Otimme Sevillasta suunnaksi Almogian kylän ja suuntasimme matkan varrella varaamaamme majoitukseen Casa Sarandyyn. Pääkohteemme El Torcal olisi majoituksesta vajaan tunnin ajomatkan päässä ja samoin Malaga löytyisi lähietäisyydeltä tunnin ajomatkan päästä toiseen suuntaan.

Kahden tunnin ajomatka Sevillasta Malagan suuntaan oli aika mutkainen ja rekkojen täyteinen. Teiden varsilla oli enemmän huoltoasemia ja vaihtelevia maisemia, kuin aiemmalla etapilla etelän suunnalta Sevillaan. Kaistojen välissä kasvoi hienoja kukkapensaita, joista ainakin pörriäiset varmasti tykkäävät!

Kello alkoi lähestyä siesta-aikaa, joten aloimme samalla katsella mahdollisuutta syödä ajoissa ennen auringonlaskua ja siestan päättymistä, sillä emme ehtisi perille ennen sitä.

Espanjalaisen keittiön erikoisuuksia

Löysimme pienestä La Roda de Andalucian kunnasta Google Mapsissa hyväksi kehutun Leiva-ravintolan. Meillä ei ollut yhteistä kieltä tarjoilijan kanssa, mutta Google Translatorin avulla saimme käännettyä menun ja löysimme listalta Katrille salaattia ja pääruuaksi paistettua kananmunaa, ranskalaisia sekä friteerattuja juusto-kinkkupalleroita, jotka löysivät tiensä Ilkan lautaselle.

Ilkka söi myös salaattia ja jonkilaista naudan lantiomuhennosta. Nam. Täytyy kyllä näin kasvisruokalijana todeta, että paistettu kananmuna ja ranskalaiset eivät olisi se oma ykkösvaihtoehto yhdessä tai erikseen kasvisruuaksi. Täysin vegaanina olisi kyllä jäänyt maha kurnimaan.

Casa Sarandy

Aterian jälkeen otimme suunnaksi etelän ja vaihdoimme Katrin ratin taakse, sillä Ilkan korkeanpaikankammo ja syheröiset vuoristotiet eivät ole paras mahdollinen yhdistelmä.

Löysimme kukkulan laelta talon ja meitä olivat vastassa Sara ja Andy, jotka myös asuvat samassa talossa. Heidän asuintilojensa lisäksi talosta löytyy majoitustilat kolmelle porukalle. Olimme tällä kertaa ainoat vieraat.

Sara ja Andy ovat belgialainen pariskunta, jotka elävät nyt unelmaansa Espanjassa pitäen tätä pientä Casa Sarandy -majataloa. He neuvoivat meille hyvät vinkit seuraavan päivän retkeä varten ja antoivat vielä lisävinkkejä lähiympäristön kyliin.

Istuimme iltaa heidän kanssaan ja he olisivat järjestäneet meille myös illallisen, mutta olimme jo syöneet aiemmin päivällä. Olimme maaseudulla, joten ihan läheltä ei löytynyt kauppoja tai ravintoloita.

Pulahdimme päivän päätteeksi vielä uima-altaaseen ja illemmalla ihailimme auringonlaskua 360-näköaloilla kukkulan huipulla sijaitsevan talon terassilta.

El Torcal

Meille oli katettu aamupala kello kahdeksalta, jonka jälkeen lähdimme ajamaan kohti El Torcalin luonnonpuistoa, joka on myös Unescon maailmanperintökohde.

Hyvien ohjeiden ansiosta löysimme perille helposti ja osasimme mennä sinne myös ajoissa. Tie vierailukeskukseen suljetaan jossain vaiheessa päivää kun parkkipaikka täyttyy, jonka jälkeen loppumatkan puistoon (noin 3km) joutuu kapuamaan omin jaloin tai matkustamaan maksullisella shuttle bussilla. Kannattaakin lukea puiston sivuilta ohjeet etukäteen.

Olimme paikalla noin kello 9.30, puoli tuntia ennen vierailukeskuksen avaamista. Odottelimme ja viivyttelimme hieman, että ovet avattiin ja pääsimme vielä käymään vessassa ennen puistoon lähtöä.

Puisto on siis luonnonsuojelualue ja avoinna ympäri vuorokauden, mutta patikointi suositellaan tekemään päiväsaikaan. Alueella vierailu ei maksa erikseen pysäköintimaksun lisäksi. Vierailukeskuksen yhteydessä on matkamuistomyymälä ja ravintola. Sieltä lähtevät myös puiston opastetut kierrokset.

Miten El Torcalin upea puisto on syntynyt?

El Torcalin luonnonpuiston hämmentävän muotoiset kivimuodostelmat ovat saaneet alkunsa jo jurakaudella 150 miljoonaa vuotta sitten. Alue oli silloin merenpohjaa ja silloisten merieläinten kuoret ja luurangot vajosivat pohjalle tiivistyen kilometrien paksuiseksi kalkkikerrostumiksi.

Mannerlaattojen liikkeen myötä alue kohosi merenpinnalle, jossa se joutui tuulen ja sateen pieksemäksi. Eroosio sulatti pehmeämmät materiaalit pois jättäen jäljelle upeat pyöreät muodot. Alueen kallioista löytyy myös muinaisten merieläinten ja kasvien fossiileja.

El Torcalin alueen maisematyyppiä kutsutaan karstimaaksi. Se syntyy kalkkipitoisen maan rapautuessa ja muodostaessa tyypillisiä pinnanmuotoja sekä luolastoja. Karstialueella kävimme myös Sloveniassa, jossa vierailimme Postojnan tippukiviluolassa.

Vaellukselle keltaista reittiä pitkin

Puistosta löytyi kaksi merkittyä reittiä, vihreä ja keltainen, jotka molemmat lähtivät parkkipaikkojen kupeesta. Vihreän reitin pituus oli 1440 metriä ja kestoltaan noin 45 minuuttia. Keltainen reitti oli pituudeltaan 2750 metriä ja siihen oli arvioitu kuluvan aikaa noin kaksi tuntia.

Me saimme keltaiseen kierrokseen kulumaan miltei kolme tuntia, kun etenimme omaan tahtiimme kuvaillen sekä ihastellen kaikkea aivan rauhassa ja pidimme myös pienen evästauon.

Reittien alku- ja loppupäät olivat yhteiset, mutta vihreältä reitiltä pääsi oikaisemaan suoraan vierailukeskukselle, kun keltainen reitti teki pidemmän kierroksen.

Reitti oli laadultaan aika vaihteleva. Se piti sisällään kivistä maastoa, ja runsaahkosti korkeuseroja. Kalliot ympärillä olivat todella huikeita. Sadekelillä reitti voi olla jopa vaarallinen, koska kivet ovat liukkaita märkinä. Kalliomuodostelmat olivat todella erikoisia, jollaisia emme olleet aiemmin nähneet missään muualla.

Taitavat ja ketterät pyreneittenvuohet

Kallioiden ja kivien päällä ja itseasiassa vähän kaikkialla kuljeskeli pyreneittenvuohia. Turvauduimme aluksi kiikareihin ihastellessamme vuohia, mutta reitin edetessä niitä oli yhä lähempänä meitä, jopa muutamien metrien päässä.

Saimmekin kuvata ihan rauhassa vuohia ja tuijottelimme toisiamme rauhallisesti. Olimme ensimmäisten kulkijoiden joukossa tänä aamuna, joten vuohetkin varmaan vasta heräilivät uuteen päivään eivätkä olleet meistä moksiskaan.

Reitillä oli helppoa pysyä opastekylttien ja värillisten nuolten avulla. Lisäksi maahan oli pönkätty tolppia ja kiviin oli spreijattu nuolia myös. Eteemme osui muutamia todella kapeita ja ahtaita paikkoja sekä muutamia melko hankalia nousuja ja laskuja kivikkoisella polulla.

Suurimmaksi osaksi reitti oli kuitenkin melko helppokulkuista. Loppureitistä jäimme vielä istuskelemaan lituskakivillä ja ihastelemaan vuohia sekä taivaalla liiteleviä kotkia, joita meni aivan jatkuvasti pään ylitse.

Pitkähäntäisiä lampaita!

Kävimme vierailijakeskuksessa syömässä jätskit ja ennen lähtöä teimme vielä pienen kävelykierroksen parkkipaikalta toiseen suuntaan ja sieltä löytyikin aika upeat näköalat.

Näimme lisää isojen kivien päällä köllötteleviä vuohia ja korkealla liiteleviä kotkia. Jostain kuului lampaiden ääniä, mutta niitä oli todella vaikeaa paikantaa, sillä ne maastoutuivat maisemaan erittäin hyvin.

Paluumatkalla bongasimme kuitenkin pusikosta lampaan ja sillä oli pitkä häntä! Suomen Lammasyhdistyksen sivuilta löytyy parikin pitkähäntäistä lammasrotua, mutta sen tarkemmin emme kyllä rotua tunnistaneet tästä bongauksesta.

Tämä kohde oli kyllä erittäin hieno ja emme olisi osanneet odottaa löytävämme näin upeita maisemia. Ota mukaan kiikarit, kamera, hyvät lenkkarit tai vaelluskengät ja paljon juotavaa sekä välipalaa. Löydät luonnonpuiston sivuilta hyvät ohjeet pukeutumiseen ja lämpötiloihin liittyen.

Antequera

Saimme Saralta ja Andylta paljon vinkkejä lähiympäristöön ja yksi niistä oli historiallinen Antequeran kaupunki. El Torcal oli meille päivän pääkohde, joten olimme kiinnostuneita ensisijaisesti Antequeran ruokatarjonnasta.

Espanjalainen keittiö ei ollut vakuuttanut meitä, joten valitsimme ruokapaikaksi Nela Sushi Bar & Fusion -ravintolan, joka löytyi erään asuinalueen kerrostalon kivijalasta. Nautimme siellä erinomaiset sapuskat, Katrille Poke bowl ja Ilkalle hamppari!

Camino de Santiagon reitillä

Ruokailun jälkeen siirryimme vanhaan kaupunkiin ja kävimme kahdessa kirkossa. Toinen oli vanha nunnaluostari ja toinen eräs Camino de Santiago -pyhiinvaellusreitin kirkoista.

Kirkkojen jälkeen totesimme, että 36 astetta on aika kova lämpötila hortoilla kaupungilla, sillä olimme jo vaeltaneet useamman tunnin El Torcalissa.

Siesta oli hiljentänyt jälleen kaupungin, joten kävimme neuvoa-antavalla oluella ja coca-colalla avoimeksi jääneessä ravintolassa. Yhteistuumin päätimme, että on aika palailla autolle ja takaisin kämpille.

Tämä oli Espanjan alueen kiertomatkamme viimeinen ilta, joten ohjelmassa oli siis laukkujen pakkailua ja virkistäytymistä poolilla. Pari oluttakin oli vielä jääkaapissa maistelua odottelemassa.

Kotimatkalle

Heräsimme aamulla ukkosen ja salamoiden räiskeeseen. Lähdimme aamupalan jälkeen ajamaan kohti Malagaa, josta lentomme lähti Suomeen. Oli muuten yksi töyssyisimmistä nousuista koskaan ja rehellisesti sanottuna hieman kyllä jännitti, kun kone nousi täristen meren ylle.

Tämä on viimeinen artikkeli tältä reissulta. Keräsimme tämän matkan kulut ja koosteen yhteen ja löydät sen tämän juttusarjan ensimmäisestä artikkelista. Löydät matkan aiemmat artikkelit myös erikseen Andorrasta, Montserratista, Barcelonasta, Lissabonista, Gibraltarilta, Marokosta, Castellarista sekä Sevillasta.

Automatkailu Espanjassa oli kyllä näiden kokemusten perusteella erittäin helppoa ja mukavaa. Säästimme aikaa ja kilometrejä lentämällä osan siirtymisistä. Ajokulttuuri oli huomattavasti leppoisampi kuin esimerkiksi Italiassa ja nähtävää olisi riittänyt erityisesti Andalusian alueella pidemmäksikin aikaa.

Vieraile El Torcalissa 360-videoidemme avulla

Lue muut artikkelimme tältä matkalta​

Gibraltarin apina

Gibraltarin varastelevat apinat

Espanjan eteläosassa sijaitseva Gibraltar tarjoaa kahdelle mantereelle ulottuvien maisemien lisäksi viihdettä varastelevien apinoiden muodossa.