Kohteet, kilometrit ja kulut

Kerromme tässä artikkelissa reitistämme ja kohteista lyhyesti. Seuraavista artikkeleistamme löydätte enemmän lisätietoa majoituksista sekä nähtävyyksistä Iberian niemimaata kiertäneen reittimme varrelta. Artikkelin lopusta löydät tämän matkan kustannukset.

Iberian roadtripin kohteet

Saapuminen Espanjaan

Lensimme Helsingistä Barcelonaan Finnairin suoralla, Iberian operoimalla lennolla perjantai-iltana. Otimme kentältä vuokra-auton Avikselta ja ajomatka ensimmäiseen kohteeseemme Montserratiin kesti noin tunnin, sillä loppupätkä 60 kilometrin matkasta oli vuoristoteitä.

Ford Puma taustalla Montserrat Espanjassa

Montserrat, Espanja

Vasta aamun valjetessa ymmärsimme, miten hienoon kohteeseen olemme saapuneet. Montserratin sileäpintaisten vuorten keskeltä aukeni upeat maisemat, joiden keskelle oli rakennettu hieno luostari. Siihen tutustumisen sijaan hyppäsimme funikulaarin kyytiin ja nousimme Ilkan kauhuksi yhä korkeammalle kohti vieläkin hienompia maisemia.

Montserratin funikulaari

Andorra

Vuoristoseikkailun jälkeen hyppäsimme autoon ja edessä oli noin kolmen tunnin ajomatka Andorraan. Jälleen osa matkasta taitettiin vuoristoteitä pitkin, joten noin 175 kilometrin etapista vain puolet soljui reippaampaa vauhtia. Tiet olivat kyllä hyvässä kunnossa kaikin puolin ja maisemat mitä hienoimmat.

Andorrassa pääkohteemme oli Ordino Arcalis, jonka huiputimme köysiradan ja tuolihissin avulla. Maisemat lumihuippuisten Pyreneitten vuorten keskellä olivat henkeäsalpaavat ja täällä kevyttoppatakeille oli vielä tarvetta lämpötilan ollessa alimmillaan +6 astetta.

Ordino Arcalis - Aurinkokellon muotoinen näköalatasanne vuoren huipulla Andorran ja Ranskan rajalla

Barcelona

Saavuimme Andorrasta takaisin Barcelonaan maanantaina ja noin kolmen tunnin ja 200 kilometrin ajomatkan päätteeksi palautimme auton lentokentälle ja siirryimme taksilla hotellillemme Factory Gardens Barcelonaan.

Kaupunkiin tutustuessa ei voi välttyä kuulemasta kahdesta herrasta; Gaudista ja Güellista. Niinpä mekin tuhansien muiden turistien tapaan otimme kohteeksemme heidän tunnetuimpia teoksiaan, joista useimmat ovat myös Unescon maailmanperintölistalla.

Saimme oman annoksemme Barcelonan kohutusta turistiruuhkasta, mutta onnistuimme löytämään myös hiljaisempia hetkiä sekä kohteita vierailullemme.

Casa Batllo - Gaudin suunnittelemia taloja Barcelonassa

Lissabon

Kahden yön Barcelonan visiitin jälkeen siirryimme Lissaboniin, jossa majoituimme Moxy Lisbon -hotelliin muutaman kilometrin päässä keskustasta. Uber toimi täällä huomattavasti paremmin kuin Espanjassa, joten ajelimme sillä listalle keräämiimme nähtävyksiin sujuvasti.

Seitsemän kukkulan kaupunki oli todella meidän mieleen. Ilkka sai nauttia herkullisista merenelävistä, kuten barnakkeleista, mustekalasta ja merisiilistä. Kiersimme myös legendaarisen reitin raitiovaunulla 28 Lissabonin kapeiden ja mäkisten kujien keskellä.

Lissabonin raitiovaunu

Autoillen Andaluciaan

Kolmen Lissabonissa vietetyn yön jälkeen oli aika palata Espanjaan ja ottaa jälleen auto alle. Lähdimme liikkeelle Malagasta, josta ajoimme aurinkorannan myötäisesti kohti ensimmäistä yöpaikkaamme Castellaria ja sen upeaa linnaa, joka toimii myös hotellina. Matkaa tälle etapille kertyi 125 kilometriä, joka taittui pääosin erinomaista moottoritietä pitkin vajaassa kahdessa tunnissa.

Ford Kuga, taustalla Castello di Castellar, Espanja

Gibraltar

Ehdimme jo samana iltana vierailla Gibraltarilla, joka oli kyllä varsin erikoinen kohde köysiradan yläpäätä valtakuntanaan pitävine apinoineen. Koska alue on osa Iso-Britanniaa, menimme passintarkastusten läpi ja kävelimme lentokentän yli kohti kaupunkia, sillä oma auto piti jättää Espanjan puolelle

Castellar, Espanja

Viihdyimme linnahotellissa niin hyvin, että varasimme sinne vielä yhden ylimääräisen yön. Ihastelimme alueen korkkitammimetsiä, taivaalla liiteleviä kotkia ja kymmeniä kattohaikaroita, jotka pesivät sähköjohtojen tolpissa. Tämä oli hyvä tukikohta retkille ja hotellilta näkyi jopa Gibraltarin jylhä kallio.

Castello di Castellar

Marokko

Päiväretki Tangeriin löytyi helposti Get Your Guiden kautta ja se olikin erittäin toimiva paketti, sillä mukana oli lauttalippu ja opas. Ilman niitä olisimme todennäköisesti luovuttaneet jo heti alkuunsa, sillä länsimaalainen turisti on jokaisen myyjän unelmakohde Marokon puolella.

Nyt saimme nauttia kaupunkikierroksesta ja vaikka meidät välillä saarrettiin useasti jos jonkinlaisten kauppiaiden toimesta, pääsimme heidän ohitseen oppaan avulla ripeästi. Kaupustelun kulttuuri oli hyvin erilainen, mutta olimme todella iloisia, että teimme päiväretken ja saimme samalla yhden uuden maan lisää.

La Kasbah - Tanger, Marokko

Sevilla, Espanja

Siirtyminen Castellarista Sevillaan vei noin kaksi tuntia ja matkaa kertyi 200 kilometriä. Meitä odottivat reissun kuumimmat oltavat, sillä lämpötila kohosi miltei 40 asteeseen. Niinpä otimme Sevillan haltuun Hop-On-Hop-Off -bussin kyydissä ja jatkoimme kierroksen jälkeen kävellen meitä eniten kiinnostaviin kohteisiin.

Ruuhkainen on tämäkin kaupunki ja esim. katedraaliin oli jo sille päivälle myyty liput loppuun, joten ihailimme sitä vain ulkopuolelta. Hotellimme Hilton Garden Inn oli onneksi erinomaisen hyvin ilmastoitu ja varustettu uima-altaalla, joten selvisimme “hirmuhelteestä” oikein hyvin.

Setas de Sevilla

El Torcal & Almogia, Espanja

Viimeinen kohteemme oli Unescon maailmanperintölistalle valittu El Torcalin luonnonpuisto ja yritimme löytää majoituksen, josta olisi mahdollisimman kätevää siirtyä niin puistoon kuin Malagaan reissun päätteeksi.

Paikansimme kauniiden maisemien keskeltä belgialaispariskunnan pitämän pienen majapaikan Casa Sarandyn, josta käsin teimme päiväretken kertakaikkisen upeaan El Torcalin luonnonpuistoon.

Aamu valkeni ukkosen ja salamoiden välkkyessä vuorten yllä. Saimme vielä aamiaisen 6.30 ja sen jälkeen ajoimme viimeiset 40 kilometriä Malagan lentokentälle. Palautimme auton kentälle ja saimme kokea varsin pomppuisen nousun ja paluumatkan kotiin Finnairin kyydissä.

Capra pyrenaica hispanica - Torcal

Kilometrit autoillen ja muut siirtymiset

• Barcelona – Montserrat – Andorra – Barcelona = noin 400 km
  • Malaga – Castellar – Gibraltar – Tarifa – Sevilla – El Torcal – Almogia – Malaga = noin 700 km
  • Muut siirtymiset lentäen: Barcelona – Lissabon, Lissabon – Malaga
  • Barcelonassa ja Lissabonissa siirtymiset takseilla ja Ubereilla
Auringonlasku Andalusiassa

Matkan hinta kahdelta henkilöltä

Ilkka maksaa laskuja

Hintojen nousu näkyy kyllä selkeästi matkustamisessa ja joukossa oli kolme todella suosittua kaupunkikohdetta, eli Barcelona, Lissabon sekä Sevilla. Hinnat eivät sisällä muita ruokailuja ja tuliaisostoksia.

Lennot 1 585 € (Finnair & TAP Air Portugal)
Majoitukset aamupalalla (16 yötä) 2 155 €
Autojen vuokraus 375 € + bensat 165 €
Pääsyliput 400 € (hissi-, lautta- ja bussiliput, nähtävyydet)
Taksit 160 €
Uber-kyydit 130 €
Tietullit 65 €

Yhteensä 5 035 €

Auringonlasku palmun takaa

Matkamuistot Instagramissa

Matkan aikaiset videot ja kuulumiset löydät Ne Tammelat -Instagram-tilimme kohokohdista.

Lue muut artikkelimme tältä matkalta​

Gibraltarin apina

Gibraltarin varastelevat apinat

Espanjan eteläosassa sijaitseva Gibraltar tarjoaa kahdelle mantereelle ulottuvien maisemien lisäksi viihdettä varastelevien apinoiden muodossa.