Barcelonasta Montserratin kautta Andorraan

Kääpiövaltio Andorra sijaitsee Pyreneiden vuoristossa Ranskan ja Espanjan rajalla. Lähimmät suuremmat lentokentät sijaitsevat noin 200 kilometrin päässä Barcelonassa ja Toulousessa. Vuoristoisen sijaintinsa ansiosta maan keskikorkeus on 1996 metriä ja se on täten Euroopan korkeimmalla sijaitseva maa.

Andorrassa voi tehdä ostoksia verovapaasti ja heti rajan tuntumasta löytyikin ostoskeskuksia. Paikallisessa supermarketissa oli hyllykaupalla alkoholi- ja tupakkatuotteita, eikä niiden mainoksia oltu juurikaan piilotettu katukuvasta.

Maksuvälineinä toimivat eurot erillissopimuksella vaikka Andorra ei ole EU-maa.

Automatka Andorraan

Meidän reittimme Andorraan kulki Barcelonasta Montserratin kautta autoillen. Matka taittui hyväkuntoisia teitä pitkin ja mitä lähemmäs Andorraa saavuimme, sitä hienommaksi ja jylhemmiksi vuoristomaisemat muuttuivat.

Ajokulttuuri Espanjassa oli suomalaiseen tyyliin sopivaa. Andorran puolella kaasujalka paikallisilla oli reippaampi, mutta mitään liian vaarallisia ohituksia emme kokeneet. Matkalla oli useampia tietulleja, joista kertyi yhteensä noin 18 euron kulut per suunta.

Rajan ylitys ja ensitunnelmat

Raja-asemalla oli paljon henkilökuntaa ja useampia silmäpareja seuraamassa maahan saapuvia autoja. Joitain autoja oli pysäytetty tarkempaan syyniin, mutta me saimme ajaa rauhallisesti pysähtymättä kohti pääkaupunkia Andorra la Vellaa.

Liikenneympyrät kiinnittivät meidän huomion ensimmäisenä, sillä niitä oli lähes jokaisessa risteyksessä. Navigaattorillamme oli kiire luetella ajo-ohjeita niiden paljoudesta johtuen.

Totesimme yhteen ääneen, että paikka muistuttaa kovasti Chamonix’ta niin vuoristojen kuin rakennustyylin osalta. Kaupungissa oli käynnissä useita rakennustyömaita, joten lisää asuin- ja majoitustilaa on tulossa.

Majoitus

Olimme valinneet kahden yön majoituksen Hotel & Spa Niunitista, joka sijaitsi ylempänä vuoristossa El Serratissa, noin puolen tunnin ajomatkan päässä Andorran pääkaupungista. Hotellin molemmin puolin virtasi kohiseva vuoristojoki ja sieltä näkyi myös lumihuippuisia vuoria. Pidimme hotellin rauhallisesta sijainnista luonnon keskellä ja sinne saattoi jättää auton turvallisin mielin parkkiin.

Aamupala hotellilla oli monipuolinen. Tarjolla oli paljon tuoreita hedelmiä ja mansikoita, leipää, mehuja, makeita leivonnaisia, paistettuja kananmunia sekä monipuolinen valikoima leikkeleitä.

Hotellin yhteydessä toimi spa, jonne sai varata ajan erikseen. Hinta oli 10 euroa per henkilö ja sillä sai viettää aikaa isossa porealtaassa, saunassa, höyryhuoneessa sekä kuumenevissa lepotuoleissa. Ulkona oli lisäksi palju, mutta se ei ollut sillä hetkellä käytössä. Lisäksi erillismaksusta listalta löytyi vielä spa-hoitoja.

Ravintolat

Andorran oma Hard Rock Cafe löytyi aivan pääkaupungin Andorra la Vellan keskustasta ja päätimme nauttia siellä hampurilaiset paitaostosten ohella. Valikoimaan tullut kasvishampurilainen Moving Mountains -pihvillä osoittautuikin aivan erinomaiseksi.

Kävelykadun varrella sijainnut LOLA – Cervecería Andorra sai Ilkalta hyväksyvän nyökkäyksen, sillä ravintolan kaappi oli varusteltu toinen toistaan laadukkaammilla käsityöläisoluilla. Mieleen jäi myös viihtyisä sisustus sekä henkilökunnan hyvä meininki.

Yritimme löytää andorralaista olutta, mutta kävi ilmi, että ainakaan kovin suuren valikoiman perään oli turha haikailla. Andorrassa toimii aktiivisesti vain kourallinen panimoita, jotka nekin itse asiassa ovat ns. mustalaispanimoita ja suorittavat varsinaisen panemisen ulkomailla, pääasiassa Barcelonassa. Vierailuhaaveet andorralaisella panimolla sai siis unohtaa.

Toisena päivänä tekemämme vuoristoseikkailun jälkeen kävimme La Massana kylässä etsimässä ruokapaikkaa. Ensimmäisen typötyhjän pizzerian kohdalla hälytyskellot alkoivat soimaan, joten siirryimme toiseen ravintolaan, joka olikin sitten aivan täynnä. Ravintola Verticalin listalta löytyi lupaavasti monenlaisia täytettyjä ohukaisia ja myös vegaanisia vaihtoehtoja.

Annokset tulivat pöytään ripeästi ja Ilkka meni perinteisemmällä lihaa & perunat -yhdistelmällä, kun taas Katrille tuotiin eteen reunoilta taiteltu suolainen kreppi. Ihan täyttä kymppiä tämä ateria ei saanut, mutta mahat saatiin onneksi täyteen. Desibelit nousivat ravintolassa hetkittäin lähes sataan, joten ihan rauhallisesta paikasta ei ollut kyse.

Nähtävyydet

Pysähdyimme maan pääkaupungissa Andorra la Vellassa ensimmäisenä iltana, kun kävimme syömässä ja etsimässä käsityöoluita. Kaupunki sijaitsee 1023 metrin korkeudessa ja se on korkeimmalla sijaitseva Euroopan pääkaupunki.

Mikäli olisimme majoittuneet pääkaupungissa, olisimme todennäköisesti jalkautuneet paremmin ajan kanssa tutkimaan paikallisia nähtävyyksiä, mutta pääkohteemme sijaitsi vuoristossa lähellä Ranskan rajaa, joten vierailumme pääkaupungissa jäi tällä kertaa lyhyemmäksi.

Andorralainen hevonen
Andorralaiset aasit

Andorra on tunnettu myös hienoista vaellusreiteistään, joten niitä kannattaa ehdottomasti ottaa kohteeksi, mikäli aikaa on enemmän.

Vuoristoisilla teillä näkyi runsaasti pyöräilijöitä ja La Coma -hissin asemalta löytyikin Strava-kuvauspiste pyöräilijöille. Vaatii kyllä todella kovaa kuntoa pyöräillä sellaisissa olosuhteissa ja ei ihme, että moni heittelee useammatkin ylävitoset perillä ja taltioi pyöräilykokemuksen kuviin muistoiksi valokuvauspaikoilla.

Aurinkokello - Mirador Solar de Tristaina

Säätiedotus lupasi sunnuntaipäivälle sadetta kello 11 eteenpäin, joten laitoimme kellon soimaan jo puoli kahdeksan. Suuntasimme reput pakattuina aamupalalle ja ajoimme noin viiden kilometrin matkan hiihtokeskukseen nimeltä Ordino Arcalis, joka sijaitsi vajaan kahden kilometrin korkeudessa.

Olimme ostaneet liput netistä jo etukäteen, sillä tämä oli ensimmäinen päivä, kun tuo näköalakohde oli auki tällä kesäkaudella, emmekä halunneet missata pääsyä sinne. Parkkipaikat olivat onneksemme lähes tyhjät ja olimme ensimmäisten joukossa pyrkimässä hisseihin ja vuorille.

Vaihdoimme printatun tilausvahvistuksen kassoilla paperisiin hissilippuihin, joilla pääsimme ensin L´Hortell-nimisen gondolihissimatkan muutama sata metriä korkeammalle ja sieltä jatkoimme La Coma -asemalta (2220 m) tuolihisseillä kohti Cota-nimistä asemaa, jossa korkeutta olikin jo 2685 metriä.

Ylhäällä meitä odottivat vielä hiljalleen sulavat lumikinokset ja jo suht hyvin kuivuneet leveät polut. Kävelymatkaa Pic De Peyreguilsin huipulle 2702 metrin korkeuteen oli noin 15 minuutin verran ja perillä meitä odotti upea näköalatasanteenakin toimiva aurinkokello: The Tristaina Solar Viewpoint

Ei korkeanpaikankammoisille

Yksi päivän ehdottomista huippuhetkistä oli se, että Ilkka ylitti itsensä korkeanpaikankammoisena kolmeen eri otteeseen. Ensin gondolihissin kyydissä, sitten kiikkerässä tuolihississä ja lopulta ritiläpohjainen aurinkokellokaan ei tuottanut suuria ongelmia. Ilkka innostui vielä lopuksi ottamaan muutaman juoksuaskeleen, että saimme lähes täydellisen pokemon-kuvan Instagramiin ilman muita ihmisiä.

Vietimme huipulla aikaa parisen tuntia maisemia ihaillen ja kuvaten. Nyt kannattaa muuten kurkata myös artikkelin lopusta löytyvät 360-videot, sillä tuota kaikkea upeutta oli mahdotonta saada taltioitua yksittäiseen valokuvaan.

Ennen paluumatkaa alas pysähdyimme vielä Andorran ja Ranskan rajapyykkinä toimineelle kyltille poseeraamaan ja ihastelemaan maisemia.

Kohti Barcelonaa

Kahden Andorrassa vietetyn yön jälkeen oli aika kääntää auton nokka takaisin kohti Barcelonaa. Laskettelimme alas hienoja vuoristoreittejä pitkin, joiden varsilla kerrottiin teiden jyrkkyysasteista liikennemerkein.

Matka taittui leppoisasti vajaassa kolmessa tunnissa ja loppumatkasta ihailimme vielä Montserratin upeita kalliomaisemia, joiden keskellä olimme yöpyneet aiemmin.

Barcelonassa palautimme auton lentokentälle ja vaihdoimme kulkupeliksi Uberin. Pääset lukemaan lisää seikkailuistamme Barcelonassa sekä upeassa Montserratissa seuraavasta artikkelista.

Vieraile Andorrassa 360-videoidemme avulla

Lue muut artikkelimme tältä matkalta

Gibraltarin apina

Gibraltarin varastelevat apinat

Espanjan eteläosassa sijaitseva Gibraltar tarjoaa kahdelle mantereelle ulottuvien maisemien lisäksi viihdettä varastelevien apinoiden muodossa.