Reitti
Dubai – Sir Bani Yas – Qatar, Doha – merellä – Abu Dhabi (2 pv) – Dubai
(alkuperäisellä reitillä oli mukana Bahrain, mutta epävakaan tilanteen vuoksi reittiä muutettiin niin, että vietimme kaksi päivää Abu Dhabissa).
Laiva & varustamo
Jewel of the Seas, Royal Caribbean
*Artikkeli sisältää yhteistyömaininnan nettipaketista Risteilykeskuksen kanssa.
Matkan valmistelut
Dubai valikoitui meille matkakohteeksi, sillä halusimme vierailla maailman korkeimmassa rakennuksessa, Burj Khalifassa. Dubain risteily siihen kylkeen kuulosti sopivalta tavalta tavoittaa lähimaita helposti. Muutamat matkabloggaajat olivat käyneet risteilemässä Persianlahdella ja sinne oli tarjolla kohtuuhintaisia risteilyitä, joten mekin päätimme kokeilla sellaista.
Löysimme Risteilykeskuksen valikoimasta meille sopivan ajankohdan, Royal Caribbean varustamon risteilyn ja reitin noin kuukautta ennen matkaa. Lennot varasimme erikseen Finnairilta.
Lähi-Idän epävakaan tilanteen vuoksi Bahrain jäi pois risteilyreitiltämme ja Finnair perui puolet lennoistaan Dubaihin. Onneksemme meidän reissulle ei tullut muita merkittäviä muutoksia kun hieman pidemmät lentoajat.
Retkikohteet löytyvät varustamoiden nettisivuilta ja ainakin Royal Caribbeanin retkiä olisi saanut ostaa jo kotisohvalta käsin. Kannattaakin tutustua niihin jo etukäteen ja miettiä, mikä missäkin kohteessa eniten kiinnostaa. Me kävimme yhdessä kohteessa laivayhtiön retkellä, koska sinne ei ollut muita vaihtoehtoja ja muihin järjestimme tekemiset itse.
Laivaan saapuminen
Vietimme Dubaissa kolme yötä ennen risteilyä ja teimme yhden päiväretken Omanin puolelle. Risteilypäivänä tilasimme hotellilta Uberin satamaan ja oikea terminaali löytyi helposti laivan kohdalta. Matkalaukut jäivät niille osoitettuun paikkaan ja lähtöselvityksessä tarkastettiin ensin passit ja sitten toisella pisteellä ne otettiin pois ja annettiin tilalle risteilykortit.
Korona-virusepidemian vuoksi laivalle pääsy evättiin niiltä, jotka olivat matkustaneet Kiinassa tai Hongkongissa viimeisen 15 vuorokauden aikana.
Sää
Sää helmikuussa vaihteli päivällä 18–25 asteen välillä, joka oli meille ainakin todella sopiva. Aurinko paistoi päivittäin ja vain muutamana iltana pitkähihaiselle oli tarvetta. Muutamina päivinä oli todella kuuma ja aurinkorasvalle oli tarvetta. Iltaisin laivan parvekkeella oli vilpoista ja Karibian risteilyiltä tuttu kostea ja lämmin henkäys oli vain kaukainen muisto.
Nettiyhteydet
Elisan Reissunetti toimi Arabiemiraateissa ja Qatarissa moitteettomasti ja laiva risteili usein lähellä maata, joten nettiyhteydet pelasivat kohtalaisen hyvin. Ilkka pääsi meripäivänä myös kerran Iranin verkkoon.
*Katrilla oli puhelimessaan Surf + Stream Plus -nettipaketti, jonka saimme yhteistyön merkeissä Risteilykeskukselta. Nettipaketin hinta laivalta ostettuna olisi ollut 210 euroa koko risteilyn ajaksi. Sen sai aktivoitua laivan vastaanotossa, eikä yhteyttä ollut mahdollista jakaa muihin laitteisiin.
Pukeutuminen
Laivalla pukeutuminen oli rentoa, aamiaiselle ja lounaalle sai mennä shortseissa ja t-paidoissa, illalliselle toivottiin pitkiä housuja ja siistimpää pukeutumista. Yhtenä olisi saanut vetää parempaa seppälää ylle smokeista lähtien, mutta farkkujakaan ei käännytetty ovelta. Laivan päiväuutisissa kerrottiin pukeutumistoiveista, joita olivat mm. “casual, laid back lounging/or white ja formal”.
Maissa suurin osa turisteista näytti pukeutuvan ihan normaalisti, joskin suurin osa naisista oli peittänyt olkapäät, eikä räikeitä ylilyöntejä näkynyt. Ilkka pärjäsi hyvin t-paidoilla ja yli polven pituisilla shortseilla. Katrilla oli mukana kaksi pitkähihaista mekkoa, jotka suojasivat hyvin myös auringolta. Vain moskeijassa naisten piti pukea ylle lisäksi paikallinen hupulla varustettu kaapu.
Hintataso, käteinen ja luottokortit
Dubaissa ja Abu Dhabissa liikkuminen Uberilla oli suht edullista ja erittäin helppoa. Takseja emme käyttäneet ollenkaan, mutta niitä ja muitakin kyydintarjoajia oli saatavilla runsaasti. Laivayhtiön kuljetukset olivat helposti kaksin tai kolminkertaisia Uberiin verrattuna.
Luottokorteista Visa ja Mastercard (N26) kävi kaikkialla, Amex valtaosassa paikoista ja käteistä nostimme vain Qatarin retkeä varten. Qatarissa oli kahvila ja kauppa, jotka olisivat kelpuuttaneet vain käteistä, mutta sieltä löytyi onneksi myös kortit hyväksyviä paikkoja. Rahayksikkönä Dubaissa ja Abu Dhabissa toimi UAE:n dirhami. Qatarissa oli oma valuuttansa Rial ja laivalla valuuttana toimivat dollarit. Jos haluat jättää laivahenkilökunnalle tippiä, varaa mukaan ylimääräisiä dollareita tai paikallista valuuttaa.
Pysähdyskohteet
Sir Bani Yas
Sir Bani Yas on 17 km pitkä ja 9 km leveä saari Arabiemiirikuntien edustalla. Saarelle on tuotu villieläimiä vuodesta 1977 alkaen ja se on toiminut niiden suojelualueena siitä saakka. Kymmenien vuosien suojelutyön ansiosta siitä on muodostunut turvapaikka tuhansille harvinaisille eläimille.
Maahantulo
Laivasta poistuttiin Tender-veneillä, joten laivakortti oli ainoa pakollinen dokumentti. Tämä oli ainoa kohde, johon Tender-veneitä käytettiin ja niihin jaettiin vastaanotossa etukäteen numerolaput, jotta veneisiin meno sujui hallitusti.
Retket
Laivayhtiö tarjosi saarelle safariretkiä niin autolla kuin polkupyörällä toteutettuna, lisäksi oli mahdollista snorkkeloida tai kajakoida. Tässä pysähdyskohteessa retkiä myi vain laivayhtiö ja, ilman varattua retkeä ei ollut asiaa turistirannan ulkopuolelle. Turistiranta, jolle pääsi veloituksetta oli jaettu neljään osaan ja sieltä sai pitkin päivää laivayhtiön tarjoamaa ruokaa ja juomaa. Lisämaksusta sai ostaa mm. jäätelöä.
Hintahaarukka retkille vaihteli 40 dollarin suppailuelämyksestä aina 136 dollarin riuttasnorkkelointiin per henkilö.
Meidän päivämme Sir Bani Yasissa
Me valitsimme retkistä maastopyöräilyn (60 dollaria/hlö) ja teimme reilun tunnin mittaisen kierroksen saarella pääosin tasaisia asfalttiteitä ajellen. Näimme kirahveja, emuja, kalliotamaaneja, erilaisia antilooppeja sekä flamingoja.
Qatar, Doha
Maahantulo
Laivasta poistuttiin terminaalirakennuksen läpi, jossa tavarat läpivalaistiin. Laivan kortti riitti liikkumiseen ja kuvallinen henkilötodistus ohjeistettiin ottamaan mukaan. Meillä oli myös passien kopiot, mutta henkilötodistuksia ei tarvinnut näyttää missään vaiheessa.
Retket
Laivayhtiön tarjonnasta löytyi retkiä museoihin, basaareihin, markkinoille, aavikkosafarille, uimista ja dhow-veneilyä. Hintahaarukka retkille oli markkinakierroksesta 45 dollarista aavikkosafarin 110 dollariin per henkilö.
Meidän päivämme Qatarissa
Me varasimme itse retken samana aamuna yhtiöltä nimeltään Qatar Inbound Tours. Saimme Whatsapin kautta sovittua, että kuljettaja noutaa meidät satamasta ja pääsimme yksityiselle aavikkoseikkailulle. Se olikin hurjaakin hurjempi elämys ja kävimme Saudi-Arabian rajalla saakka, josta löytyy myös harvinainen aavikon ympäröimä Inland Sea. Maksoimme neljän tunnin seikkailusta 85 dollaria per nuppi.
Pyysimme kuljettajaa jättämään meidät Souq Waqif -marketille, jossa kävimme välipalalla ja kiertelimme hieman. Lähikortteleista löytyi perinteisempi marketti, jossa kävimme ihmettelemässä paikallista tarjontaa. Lopuksi tilasimme Uber-kyydin takaisin satamaan. Laiva lähti Qatarista pois vasta yhdeksän jälkeen illalla, joten ehdimme ihailla upeasti valaistuja pilvenpiirtäjiä laivasta käsin.
Abu Dhabi
Maahantulo
Dubain satamassa talteen otetut passit palautettiin matkustajille edellisiltana ja jokaisen piti käydä Abu Dhabin terminaalissa pakollisessa passin tarkastuksessa. Bahrainin jäätyä pois risteilyreitiltä, laiva oli poikkeuksellisesti yön yli Abu Dhabissa ja laivasta sai liikkua vapaasti maihin mihin aikaan tahansa.
Retket
Kaupunkikierroksia oli tarjolla monia eri variaatioita, joissa kierrettiin Abu Dhabin kuuluisimpia nähtävyyksiä mm. Šeikki Zayedin moskeija ja Louvre. Etihad Towerissa oli mahdollista viettää teehetki 300 metrin korkeudessa hienoja maisemia ihaillen. Aktiiviretkien puolella oli tarjolla mm. Ferrari World, päivä aavikolla ja ranta-aktiviteetteja.
Edullisinta oli tehdä moskeijavierailu, jossa itsessään ei ollut sisäänpääsymaksua, joten 35 dollaria oli bussimatkan hinta. Kalleimmasta päästä löytyi Emirates Palace -hotellin kolmen ruokalajin lounas, josta sai pulittaa 250 dollaria per henkilö.
Meidän päivämme Abu Dhabissa
Me otimme Uberin alle ja kiertelimme kahden päivän aikana Etihad Towerin näköalatasanteella, Louvressa ja Šeikki Zayedin moskeijassa. Lisäksi kävimme ihmettelemässä muutamaa ostoskeskusta. Abu Dhabi on saarille rakennettu UAE:n suurin kaupunki ja se oli meistä paljon viihtyisämpi kuin Dubai.
Satamassa oli tarjolla myös paljon retkiä paikallisten toimesta ja taksikyytejä tuputettiin runsain mitoin. Uberin noutopiste oli taksitolppien ympärillä ja Uber-kyyti saapui muutamissa minuuteissa.
Dubai
Laiva saapui Dubaihin jo sunnuntaina, joten se toimi hotellina sunnuntain ja maaanantain välisen yön. Laivasta sai poistua vapaasti mihin aikaan vaan ja palata vaikka keskellä yötä. Jos laivasta poistui lennolle ennen virallista lähtöaamua, siitä piti informoida henkilökuntaa.
Maahantulo
Laivasta poistumiseen tarvittiin vain risteilykortti ja ulos päästiin terminaalirakennuksen turvatarkastuksen kautta.
Retket
Laivayhtiö tarjosi monipuolisia retkiä viimeiselle päivälle, mm. valokuvausta maailman kolmanneksi korkeimmasta hotellista Burj Al Arabista iltavalaistuksessa. Aavikkoelämyksiä myös illallisen ja yöpymisen kera. Museokierroksia, helikopterilla lentelyä Dubain yllä, kameliajelua sekä tietysti vierailu Burj Khalifassa.
Hintahaarukka retkille lähti 37 eurosta, jolla sai kuljetuksen paikalliseen huvipuistoon. Kalleimmasta päästä löytyi kamelikaravaani, laskettelua hiekkadyyneillä ja illallinen aavikolla hintaan 420 dollaria per henkilö.
Meidän päivämme Dubaissa
Me ehdimme jo yöpyä ennen risteilyä maailman korkeimmassa hotellissa, Gevorassa ja vierailla omatoimisesti Burj Khalifassa, joten viimeiselle päivälle ei ollut enää suunniteltua ohjelmaa. Huomasimme, että Gordon Ramsaylla on ravintola Jumeirah Palm -saarella, joten varasimme pöydän sieltä. Tilasimme Uberin satamaan, joka vei meidät saarelle ja palasimme sieltä monoraililla, metrolla sekä lopuksi Uberilla takaisin satamaan.
Laivalta poistuminen
Seitsemän päivän risteily päättyi hyttien luovutukseen heti aamusta ja aamupalaa sai kahdeksaan saakka. Laukut jätettiin hyttikäytävälle jo edellisiltana. Me valitsimme jäädä lisämaksusta laivaan vielä kahdeksaksi tunniksi sen sijaan, että olisimme joutuneet viettämään sen ajan laukkujen kanssa lentokentällä tai kaupungilla.
Saimme ruokailla ja liikkua laivalla vapaasti koko päivän ja poistuimme vasta noin kolmen maissa. Uudet risteilyvieraat täyttivät jo laivan ja se lähti vielä samana päivänä kohti uusia seikkailuita, reitin varrella mm. Omanin Muscat.
Laivalta poistuminen ei ole koskaan ollut näin helppoa ja ruuhkatonta. Laukkumme odottivat vartioidussa hallissa ja hyppäsimme lähes autiolta parkkipaikalta Uberin kyytiin kohti lentokenttää.
Rentous ja joustavuus kuvaavat tätä reissua kaikin puolin. Saimme päättää itse ruokailuajoista ja maissa sai myös viettää aikaa joustavasti iltamyöhään tai jopa yön yli. Matka oli kaikin puolin onnistunut ja mikä parasta, kotiin palatessa jet lag ei vaivannut ollenkaan, kiitos vain kahden tunnin aikaeron.
Risteilykeskuksen Dubain risteilyt
Vinkkivitosena on vielä mainittava, että blogiartikkelin julkaisuhetkellä näitä samoja risteilyitä myydään muuten alkaen 260 eurolla/henkilö.
Kaikki Persianlahden risteilyt edullisesti | Risteilykeskus
Suurin valikoima risteilyjä Persianlahdella. Useita risteilyjä Dubaista ja Abu Dhabista hintatakuulla.
Lue myös
Tämä Matka -blogin Anna risteili samalla reitillä MSC:n varustamon laivalla Dubaissa muutama kuukausi ennen meitä. Annan kokemuksista voit lukea alla olevan linkin kautta.
https://tamamatka.fi/dubain-risteily-msc-bellissima-faqs-ja-fiilikset/
Lentojen ja risteilymatkan kompensointi
Ilmastonmuutos huolestuttaa meitäkin, joten haluamme omalta osaltamme kompensoida matkustuksestamme aiheutuneita päästöjä. Tutustumme samalla erilaisiin vaihtoehtoihin, mitä kompensointeihin on tarjolla.
Tämän matkamme lennot kompensoimme Finnairin Push for Change -ohjelmalla ja risteilyn osalta teimme lahjoituksen Suomen Luonnonsuojeluliitolle.
Kestävän kehityksen tuotteet
Hienoa, että olet kiinnostunut pienentämään lentojesi hiilijalanjälkeä! Päästöhyvitys- ja biopolttoainepalvelumme ei tällä hetkellä ole saatavilla, mutta tuomme asiakkaille mahdollisuuden pienentää lentojensa hiilidioksidipäästöjä osana lentolippuja myöhemmin tänä vuonna. Lentosi päästöt voit edelleen tarkistaa päästölaskuristamme.
Tee kertalahjoitus ilmastotyölle - Suomen luonnonsuojeluliitto
Luonto kärsii ilmaston lämmetessä. Luonnonsuojeluliitossa teemme töitä ilmastokatastrofin torjumiseksi. Lahjoita ilmastotyölle ja ole mukana turvaamassa tulevaisuuttamme!
18 comments
Oliko Bahrainin pois jäännin syynä Iranin tilanne vai mikä? Korona aiheuttaa pelkoa maailmalla — saitteko etukäteen tietoa tuosta rajoituksesta ja mitä mahtoi käydä niille asiakkaille joilta evättiin laivaan nousu??
(OT: Frankfurtin kentällä hetki sitten myös kuulutettiin asiakkaita jotka olivat käyneet 14 päivän sisällä Kiinassa tai jos on Kiinan passi — en tiedä mitä heille kävi. Yhtäkään kiinalaista ei koneessa tosin näkynyt).
Kiitos kysymyksestä, Jani.
Bahrainin poisjäänti johtui tosiaan Iranin tilanteesta, ja siitä ilmoitettiin noin viikkoa ennen lähtöä. Kiinasta saapuvien pääsy risteilylle taas kiellettiin vasta edellisenä päivänä. Asiasta kuulutettiin myös satamassa ja erilaisia kuponkeja ja lappusia sai täytellä ja suusanallisesti vastailla oliko ollut vastikään Kiinassa. Sitä en osaa sanoa miten käytännössä meneteltiin kiinalaisten tai Kiinassa vierailleiden kohdalla.
Aika tarkkaan laivalla myös valvottiin joka käänteessä käsidesin käyttöä ja kuulutuksin muistutettiin hyvästä hygieniasta.
Minäkin olen pohtinut risteilyä tuolla seudulla. Olisi mukavaa päästä tutustumaan noihin maihin, mutten halua viettää niissä päiväkausia aina yhdessä paikassa.
Harmi, että Bahrain jäi välistä, mutta minkäs teet. Ei näissä auta muu kuin mukautua. Meiltä jäi yhdellä risteilyllä Belize välistä, enkä ole siellä edelleenkään käynyt.
Kiitos kommentista, Teija.
Risteily on meidän mielestämme oikein kätevä tapa vierailla useassa kohteessa. Illaksi pääset syömään ja sänkyyn nukkumaan ja aamulla heräät uudessa paikassa. Joka käänteessä ei tarvitse laukkuja pakkailla uusiksi, vaan laiva toimii tukikohtana.
Nuo välistä jäävät kohteet jäävät kyllä harmittamaan. Varsinkin kun yleensä risteily on huolellisesti pohdittu ja valikoitu nimenomaan kohteiden perusteella. Voi olla että tuollaisiin välistä jääviin paikkoihin ei enää toiste tule varta vasten lähdettyä. 🙁
Minkä verran matkustajia tuolla laivalla oli? Minäkin jäin miettimään, että miksi Bahrain jäi pois?
Kiitos kysymyksistäsi, Mikko.
Laivan kapteeni kertoi eräässä vaiheessa matkaa, että laiva on täynnä. Jewel of the Seasin maksimimatkustajamäärä on 2501, mutta muistelen kuulleeni myös luvun 2100.
Bahrainin poisjäännistä ei erikseen tiedotettu mitenkään monisanaisesti. Kohde oli jätetty pois myös edellisen viikon risteilyltä.
Suomen Ulkoministeriö matkustajatiedote sanoo Bahrainista tällä hetkellä mm. näin:
“Turvallisuustilanne on edelleen epävakaa. On suositeltavaa seurata yhteiskunnallisen ja turvallisuustilanteen kehitystä Bahrainissa ja lähialueilla.” ja “Irakin viimeaikaisten tapahtumien myötä turvallisuustilanne Persianlahden maissa voi muuttua nopeasti.” sekä “Turvallisuustilanne Bahrainissa on edelleen epävakaa. Tarkkaavaisuutta noudatettava terrori-iskujen riskin vuoksi. Maassa on ollut pommi-iskuja. Vältettävä väkijoukkoja.”
Linkki Ulkoministeriön Bahrain-matkustustiedotteeseen : https://um.fi/matkustustiedote/-/c/BH
Laivayhtiö luonnollisesti harkitsee onko satamaan turvallista laskea laivallista turisteja, eikä siinä yksittäisen matkabloggaajan mielipidettä tiedustella. 🙂
Heh, Facebookista huomasinkin jo aikaisemmin, että Bahrain oli teiltäkin jäänyt pois!
Me risteilimme myös tällä seudulla olisiko n. 9 vuotta sitten ja silloin Banhrain jäi pois niin yllättäen, että laiva vielä lähti sinne, mutta palasikin sitten yöllä Dubaihin, kun Bahrainissa kansannousun takia tankit vyöryivät kaduille.
Piti sitten palata Bahrainiin myöhemmin toisella reissulla … mutta rakennettiin se sitten Jordania + Qatar + Bahrain + Kuwait -komboksi, eikä haitannut enää yhtään, että Bahrainissa risteilyllä käyty. Silloin risteily ei käynyt Qatarissakaan, mutta sen sijaan Fujeirahissa ja Omanissa.
Abu Dhabissa on tullut käytyä pariin otteeseen ja tuolla Emirates Palacessa voi myös käydä alakerrassa vaikka yleellisesti kahvilla teellä. Vähän samaan tapaan kuin edullisin tapa käydä Burj al Arabissa on käydä drinkeillä + pikkusyötävällä.
Hei, Pirkko! Kiitos kommentistasi.
Vai on käynyt teillä miltei samanlainen epäonni! Kuulostaa siltä, että saitte kuitenkin paikattua tämän harmin ihan mukavalla tavalla. Täytyy pitää silmät auki, jos vaikka saadaan itsekin jollain tavalla tämä joskus korjattua. Ihan varta vasten Bahrainiin ei ehkä tule lähdettyä. Ellei sitten F1-kisoja katsomaan! Hmm..
Me ei älytty tunkea tuonne Emirates Palaceen, eikä kyllä myöskään Burj al Arabiin. Kaveri suositteli kyllä Burj al Arabin afternoon tea:tä, mutta sekin maksoi aika hulppeasti! 😀
Eipä siinä mitään. Hienoista kokemuksista kannattaa joskus hieman maksaakin ekstraa.
Nyt täytyy sanoa että Bahrain-kommentointi kiinnosti eniten. Siinä missä pidän risteilyitä kätevänä tapana kokea kompaktisti monta maata, niin ympärisövaikutusten vuoksi laivamatkustaminen Itämeren ulkopuolella taitaa vähentyä omalta osalta.
Kiitos kommentista Milla!
On totta, että etenkin nuo vanhemmat risteilyalukset kuormittavat paljon luontoa, lähes lentomatkan verran. Siksi päädyimme kompensoimaan ja edes vähän hyvittämään reissusta aiheutuneita päästöjä. Onneksi laivarintamalla on myös nähtävillä kehitystä parempaan suuntaan, kun uusia hybridialuksia tuodaan liikenteeseen, hyvänä esimerkkinä MS Roald Amundsen.
Risteily tuolla suunnalla olisi kyllä kiehtovaa, muutama uusi maa jotka kiinnostaisi kovasti. Saisi edes pinta raapaisut ja sitten mietintään haluaisiko tutustua maihin vielä tarkemmin.
Kiitos hyvin informatiivisesta postauksesta koskien risteilyänne.
Kiitos kommentista Piyya!
Tuolta saa helposti neljäkin maata kerralla, jos ottaa vähän pidemmän risteilyn (sitten kun tilanne Bahrainissa on rauhoittunut). Dubai oli lähtösatamana siitä tosi hyvä, että välimatka lentokentältä satamaan ei ollut kovin pitkä ja laivaan nousut sekä paluu ovat aikataulultaan joustavia, joten lentoaikataulun saa aika hyvin sovitettua niihin.
Olipa kattava ja selkeä postaus. Yllättävää, että maihin sai jäädä myös yön yli! Kyllähän tällanen risteily varmaan Ruotsin laivat voittaa 😀
Kiitos kommentista, Cilla!
Mukava kuulla, että artikkeli miellytti. Yön viettäminen maissa ja tietysti muutkin omatoimiset aktiviteetit satamissa tapahtuvat tietysti omalla vastuulla. Laiva ei odottele myöhästelijöitä..
Onhan nämä risteilyt hieman eri maata kuin nämä Helsingistä naapurimaihin sukkuloivat risteilijät. Meitä ei tuo varsinainen laivalla oleskelu ihan kauheasti sytytä, mutta herääminen uudessa paikassa joka aamu kylläkin!
Itselle näistä kohteista ei ole mikään tuttu eli siksi olisi myös oikein mielenkiintoista lähteä tuolle risteilylle. Poisjäänyt Bahrain sitä vastoin on, aika mielenkiintoinen kohde, kun tutustuu pintaa syvemmälle. Onhan siellä omat negatiiviset puolensa, mutta on kyllä kaikkea mielenkiintoista, mitä ei risteilypäivässä selville ottaisikaan.
Kiitos kommentista, Rami!
Meillekin kaikki kohteet olivat uusia, ja aika pitkälti sillä perusteella koko matka valittiin. Bahrainista ei ollut kauheasti tietämystä myöskään. Pitää perehtyä maahan paremmin jos alkaa näyttää siltä, että saamme toisen mahdollisuuden vierailla siellä!
Olipas mielenkiintoista lukea teidän risteilykokemuksia, kun itse olin vasta elämäni ensimmäisellä risteilyllä. Mulla oli kanssa nettipaketti Karibialla ja jännitin aluksi, että toimiikohan se kunnolla kun on kuitenkin sen verran hintava. Onneksi toimi, vaikka olin muutamalta tutulta kuullut huonoa palautetta.
Mua harmittaa niin paljon, että oman Dubain reissuun en yhdistänyt tuota Abu Dhabia – on kyllä niin upean oloinen kaupunki.
Kiitos kommentista Veera! Luulen, että nettipaketin toimivuuteen vaikuttaa hytin sijainti. En ehkä puhelinpalaveria lähtisi sillä pitämään ihan joka puolelta laivaa. Ei muuten tullut tehtyä nopeustestiä, harmi.. Ehkä vielä joku päivä pääset uudelleen noille huudeille ja saat myös Abu Dhabin ruksittua listalta 🙂