Luostari ja majoitus erikoisen vuoriston keskellä

Reissumme käynnistyi lennolla Barcelonaan, josta vuokrasimme auton lentokentältä. Koska saavuimme perille illalla, emmekä halunneet yrittää ajaa suoraan Andorraan saakka, otimme suunnan luoteeseen noin 60 kilometrin ajomatkan päähän kohti Montserrattia.

Olimme varanneet majoituksen Hotel Abat Cisneros Montserratista, jota mainostettiin luostarihotellina. Illan hämärtyessä ajelimme vuoristoteitä pitkin perille ja ehdimme nauttia jonkin verran upeista maisemista.

Ylhäällä oli paljon parkkipaikkoja ja puomeja, joiden läpi pääsimme ja veimme auton halliin, sillä emme ihan tarkkaan tienneet, missä pysäköinti olisi sallittua. Halli osoittautui oikein hyväksi ratkaisuksi, sillä pidemmälle ei olisi saanutkaan jättää autoa.

Vedimme laukkuja pienen luostarikylän kaduilla ja löysimme lopulta avoimen oven ja hotellin respan. Avulias munkki tuli vielä varmistamaan, että löydämme varmasti huoneemme toisesta kerroksesta.

Aamun avaus upeissa vuoristomaisemissa

Kuulimme illalla naapurihuoneesta kuorsausta vessaan ja käytävälle, mutta saimme täydet yöunet siitä huolimatta. Luostarin kellotkaan eivät ole meitä herättäneet, mutta nousimme hyvissä ajoin aamupalalle, jonka ostimme huoneen hinnan (100 euroa/yö) päälle 15 euron hintaan per henkilö.

Aamun valjetessa näimme paremmin, miten upeaan kohteeseen olimme saapuneet. Ikkunoista näkyi sileäpintaisia vuoria, rauhallinen pieni luostarikylä ja kauempana pilvet verhosivat vuorien rinteitä.

Monet tulivat tänne todennäköisesti katsomaan luostaria, mutta me paikansimme pyöreäpintaisten vuorten keskeltä funikulaarin ja Ilkka pääsi taas korkeanpaikankammoisena koettelemaan rajojaan.

Funikulaarilla vuorille

Funikulaari aukesi kymmeneltä ja 16 euron hintaisella lipulla pääsi ylös noin viidessä minuutissa. Menimme jonoon ensimmäisten joukossa, sillä meidän piti luovuttaa huone ennen puolta päivää.

Montserratin huipulla

Funikulaarin yläasemalta löytyi näköalatasanne ja pieni esittely alueesta, joka on muuten Unesco-kohde. Olimme noin kilometrin korkeudessa ja näimme komeat vuoret vielä uudesta perspektiivistä. Niille oli annettu nimiäkin, mm. yksi vuorista muistutti raskaana olevaa naista ja toinen norsua.

Patikointimaisemat ja -puitteet olivat täällä kyllä täydellisen hienot!

Ylhäällä oli vain automaatteja, joista sai ostettua juomaa ja pientä purtavaa. Alhaalta löytyi sitten ravintola, kahvila ja kauppa sekä museo. Lisäksi paikalliset olivat tulleet myymään kojuihinta hunajaa, juustoja ja muita herkkuja.

Lähdimme noin puolen päivän aikaan pois ja kylässä olikin jo melkoinen kuhina. Ihmisiä oli tullut sinne junakyydillä sekä bussilasteittain ja myös parkkipaikka oli täyttynyt.

Ensimmäiset junat tulivat paikalle kymmenen aikaan, joten yöpyjillä oli tilaisuus nauttia ensimmäisinä aamun tunteina rauhallisesta ympäristöstä.

Uskontoa ja urheilua

Suurin osa paikalle tulleista oli saapunut sinne todennäköisesti kohteen uskonnollisten nähtävyyksien vuoksi, mutta kyllä tämä oli aivan huikea luontokohde myös.

Luostarista löytyy tunnettu Montserratin musta Madonna -patsas, joka oli ikuistettu myös moniin matkamuistoihin.

Kaikista sisseimmät pyöräilivät ylös ja täytyy nostaa hattua siitä suorituksesta. Melkoisen jyrkkää serpentiininousua nimittäin ajaa luostarille ja matkaa eivät helpottaneet jyrkänteiltä tippuvat irtokivet sekä kapeilla reiteillä samaan aikaan ajaneet autot ja bussit.

Montserratista jatkoimme matkaa kohti Andorraa. Edessämme oli ensin reilut 13 km mutkaista tietä alas vuoristosta, jonka jälkeen jatkoimme E9-tietä kohti pohjoista. Andorrasta voit lukea lisää seuraavasta artikkelistamme.

Lue lisää samanlaisista kohteista

Mikäli pidät tämän tyylisistä majoituksista ja kohteista, niin lue myös artikkelimme Broumovin luostarista sekä Postojnan luolakylästä.

Vieraile Montserratissa 360-videoidemme avulla

Lue myös muut artikkelimme tästä matkasta

Gibraltarin apina

Gibraltarin varastelevat apinat

Espanjan eteläosassa sijaitseva Gibraltar tarjoaa kahdelle mantereelle ulottuvien maisemien lisäksi viihdettä varastelevien apinoiden muodossa.