Varasimme keväällä tehdyn Aasian matkamme yhteydessä erikseen lennot Hongkongista Vietnamiin, Vietnamista Taiwaniin ja Taiwanista takaisin Hongkongiin. Kaksi ensimmäistä väliä saimme taitettua moitteettomasti toimineella Vietjet Airlilla.
Taiwanista Hongkongiin väliselle etapille oli tarjolla vaihtoehtoina mm. HK Express (Hong Kong Express) ja China Airlines, joista molemmat olivat meille tuntemattomia ja siinä missä HK Express luokitellaan halpalentoyhtiöksi on China Airlines taiwanilainen lentoyhtiö, jota ei pidä sekoittaa yhteen kiinan suurimmista lentoyhtiöistä Air Chinaan.
Aikatauluumme parhaiten sopivat lennot löytyivät China Airlinesilta, joten uskaltauduimme kokeilemaan sitä vaihtoehtoa, jotta pääsisimme takaisin Taiwanista Hongkongiin ja siellä paluulennollemme Suomeen. Varasimme tämän lennon samassa paketissa Vietnamin lentojen kanssa Kiwi.com -sivuston kautta, joka lupaa reitittää lennot uudelleen, mikäli jotain tapahtuu.
Lentokentällä
Löysimme oikean check-in -tiskin helposti ja saimme tsekattua ongelmitta laukkumme koneeseen. Taipein lentokentältä löytyi mukava lounge aivan lähtöporttimme kupeesta, joten jäimme sinne tankkaamaan evästä ja lataamaan akkuja.
Siirryimme hyvissä ajoin ennen lentoa lähtöportille ja se olikin hyvä, sillä pian meidän nimiämme kuulutettiin virkailijan toimesta. Saimme juuri ja juuri selvää siitä, että he haluavat jutella juuri meidän kanssamme. Tosin lähtöaulassa ei ollut juurikaan muita länkkäreitä meidän lisäksemme ja Katri taisi olla joukon ainoa vaaleahiuksinen.
Lähtöportilla meiltä haluttiin tarkistaa, että onko meillä lentoliput Hongkongista eteenpäin, kun tällä varauksella oli vain menomatka sinne. Kerroime, että jatkamme matkaa eteenpäin kohti Helsinkiä heti seuraavana aamuna, niin asia oli sillä selvä. Kysely liittyi maahantulomuodollisuuksiin ja täytimmekin vielä kerran Hongkongiin vaadittavan maahantulolapukkeen, koska tarkoituksemme oli vielä käydä kaupungilla illalla.
Lennon lähtö viivästyi tunnin verran ja virkailijat käyttivät sen ajan hyväkseen käymällä matkustajia läpi jonossa. Kun kone oli lähtövalmis, sinne siirtyminen sujui joutuisasti ja pääsimme hyvin matkaan.
Lennolla
Yllätykseksemme kone olikin Airbus, jonne mahtui mukava määrä matkustajia. Saimme vierekkäiset paikat koneen takaosasta ja Ilkkakin mahtui juuri ja juuri koipineen penkkiin. Liikaa jalkatilaa ei kyllä ollut valitettavasti tässäkään konemallissa. Viihdejärjestelmä toimi hyvin ja Katri katsoikin lennolla jo ehkä viidettä kertaa uudelleen (ah niin ihanan!) Star is Bornin.
Toinen yllätys oli lämmin ateria, joka tarjoiltiin jokaiselle matkustajalle. Tosin emme tienneet tätä etukäteen, joten emme myöskään osanneet arvata tilata Katrille kasvisateriaa. No riisikin on ihan hyvää. Onneksi söimme jo loungessa, joten nälkäkiukku ei päässyt yllättämään.
Matkatavarat
Vietjet Airilla matkalaukun koko sai olla maksimissaan 15 kiloa ja käsimatkatavarat 7 kiloa, joten menimme tällä koolla koko reissun. Kannattaa varmistaa nämä etukäteen, ettei tule yllätyksiä.
Yhteenveto
Pientä myöhästymistä lukuunottamatta meidän lentokokemus China Airlinesilla jäi plussan puolelle. Ystävällinen palvelu, helppo check-in, asianmukaiset infot lähtöportilla, siisti kone, tasainen kyyti, viihdepuoli ja ateriat kunnossa. Uskaltaisimme tämän kokemuksen perusteella lähteä uudelleenkin heidän kyytiinsä.
Lue myös muut artikkelimme tältä Aasian reissulta
Lentoyhtiökokemus: China Airlines
China Airlines tuli tutuksi lentäessämme Taiwanista takaisin Hongkongiin viiden Aasian kohteen matkallamme. Palvelu pelasi oikein mainiosti.
Neljä pilvenpiirtäjää Aasiassa
Kävimme neljässä eri pilvenpiirtäjässä Aasian matkallamme. Ne sijaitsivat Kiinassa, Hongkongissa, Vietnamissa sekä Taiwanissa.
Taipein nähtävyydet ja ravintolat
Taiwanin pääkaupunki tarjoaa monipuolista nähtävää ja koettavaa. Piipahda legendaarisessa Taipei 101 pilvenpiirtäjässä tai nauti erikoisia ruokia.
Tarokon kansallispuisto, osa 2: Taroko Gorge
Tarokon kansallispuisto on maisemiltaan aivan omaa luokkaansa. Valtavan rotkon keskellä kävellessä ei voi kuin ihmetellä luonnon kauneutta.
Tarokon kansallispuisto, osa 1: Shakadang Trail
Tarokon kansallispuisto on yksi Taiwanin tunnetuimpia luontokohteita. Oppaamme Jason esitteli alueen hienoimmat reitit ja mielenkiintoiset tarinat.
Taiwanin Hualien – myrkkyhämähäkkejä ja ulkoilma-aktiviteetteja
Hualien on oivallinen etappi kun suuntaat Tarokon kansallispuistoon Taiwanissa.
Maahantulo Taiwaniin ja lentokonebongarin unelmahotelli
Aloitimme Taiwanin seikkailumme lentokenttähotellista, joka osoittautui lentokonebongareiden suosikiksi ja huoneista oli suora näkymä kiitoradalle.
Lentoyhtiökokemus: VietJet Air
Lentäminen Hongkongista Vietnamiin VietJet Airilla sujui mallikkaasti, vaikka penkkirivit olivat hitusen ahtaammat pidemmille matkustajille.
Kaksi yötä Ho Chi Minh Cityssä
Aiemmin Saigonina tunnettu Ho Chi Minh City on todellinen suurkaupunki, jossa pääset majoittumaan edullisesti ja nauttimaan ihmisvilinästä.
Macao, Aasian Las Vegas
Macao on tunnettu Aasian Las Vegasina ja kiiltävää pintaa kaupungista löytyykin runsain mitoin. Kannattaa piipahtaa myös kasinoalueen ulkopuolella.
Vierailu Kiinaan Hongkongista
Teimme päivävierailun Kiinan puolelle Hongkongista käsin. Maahantuloon vaadittavan viisumin saa rajalta muutamassa tunnissa, jos kaikki menee hyvin.
Nähtävyydet ja majoitus Hongkongissa
Tiuhaan rakennettu Hongkong levittäytyy saarelle ja mantereelle. Majapaikoissa on varmasti valinnanvaraa tässä mielenkiintoisessa kaupungissa.
2 comments
Meillä on tullut nyt viimeisinä vuosina lennettyä useita lentoja Aasialaisilla, Afrikkalaisilla ja Etelä-Amerikkalaisilla lentoyhtiöillä. Taso on ollut kauttaaltaan lähes poikkeuksetta varsin hyvä eikä valittamista oikein ole ollut. Turvallisuusasiat aina vähän mietityttää, mutta eipä niidenkään hyvyyttä tai puutetta oikein itse pysty havaitsemaan.
Itsekin tulee muuten jonkin verran käytettyä tuota Kiwi.comia, mutta aika paljon negatiivista kirjoittelua siitä netistä löytyy eikä meidänkään kokemukset vain positiivisia ole…
Kiitos kommentista, Mikko.
On aivan totta, ettei noita turvallisuusasioita pysty silmämääräisesti mitenkään arvioimaan. Ellei tietysti ole kyseessä jotain aivan räikeää vikaa ja huolimattomuutta. Tilastollisesti kuitenkin on melkoisen epätodennäköistä joutua lento-onnettomuuteen. Yhtiö kuin yhtiö lakkaisi pian operoimasta yhtään mitään, jos koneita tippuisi kovin taajaan. Ei meilläkään ollut China Airwaysin kyydissä hetkeäkään mielessä, että kyytiin hyppääminen voisi olla jotenkin vaarallista. Enemmän huoletti ne ahtaat penkit. 😀
Ollaan myös itsekin luettu Kiwi.comista kauhutarinoita. Jotain toimistoa on kuitenkin melkeinpä käytettävä, ainakin jos on jotain vähänkin erikoisempaa stop-overia tai (lentoyhtiön) vaihtoja matkalla. Muistaakseni jouduimme Huippuvuorten lennot hommaamaan matkatoimiston kautta, koska SAS ei kyennyt itse kirjoittamaan lippuja viikon pysähdyksellä Tanskassa.