Juhlimme Ilkan 50-vuotissynttäreitä matkalla Amerikkaan ja Kanadaan. Tämä reissu tehtiin syys-lokakuussa 2023 ja reissun kaikki kohteet olivat ChicagoWashington D.C.TorontoNiagaran putoukset –  New York. Yhteenvedon ja kustannukset löydät aiemmasta postauksestamme.

New York & New York City

New York on Yhdysvaltojen itärannikolla sijaitseva osavaltio, jossa sijaitsee useita eri kaupunkeja, joista tunnetuin on New York City. Ainakin omassa suussa New Yorkiin matkustaminen on tarkoittanut Manhattanin kaupunginosaan ja sen lähiympäristöön tutustumista.

New York City on Yhdysvaltojen suurin kaupunki ja yksi maailman johtavista kulttuurin, talouden ja muodin keskuksista. NYC koostuu viidestä kaupunginosasta: Manhattan, Brooklyn, Queens, The Bronx ja Staten Island

Saapuminen New Yorkiin

Lentomme Torontosta New Yorkiin sujui ilman minkäänlaisia maahantulokiemuroita John F. Kennedyn lentokentällä. Olimme ilmeisesti suorittaneet kaiken tarvittavan Toronton päässä, eli lentäminen näiden kahden maan välillä sujui melko helposti. Lisäksi olimme jo aiemmin tehneet Chicagossa maahantuloselvitykset kertaalleen.

Tämä oli meidän kolmas visiittimme New Yorkiin, joten osasimme suunnata lentokentältä metroon, johon pääsee kaikki terminaalit kiertävän AirTrainin kautta. Lentokenttäjunan lipun hinta oli noussut edelliskerrasta ja se maksoi yli kahdeksan euroa. Lisäksi piti ostaa metrolippu, jolla pääsi jatkamaan matkaa Manhattanille.

Perillä 42 Streetin aseman ympäristössä meitä oli vastassa aikamoinen hässäkkä jopa Nykin mittapuulla. Meteli oli korvia huumaavaa, kun osuimme keskelle perjantain iltapäiväruuhkaa, rakennustyömaita ja jossain tehtiin myös äänekkäitä tietöitä. Jokaisella oli kiire johonkin suuntaan ja autot tööttäilivät kaduilla.

Times Squaren ympäristö on todella ruuhkainen ja se on kyllästetty niin turisteilla kuin kaupustelijoilla, joten jos haluat valita rauhallisemman asuinympäristön Manhattanilta, varaa majapaikka hieman sivummalta tästä alueesta.

Majoitus

Hotellimme Arlo sijaitsi 38 Streetillä, itse asiassa samassa korttelissa, jossa olemme aiemminkin majoittuneet. Huoneemme sijaitsi 18. kerroksessa ja tällä kertaa näköalahuoneita ei ollut tarjolla.

Mainitsemisen arvoista on, että hotellin hissit toimivat erinomaisen fiksusti, josta iso plussa, sillä joskus niiden odotteluun tuhraantuu valtavasti aikaa näin korkeissa rakennuksissa. Hissi tilattiin suoraan siihen kerrokseen, johon halusi päästä, eikä kyytiin yleensä eksynyt muita kuin samassa kerroksessa olevia.

Huoneemme oli pieni, mutta toimiva. Laukuille oli tilaa sängyn alla ja sieltä löytyi myös safety box. Aamupalavouchereilla sai valita listalta kaksi tuotetta ja erityisesti avokadoleipä oli hurjan herkullinen.

Hotellin ylimmässä kerroksessa sijaitsi hieno kattoterassi sekä baari, josta näkymät mm. Edgeen ja Empire State Buildingiin. Kävimmekin siellä parina iltana drinkeillä ja ihailemassa maisemia vielä päivän päätteeksi.

Ostokset

Lähdimme heti New Yorkiin saavuttuamme ostoksille Costcoon, joka on tukkukauppa ja sinne tarvitsee erikseen jäsenkortin. Meillä oli onneksi sellainen lainassa kaveriltamme, joten suoritimme kaupassa Samsonite-matkalaukkuostokset erittäin edulliseen hintaan.

Kävelimme sujuvasti East Harlemin läpi Costcoon, mutta takaisin päin otimme bussin, sillä emme jaksaneet enää kävellä yhtä pitkää matkaa oikealle metropysäkille ja aivot olivat hieman solmussa aikaisesta herätyksestä sekä päivän matkustuksista.

Lippisten ystäville muuten vinkkinä, että Times Squarella, West 42 Streetillä (7th ja 8th välissä) löytyy Yankees -kauppa, jossa on suuri valikoima fanikamaa. Läheltä löytyy myös Lids, jossa myös valtava lippisvalikoima sekä brodeerauskoneet, joilla ehkä olisi saanut teetettyä jopa oman kustomoidun lippiksen.

Whole Foodsissa kannattaa pysähtyä eväsostoksille Central Parkiin mennessä, sillä se löytyy kätevästi Columbus Circlen vieressä olevasta ostoskeskuksesta.

Macy’s tavaratalo on toiminut nykyisessä sijainnissaan vuodesta 1902 saakka. Se on Yhdysvaltojen suurin tavaratalo ja yksi koko maailman suurimmista. Siellä on jopa oma selli myymälävarkaille ja puiset, maailman vanhimmat toiminnassa olevat liukuportaat.

Nähtävyydet

Olemme aiemmilla reissuilla kiertäneet jo New Yorkin tärkeimmät nähtävyydet, joita meidän listallamme ovat Empire State Building, One World Trade Center, 9/11 Memorial Pools, Brooklyn Bridge, Staten Island -lauttamatka (josta hieno näkymä vapaudenpatsaalle) sekä Central Park.

Tällä reissulla menimme Ilkan toivepanimot edellä ja valitsimme muutamia suosikkeja aiemmilta reissuilta sekä tietysti myös jotain uutta.

Central Park

Manhattanin keuhkot, eli Central Park on yksi suosikkikohteistamme ja sinne palasimme nyt jo kolmatta kertaa. Onnistuimme paikantamaan Strawberry Fields -alueen, jossa lähellä kotitalonsa edustalla murhatun John Lennonin muisto on vahvasti läsnä. Paikalla oli myös katusoittajia, jotka esittivät tietysti Beatlesin musiikkia.

Meille uusi bongaus tällä kertaa olivat kauniit kattaukset nurmikoilla, jotka houkuttelevat varmasti somevaikuttajia muodikkaille sunnuntaipiknikeille. Meille jäi epäselväksi se, että olivatko nämä tilattu ja varattu etukäteen vai olisiko sellaisen saanut lennosta, sillä useat paikoista olivat vielä tyhjiä.

Puistossa oli sunnuntaipäivänä paljon vilskettä ja meteliä. Musanjumputusta kuului monelta suunnalta ja kuin tilauksesta eteemme osuikin ihana hiljainen zone, jonne suuntasimme. Hiljaisuutta kesti kuitenkin vain hetken, sillä palasimme Columbus Circlen suunnalle, joka oli täynnä poliiseja..

Times Square

Times Square oli sen verran lähellä hotelliamme, että palasimme myös sinne uudelleen. Lauantai-iltana se oli ihan tukahduttavan ruuhkainen, joten kävimme maanantain puolella vielä ottamassa valokuvia.

Alue on kyllä melkoinen hullunmylly kaikkine valokuvausta tyrkyttävine hahmoineen ja kaikenlaisia myyjiä löytyy joka puolelta. Valotaulut ovat kyllä silti näkemisen arvoiset ja kannattaakin hetkeksi istahtaa TKTS-lippumyymälän punaisille rappusille ihailemaan niitä.

Roosevelt Island

Brooklynin panimokierrokselta hyppäsimme metroon ja pysähdyimme Roosevelt Islandille katselemaan auringonlaskua, joka oli ihan hieno sateenkaarineen. Otimme köysiratakyydin Manhattanille ja siinä pääsee kokemaan todella hienot maisemat metrolipun hinnalla!

Ghost Busters -paloasema & Hudson River Greenway

Bongasimme kartalta sattumalta Ghost Busters -paloaseman, jota kävimme kuvaamassa matkalla illalliselle. Paloasema on rakennettu vuonna 1903 ja se näkyy vuoden 1984 klassikkoelokuvassa Haamujengi.

Kävimme ihailemassa maisemia One World Trade Centerin suuntaan Pier 25:ltä ja päädyimme kävelemään lopulta kauniin auringonlaskun saattelemana rantaa pitkin takaisin hotellillemme asti, joten matkaa kertyi yli viisi kilometriä.

Rantabulevardi oli kyllä viihtyisä ja siellä oli paljon kuntoilijoita. Hudson-joen varren laitureilla oli monenlaisia aktiviteettejä sekä taideteoksia. Matkan varrella oli myös penkkejä sekä WC:t.

Little Island oli meille uusi saari, josta löytyy mm. amfiteatteri ja kauniita viheralueita. Sinne kannattaa suunnata auringonlaskun aikaan.

Myöhästyimme juuri täpärästi lippuluukulta, emmekä tällä kertaa ehtineet uuteen Edge-pilvenpiirtäjään. Samoin uusi maamerkki Vessel oli mennyt jo kiinni, joten kohteita jää vielä odottamaan seuraavaa New Yorkin visiittiä.

SUMMIT One Vanderbilt

Vuonna 2021 avattu Summit One Vanderbilt oli Katrin toivelistalla ykkösenä New Yorkin kohteista ja kuin tilauksesta sadesää väistyi kauniin auringonpaisteen tieltä ja puitteet tämän upean lasi- ja peilipinnoilla leikittelevän pilvenpiirtäjän vierailuun olivat täydelliset.

Muutamissa kymmenissä pilvenpiirtäjissä käyneenä täytyy sanoa, että tämä kokemus oli kyllä loppuun saakka hiottu kokonaisuus. Sisäänkäynnillä hoidettiin turvatarkastukset, annettiin aurinkolasit sekä muovitossut ja otettiin valokuvat.

Peiliseinäinen valoshow’lla varustettu hissimatka antoi jo hieman osviittaa tulevasta, mutta näky ylhäällä oli ihan uskomattoman hieno. Mikäli sinun täytyy valita vain yksi pilvenpiirtäjä Manhattanilta, valitse tämä.

Elämys ei rajoittunut ainoastaan tähän yhteen monen kerroksen korkuiseen tilaan, vaan kierros jatkui pilvenpiirtäjän eri puolilla niin taideteosten, lasikuutioiden kuin suurien ilmapallojen täyttämässä huoneessa.

Lippuuni sisältyi mocktail, jonka nautiskelin Empire State Buildingia ihaillen. Sen jälkeen oli mahdollisuus vielä kiertää ulkoterassille, josta oli upeat näkymät Manhattanille eri suuntiin.

Pienpanimot

Jos itse Manhattanilla on nihkeästi tilaa pienpanimoille, niin niitä kyllä riittää yllin kyllin heti East Riverin takana Brooklynissä, Queensissa ja Bronxissa vaivaisen metromatkan päässä. Ennalta oli valikoitunut kappale Queensia joen varrelta, Roosevelt Islandin kohdalta.

Ensimmäinen pysähdyspaikka oli näistä panimoista kenties kaikkein sympaattisin ja tuotteiltaankin paras. Rockaway Brewing Companyn baaritiskillä köllötteli söpö punainen kissa, ja tässä vaiheessa reissua taisi molemmilla olla jo vähän rapsutteluvajetta.

Rockawaylla maisteltu neljän oluen flight kirvoitti maistelijan huulilta siinä määrin ylistävät reaktiot, että baarimikko tarjosi vielä pari pikkumaistiaista kaupan päälle. Näin hyvillä tuotteilla ja tällaisella pelisilmällä varustetulle panimolle ei voi ennustaa kuin menestystä tulevaisuuteen! Kannattaa panna panimon nimi korvan taa ja ainakin maistaa heidän oluttaan, jos sattuu kohdalle!

Periamerikkalaiseen tyyliin seuraava panimo löytyi puolentoista korttelin päästä. Fifth Hammer Brewing Companyssä oli joko alkamassa tai päättymässä jonkinlainen tapahtuma, joten pysähdyimme siellä vain nopeasti. IPA oli aivan ok.

Nälkä alkoi tässä kohtaa vaivata, mutta reitin suunnittelija oli osannut ottaa tämän huomioon jo ennakkoon! Lupo Rosso -pizzeriasta sai ostettua pizzat mukaan ja siirtyä saman korttelin sisäpihalla sijaitsevaan Focal Point Beer Companyn tiloihin syömään ja maistelemaan talon oluita. Focal Pointilla maisteltu IPA oli oikein hyvä. Paremmalla säällä terassilla viihtyisi pidemmänkin aikaa!

Kierros päättyi Big Alice Brewingille, jossa saimme istua tynnyreillä, mutta valikoimista ei löytynyt kuin pohjahiivaoluita. Harmillinen takaisku, mutta toisaalta täältä oli helppo lähteä pois kohti loppupäivän ohjelmanumeroita.

Ravintolat ja kahvilat

Meitä taisi vaivata jo pienimuotoinen reissuväsymys, sillä emme jaksaneet käyttää ihan kauheasti vaivaa ravintoloiden etsintään. Hyödynnämme Google-arvosteluita paljon ja tuotamme niitä myös itse, joten tällaisina hetkinä nälän iskiessä katsomme yleensä lähistön ravintoloiden arvostelut Googlesta.

Meillä oli Amexin kautta etuna syödä ulkomailla jossain etukäteen nimetyistä ravintoloista 200 eurolla, joten hyödynsimme edun City Vineyard -ravintolassa, joka sijaitsi Hudson-joen rannalla. Ilkka sai sieltä maukkaan pihvin ja myös Katrin pizza oli ihan maittava.

Ruoka maksettiin paikan päällä normaalisti ja Amex oli kuitannut summan sitten takaisin luottokortille myöhemmin – kätevää. Tämä etu tosin poistui nyt 2024 vuoden eduista, mutta edelleen pääsemme Amexin kautta kuudesti vuodessa syömään kotimaassa monissa eri ravintoloissa Dining by Amex -edun ansiosta..

Ilkan toivelistalla oli korealainen bibimbap, jota lähdimme paikantamaan Cho Dang Gol -ravintolasta. Siellä olikin tupa täynnä ja melkein tunnin jono, mutta pääsimme jollain ihmeen tuurilla sisään jo 20 minuutissa nauttimaan korealaisia herkkuruokia.

Televisiosta tuttu Cake Boss, pitää suosittua kahvilaa Carlo’s Bakerya Times Squaren lähettyvillä ja haimme sieltä jälkkärit hotellille. Leivonnaiset olivat herkullisia, mutta niin tuhteja, että niistä jäi syötävää vielä seuraavalle päivälle.

Pienempi, mutta ehdottomasti maininnan ansaitseva kahvila oli Angelina Bakery, jonka leivonnaisia kuolasimme ikkunan läpi monena päivänä hotellille mennessämme. Lähtöpäivänä kävimme nauttimassa siellä suussasulavat leivonnaiset onnistuneen synttärireissun päätteeksi.

Hyvä tietää

Metroissa ja busseissa kävi maksutapana suoraan luottokortti, joka oli todella kätevää. Ainoastaan lentokentän AirTrainiin piti ostaa erilainen lippu.

Manhattanilla metro on erittäin kätevä liikkumisväline, mutta metroverkosto on sen verran massiivinen, että meillä meni tälläkin kertaa hetki sisäistää reittejä ja löytää asemilta oikeita laitureita.

Käytimme nyt ensimmäistä kertaa Manhattanin poikittaisbusseja ja niillä sai kätevästi säästettyä jonkin verran askeleita. Yksi busseista oli jopa ilmainen.

Meidän matkustusaikana käytäntö oli sellainen, että kertamatkan hinta oli 2,90 dollaria ja viikon aikana veloituksia tehtiin 34 dollariin asti, jonka jälkeen matkat olivat maksuttomia.

Tämä vaikutti varsin turvalliselta tavalta ja emme laskeneet, että tuliko matkoja lopulta tehtyä kattamaan tuo kulu, mutta toisaalta tiesimme myös, ettei mitään kohtuuttomia ylilyöntejä pääse syntymään vaikka tekisimme useita matkoja päivässä.

Lopuksi

Tämä oli reissumme viimeinen etappi ja lensimme New Yorkista suoralla Finnairin lennolla takaisin Suomeen. Matka kesti yhteensä 12 päivää ja reitin meille suunnitteli toiveidemme mukaisesti Matkatoimisto Aventura.

Kaikki matkaan sisältyneet lennot, hotellit sekä retket ja kuljetukset Kanadassa olivat niin ikään Aventuran meille varaamia, joten meidän piti vain seurata matkaohjelmaa sovelluksen kautta ja pitää huolta, että olemme oikeaan aikaan oikeassa paikassa.

Vaikka olemme tottuneita omatoimimatkaajia, oli mukavaa heittäytyä valmiin matkaohjelman kanssa reissuun, sillä kaikki suunnittelu ja varaukset vievät valtavasti aikaa näin monta paikkaa sisältävässä matkassa.

Vieraile New Yorkissa 360-videoiden kautta

Lue myös muut artikkelimme tästä reissusta

Niagaran putoukset

Niagaran putoukset ovat yksi maailman tunnetuimmista luonnonähtävyyksistä ja niille on helppoa tehdä päiväretki Torontosta.

Read More »

Lue myös muut artikkelimme New Yorkista

Vapaudenpatsas, New York

New Yorkin parhaat nähtävyydet

New York on ylivoimaisesti yksi suosikkikohteistamme! Sieltä ei lopu tekeminen ja näkeminen kesken, sillä kaupunki on täynnä ikonisia nähtävyyksiä.

Manhattan Eruv New York

Miksi Manhattanin ympäri kiertää naru?

Mikä on Manhattania kiertävä Eruv? Perehdymme ja bongaamme mielellämme erikoisia juttuja reissuillamme. Eruv on yksi mielenkiintoisimmista ja olikin suorastaan hykerryttävää löytää ja nähdä se omin silmin!