta Antarktikselle alkuunsa. Jotenkin ajatus siitä, että jos merisairaus osuu kohdalle – Scopodermeistä ym. huolimatta – pariksi päiväksi jopa mennen tullen on vähentänyt intoa tuolle reitille. Nyttemminhän Antarktikselle pääsee lentäenkin tai lento + laiva -yhdistelmällä, mutta lopulta sitten taas into uusiin maihin on sittenkin ohittanut tuonkin vaihtoehdon. Mutta hieno kokemus varmasti – jotain ihan erilaista ja sellaista ei maapallolla enää paljoa ole.
Kiitos kommentista, Pirkko!
Ymmärrän hyvin, että Drakensalmi hirvittää. Pahimmillaan voi matkasta mennä tosiaan neljä päivää myrskyssä ja pahoinvoinnissa. Selvittyämme Antarktikselle asti, ja nähtyämme sen mikä meitä siellä odotti, olimme jo aivan innoissamme ja tyytyväisiä siihen että lähdimme – Riippumatta siitä, vaikka paluumatka tehtäisiin sängynpohjalla.
Uutta maatahan tuosta ei saanut, mutta kylläkin ehkä jonkinlaisen sulan hattuunsa silti. 🙂
Antarktis on yksi kauneimpia paikkoja, missä olemme ikinä käyneet. Ehkä se kaikkein kaunein. Myös se ajoi meitä tekemään matkan nyt, että kaikki se kauneus on suuressa vaarassa sulaa pois.
Kiitos tästä postauksesta. Kaikenlaiset risteilyt kiinnostaa itseäni paljon. Tykkään matkustaa laivalla ja suunnitelmissa on jokin reissu laivalla.
Kiitos kommentista, Melissa!
Jos risteilyt kiinnostavat, niin kannattaa etsiä meidän muutkin risteilyjuttumme. Olemme ehtineet jo muutamilla käydä ja myös melko erilaisissa kohteissa.
Risteilyitä on tarjolla hyvin erilaisia riippuen kohteesta ja laivayhtiöstä. Se on helppo ja mukava tapa matkustaa.
Tämä on mun unelmareissu, josta olen haaveillut monta vuotta. Hinta on vaan niin suolainen, että toistaiseksi olen tyytynyt vain “päiväuniin”. Mutta ehkä jonain päivänä. 🙂 Tässä oli tosi hyviä vinkkejä. Ja huh, vähänkö jännittäisi koronatestin tulokset. Reilu vuosi sitten jännättiin niitä kotona, kun oltiin lähdössä Kap Verdelle. En uskaltanut edes aloittaa pakkaamista ennen kuin negatulokset tuli.
Kiitos kommentista, Merja!
Meilläkin oli Antarktis häämöttänyt jo aika pitkäänkin sellaisena unelmien kohteena, josta emme oikeastaan edes ihan vakavissamme haaveilleet. Oltiin kuitenkin pantu jo jonkin aikaa rahaa syrjään “jotain isompaa” varten, joten loppujen lopuksi päätös oli helppo, kun se alkoi muuttua mahdolliseksi. Reissu tuli toki kalliiksi, mutta hetkeäkään ei ole kaduttanut että se tuli tehtyä. 🙂
Korona toi tullessaan tosi ison epävarmuustekijän kaikkeen matkailuun. Meillä ei ole yksikään matka onneksi sen vuoksi peruuntunut, mutta jännitystä on kyllä ollut ilmassa! Risteilyssä on se etu, että vaikka laivalle pääsyä varten pitää olla puhdas testitodistus, niin sen jälkeen on varmasti kyydissä koko loppumatkan. 😀
Tällä kertaa matka Buenos Airesiin oli sen verran pitkä (ja otimme siihen vielä pari päivää ylimäärästä mahdollisia myöhästymisiä varten), että Suomessa otettu koronatesti ei olisi ollut enää voimassa. Jännittää sai siis aivan viime metreille saakka!
“reissu oli ollut yksi uskomattomimmista emmekä varmasti unohda tätä koskaan” – näin sanotte itse ja melkeinpä sanon minäkin, että kuvaus siitä oli juuri tuollainen. En ollenkaan tiennyt, että tuollaisia risteilyjä edes on ja siksi oli valtavan mielenkiintoista lukea siitä perusteellinen tekstinne. Hyviä matkoja edelleenkin! Aila
Kiitos kommentista, Aila!
Hienoa kuulla, että olimme saaneet hyvän reissufiiliksen välitettyä. Tämä tosiaan oli aivan unohtumaton elämys koko matka!
Kiva kuulla myös, että kirjoitus oli perusteellinen. Yritimme siihen saada kerättyä kaiken oleellisen ikäänkuin yksiin kansiin. Seuraavissa artikkeleissa voimme sitten keskittyä itse Antarktikseen ja muihin kohteisiin, sekä siihen mitä nähtävää ja koettavaa Antarktiksella on.
Hyviä matkoja ja pyöräilyn iloa myös teille! 🙂
Olipas huikeita kuvia ja hyvä kirjoitus 🙂
Kiitos kommentista 🙂