Andalusian kiertomatkamme jatkui Castellarista kohti Sevillaa. Noin 200 kilometrin matka taittui joutuisasti kolmessa tunnissa pysähdyksineen. Reitti kulki pitkin hyväkuntoista moottoritietä kauniissa vuoristomaisemissa.

Matkan varrella ei ollut juurikaan kaupunkeja, eikä oikein edes huoltoasemia osunut tien varrelle, joten ajoimme läheiseen Las Cabezas de San Juanin kylään tankkaamaan auton.

Sevilla

Sevilla on Andalusian itsehallintoalueen pääkaupunki ja Espanjan neljänneksi suurin kaupunki. Siellä asuu noin 701 000 asukasta ja koko metropolialueella asuu noin 1,5 miljoonaa ihmistä.

Sevillan satama on ainoa jokisatama Espanjassa ja se sijaitsee noin 80 kilometrin päässä Atlantin valtamerestä.

Sevillassa on ainutlaatuinen ilmasto, joka on kuuma ja kuiva kesäisin. Keskimääräinen päivittäinen maksimilämpötila on yli 35 astetta heinä- ja elokuussa. Meidän vierailumme aikana lämpötila kipusi korkeimmillaan 39 asteeseen

Majoitus Hilton Garden Inn Sevilla

Suosimme matkoilla Hilton-ketjun hotelleja, sillä saamme niistä mukavia lisäetuja Amexin käyttäjinä ja meillä on kultajäsenyydet Hiltoniin. Hiltonin ketjuista löytyy eri tasoisia ja usein myös kohtuuhintaisia, mielenkiintoisia vaihtoehtoja Garden Inn, DoubleTree ja Canopy by Hilton -brandien alta.

Valitsemastamme Hilton Garden Inn Sevillasta löytyi myös parkkihalli, jonne saimme vuokra-automme turvallisesti säilöön. Vaikka autoilu on Espanjassa suht helppoa, on isommissa kaupungeissa aika hektinen liikennekulttuuri ja parkkipaikat kortilla, joten mielenrauha on suurempi, kun auton saa jätettyä turvallisesti valvottuun halliin.

Hiltonissa meidät otettiin vastaan erittäin ystävällisesti kuten aina. Saimme huoneen 10. kerroksesta, juomat mukaan alakerran kaupasta ja aamiaisen veloituksetta.

Söimme vielä hotellin ravintolassa herkulliset pizzat ja vetäydyimme huoneeseen lepäämään loppuillaksi ja suunnittelemaan seuraavan päivän sekä loppuloman ohjelmaa. Olimme matkustaneet tähän mennessä jo lähes kaksi viikkoa aika reipasta vauhtia Montserratissa, Andorrassa, Barcelonassa, Lissabonissa, Gibraltarilla, Marokossa sekä Castellarissa.

Oli ihanaa rentoutua hetki hyvin ilmastoidussa huoneessa ja käydä vielä illan päätteeksi uimassa.

Pyykkäystä ja kuntoilua

Heräsimme aamulla noin kahdeksan aikaan ja Katri kävi heittämässä pyykkejä koneeseen, sillä alakerrassa oli koneet ja kuivurit asiakkaiden käytössä. Vastaanoton kioskista sai ostaa pesutabletin koneeseen, joten saimme kätevästi vielä puhtaita vaatteita loppureissulle.

Koneen valmistumista odotellessa kävimme hotellin kuntosalilla, ja kun ohjelma oli pyörinyt, heitimme vaatteet kuivuriin ja menimme aamupalalle. Homma toimi hienosti ja saimme puhtaita vaatteita lisää.

Hop-On, Hop-Off -kierros Sevillassa

Päivän sääennusteessa luvattiin 36–39 astetta lämmintä, joten yritimme minimoida kaiken ylimääräisen hortoilun kaupungilla, sillä noissa asteissa liikkuminen käy kunnon päälle ja halusimme ehtiä nähdä mahdollisimman paljon.

Otimme taksin hotellilta bussin lähtöpisteen lähelle ja kävimme juttelemassa myös turisti-infossa, että mikä tilanne katedraaliin pääsyn kanssa olisi. Saman päivän liput oli jo myyty, joten emme päässeet näkemään Kolumbuksen hautaa.

Ostimme 25 euron/hlö arvoiset liput Hop-On, Hop-Off -bussiin, joka kierrätti matkustajiaan kaupunkia halkovan Alfonso-kanaalin molemmin puolin. Bussikierroksella saimme hyvän yleiskuvan kaupungista sekä sen keskeisimmistä nähtävyyksistä ja maamerkeistä.

Bussi kiersi muun muassa seuraavien merkittävien kohteiden kautta; Torre Sevilla, Torre Triana, Plaza de España, Trianan ja Macarenan kaupunginosat, Torre de los Perdigones sekä Alameda de Hércules.

Jos eivät aivan kaikki kierroksen pysäkit, niin ainakin monet niistä ovat pysähdyksen arvoisia.

Sevillan katedraali

Sevillan katedraali on maailman suurin katolinen katedraali. Se on yksi kaupungin kolmesta UNESCO:n maailmanperintökohteesta. Katedraali on rakennettu 1400-luvun alkuvuosina ja se on suurin keskiaikainen, goottilaista tyyliä edustava rakennus. Katedraalissa sijaitsee Kristoffer Kolumbuksen hauta.

Viralliselta nimeltään katedraali on Catedral de Santa María de la Sede ja se on yksi Sevillan tunnetuimpia ja suosituimpia nähtävyyksiä. Sen 104 metriä korkea kellotorni, La Giralda, on paikalla aiemmin sijainneen moskeijan minareetti. Kieltämättä sen koristellut kyljet toivat pikemminkin mieleen moskeijan kuin goottilaisen katedraalin.

Katedraalin edusta vaikutti olevan ruuhkaisinta ja suosituinta turistialuetta. Hevoskärryjä seisoi siellä täällä varjoisammissa kohdissa katua ja silloin tällöin niitä viilletti helteessä uupuneita turisteja kuljettaen. Kieltämättä joka kerta käy hieman hevosparkoja sääliksi. Tässä miltei 40 asteen kuumuudessa ehkä enemmän kuin vielä missään aiemmin.

Hard Rock Cafe

Katedraalilta oli vain parin korttelin matka Sevillan Hard Rock Cafehen, joka tietysti kuului myös reitillemme. HRC-paidat on saatava joka kaupungista, ja joskus maistuu myös ruoka tai ainakin pienet välipalat.

Katrille maistui perhepiirissämme legendan arvostusta nauttiva HRC:n Apple Cobbler (1502 kcal) ja Ilkalle paikallinen köyhä ritari, torrijas. Saimme HOHO-bussista etukupongin, jolla saimme yhden ylimääräisen paidan kaupan päälle. Aika kiva!

Paikallisia käsityöoluita

Sitten hortoilimme kaupungilla ja kävimme oluella Cervecería Internacionalissa ja Lartesanassa. Molemmat paikat olivat olutniekalle mieleen. Ensin mainitusta löytyy valikoimista yli 250 eri pullo-olutta ja jäljempi taas tarjoilee paikallisempia pienpanimo-oluita.

Matkan tässä vaiheessa voitaneen todeta olutrintamalta, että suuria erityismaininnan arvoisia oluita ei Sevillan jälkeen enää löytynyt. Sekä Espanja että Portugali yllättivät positiivisesti erinomaisilla pienpanimo-oluillaan. Tosin on todettava, että niitä löytyi lähinnä isommista kaupungeista.

Setas de Sevilla eli Metropol Parasol

Sevillan modernimpaa arkkitehtuuria edustava Setas de Sevilla on lähes 30 metrin korkeuteen kohoava puusta rakennettu sienimäinen ritilärakennelma. 150 metriä pitkä ja 70 metriä leveä Setas de Sevilla on yksi maailman suurimmista puurakennelmista. Mikä tekee asiasta suomalaisille vielä vähän kiehtovamman on se, että materiaalina käytetty puulaminaatti on suomalaista mäntyä.

Sen kattotasanteelta on mahdollista ihailla Sevillan vanhaa kaupunkia yläilmoista. Iltaisin paikalla on mahdollista nauttia Aurora-valoteoksesta, jonka sanotaan olevan enemmän kuin vain silmänruokaa. Me tyydyimme virkistäytymään sen tarjoamassa varjossa ja ihailemaan sen tyylikkäitä muotoja päiväsaikaan ja maasta käsin.

Huh hellettä ja siestaa!

Kaupungilla aikamme kärvisteltyämme totesimme, että apteekin ulkoseinässä oleva mittari kertoo lämpötilan olevan 39 astetta. Olisikin ollut siis mitä parahin aika käydä syömässä ja piiloutua hetkeksi porottavalta auringolta.

Harmiksemme saimme taas muistutuksen eräästä syvästä kulttuurierosta kansojemme välillä. Espanja oli nimittäin ruoka-aikamme kunniaksi taas pantu seuraaviksi noin 4–5 tunniksi kiinni siestan viettoa varten.

Tässä kohtaa ei ollut muuta vaihtoehtoa, kuin siirtyä taksilla takaisin hotellille pizzalle ja pakkaamaan. Ratkaisemattomat yhteensopivuusongelmat siis katkaisivat päivän hieman ennen aikojaan ja mieleen hiipi ajatus siitä, miten viileissä kohteissa reissaaminen on oikeastaan aika paljon helpompaa.

Sevillan Fashion outlet

Aamulla nautimme Hiltonin maittavan aamiaisen ja siirryimme kamppeinemme autoon. Aikataulumme venähti heti alkuun tunnilla, sillä pysähdyimme Sevilla Fashion Outlettiin, josta Katri toivoi löytävänsä uudet kengät.

Pitkän etsinnän jälkeen viimeisessä listalla olevassa liikkeessä vihdoin tärppäsi ja nyt on taas uudet popot vanhojen räjähtäneiden tilalla.

Ilkka sai jäätelön sekä kahdet uudet shortsit korvauksena siitä, että odotti autolla matkatavaroiden kanssa 36 asteen helteessä.

Kohti matkan päätepistettä

Meillä oli vielä kaksi yötä matkaa jäljellä ja tavoitteenamme oli löytää majoitus kätevän ajomatkan päässä Malagasta, sillä halusimme vierailla vielä El Torcalin upeassa kansallispuistossa, josta kerromme lisää seuraavassa artikkelissa.

Vieraile Sevillassa 360-videoidemme avulla

Lue muut artikkelimme tältä matkalta​

Gibraltarin apina

Gibraltarin varastelevat apinat

Espanjan eteläosassa sijaitseva Gibraltar tarjoaa kahdelle mantereelle ulottuvien maisemien lisäksi viihdettä varastelevien apinoiden muodossa.