Grand Central Terminal on yksi tunnetuimmista ja kauneimmista rakennuksista Manhattanilla. Pääsalia koristava kultainen kello on varmasti tuttu monista elokuvista ja asemalla riittää runsaasti nähtävää, jos vain malttaa pysähtyä tutkimaan yksityiskohtia kiireisten ihmisten keskelle.
Historia
Rautatieaseman historia ulottuu vuoteen 1871, jolloin Cornelius Vanderbilt osti tontin 6,4 miljoonan dollarin kauppahinnalla (nykyrahassa 100 miljoonaa dollaria). Rautatieasemalla sattui junaonnettomuus vuonna 1902, jota seurasi kymmenen vuoden rakennusvaihe.
Höyryveturin höyrypilvi oli estänyt veturinkuljettajan näkyvyyden ja se törmäsi toiseen matkustajajunaan vaatien 15 ihmishengen menetyksen. Onnettomuuden johdosta päätettiin, että höyryveturit ovat kiellettyjä kaupungissa.
Vanderbilt päätti uudistaa aseman täysin sähköjunakäyttöön. Rakennus joutui purku-uhan alle vuonna 1975 ja apuun astui Jacqueline Kennedy, jonka vetoomuksen ansiosta rakennus säästyi ja samalla se suojeltiin iäksi.
Rakennus tarvitsi kuitenkin kunnostusta ja apuun astuivat suunnittelija John B. Snook ja arkkitehti Whitney Warren. Kunnostus tehtiin vuosien 1988–2000 aikana ja se kesti 12 vuotta. Pääsalin kattoon jätettiin kohta, joka muistuttaa siitä, miten likainen se oli ennen kunnostusta.
Kylmän sodan ja avaruuden valloituksen kilpajuoksun tiimellyksessä, vuonna 1957, Grand Central Terminalin pääaulaan pystytettiin täysimittainen avaruusraketti. Raketti tuli myöhemmin lennättämään astronautit Gus Grissomin ja Alan Shephardin avaruuteen Mercury projektin myötä.
Kun rakettia nostettiin pystyyn, se raapaisi kuopan aulan kattoon lähelle Kalojen tähtikuviota. Myös kuoppa jätettiin remontissa paikkaamatta. Tämä jäi meiltäkin bongattavaksi seuraavalle reissulle.
Katon tähtikuviot on myös peilikuvana. Tahallista tai tahatonta, mutta Vanderbilt vakuutti asianlaidan olevan tahallinen, ja kattomaalauksen olevan kuva “Jumalan ainutlaatuisesta näkövinkkelistä katsottuna”.
Rakennusta uudistettaessa myös valaistus laitettiin uuteen uskoon 35.000 hehkulampun avulla, joka oli myös merkki vauraudesta. Aseman kaiteista ja koristeista löytyy tammenterhoja, jotka viestivät rakentajan motosta ”pienestä terhosta kasvaa mahtava tammi”. Näitä yksityiskohtia löytyy myös tiloista, joihin yleisöllä ei ole pääsyä.
Nykyhetki
Manhattanilla asuu noin 8,5 miljoonaa ihmistä, joista 300.000 työskentelee kymmenen minuutin kävelymatkan säteellä Central Railway Stationista. Asemalta löytyy näitä työntekijöitä palvelemaan 46 laituria ja siellä kulkee päivittäin 700 junaa päivässä 47 sekunnin välein.
New Yorkin asukkaat käyttävät 6,5 tuntia aikaa työmatkoihin joka viikko.
Asemalla on 35 ravintolaa ja 10.000 ihmistä käy siellä syömässä päivittäin. Tiesitkö muuten, että asemalta löytyy myös erittäin suosittu osteribaari?
Oyster Bar
Yksi Central Railway Stationin kuuluisimpia ja ehkä myös erikoisimpia ravintoloita on Grand Central Oyster Bar. Ravintola avattiin alunperin jo vuonna 1913. Sen menestys ei kuitenkaan silloin perustunut erinomaisille merenherkuille, vaan pikemminkin sille, että se sijaitsi maailman suurimmassa matkustajaliikenteen solmukohdassa.
Ravintola lopulta lakkautettiin ja se ehti rapistua pari vuotta tyhjillään, kunnes vuonna 1974 tilaa tarjottiin nykyiselle omistajalle. Konsepti mietittiin uusiksi ja nykyisin paikka menestyy loistavasti. Ainakaan itselleni ei tule ensimmäisenä mieleen haukata työmatkalla tai lounastauolla ostereita, mutta päivittäin 12.000 ravintolassa käyvää työmatkalaista on eri mieltä.
Ravintola lopulta lakkautettiin ja se ehti rapistua pari vuotta tyhjillään, kunnes vuonna 1974 tilaa tarjottiin nykyiselle omistajalle. Konsepti mietittiin uusiksi ja nykyisin paikka menestyy loistavasti. Ainakaan itselleni ei tule ensimmäisenä mieleen haukata työmatkalla tai lounastauolla ostereita, mutta päivittäin 12.000 ravintolassa käyvää työmatkalaista on eri mieltä.
Listan suosituin annos on nimeltään paikallinen Blue Point, joka on peräisin Long Islandilta.
Omat kokemukset ravintolasta
Nautimme Oyster Barin antimista Eggs Benedictin ja savustettua Pohjois-Atlantin lohta. Ilkka testasi tarjoilijan suosituksella myös kolme erityyppistä osteria; Blue Pointin, koska se on paikallinen ja ravintolan suosituin osteri, “suolaisen” ja “makean”. Sivistymättömyyttänikö, mutten ole oikein ikinä ymmärtänyt niiden päälle. En löytänyt vielä tälläkään kokeilulla suosikkia.
Valitettavasti helmi-maaliskuu ei ollut merisiilien pyyntiaikaa, ja niitä ei löytynyt valikoimista. Sepä vasta onkin herkkua!
Tulevaisuus
Uutta tunnelia louhitaan hyvää vauhtia 13 kerrosta alempana ja kalliota räjäytetään ilman, että aseman ympärillä olevat ihmismassat kuulevat tai ovat sen tarkemmin tietoisia rakennusprojektista. Manhattanin alla on niin tukevaa kalliota, ettei sitä tarvitse erikseen tukea betonirakenteilla. Tunnelin louhintaa varten rakennettu kymmenen miljoonan arvoinen pora maksaa ilmeisesti itsensä helposti takaisin, sillä se jätetään maan alle, kun työ on valmis.
Ilkka kävi ostamassa matkaevääksi vielä aseman olutkaupasta purkillisen juomaa ja iloksemme huomasimme hyllyssä myös suomalaista Prykmestarin savuolutta.
Lähde: BBC:n dokumentti, New York: America’s busiest city (esitetty Filmon.tv:llä 18.2.2018)
Lue myös muut artikkelimme New Yorkista
Keskellä yötä ilman hotellia New Yorkissa
Menomatkallamme New Yorkiin meni lähes kaikki mahdollinen pieleen lentojen myöhästymisten vuoksi ja hotellihuoneemmekin oli annettu eteenpäin.
Manhattan 360-kameran läpi
Astu mukaan 360-videoille talviselle Manhattanille! New York sykkii lämpimänä pikkupakkasellakin.
Miksi Manhattanin ympäri kiertää naru?
Mikä on Manhattania kiertävä Eruv? Perehdymme ja bongaamme mielellämme erikoisia juttuja reissuillamme. Eruv on yksi mielenkiintoisimmista ja olikin suorastaan hykerryttävää löytää ja nähdä se omin silmin!
New Yorkin parhaat nähtävyydet
New York on ylivoimaisesti yksi suosikkikohteistamme! Sieltä ei lopu tekeminen ja näkeminen kesken, sillä kaupunki on täynnä ikonisia nähtävyyksiä.
Roaming-kulut kuriin ulkomailla
Huolestuttaako nettikulut ulkomailla? Testasimme Elisan Reissunettiä New Yorkissa.
New York – Roosevelt Island
Hyppää jännittävän gondolihissin kyytiin ja pääset hetkeksi pois Manhattanin sykkeestä rauhalliselle Roosevelt Islandille.
6 comments
Jännä, miten jotkut paikat vaan tunnistaa ja tietää vaikkei niissä koskaan olisi käynytkään. Ja tämä on ehdottomasti yksi niistä 🙂
Oli kiva lukea myös rakennuksen historiasta. Paljon on mahtunut vaiheita eri vuosikymmenille. Jotenkin jännä tuo ravintola (paikan ja tarjonnan suhteen), mutta se kai siinä on ideanakin 😀
Kiitos kommentista Eve! New York on juuri tuosta ihana kaupunki, että siellä on niin paljon tuttuja paikkoja. Sitten kun siellä on itse, niin tuntuu kuin olisi keskellä jotain sarjaa tai leffaa, mieletön hulina ympärillä 🙂
Enpä olisi tiennyt, että tuo on maailman suurin rautatieasema. Olemme siellä pari kertaa pyörineet ja jotenkin jää katselut vähemmälle, kun etsii oikeaa raidetta. Siksi tuo erittäin kiintoisa osteripaikkakin on jäänyt bongaamatta. Ensi kerralla osaamme etsiä sen käsiin. Olen osterien ystävä, joten… Tosin mammu ei niihin koske, mutta eiköhän sieltä löydy muutakin.
Kiitos kommentista Asko! Kannattaa ehdottomasti käydä kokeilemassa ostereita ja kyllä sieltä löytyy muutakin evästä 🙂
Sama kuin edellinen, en tiennyt maailman suurimmasta rautatieasemasta. Nyt tiedän. Hieno elämys tuo ravintola. Hienoa, että niitä löytyy joka oksalle.
Kiitos kommentista Sari! Ravintoloita tosiaan riittää asemalla moneen nälkään ja janoon 🙂