*Kaupallinen yhteistyö Elämys Cruises
Risteilyn ajankohta 14.–21.5.2022
Pyörittelimme monenlaisia vaihtoehtoja toukokuun lopun lomasuunnitelmille ja haaveissa oli jälleen vierailla useammassa maassa samalla kertaa. Maasta toiseen liikkumisten osalta selvitettävää on aina paljon reittien puolesta, joten päädyimme tutkimaan risteilyä yhtenä vaihtoehtona.
Löysimme Elämys Cruisesin sivuilta hurjasti mielenkiintoisia reittivaihtoehtoja, joista neljässä eri maassa Adrianmerellä kiertävä risteily MSC:llä erottui joukosta houkuttelevimpana.
Siispä soitto Elämys Cruisesille ja hetken päästä olimmekin jo varaamassa lentoja Venetsiaan.
Matkan hankkiminen
Kävimme läpi Elämys Cruisesin risteilyässän, Petri Sirénin kanssa risteilyn yksityiskohtia, sillä maailma ei ehkä ihan vielä ollut normaalitilanteessa matkustamisen osalta. Halusimme varmistaa, pääseehän kohteissa maihin ja onko jotain erityisvaatimuksia, joita pitäisi huomioida.
Risteilyn hinnat olivat edullisimpien sisähyttien osalta noin 600 euroa per henkilö ja hinta nousi hytti- ja parvekeluokitusten mukaan. Osa parvekkeista on MSC:n laivoilla näköesteisiä pelastusveneiden sijoittelun vuoksi, joten kannattaa varmistaa omien toiveiden mukainen hytti sekä näkymät.
Petri osasi vinkata vielä meille kulmahytin yhdeksänneltä kannelta, jossa oli kolme kertaa normaalia suurempi parveke.
Lisämaksut ja -palvelut
MSC edellytti risteilylle osallistuvilta matkavakuutusta, joka kattaisi mahdollisen koronaan sairastumisen ennen risteilyä tai sen aikana. Vakuutukselle oli tarkat ehdot, joten totesimme helpoimmaksi ottaa MSC:n oman tähän räätälöidyn version, jonka hinta oli 25 euroa.
Iloksemme myös juomapaketti sisältyi tämän risteilyn hintaan, joten saimme nauttia reissun aikana rajattomasti virvoitusjuomia, olutta, viiniä sekä drinkkejä. Erityisen mukavaa oli myös se, että vesipulloja sai hakea mukaan ja ottaa evääksi maihin.
Henkilökunnan juomarahoiksi tuli hintaa meidän viikon risteilyllä 70 euroa per henkilö ja ne veloitettiin risteilyn päätteeksi.
Italiaan maahantulo
Risteilyn lähtösatamana toimi Pohjois-Italiassa sijaitseva Trieste. Siellä olisi ollut myös oma lentokenttä, mutta emme edes tutkineet lentomahdollisuuksia sinne, koska halusimme käydä samalla historiallisessa Venetsiassa, jonne löytyi suorat ja edulliset Finnairin lennot Helsingistä.
Lensimme kaksi vuorokautta ennen risteilyn lähtöä Venetsiaan ja täytimme netin kautta Italian maahantuloon vaadittavan lomakkeen. Sitä ei kuitenkaan kysytty lentokentällä tai muuallakaan, joten marssimme suoraan ostamaan bussilippuja ja siirryimme helposti terminaalista 20 minuutissa Venetsian saaren ytimeen.
Koronatestiä ei tarvittu Italiaan, mutta risteilylle se vaadittiin. Koska testi sai olla maksimissaan 48 tuntia vanha, emme olisi ehtineet tehdä sitä Suomessa. Petri vinkkasi, että Italiassa homma onnistuu huomattavasti edullisemmin vaikkapa apteekin kautta.
Koronatesti Venetsiassa
Marssimmekin heti Venetsiaan saavuttuamme paikalliseen apteekkiin ja saimme koronatestiajat meille molemmille seuraavaksi aamuksi. Apteekissa hoidettiin siis maksu (44 euroa kahdelta) ja ajanvaraus. Passeista otettiin kopiot testilomakkeiden liitteeksi.
Näytteenotto hoidettiin seuraavana päivänä läheisen kirkon tiloissa. Siellä odotettiin pikatestin tulos ja kävelimme testitodistusten kanssa takaisin apteekkiin, josta saimme viralliset dokumentit negatiivisista testeistä.
Kannattaa huomioida apteekkien ja yksityisten testiasemien aukioloajat. Samalle illalle emme enää klo 19 jälkeen olisi testejä saaneet.
Reitti
Trieste, Italia – Ancona, Italia – Kotor, Montenegro – Bari, Italia – Korfu, Kreikka – Dubrovnik, Kroatia – meripäivä –Trieste, Italia
Risteily toteutui täysin aikataulussaan. Mitään muutoksia ei tullut reitin tai kohdesatamien osalta. Laiva sukkuloi Adrianmerellä ristiin rastiin ja kovempaa merenkäyntiä oli ainoastaan Korfulta lähdettäessä.
Laiva ja varustamo
Laivanamme toimi MSC Fantasia, joka oli valmistunut vuonna 2008 ranskalaiselta telakalta. Laivaa kuljettaa eteenpäin kaksi massiivista Wärtsilän dieselmoottoria. Varustamo on Italialainen MSC Cruises ja heidän luokituksellaan laiva kuului Fantasia-luokkaan, eli MSC:n keskisuuriin risteilyaluksiin.
Laiva oli yksi suurimmista, joilla olemme risteilleet. Matkustajia mahtuu mukaan yli 4000 ja kansiakin laivasta löytyi 18. Aktiviteetteja oli tarjolla jokaiseen makuun aamusta iltaan niin paljon, ettei kaikkia olisi millään ehtinyt edes kiertää.
Matkustajista arviolta 65 % oli italialaisia. Kuulimme myös ihmisten puheissa saksaa, espanjaa, ranskaa ja jonkin verran englantia. Muihin suomalaisiin emme törmänneet tällä risteilyllä.
Henkilökuntaa oli runsaasti Indonesiasta ja Filippiineiltä. Tarjoilijamme olivat Hondurasista sekä Madagaskarilta. Myös italialaista henkilökuntaa oli paljon ja olipa respassa myös ukrainasta työntekijä.
Meidän risteilyllämme matkustajia oli arviolta viitisensataa. Laivassa mahtui liikkumaan todella hyvin, eikä jonoja muodostunut juurikaan muulloin, kuin maihin ja busseihin siirtyessä.
Toisaalta taas henkilökuntaa laivalla oli yli tuhat, joten ”huoltosuhde” oli jotensakin erikoinen. Tämä ajanhetki onkin risteilymatkustajan juhlaa, sillä vastaavaa ajanjaksoa tuskin lähivuosina on enää edessä matkustuksen lisääntyessä.
Matkan valmistelut
Lähtö eurooppalaisesta satamasta vaikutti hyvin selkeältä. Meidän piti tosiaan vain huolehtia voimassa olevista dokumenteista ja uskaltaa jättää koronatestaus Italian päähän sekä luottaa siihen, että ehdimme matkustaa risteilyn lähtöpäivän aikana Venetsiasta Triesteen. Mikäli haluaa pelata varman päälle, kannattaa siirtyä lähtösataman kaupunkiin jo edellisenä iltana.
Triesteen saapuminen
Selvitimme etukäteen vaihtoehtoja Venetsiasta Triesteen siirtymiseen ja junayhteys oli kaikista helpoimman oloinen noin 150 kilometrin matkaan. Ostimme liput netistä etukäteen Trenitalia-yhtiöltä ja ne maksoivat 15 euroa per henkilö.
Matka junalla kesti vain pari tuntia ja risteilysatama oli juna-asemalta kävelymatkan päässä. Suuri risteilyalus näkyi kauas, joten satamaan suunnistaminen oli helppoa, emmekä tarvinneet edes taksia avuksi.
Satamassa huomiomme kiinnittyi valtavaan määrään meduusoja. Niitä oli Triestessä ihan ongelmaksi asti ja tämä ilmiö on seurausta liikakalastuksesta, joka edesauttaa meduusoja lisääntymään. Lisäksi Välimeren meriveden lämpötilan nousu mahdollistaa suotuisat olosuhteet meduusoille.
Laivaan siirtyminen
Meidän risteilylipuissamme oli merkitty laivaan siirtyminen klo 11–12 ja ajat olivat porrastettuja ruuhkien välttämiseksi. Käytännössä meillä oli aikaa siirtyä koko päivä ja olimmekin satamassa vasta noin 13.30.
Satama-alue oli aidattu perusteellisesti ja sisään alueelle päästäksemme piti esittää matkalippu. Seuraavalla pisteellä tarkastettiin maihinnousupaperit, MSC:n terveyskysely ja koronatestin tulos sekä passi. Tälle pisteelle jätettiin myös matkalaukut, joihin kiinnitettiin matkalippujen yhteydessä saadut laukkutunnisteet.
Maihinnousupapereihin kirjoitettiin laukkujen jättöpisteellä isolla, vihreällä merkkauskynällä ok. Seuraavalla pisteellä virkailija tarkisti meiltä passin sekä matkalipun ja myös kuume mitattiin.
Sen jälkeen siirryimme tilaan, jossa oli paljon tuoleja odotusta varten (ilmeisesti satamassa olisi ollut myös mahdollista tehdä koronatesti), mutta meillä ei ollut siihen enää tarvetta, joten pääsimme vihreän ok-merkinnän ansiosta nopeasti eteenpäin.
Viimeisellä pisteellä terminaalirakennuksessa paperimme tarkistettiin jälleen järjestyksessä matkalippu, terveyskysely, koronatestin tulos ja rokotustodistus. Passit tarkastettiin myös tässä kohtaa ja meistä otettiin valokuvat sekä annettiin hyttiavaimet.
Laivan sisällä meitä tervehtivät eri lisäpalveluista kuten valokuvauksesta, nettiyhteyksistä, ravintoloista, juomapaketeista sekä kauneudenhoidosta vastaavien palveluiden edustajat.
Monipuolista tarjontaa siis riittää ja siitä kyllä kerrotaan todella selkeästi laivaan tullessa sekä myöhemmin vielä erikseen päivittäisten hyttikirjeiden sekä tarjouskuponkien muodossa ja laivan infotauluilla.
Laivassa
Hyttimme sijaitsi yhdeksännellä kannella ja Elämys Cruisesin Petrin vinkkien ansiosta meillä oli tosiaan erikoissuuri parveke, josta näkymä laivan sivulle sekä etusuuntaan. Hytti valittiin myös niin, ettei edessä ole pelastusveneitä peittämässä näkymää. Näköesteiset hytit olisivat olleet hieman edullisempia.
Pääsimme suoraan lounaalle ravintola Zanzibariin, jossa olikin runsain mitoin tarjontaa. Mainio pizzabuffet, monenlaisia pastoja, salaatteja, hampurilaisia, muita lämpimiä ruokia, etnisten ruokien nurkkaus, leipiä, hedelmiä sekä laaja valikoima jälkiruokia.
Iltapäivällä oli turvallisuusharjoitus, jonka ohjeet kuulutettiin joka puolelle laivaa niin lujaa, ettei niitä voinut olla huomaamatta. Ensin katsottiin hytin televisiosta video, jonka jälkeen soitettiin puhelimella hytistä automaattinumeroon ja kuitattiin videon katselu.
Sen jälkeen lähdettiin etsimään tapaamispaikkaa, jonne henkilökunta opasti varmoin ottein ja hyttikortti skannattiin vielä tapaamispaikalla. Turvallisuusharjoitus kuuluu jokaisen tämän tyylisen risteilyn lähtörutiineihin ja se on kaikille pakollinen.
Sää
Lämpötila pysytteli mukavasti 20–25 asteen tuntumassa ja päivisin kaupungilla liikkuessa tuli kyllä lämmin, mutta vain harvakseltaan tukahduttavan kuuma. Merellä oli viileämpää ja etenkin iltaisin kannella pitkähihaiselle oli myös käyttöä. Karibian risteilyjen trooppista yötunnelmaa ei ainakaan toukokuussa päässyt syntymään Välimerellä, mutta oli ihanaa päästä kesäisiin tunnelmiin sekä kauniisiin merimaisemiin.
Nettiyhteydet
Päätimme etukäteen, että emme hanki nettipakettia kuin tarpeen tullen ja tämä osoittautuikin ihan hyväksi ratkaisuksi, sillä olimme suurimman osan vuorokaudesta jonkin mobiiliverkon alueella.
Vain viimeisenä risteilypäivänä seilasimme merellä niin, etteivät mobiiliverkot yltäneet laivalle saakka. Nettipaketin hinta vaihteli muutamien kymppien välillä per päivä tilausajankohdasta ja laitteiden määrästä riippuen.
Siisteys
Laivalla oli todella siistiä ja ruokailutiloja sekä hyttejä siivottiin ahkerasti. Maskien käyttäminen oli pakollista julkisissa sisätiloissa, pois lukien ruokailut pöydissä istuen. Ulkokansilla maskeja ei tarvinnut käyttää.
Iso osa henkilökunnasta ja osa risteilyvieraista käytti FFP2-maskeja. Laivalla jaettiin päivittäin uusi maski halukkaille ja vapaaehtoisille järjestettiin myös kuumeen mittaamista. Buffetissa maskien käyttöä valvottiin tarkemmin, mutta muissa yhteyksissä, esim. bussikuljetuksissa valvonta oli lepsumpaa.
Ruoka
Laivalta löytyy viisi ruokaravintolaa, joista risteilyn hintaan sisältyivät Zanzibar-ravintolan buffet sekä Red Velvet -ravintola, jossa pöytiintarjoilu. Erikoisravintoloita laivalta löytyi lisäksi kolme, joihin saattoi ostaa illallisia alkaen 39 euroa per henkilö.
Meitä nämä risteilyn hintaan sisältyneet ravintolat palvelivat oikein hyvin ja saimme koostettua monipuolisen aamiaisen jokaisena päivänä Zanzibar-buffetin runsaasta tarjonnasta. Olisimme voineet hyödyntää veloituksetta myös aamiaisen tilaamisen hyttiimme.
Samassa Zanzibar-ravintolassa kävimme myös lähes päivittäin maissa vierailujen jälkeen nauttimassa juuri uunista tullutta herkullista pizzaa, jota oli tarjolla useampaa eri laatua.
Illalliset nautimme Red Velvet -ravintolassa, jossa ihana tarjoilijamme hondurasilainen Benito piti meistä hyvää huolta ja hauskuutti jutuillaan.
Zanzibar-ravintola oli avoinna klo 6.30–1.00, joten ruokaa oli lähes aina saatavilla ja juomapisteet palvelivat laivalla kellon ympäri. Baareista ensimmäinen aukesi kello kuusi aamulla ja disco oli todennäköisesti auki niin kauan kuin asiakkaita riittää.
Kasvissyöjälle vaihtoehtoja löytyi ehkä hieman niukemmin kuin esimerkiksi Royal Caribbeanilla, mutta illallislistalta löytyi niin kasvis-, kuin vegaanivaihtoehtoja ja myös gluteenittomalla ruokavaliolla oleville oli oma listansa, myös juomien osalta.
Pukeutuminen
Laivalle kannattaa pukeutua niin, että itsellä on mukavaa ja rentoa. Pukeutumiskoodeja illallisille löytyy formaalista kasuaaliin ja kukkateemasta valkoiseen iltaan. Nämä ovat kuitenkin vapaaehtoisia, eikä sinua käännytetä ruokaravintolan ovelta kuin uikkareissa vaihtamaan vaatteita tai laittamaan hieman peittävämpää asua päälle.
Valuutta, käteinen ja luottokortit
Laivalla lähes kaiken asioinnin voi hoitaa hyttiavaimen avulla. Risteilyn aikana kannattaa käydä rekisteröimässä oma luottokortti laivalta löytyvään koneeseen ja kortille tehdään katevaraus laivalla tehtyjä ostoksia varten, jotka veloitetaan risteilyn päätteeksi ja niistä toimitettiin yhteenveto myös hyttiin.
Maissa luottokortti kävi lähes kaikkiin ostoksiin. Euroja kannattaa pitää hieman taskussa esim. maksullisia vessoja varten, joita löytyi osassa kohteita.
Pysähdyskohteet
Trieste, Italia
Lähtö- ja paluusatamana toimineesta Triestestä meillä jäivät mieleen meduusat, joita oli tuhansia satama-altaassa. Trieste sijaitsee vain muutaman kilometrin päässä Slovenian rajalta, joten tässä on oivallinen mahdollisuus yhdistää myös se maa reissun ja reitin varrelle, kuten mekin teimme.
Laivayhtiö tarjosi myös retket Triestestä Venetsiaan, huikean hienoon Postojnan luolaan (jossa kävimme omatoimisesti myöhemmin) sekä Ljubljanaan. Näiden hinnat liikkuivat 53 ja 93 euron välillä per henkilö.
Ancona, Italia
Kaunis Anconan kaupunki oli ensimmäinen pysähdyskohteemme ja se sijaitsee Italian itärannikolla hieman San Marinosta etelään. Risteilyvieraille tarjottiin ilmainen bussikuljetus satamasta keskustaan ja me teimme omatoimisen kävelykierroksen kaupungilla.
Laivayhtiön puolesta olisi ollut tarjolla myös kävelykierroksia, Frida Kahlon näyttelykierros sekä museo- ja luolavierailuja. Retkien hinnat tähän kohteeseen liikkuivat 50 ja 70 euron välillä per henkilö.
Kotor, Montenegro
Kotoria odotimme kohteena eniten, sillä se sijaitsee vuoria ympäröivän lahden poukamassa, jonne jo pelkkä saapuminen oli hieno elämys. Pääkohde oli upea keskiaikainen vanha kaupunki, jonne me monien muiden tavoin lähdimme seikkailemaan.
Laivayhtiö tarjosi Kotoriin useita retkiä niin tuk-tukilla, veneillen kuin polkupyörälläkin. Retkien hinnat vaihtelivat 45 ja 125 euron välillä per henkilö.
Bari, Italia
Bari sijaitsee “saappaan kantapäässä” ja on myös yksi keskeisiä satamakaupunkeja eteläisessä Italiassa. Me lähdimme kiertelemään kaupunkia vanhojen linnoitusten suuntaan ja eksyimme keskelle paikallisia häitä. Lisäksi kävimme tutustumassa Banksyn näyttelyn, joka osui sopivasti reitille.
Laivayhtiön mukana olisi päässyt tutustumaan pyöräillen Bariin, varsin viehättävän oloiseen Alberobellon kaupunkiin tai historialliseen Sassi di Materaan. Retkien hinnat olivat 33–60 euroa.
Korfu, Kreikka
Kreikassa sää oli todella lämmin, joten kiertelimme läpi linnoituksia ja kävimme sopivin väliajoin nauttimassa virvokkeita. Tutustuimme myös ostoskujiin ja poikkesimme mainiossa craft beer -ravintolassa.
Laivayhtiön mukana olisi päässyt tutustumaan Korfun saareen kävellen tai jeepin kyydissä. Retkien hinnat olivat alkaen 30 euroa ja kallein retki maksoi 100 euroa per henkilö.
Dubrovnik, Kroatia
Tätä pysähdystä odotimme myös kovasti, sillä Dubrovnik on ollut monien suosikki. Vaikka emme Game of Thronesia seuraakaan, niin ei voinut olla välttymättä siihen liittyvältä hypetykseltä kohteessa. Upea vanha linnoituskaupunki tarjosi paljon nähtävää myös omatoimisesti ja otimme lisäksi kaapelivaunumatkan ylös Srd-vuorelle.
Ohjattuja retkiä laivayhtiön toimesta olisivat olleet mm. kävelykierrokset kaupungilla, viininmaistelu, pyöräilyä tai kajakkiretki. Retkivalikoiman hinnat vaihtelivat 26 ja 120 euron välillä.
Meripäivä
Risteilylle osui yksi meripäivä ja myös laivan sisällä järjestettiin “Behind the scenes” -tutustumisretkiä, joilla olisi ollut mahdollista tutustua laivan toimintoihin, komentosiltaan ja tavata jopa itse kapteeni.
Meistä oli ihanaa päästä vihdoinkin seikkailemaan omatoimisesti, joten tällä matkalla emme varanneet retkiä ollenkaan. Laivalta löytyy retkioppaiden vastaanotto, josta kannattaa varmistaa, että onko retkillä esim. englanninkielinen opastus. Retkien toteutuminen varmistuu aina vasta lähempänä kohdetta, joten muutokset ovat myös mahdollisia.
Laivalta poistuminen
Lähtöä edellisenä iltana hytteihimme jaettiin kirjeet, joissa yhteenveto hyttiavaimen käytöstä eli ostoksistamme laivalla, laivalta poistumisohjeet sekä matkalaukkutunnisteet. Laukut tuli pakata ja jättää hytin ulkopuolelle käytävälle puolilleöin mennessä. Hytin luovutus tapahtui aamulla kahdeksalta ja aamupalan jälkeen oli aika poistua laivalta kohti uusia seikkailuja.
Laivatunnelmiin pääset palaamaan Instagramin kohokohtiemme kautta. Teimme päivittäisistä aktiviteeteistä sekä ruokailuista koosteet, joita pääset katsomaan myös jälkikäteen profiilimme kautta. Klikkaa tilimme seurantaan, niin kuulet ensimmäisenä myös seuraavista matkoista ja uusista blogipostauksistamme.
Lue myös muut risteilykoosteemme
Tämä oli viides risteilymme Itämeren ulkopuolella. Olemme käyneet kahdesti Karibialla Costan ja Royal Caribbeanin kyydissä, Huippuvuorilla Hurtigruten-tutkimusristeilyllä sekä Dubain-risteilyllä Persianlahdella Royal Caribbeanilla.
Risteily onkin mahtava tapa tutustua uusiin maihin ja reitistä riippuen voit kerätä helposti useita mielenkiintoisia kohteita matkasi varrelle.
Tee 360-kierros laivan kannella
Kuvasimme laivaa 360-kameralla kannelta sekä sisätiloista. Pääset videoiden kautta näkemään millainen tunnelma aluksella on. Voit katsella videoita pyörittämällä ruutua puhelimella tai tietokoneella. Parhaan katseluelämyksen saat virtuaalilaseilla.
Lue myös muut artikkelimme tästä matkasta
Dubrovnik – Game of Thrones -maisemissa
Keskiaikainen Dubrovnikin kaupunki oli kaunis, mutta ruuhkainen. Siirryimme ihailemaan kaupunkia köysiratavaunulla yläilmoihin Sdr-vuodelle.
Korfu – Unesco-kaupunki ja käsityöläisoluita
Helteinen Korfu linnoituksineen tarjosi Unesco-kohteita keräävälle runsaasti nähtävää. Löysimme paikallisia käsityöläisoluita tarjoavan ravintolan.
Bari – Joulupukin haudalla ja Banksyn jäljillä
Italialainen Barin kaupunki oli meille uusi tuttavuus, josta löysimme niin Joulupukin haudan kuin Banksyn näyttelynkin.
Kotor, Montenegro – Vuoristomaisemia ja kissoja
Upealle Kotorinlahdelle saapuminen oli jo elämys itsessään, jonka kruunasi hurmaava keskiaikainen Kotorin kaupunki Montenegrossa.
Ancona – Historiaa ja käsityöläisoluita
Ancona Italiassa yllätti positiivisesti niin kauniilla, historiallisella kaupungillaan kuin käsityöläisoluillaan.
7 päivän risteily itäisellä Välimerellä
Seilasimme viikon MSC Fantasian kyydissä ja vierailimme neljässä eri maassa. Blogissa vinkit reissuun, oletpa ensikertalainen tai risteilykonkari.
22 comments
Ilmeisesti Karibian risteilynne oli oikein onnistunut, kun lähdette heti uudelleen risteilemään! Ja varsin mukavalta tämäkin risteily kuulostaa ja pysähdyspaikat kuulostivat kiinnostavilta. Koko ajan nuo alkavat kiehtomaan itseänikin enemmän.
Kiitos kommentista, Mikko!
Tosi on, että alkuvuoden karibianristeily oli oikein onnistunut! Viime vuoden kesälomien rippeet tuli pidettäväksi, ja suoraan sanottuna oli pieniä suunnitteluongelmia että mihin halutaan mennä. Näin korona-aikaan kun on kaikenlaista testiä ja todistusta ja maahantuloilmoitusta täytettävänä, varsinkin kun haluaisimme mieluusti käydä useammassakin maassa samalla kertaa. Tällä kertaa kuitenkin halusimme jäädä Euroopan puolelle.
Risteily osoittautui oikein käteväksi tavaksi matkustaa korona-aikana, joten kävimme tarkistamassa tarjontaa. Vaihtoehtoja löytyikin runsaasti. Suosittelemme lämpimästi testaamaan tätäkin matkustusmuotoa. Nythän artikkelista löytyy hyvä alennuskin, joten ajankohta on mitä otollisin!
Risteilyt on kyllä tosi helppoja ja käteviä kiertomatkoille. Siinä kun nukkuu, vie hotelli aamuksi perille uuteen kohteeseen. Ollaan tehty melkein sama reitti Costalla 2011 ja sattumoisin olen juuri kirjoittamassa juttua yhdestä Etelämeren risteilystämme.
Olipa hyvää palvelua Petriltä kertoa hyttien sijainnista. Oliko parvekehyteissä keskenään hintaeroa? Mietin vain, että kyllä harmittaisi saada se pelastusveneen takana sijaitseva, jos olisi maksanut yhtä paljon kuin joku muu avarammista näkymistä.
Kiitos kommentista, Tanja!
Asia on juuri niin kuin sanot; asut hotellissa joka on joka aamu uudessa paikassa. Käyt maissa tutustumassa paikkoihin tai retkillä tai vaikka grillaat itseäsi laivan kansibaarissa ja illaksi palaat taas hotellin ravintolaan syömään ja vetäydyt huoneeseesi lepäämään ja valmistautumaan seuraavan aamun seikkailuun! Niin helppoa ja mukavaa, että melkein hävettää. 😀
Tuo hyttien ja hyttiluokkien hinnoittelun avaaminen oli tosiaan Petriltä hienosti tehty. Toivottavasti osasimme selittää sen tuolla artikkelissa. Näkyvyyden esteellisyys nimenomaan vaikuttaa hytin hintaan, eli perus parvekehytti on tietyssä hyttiluokassa, mutta jos haluat esteettömän näkyvyyden, niin pitää ottaa korkeampi hyttiluokka. Toisin sanoen halvemmissa hyttiluokissa näköalan edessä on jollain tavalla joku pelastusvene tai tolppa tai muu näköeste. Eri laivayhtiöillä hyttiluokkien nimet ovat erilaiset, mutta periaate lienee pääosin sama.
Mua on myös alkanut näiden teidän juttujen jälkeen kiinnostaa noi risteilyt, vaikka ennen olin niitä vastaan. Jotenkin se itse laivalla olo ei ole hirveämmin kiinnostanut, mutta jos sinne saa nettipaketin, niin ehkä viihtyykin paremmin 😀 En muuten tiennyt, että tuollaisia pakollisia turvallisuusharjoituksia on. Pääsittekö muuten tutustumaan laivan keittiöön sillon avoimien ovien päivänä?
Kiitos kommentista, Cilla!
Kiva kuulla, että risteilyt ovat alkaneet juttujemme perusteella kutkuttaa! 😀
Meitä ei myöskään laivat ja risteilyt juurikaan kiinnostaneet, kun olimme molemmat nuorempana kolunneet ruotsin- ja tallinnanlaivat edes takaisin riittävän moneen kertaan. Päätimme kuitenkin kokeilla karibianristeilyä vuonna 2019 ja huomasimme, että onhan toki kyseessä aivan eri konsepti.
Tykkäämme molemmat seikkailla yleensä hieman vapaammin, mutta ihan vaihtelunkin vuoksi risteily on aika leppoisaa ja huoletonta matkustelua. Erityisesti pienempien, hankalasti saavutettavien kohteideiden “poimimisessa” risteily toimii erittäin näppärästi. Hyvinä esimerkkeinä juuri vaikkapa Karibian saaret, Persianlahti ja Välimeren maat. Kannattaa ehdottomasti harkita!
Tuo “avoimien ovien päivä” oli kuitenkin käytännössä meripäivän maksullinen “retkiohjelma”, eli komentosillalla tai konehuoneessa käymisestä olisi pitänyt erikseen maksaa. Lisäksi retkille oli vain määrätty määrä paikkoja, joten emme lähteneet niistä muiden innokkaiden kanssa kilpailemaan. Kierroksilla oli kuvauskielto, joka myös vähän latisti osallistumishinkua. Muistaakseni keittiöön ei ollut kierrosta tarjolla, mutta saatan olla väärässäkin. Arvelen, että keittiöön olisi ollut myös kaikenlaisia hygieniaan liittyviä lisävaatimuksia, jos semmoista oli(si) ollut tarjolla.
Noista pysähtymispaikoista minua kiinnostaisivat Korfu ja Bari, ehkä syystä, että ne ovat minulle vielä uusia kohteita.
Ärsyttäviä ovat tuollaiset jännitystekijät kuten, saako testistä negatiivisen tuloksen tai ehtiikö ajoissa satamaan läheisestä kaupungista. No onneksi teillä oli periaatteessa koko päivä aikaa ilmaantua laivaan.
Kiitos kommentista, Fammo!
Korfulla ja Barilla ei luultavasti olisi tullut muuten koskaan käytyä ilman tätä risteilyä. Molemmat olivat kyllä kiinnostavia paikkoja ja siten olikin kiva, että laiva käytti meidät niissäkin!
Korona on tuonut matkailuun tosi paljon kaikenlaista byrokratiaa ja jännitysmomentteja. Testejä, sertifikaatteja, ennakkoon tehtäviä maahantuloilmoituksia. Euroopan sisällä matkustelu on rokotustodistuksen kanssa vielä aika helppoa ja luotettavaa, mutta heti Euroopan ulkopuolella vaatimuslista kasvaa. Periaatteessa positiivinen koronatestitulos estää koko matkan minne tahansa, ja testitulos on voimassa vain pari vuorokautta. Sama ongelma siis oli menossa minne hyvänsä (Euroopan ulkopuolelle). Risteilyllä on se etu, että testitulos tarvitaan laivalle ja sen jälkeen uusia testejä ei tarvita, ellei tule matkan aikana oireita. Erityisesti jos aikoo käydä useammassa maassa saman matkan aikana, risteilymatkustajastatus helpottaa maahantuloa heti sen jälkeen kun laivalle on päästy sisään.
Tuon risteilyaamun siirtymisen Venetsiasta Triesteen järjestimme kyllä ihan itse itsellemme. Hyvinhän sekin kuitenkin meni. 🙂
Haha, sama homma täällä! Viime aikoina on saanut lukea niin monipuolisesti eri risteilyistä, että sitä alkaa jo jopa harkitsemaan 😀 Ei vaan, oon jo vuosia miettinyt että “pitäisi joskus mennä” ja oon niitä välillä katsellutkin, mutta vielä ei oo tullut varattua. Mä oon ainakin ihan myyty sen suhteen, että ne on todella helppoja ja huolettomia! Vielä kun on lapsia, niin tottakai sitä haluaa mahdollisimman huolettoman loman lasten kanssa. Luulen, et meidän tyttö menis aivan sekaisin jo pelkästään laivasta. Ollaan just tänään lähdössä ensimmäistä kertaa (tai esikoinen oli 5 viikkoisena viimeksi laivalla) lasten kanssa Tukholman laivaan ja sitäkin hän odottaa jo aivan valtavasti, niin mekin. Varmaan kannattaa sit panostaa parvekkeelliseen hyttiin jos risteilylle lähtee? Onhan siinä hintaeroa, mut ehkä se on sen arvoista? Ja on kyllä hyvä, että kaikille on nuo pelastusharjoitukset pakollisia!
Kiitos kommentista, Elina!
Kannattaa laittaa risteily vakavaan harkintaan, jos vähänkin kiinnostaa. Me ei nyt korona-aikaan olla risteilyllä nähty paljon lapsimatkustajia, mutta kyllähän laivoilla on kaikenlaisia aktiviteetteja tarjolla eri ikäisille. Kannattaa ehkä varmistaa että ovathan varmasti auki ja käytössä nytkin.
Meidän mielestä parvekehytti on kyllä kalliimman hintansa väärti. On ihan fantastista päästä viimeisenä hommana illalla ja ensimmäiseksi aamulla käväisemään parvekkeella katselemassa merta! Siellä on myös mukava istuskella omassa rauhassa, vaikka tietysti nyt laivojen ollessa aika tyhjillään koronan vuoksi, on laivalla kyllä hyvin tilaa viettää aikaa muuallakin. Muistan kyllä että ennen koronaa saattoi aurinkokannella olla peräti tungostakin…
Oikein mukavaa tukholmanreissua ja ruotsinristeilyä teille! 🙂
Kevyesti on kiinnostanut juurikin tuo Itäinen Välimeri. Aikaan ennen koronaa löysinkin jo juuri sen oikean risteilyn, joka olis vienyt North Aegean saarille, vaikka Lesbokselle tai Samokselle (maa- ja aluebongareilla on tarkat vaatimukset) ja Rhodokselle, lisäksi samalla risteilyllä olisi päässyt kertaamaan Santorinin ja Mykonoksen, joilla olemme käyneet viimeksi Kreikassa purjehtiessamme. No, sittemmin ei ole yhtä hyvää reittiä löytynyt – ja toisaalta en yhden risteilyn kokemuksen jälkeen ehkä kevyesti lähtisi toiselle niin kauan kun tuo testivaatimus on voimassa. En pidä ajatuksesta, että lentäisin lähtösatamaan vaan jäädäkseni rannalle.
Kiitos kommentista, Pirkko!
Kannattaa pitää noita risteilyitä silmällä. Niitä on aika paljon erilaisia tarjolla kaiken aikaa ja reititkin tietysti myös muuttuvat ajan kanssa! Toivottavasti unelmareitti osuu taas kohdalle!
Tuo testivaatimus kyllä syö motivaatiota. Toisaalta tällekin risteilylle piti olla voimassaoleva matkavakuutus joka olisi korvannut risteilyn hinnan koronan sattuessa. Jos on menossa suoraan kentältä satamaan, niin testin ehtii tehdä Suomessakin jo ennen lähtöä.
Noh, korona on tuonut monenlaista harmia ja lisävaivaa matkailuun. Toivottavasti pian helpottaa.
Vielä ei risteilymatkustamisen gendre olen minua alkanut kiinnostamaan, lähinnä siksi että yleensä kohteissa ollaan hyvin lyhyen aikaa ja itse haluan nähdä ja kokea enemmän. Maabongarina siinä saisi toki nopeasti maita kasaan ja tekin kävitte todella monessa kohteessa. Näistä koronavakuutuksista joita esim. laivoilla tai jossain maissa myydään, niin ovat nykyään ihan ylimääräistä rahastusta, koska ainakin suomalaiset matkavakuutukset kattavat jo korosta aiheutuvia kuluja (sairaalat, hotellit ja paluun muutokset) kun itse selvitin oman jatkuvan matkavakuutuksen ehtoja viime vuoden loppupuolella. Toki myytävien vakuutusten hinta on kohtuullinen, mutta silti. Näiden PCR testien osalta tuli keväällä ns mitta täyteen. Olen vuoden sisään käynyt ehkäpä 15 PCR testissä matkojen vuoksi ja aina oli “jännäkakka” ennen matkaa että jääkö mustapekka käteen. Nyt ajattelin matkustaa kohteisiin joihin sitä ei tarvita. Onneksi USAkin päätti toistaiseksi lopettaa pakolliset PCR testit.
Kiitos kommentista, Jani!
Noh, ei kai risteilyt ihan kaikille sovikaan. Mikäs siinä. 🙂
Meille tuo ripeä eteneminen on toiminut ihan ok, vaikka totta on, että joissain paikoissa olisi mieluusti viettänyt vähän pitempäänkin. Ehkä ne ovat kuitenkin jääneet mieleen semmoisella muistijäljellä, että “tänne voisi palata toistekin”.
Koronavakuutus on toki eräänlaista ylimääräistä rahastusta. Laivalle olisi kelvannut muukin matkavakuutus, joka kattaa nuo vaaditut asiat, mutta tuo olisi ensin pitänyt tarkistaa vakuutuksesta, ottaa mukaan vakuutustodistukset ja englanninkieliset tulosteet vakuutusehdoista ja sitten luultavasti käydä jonkun virkailijan kanssa sitä tavaamaan jossain tiskillä. Tässä kohtaa maksoimme myös hieman helposta elämästä ja otimme 25€ vakuutukset laivalta, joilla päästiin kummemmitta koukeroitta sisään.
Testijännityksen aiheuttamat suolisto-ongelmat ovat varmasti jonkinlainen tuntematon ja dokumentoimaton mutta melko yleinenkin koronan lisäoire. Tuo on hyvä idea matkustella paikkoihin jotka eivät vaadi erillistä testiä. Näinhän pääsee käsittääkseni Euroopan sisällä jo rokotustodistuksella liikkumaankin. Kiva kuulla, että myös USAhan pääsee ilman testiä!
Aika kivanoloinen risteily teillä takana! Laivalla kaikki tuntui toimivan hienosti ja kyllähän tuo helppous vaikkapa ruokien suhteen on hauska juttu. Kotor on kyllä hieno paikka, ja Korfukin oli varmasti upea. Itse olen ollut kiertomatkojen suhteen enemmän road trip -ihmisiä, mutta täytyypä alkaa pitää silmät auki myös hyviä risteilyreissuja ajatellen. 🙂
Kiitos kommentista, Sonja!
Risteilyn helppous on kyllä ihan vaihtelunkin vuoksi aika mukavaa. Tosin täytyy myöntää, että jatkoimme risteilyltä vielä viikon matkustelua hieman omatoimisemmin. Kyllä meilläkin on se joku kumma polte road trippailuun ja vapaampaan liikkumiseen ja aikatauluttomuuteen. 🙂
Luen aina mielenkiinnolla näitä risteilyjuttuja. Niin paljon olen itse pyöritellyt tällaista risteilyä mahdollisuutena, mutta vielä en ole tohtinut matkaa varata. Ehkä vielä puuttuu se viimeinen vakuuttuminen siitä, että tällainen risteily on mun juttu. Täytyy kyllä myöntää, että tämän luettuani olen taas askeleen lähempänä 🙂 Kiva reitti teillä.
Kiitos kommentista, Annemaria!
Kiva kuulla, että risteilyjuttumme kiinnostavat. Meilläkin oli etukäteen aika paljonkin ennakkoluuloja ja -käsityksiä ja myös arvelimme (ihan syystäkin) olevamme jotenkin vähän liian liikkuvaisia istuaksemme laivaristeilylle.
Niin kuitenkin kävi, että tykkäsimme jopa sen verran, että risteilyitä on ehtinyt kertyä jo useampiakin. Risteily osoittautui jollain tavalla kuitenkin oikein sopivaksikin tavaksi liikkua, erityisesti nyt kun maasta toiseen siirtyminen on kaikenlaisten koronatestien ja sertifikaattien ja ennakkoilmoittautumisten myötä melko hankalaa ja kallistakin.
Sitä ei koskaan tiedä kokeilematta miten risteilymatkailu sopii itselle. Nythän on vielä kuun loppuun saakka aikaa poimia blogin lopusta alennus ja hyödyntää se risteilykokeiluun! 😉
Olimme samaisella laivalla vuoden alussa Persianlahdella. Silloin korona vielä rokotti maissa vierailija. Onneksi teillä ei niin ollut. Itse voisin seuraavaksi kokeilla Karibiaa.
Kiitos kommentista!
Me olimme juuri ennen koronaa risteilemässä Persianlahdella. On muuten aika jännä juttu miten erilaisista maisemista voi päästä nautiskelemaan risteillen!
Karibialle risteileminen sopii ihan erityisen hyvin, kun koko Karibianmeri on täynnä upeita saarivaltioita! Lämmin suositus lähteä risteilemään sille suunnalle! 🙂
Olen tässä hieman miettinyt vakavammin Välimer enristeilyä syyslomalle eli hyviä vinkkejä tässä myös sitä ajatellen. Mielenkiintoista oli myös lukea varustamosta, jonka risteilyä en ole vielä kokenut. Eiköhän sitä itsekin tuollainen pidä kokea lähiaikoina!
Kiitos kommentista, Rami!
Meistäkin oli kiva kokella meille uuden varustamon risteilyä. MSC oli oikein toimiva ja viihtyisä, ja uskoisin että risteily MSC:llä ei tulisi olemaan pettymys. 🙂
Jos risteily siintää noinkin kirkkaana mielessä, kannattaa ehdottomasti poimia blogin lopusta ohjeet alennukseen ja hyödyntää tämä etu! 🙂